Bulan Sudah Jatuh Ke Riba Kalau Umno Tak Berubah Apa Lagi Nak Dikato


Wartawan SuaraMerdeka


SETAHUN 10 bulan tidak ada kuasa, UMNO pasti sudah merasai pahit getirnya.
Dihina macam-macam, `disepak terajang’ sana sini, seakan jasa UMNO dan Barisan selama lebih 60 tahun tidak dikenang.

Kalau UMNO tidak mahu berubah setelah `bulan jatuh ke riba’ akibat cacamarba kerajaan Pakatan Harapan ((PH) itu sendiri, tak tahulah apa hendak dikata lagi. Ibarat menggali kubur sendirilah dalam Pilihan Raya Umum ke-15.

Masakan UMNO lupa sebaik sahaja menyembah bumi pada malam 9 Mei 2018, tiada lagi TV3 dan RTM menyokong UMNO. Tiada lagi akhbar itu yang `merajai’ UMNO hingga titisan darah terakhir dengan headingnya “Apa lagi Cina mahu’?

UMNO selepas pembentukan Kabinet Perikatan Nasional kelmarin, harus berubah. Bukan sikit-sikit, tapi 360 darjah.

UMNO harus lahirkan ramai ikon anak muda. Tidak cukup dengan KJ, Asyraf Wajdi, Shahril Hamdan, Razlan, tapi mahu lebih ramai lagi. UMNO jangan lagi dikelilingi pembodek. Institusi seperti JASA tidak lagi relevan, buat habis bogheh jo.



UMNO perlu kuasai Big Data sebelum masuk gelanggang PRU-15. Masuk dengan jangkaan, ramalan atau `fakta-fakta’ daripada pembodek, alamat lingkup kali kedua lah.

Dominasi FB dan WhatsApps. Wujudkan sukarelawan maya. Tarik mereka yang kreatif bikin video, montaj yang cool. Cukuplah membayar syarikat atau portal yang dicipta oleh editor-editor akhbar yang suatu ketika misi mereka `melingkupkan’ syarikat tempat mereka bekerja sebelum ini.Membazir semuanya ke laut.

Cari arus baharu. Pakat dengan kumpulan baharu – dengan saluran baru yang lebih segar.

UMNO sebelum PRU-14 rosak dari kepala hingga ke ekor. Rakyat menolak UMNO. Kali pertama parti menuntut kemerdekaan ini tersembam ke bumi.

UMNO dulu hidup atas wang. Tiada pelincir tidak bergerak. Ahli UMNO datang mesyuarat dapat elaun. Datang Perhimpunan Agung dapat duit belanja dan bermalam di hotel-hotel sekeliling PWTC.

Siapa bayar? Ketua Bahagian yang ada dalam kalangan mereka berstatus Menteri dan seumpama.

UMNO dipimpin oleh sebilangan ketua yang berlagak seorang “ahli perniagaan sekelip mata”. Ada jual kuota pekerja asing. Ada ketua bahagian kaut projek mega kerajaan. Ada dapat AP kereta.



Bila ada kedudukan Ketua Bahagian, mahu duduk lama. Tidak mahu lepas jawatan pada muka baharu. Sekat orang lebih pandai dari dia. Maka dipilih cuma yang `ala ala’ jadi ahli UMNO. Ya, mahu pastikan jaminan kekal kerusi Ketua Bahagian.

Rakyat marah bila mana ada anak ketua bahagian pakai Range Rover, Alphard, panamera, kahwin dengan artis, melancong ke Eropah. Semuanya serba mewah. Duit siapa? Duit rakyat.

Begitu juga dengan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO. Termasuklah Exconya. Mereka bukan lagi menjadi jentera rakyat, turun padang. Tetapi kejar projek untuk suap habuan ke setiap sayap cawangan.

Tengok sahaja PRU yang lepas. UMNO masih letakkan calon Ketua Bahagian di Parlimen. Lebih kurang 42 peratus ketua Bahagian. Calon muda dinafikan.

Kenapa? Kerana seseorang presiden harus mengukuhkan kedudukannya dalam parti selain kemenangan dalam pilihan raya. Malangnya, semua dapat bala.

Ada ketua bahagian mengugut. Ada ketua bahagian selama empat, lima penggal berkuasa. Mereka sabotaj pula calon payung terjun. Semua ini gara-gara tonggak dalam UMNO sendiri. Inilah sistem yang merosakkan UMNO.

Bayangkan untuk mencari ahli baharu, jentera turut dibayar dengan wang. Siap kira kepala? UMNO bukan majikan. UMNO adalah parti keramat. Parti perlu mendapatkan ahli dengan penuh kehormatan.

Akibat UMNO yang bobrok semasa itu, UMNO hilang segalanya. Tiada lagi pemimpin orator. Tiada lagi cerdik pandai. Tiada lagi agamawan yang ikhlas di pentas. Tiada lagi pemimpin sejati.

Tiada lagi apa-apa. Yang tinggal hanya pemimpin yang kurang serba serbi. Kata Pak Meon “yang tinggal, yang tolol wal bahlul”.

Lihat PKR, Parti Bersatu, DAP dan Pas. Mereka ada ahli smapai 3.7 juta orangkah? Belajar bagaimana mereka bertahan sebagai pembangkang puluhan tahun.

Tengok ahli DAP PKR. Berapalah sangat ahli mereka? Berapa ramai pula undi mereka? Tak sampai pun satu juta. Tapi mereka dapat undi majoriti rakyat Malaysia.

Ahli tidak menjamin kemenangan dalam pilihan raya. Rakyat pengundi yang harus dijaga. Berapa aktif cabang dan ranting PKR? Berapa keahlian Parti Bersatu di bahagian? Ada cawangan ke mereka?

Mereka hanya ada pejabat negeri sahaja. UMNO di setiap daerah dan bahagian punya pejabat. Tapi adakah ia bermanfaat untuk parti sehingga tersungkur dalam PRU-14?

Tepuk dada, tanya selera. Peletakan sebilangan pemimpin UMNO dalam Kabinet baharu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ibarat bulan jatuh ke riba.

Kalau tak berubah, apa lagi nak dikato. – SM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/bulan-sudah-jatuh-ke-riba-kalau-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Muhyiddin Boleh Terima Umno Satu Parti Kenapa Nak Pelik Jika Zahid Najib And The Gang Dilantik Tpm Dan Menteri

Kalau Muhyiddin Boleh Terima Umno Satu Parti Kenapa Nak Pelik Jika Zahid Najib And The Gang Dilantik Tpm Dan Menteri

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 498 hits
Lim Guan Eng ada kes semasa dilantik Menteri Kewangan Tommy Thomas kroni DAP semasa dilantik sebagai AG Azmin dikekalkan walau ada kes Kita setuju JUGA kalau tiada siapapun dilantik sebagai langkah penjimatan Dan mengelak salahguna kuasa
Bodoh Pemimpin Dap Masih Tak Sedar Umno Dan Pas Memang Nak Singkirkan Dap

Bodoh Pemimpin Dap Masih Tak Sedar Umno Dan Pas Memang Nak Singkirkan Dap

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 275 hits
Ramai orang cakap bila kerajaan PH tumbang pemimpin mereka cakap merapu bermula dengan Mahathir cakap macam macam termasuk salahkan Najib Anwar pula sebelum ini menjadi ustaz buat kuliah tengah malam tanya mana Tg Adnan dapat duit Dia lupa ...
Nak Kutuk Saya Buat Apa Tanya Anwar Kepada Mahathir Yang Pelik Macai Ph Salahkan Umno Pas

Nak Kutuk Saya Buat Apa Tanya Anwar Kepada Mahathir Yang Pelik Macai Ph Salahkan Umno Pas

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 267 hits
Akhir terbongkar dalam video Anwar cakap salah orang itu salah orang ini Mereka yang bercakaran antara satu sama lain tapi yang peliknya macai PH menyalahkan UMNO PASInilah JAHATnya macai PHMR Yang menipu akhirnya akan terbongkar jua Untuk ...
Umno Ppbm Join Forces To Form Govt In Johor

Umno Ppbm Join Forces To Form Govt In Johor

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 246 hits
The Johor chapters of PPBM and Umno have joined forces to form the state government In a statement issued by the Johor palace the two parties are said to have a simple majority in the state assembly Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskanda...
Dr Mahathir Dap Berubah Tapi Pas Amat Mengecewakan

Dr Mahathir Dap Berubah Tapi Pas Amat Mengecewakan

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 205 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata DAP telah berubah dan tone down permintaan berdasarkan realiti politik Bukan persepsi saya berubah tetapi mereka yang berubah kata Dr Mahathir kepada Sinar Harian dalam satu wawancara yang d...
Tuan Ibrahim All Pas Umno Mps Signed Sd For Muhyiddin To Be Pm

Tuan Ibrahim All Pas Umno Mps Signed Sd For Muhyiddin To Be Pm

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 348 hits
All PAS and Umno MPs have signed a statutory declaration in support of Tan Sri Muhyiddin Yassin as the candidate for prime minister says Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man According to the PAS deputy president the party together with Umno initiall...
Bersatu Dan Umno Bentuk Kerajaan Baru Di Johor

Bersatu Dan Umno Bentuk Kerajaan Baru Di Johor

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 482 hits
BERSATU Dan UMNO Bentuk Kerajaan Baru Di Johor Susulan kemelut politik yang melanda negara kita beberapa buah negeri juga turut mengalami perubahan dalam pembetukan kerajaan BERSATU Dan UMNO Bentuk Kerajaan Baru Di Johor Salah satu negeri y...
Jangan Salahkan Orang Lain Nak Balik Sangat

Jangan Salahkan Orang Lain Nak Balik Sangat

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 470 hits
Ibrahim Mat IsaAmekkaw Polis pun bengang Tak paham lagi signal Tuhan tak tau nak cakap apa dah
Hasil Pemeriksaan Pasien Kasus 1 2 Positif Corona Masih Berubah Ubah

Hasil Pemeriksaan Pasien Kasus 1 2 Positif Corona Masih Berubah Ubah

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 120 hits
Diketahui pasien satu dan dua adalah ibu dan anak yang tinggal di Depok Jawa Barat
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024