Lockdown Atau Tidak Lockdown Sediakan Stok Makanan Cara Bijak Tanpa Panik



Keadaan PKP semakin lama seakan sudah semakin menjadi biasa dengan kehidupan kita sekarang. Walaupun bosan tetapi demi keselamatan diri dan orang lain, nak tak nak kita perlu akur. 

Jangkitan virus Covid-19 ini tidak nampak pada pandangan mata kasar jadi sebaiknya kita cuba lakukan apa jua yang termampu demi untuk mengelakkan diri. 



Antara perkara yang sering ditekankan dalam keadaan perintah berkurung di rumah adalah makanan. Manusia hari-hari mahu makan dan makanan cepat dan berkhasiat perlukan bahan barangan dapur yang lengkap. Jika asyik makan telur dan sardin hari-hari tentu naik muak juga kan?

Gabungan makanan cepat dan berkhasiat boleh memberi kita lebih rasa happy. Tetapi untuk mendapatkan makanan sihat ini perlukan bahan-bahan segar dan jika beli dalam kuantiti yang banyak sekaligus, sudah tentu akan rosak hingga menyebabkan kerugian wang belanja keluarga.

Untuk masak di rumah perlu menyimpan sebilangan besar makanan sihat dan tahan lama di dalam pantri, peti sejuk dan peti sejuk beku. Kadangkala ianya tidak rosak tetapi tahap nutrien di dalam makanan itu sudah mula berkurangan. 

Walaubagaimanapun, ada di antara makanan ini yang boleh kita simpan lama, tidak rosak dan masih kekal tahap nutrisinya. Antara bahan barangan makanan itu adalah seperti yang di senaraikan di bawah ini. 

1. Kekacang



Kekacang antara makanan sihat yang boleh kita makan. Selain itu, kekacang juga mempunyai jangka hayat yang sangat lama. Jika susah untuk jumpa yang segar boleh beli pelbagai pilihan jenis kekacang dalam, tin. 

Kacang dalam tin boleh disimpan di dalam pantri pada suhu bilik (68 ℉ atau 20 ℃) ​​selama 2 hingga 5 tahun mengikut tarikh luput yang tertera. Sementara kacang segar yang telah dikeringkan boleh bertahan selama 10 tahun atau lebih. Kacang kering mempunyai jangka hayat yang panjang kerana kekurangan kelembapan yang diperlukan untuk mendorong pertumbuhan mikro. 

Kekacang dan kacang merah dalam tin atau kering sangat berkhasiat dengfan menawarkan banyak nutrien seperti serat, magnesium, vitamin B, dan zat besi. Jika kebetulan rumah ada halaman atau kawasan kecil, boleh cuba tanam kacang panjang, kacang buncis dan lain-lain jenis kekacang yang ada untuk sumber sayuran yang segar. 

2. Telur
 


Telur adalah makanan serba boleh yang dapat dinikmati pada bila-bila masa sepanjang hari. Telur mengandungi protein dan hampir setiap vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh ada di dalam telur. Itulah sebabnya telur ini sering disebut sebagai multivitamin semula jadi.

Walaupun telur dianggap mudah rosak, ia masih tetap boleh bertahan sehingga 5 minggu di dalam peti sejuk. Telur dari ayam betina yang dipelihara sendiri (ayam kampung terutamanya) dikatakan lebih berkhasiat daripada ayam betina yang dipelihara di dalam kandang.

3. Beras



Setiap hari, hidangan berasaskan bijian iaitu beras adalah rutin untuk kita. Selama berbulan-bulan beras boleh disimpan tetapi perlu pastikan ia diletakkan pada tempat yang baik. 

4. Buah dan Sayur Beku



Banyak buah-buahan segar dan sayur-sayuran seperti buah beri, epal, pisang dan sebagainya yang mudah rosak. Begitu juga dengan sayur-sayuran, sangat mudah rosak. Namun, membeli makanan ini dalam bentuk sejuk beku membolehkan kita menyimpannya dengan lebih lama. 

Malah buah dan sayuran beku yang baik masih boleh setanding dengan pemakanan hasil segar dalam kandungan nutrien yang ada. Jika beli buah beku sebegini sedap juga bila dinikmati dengan yogurt, roti bakar dan sebagainya.

5. Makanan Jeruk 



Makanan berjeruk atau fermentasi seperti kimchi dan acar sangat sedap dan serba boleh untuk dimakan dengan pelbagai jenis hidangan. Makanan jeruk yang baik dan bersih boleh menawarkan banyak manfaat pada kesihatan juga. 

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa makanan berjeruk atau di awet ini dapat meningkatkan kesihatan pencernaan dan dapat membantu mengurangkan keradangan dan kadar gula dalam darah. Tambahan pula, makanan ini tahan lama, jadi anda boleh menyimpannya tanpa perlu bimbang tentang sisa makanan. 

6. Bawang Putih dan Bawang Merah



Bawang putih dan bawang merah adalah tulang belakang untuk banyak resipi dan disukai oleh tukang masak profesional serta suri rumah tangga. Tanpa bawang merah dan bawang putih terasa tidak lengkap sesuatu masakan.  

Tidak hanya membantu dari segi rasa masakan, bawang merah dan bawang putih juga terbukti bermanfaat bagi kesihatan dan menikmatinya secara berkala dapat membantu mengurang kan risiko menghadapi pelbagai penyakit, termasuk barah, penyakit jantung, dan diabetes

7. Daging Beku 



Walaupun ikan, daging, dan ayam segar sangat mudah rosak, tetapi untuk versi beku ia dapat disimpan dalam jangka masa yang lebih lama. Daging beku terutamanya boleh di beli dalam bentuk cincang juga.  

Paling penting perlu disimpan pada suhu yang tepat. Contohnya, ayam dan daging segar akan selamat sehingga 1 tahun apabila dibekukan pada tahap suhu (0 ℉ atau -17 ℃), sementara ikan seperti jenis ikan kod dan dapat disimpan di dalam peti sejuk sehingga 5 bulan. 

Kurang gemar dengan makanan segar sejuk beku? Mahu barangan dapur sentiasa hadir dalam bentuk segar selalu? Jika mahukan begini, boleh guna servis grocery delivery  yang ada di Malaysia.



Salah satu daripadanya adalah Pandamart yang diuruskan oleh Foodpanda. Jika dulu Foodpanda ini hanya ada servis penghantaran makanan siap di masak tetapi kini ia juga mempunyai servis grocery delivery yang sangat baik. 

Pelanggan tentunya berasa happy kerana dapat uruskan stok barangan dapur dengan mudah tanpa perlu melangkah keluar dari rumah.   
www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/02/lockdown-atau-tidak-lockdown-sediakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Jimat Belanja Dengan Senarai Bahan Makanan Yang Betul

Cara Jimat Belanja Dengan Senarai Bahan Makanan Yang Betul

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 502 hits
Cara Jimat Belanja Dengan Senarai Bahan Makanan Yang Betul Rakyat Malaysia mahupun rakyat negara mana sekalipun tak dinafikan ramai orang yang suka membeli belah Sebilangan orang suka membeli pakaian barangan kemas dan tak kurang juga yang ...
Telur Ikan Antara Makanan Terbaik Buat Anak Makin Bijak Pakar Kongsikan Jenis Makanan Untuk Otak Anak

Telur Ikan Antara Makanan Terbaik Buat Anak Makin Bijak Pakar Kongsikan Jenis Makanan Untuk Otak Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 221 hits
Makanan sememangnya memainkan peranan yang cukup penting buat anak anak kita yang sedang membesar Memilih makanan yang sihat dan penuh nutrisi adalah satu tanggungjawab besar bagi semua ibu bapa Makanan sebenarnya bukan hanya untuk membekal...
Cara Mengenal Pasti Wanita Masih Dara Atau Tidak

Cara Mengenal Pasti Wanita Masih Dara Atau Tidak

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 455 hits
Cara Mengenal Pasti Wanita Masih Dara Atau TidakTerdapat beberapa perkara untuk mengenal pasti wanita masih dara atau tidak Diantaranya DAHIGadis yang masih suci dahinya licin Bila selalu senggama licinnya hilang justru yang timbul kedutan ...
Cara Untuk Speed Up Laptop Atau Desktop Yang Slow Macam Siput

Cara Untuk Speed Up Laptop Atau Desktop Yang Slow Macam Siput

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 398 hits
Bagi yang menggunakan komputer riba atau laptop setiap hari sama ada untuk bekerja atau belajar dah tentu akan berasa tension jika komputer riba lembap macam siput Memang boleh hangin dibuatnya
Cara Buat Tau Sar Peah Atau Kuih Tambun Adunan Ini Dapat Hasilkan 10 Biji Cukup Untuk Minum Petang

Cara Buat Tau Sar Peah Atau Kuih Tambun Adunan Ini Dapat Hasilkan 10 Biji Cukup Untuk Minum Petang

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 258 hits
Pagi tadi bangun tetiba rasa nak buat tau sar peah atau kuih tambun Resipi ni saya amik kat web iluminasi Cuma saya kurangkan adunan itu kepada separuh Tak larat nak buat kalau guna sukatan asal Sukatan ni boleh hasilkan tau sar peah sebany...
Bayi Dah Benar Benar Bersedia Makan Makanan Pejal Ini Petandanya Pakar Kongsikan Tip Cara

Bayi Dah Benar Benar Bersedia Makan Makanan Pejal Ini Petandanya Pakar Kongsikan Tip Cara

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 272 hits
Setiap ibu pastinya menjadi cukup teruja dan gembira bila anak sudah memasuki usia 6 bulan Mana tidaknya mempersiapkan anak dengan makanan pejal dan proses untuk memperkenalkan bayi dengan deretan makanan adalah satu momen yang cukup indah ...
Lelangit Mulut Rasa Terbakar Kerana Makanan Panas Ini 5 Cara Untuk Redakannya

Lelangit Mulut Rasa Terbakar Kerana Makanan Panas Ini 5 Cara Untuk Redakannya

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 245 hits
INDONESIA Dalam keadaan tergesa gesa untuk menjamu selera kadang kala kita lupa untuk menunggu makanan atau minuman sampai jadi sejuk sedikit Akibatnya lidah atau bahagian lelangit mulut terasa panas seperti ada sensasi terbakar Buat bebera...
Cara Mudah Memanaskan Makanan

Cara Mudah Memanaskan Makanan

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 228 hits
Cara Mudah Memanaskan MakananAssalamualaikum dan salam sejahteraSepanjang kita berada dalam bulan Ramadhan kebiasaannya kita akan membeli 2 set makanan di bazar Satu untuk berbuka dan satu lagi untuk bersahur Akan tetapi apabila tiba waktu ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na