Lihatlah Netizen Semangat Gila Kuasa Sebenar Daripada Umno


Lagi pemimpin Umno yang tidak berpuas hati dengan lantikan jawatan kabinet kerajaan baru Perikatan Nasional (PN) yang diterajui oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Kali ini, menurut veteran Umno, Shahrir Samad semangat en bloc PN hilang dalam barisan jemaah menteri itu selepas Muhyiddin diumumkan oleh Yang di-Pertuan Agong sebagai perdana menteri kelapan.

“Keputusan dan tindakan secara en bloc oleh BN bersama PAS berjaya dilaksanakan sehingga perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk Muhyiddin menjadi perdana menteri.

“Tetapi apabila tiba kepada peringkat perlantikan anggota jemaah menteri, seolah-olah sudah kehilangan pula semangat en bloc itu,” kata veteran Umno otu dalam satu hantaran di Facebook.

Tindakan itu, katanya seolah-olah menunjukkan kerajaan baru PN bukannya dipimpin oleh Umno / BN dan Muafakat Nasional, tetapi diketuai oleh Bersatu dengan geng Azmin Ali dari PKR.

Antara lain, Shahrir mempersoalkan mengapa pemimpin Sabah ditinggalkan oleh Muhyiddin daripada menyertai senarai kabinet berkenaan.

“Kalau (Ketua Umno Sabah) YB Bung (Moktar Radin) tidak boleh dilantik oleh kerana sedang menghadapi perbicaraan di mahkamah, YB Datuk Mohamed (Alamin) yang baru menang di PRK Kimanis layak untuk jadi seorang timbalan menteri,” katanya.

Malah kata Sharis, sesuatu yang menjolok mata adalah apabila lima daripada enam ahli parlimen yang mengisytiharkan sokongan terbuka terhadap kepimpinan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad telah dilantik menganggotai kerajaan baru Muhyiddin.

“Mereka yang enam kesemuanya itu telah bertindak tanpa merujuk kepada parti. Pengisytiharaan sokongan mereka dilakukan di sidang media di parlimen dan sebelum PRK Tanjung Piai. Sehinggakan mereka berenam dilarang untuk berkempen.

“Bukan sahaja keanggotaan jemaah menteri dari kalangan ahli-ahli parlimen Umno ini tidak mencerminkan semangat en bloc yang terbina di atas kemenangan PRK Tanjung Piai dan semangat perpaduan Perhimpunan Agong Umno selepas PRK itu.

“Tapi juga portfolio yang dipegang mereka macam tidak dirundingkan dan seolah terserah sahaja kepada budi-bicara PM yang naik di atas sokongan BN dan PAS,” katanya.

Walau bagaimanapun, kata Shahrir walau apa pun keresahannya, kerajaan baru ini pun “baru sangat lagi.”

“Lebih baik, tunggu dan lihat dulu. Kerajaan baru ini kerajaan Muhyiddin,” katanya.

Sebelum ini beberapa pemimpin Umno turut menyuarakan rasa tidak puas hati dengan komposisi kabinet PN itu.

Ahli parlimen Cameron Highlands Ramli Mohd Noor menyifatkan kerajaan PN mengketepikan kepentingan Orang Asli apabila gagal melantik sebarang wakil masyarakat itu.

Katanya, masyarakat Orang Asli bukan sahaja kumpulan yang paling miskin dan mundur di negara ini, tetapi kini suara politik mereka yang julung kali “hadir di pesada politik negara terus dikuburkan.”

Bagi rekod, Ramli adalah ahli parlimen Orang Asli pertama yang memenangi pilihan raya kecil Cameron Highlands tahun lalu di bawah tiket BN.

Turut meluahkan rasa tidak puas hati adalah bekas menteri Umno, Azalina Othman Said.

Katanya, gabungan kerajaan harus berdasarkan perwakilan yang seimbang dan bukannya didominasi oleh satu parti.

Baginya, Umno sepatutnya layak diberikan kementerian yang lebih significant seperti Kementerian Wanita, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Luar Bandar, Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Secara sinis, Azalina mengakhiri ciapannya dengan berkata "Kesimpulannya... pendapat saya, # PM8 adalah ahli politik yang paling bijak di kalangan pemimpin Melayu pada 2020," dan meletakkan tanda pagar #KingmakerPN2020 yang dipercayai memperli Muhyiddin.

Dr Mahathir Mohamad dalam wawancaranya bersama Sinar Harian menyifatkan kerajaan PN sebagai pentadbiran yang hampir kepada kerajaan Melayu yang tidak akan disokong oleh masyarakat berbilang kaum di negara ini, khususnya, Cina dan India.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/03/lihatlah-netizen-semangat-gila-kuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teruskan Perangai Gila Kuasa Rakyat Akan Kembali Meluat Dengan Umno

Teruskan Perangai Gila Kuasa Rakyat Akan Kembali Meluat Dengan Umno

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 392 hits
Tidak mustahil PRU15 UMNO bakal tumbang jika berterusan mengkritik posisi menteri yang diagihkan Pengagihan menteri ini hanya sementara menunggu PRU15 sebenar yang dijangka tidak lama lagi Dalam situasi negara dihimpit dengan 2 isu besar ia...
Tingkah Laku Gelojoh Dalam Tindakan Mula Terpapar Kepada Individu Yang Gila Kuasa 9811

Tingkah Laku Gelojoh Dalam Tindakan Mula Terpapar Kepada Individu Yang Gila Kuasa 9811

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 465 hits
Raja raja Melayu mula tiba di Istana Negara Diterbitkan Hari ini 11 50 tengahariRaja raja Melayu mula tiba di Istana Negara hari ini dijangka bagi menghadiri mesyuarat khas Majlis Raja Raja Kenderaan rasmi dari Istana Johor antara terawal d...
Terpekik Macam Orang Gila Netizen Minta Wanita Ini Bertenang Dan Akur Dengan Perlantikan Pm8

Terpekik Macam Orang Gila Netizen Minta Wanita Ini Bertenang Dan Akur Dengan Perlantikan Pm8

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 198 hits
Tan Sri Muhiyuddin Yasin telah dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 8 semalam dan telah mengangkat sumpah pagi tadi Terpekik Macam Orang Gila Netizen Minta Wanita Ini Bertenang Dan Akur Dengan Perlantikan PM8
Pembentukan Kabinet Akhirnya Sifat Gila Dan Tamak Kuasa Pas Terserlah

Pembentukan Kabinet Akhirnya Sifat Gila Dan Tamak Kuasa Pas Terserlah

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 469 hits
KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PASPANDANGAN PAS TERHADAP PEMBENTUKAN KABINET1 Saya menghargai jemputan YAB Perdana Menteri untuk kami memberikan pandangan awal berkenaan pembentukan Jemaah Menteri yang baharu 2 Saya menyatakan pandangan supaya in...
Desperado Mahathir Ph Yang Gila Kuasa

Desperado Mahathir Ph Yang Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 335 hits
Sebelum meneruskan ulasan abam ingin mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin kerana akhirnya beliau dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 8 Namun disebalik kelegaan semua pihak dgn berakhirnya kemelut politik yang sudah ...
Kalau Anwar Gila Kuasa Apaperlu Lawan Mahathir

Kalau Anwar Gila Kuasa Apaperlu Lawan Mahathir

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 189 hits
Kalau benar DSAI idamkan jawatan PM dia tak perlu pun laung Reformasi 1998 dia tak perlu pilih jalan sukar hingga dua kali masuk penjara belas tahun lamanya dia hanya perlu dengar cakap Tun sampai dipilih jadi PM Jangan jadi hipokrit ketika...
Kerusi Paling Banyak Umno Rasa Bagai Dipinggir Kata Shahrir

Kerusi Paling Banyak Umno Rasa Bagai Dipinggir Kata Shahrir

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 244 hits
Tan Sri Shahrir Abdul Samad menimbulkan beberapa isu tentang kerajaan yang baru dibentuk Tan Sri Muhyiddin Yassin Foto oleh Firdaus LatifKUALA LUMPUR 11 Mac Tan Sri Shahrir Abdul Samad menimbulkan beberapa isu tentang kerajaan yang baru dib...
Bulan Sudah Jatuh Ke Riba Kalau Umno Tak Berubah Apa Lagi Nak Dikato

Bulan Sudah Jatuh Ke Riba Kalau Umno Tak Berubah Apa Lagi Nak Dikato

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 263 hits
SETAHUN 10 bulan tidak ada kuasa UMNO pasti sudah merasai pahit getirnya Dihina macam macam disepak terajang sana sini seakan jasa UMNO dan Barisan selama lebih 60 tahun tidak dikenang Kalau UMNO tidak mahu berubah setelah bulan jatuh ke ri...
Azmin Juga Yang Menjadi Permata Umno Hanya Kaca Dimata Muhyiddin

Azmin Juga Yang Menjadi Permata Umno Hanya Kaca Dimata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 286 hits
Walaupun UMNO menyumbang 39 kerusi Parlimen dalam Perikatan Nasional atau PN serta memainkan peranan penting dalam merealisasikan cita cita Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri kedudukan parti itu nampaknya langsung tidak diberi penghar...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kuey Teau Koboi Port Baru Makan Kuey Teau Goreng Di Taiping

Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan