Libatkan Kim Swee Dalam Program Pembangunan Yap Wai Loon


Bekas pemain antarabangsa Yap Wai Loon (Foto: Facebook)
klik 👉 Follow Telegram Obsesbola untuk berita bolasepak terkini (large-bt)

KOTA KINABALU: Bekas pemain antarabangsa Yap Wai Loon (gambar) menggesa Persatuan Bolasepak Sabah (Safa) agar menggunakan sebaiknya Datuk Ong Kim Swee untuk membangunkan pemain junior di negeri ini.

Beliau berkata ketibaan bekas jurulatih kebangsaan itu tentunya akan menjana minat yang besar dalam sukan itu terutamanya dalam kalangan belia di negeri ini dan badan negeri itu mesti merebut peluang itu untuk melibatkan Kim Swee dalam program pembangunan mereka.

“Dengan tokoh berprofil tinggi seperti Datuk Ong datang ke sini untuk membimbing pasukan negeri, saya pasti akan ada ramai pemain junior yang termotivasi dengan kehadirannya.


“Oleh itu, saya harap selain daripada tugas membimbing pasukan negeri, beliau juga dapat membantu melakar satu program pembangunan yang baik untuk Safa dengan pengalaman luasnya dan kejayaan bersama skuad junior kebangsaan,” katanya pada Selasa.

Bekas pemain tengah Sabah itu yang pernah tampil 30 kali untuk negara pada tahun sembilan puluhan turut berkata beliau gembira dengan tindakan bekas rakan sepasukannya itu untuk kembali bagi membimbing Sabah.

“Saya sangat gembira beliau menerima tawaran untuk menjadi ketua jurulatih Sabah FC.

“Saya tidak fikir ia satu keputusan yang mudah untuk dibuat oleh sesiapa sahaja melepaskan jawatan tinggi sebagai pengarah teknikal FAM. Saya benar-benar berharap beliau akan mendapat sokongan yang diperlukan untuk menjadikan Sabah kembali hebat,” katanya.

Beliau sangat optimis bahawa Kim Swee akan dapat menangani tekanan dan memberikan yang terbaik jika beliau diberi kebebasan untuk memilih pemain-pemainnya.


“Beliau datang dengan jangkaan tinggi tetapi saya pasti dengan pengalaman dan pengetahuannya, pasukan akan dapat memasuki kelompok lima terbaik jika ada rombakan besar-besaran terhadap pasukan semasa dengan pemain yang tepat dimasukkan.

“Penyokong tempatan mungkin ada kesangsian mengenai pemain import dari Semenanjung tetapi mereka perlu faham bahawa pemain tempatan yang kita ada sekarang tidak cukup bagus.

“Tidak ada keraguan bahawa ramai daripada mereka membawa kegemilangan kepada negeri dengan membantu pasukan memenangi gelaran Liga Premier pada 2019.

“Bagaimanapun, kita juga mesti realistik bahawa mereka tidak membawa sebarang impak untuk pasukan di Liga Super dengan prestasi mereka yang kita lihat dalam dua musim lalu.

“Saya percaya salah satu daripada sebabnya adalah kerana mereka tidak benar-benar bermotivasi disebabkan berasa terlalu selesa kerana ramai pemain junior kita ketika ini tidak cukup bagus untuk menggantikan mereka dan sebab itulah saya harap Safa akan memandang serius program pembangunan mereka.

Beliau berkata semasa zaman beliau bermain dengan Sabah, pemain-pemain senior sentiasa fokus kerana mereka tahu bahawa tempat mereka boleh diambil oleh pemain junior pada bila-bila masa.


“Pada 1995, jurulatih Ronald Smith, yang hanya tiba ketika berbaki lapan perlawanan berjaya membimbing pasukan dari tangga ke-15 untuk menamatkan saingan di tangga kelima pada penghujung musim walaupun ketiadaan banyak pemain senior (susulan skandal perlawanan) kerana kami mempunyai pemain simpanan yang berkualiti dari skuad junior.

“Dengan pemain tempatan yang hampir sama, pasukan berjaya memenangi gelaran Liga M buat kali pertama setahun kemudian serta mara ke final Piala Malaysia.

“Jurulatih junior ketika itu ialah Yuhyah Kassim dan beliau memainkan peranan penting dalam pembangunan pemain remaja dan saya ingin melihat Sabah kembali ke zaman kegemilangan pada masa akan datang dengan input daripada Datuk Ong,” katanya. – DE

SOURCE: Warta Oriental

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita bolasepak terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/Obsesbola




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2021/09/libatkan-kim-swee-dalam-program.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ong Kim Swee Tiba Di Kota Kinabalu

Ong Kim Swee Tiba Di Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 330 hits
Ketibaan Kim Swe disambut pengurus pasukan Marzuki Nasir dan Pengarah Teknikal Sabah FC Scott Ollerenshaw dan terus dibawa ke Stadium Likas Kota Kinabalu Masanya sudah tiba Pengendali baharu The Rhinos Datuk Ong Kim Swee tiba di KKIA Kota K...
Denda Akan Dikenakan Kepada Skuad Sang Badak Kim Swee

Denda Akan Dikenakan Kepada Skuad Sang Badak Kim Swee

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 271 hits
Jika secara sengaja pemain mahupun pegawai melanggar Prosedur Operasi Standard gelembung sukan beberapa bentuk denda bakal menanti pemain dan pegawai terlibat Silap langkah kena denda Kim Swee Silap langkah kena denda itu amaran jurulatih b...
Bukan Ahli Silap Mata Tetapi Ong Kim Swee Janjikan Nafas Baru Buat Sabah

Bukan Ahli Silap Mata Tetapi Ong Kim Swee Janjikan Nafas Baru Buat Sabah

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 891 hits
kepulangan Ong Kim Swee bukanlah merupakan Kepulangan Cerita Dongeng semata mata Datuk Ong Kim Swee akan kembali ke bumi Sabah selepas lebih dua dekad sebagai jurulatih terbaru mereka berbekalkan memori gemilang sebagai pemain yang pernah m...
Ong Kim Swee Tinjau Persiapan Pemain Menghadapi Piala Malaysia

Ong Kim Swee Tinjau Persiapan Pemain Menghadapi Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 325 hits
Ong Kim Swee bercakap kepada pemain di Stadium Likas KOTA KINABALU Ketua jurulatih Badak Sabah yang baru dilantik Datuk Ong Kim Swee tidak membuang masa terus bertemu pemain pemain sejurus selepas ketibaannya dari Kuala Lumpur pada jam 5 pe...
Kim Swee Akui Tiada Tekanan Dari Pengurusan Pasukan Dalam Kempen Piala Malaysia

Kim Swee Akui Tiada Tekanan Dari Pengurusan Pasukan Dalam Kempen Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 386 hits
Datuk Ong Kim Swee 50 yang pernah memenangi Piala FA pada tahun 1995 dan Liga Perdana 1996 ketika menyarung jersi The Rhinos mengatakan tidak ada penanda aras yang ditetapkan oleh Sabah FC untuk kejohanan berprestij yang menyambut ulang tah...
Saad Ichachelene Calon Pengarah Teknikal Fam Ganti Ong Kim Swee

Saad Ichachelene Calon Pengarah Teknikal Fam Ganti Ong Kim Swee

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 340 hits
Pengarah Teknikal NFDP Saad Ichachelene Saad Ichalelene Bakal Pengarah Teknikal FAM Yang Baharu Kuala Lumpur Selepas Datuk Ong Kim Swee meninggalkan Persatuan Bolasepak Malaysia difahamkan beberapa nama dikaitkan untuk mengisi jawatan Penga...
Ong Kim Swee Laju Buat Kerja Sudah Rangka Strategi Buat Sabah Fc Untuk 2022

Ong Kim Swee Laju Buat Kerja Sudah Rangka Strategi Buat Sabah Fc Untuk 2022

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 474 hits
Ong Kim Swee bersama dengan coach Jelius Ating dan coach Burhan Ajui Pelantikan pengendali baru Sabah FC Datuk Ong Kim Swee ternyata mengejutkan pelbagai pihak kerana beliau sangat sinonim dengan tugas bersama Persatuan Bola Sepak Malaysia ...
Tinggalkan Gaji Mewah Di Fam Untuk Sertai Sabah Yang Bermasalah Tepatkah Keputusan Ong Kim Swee

Tinggalkan Gaji Mewah Di Fam Untuk Sertai Sabah Yang Bermasalah Tepatkah Keputusan Ong Kim Swee

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 2112 hits
Ong Kim Swee melepaskan jawatan selaku Pengarah Teknikal FAM Dan bakal memikul tugas selaku Ketua Jurulatih Sabah FC Persatuan Bolasepak Malaysia mengumumkan Dato Ong Kim Swee telah melepaskan jawatan sebagai Pengarah Teknikal dan akan meny...
Ong Kim Swee Ketua Jurulatih Sabah Fc Yang Baharu

Ong Kim Swee Ketua Jurulatih Sabah Fc Yang Baharu

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 653 hits
Datuk Ong Kim Swee Letak Jawatan Di FAM Untuk Jadi Ketua Jurulatih Sabah FC Datuk Ong Kim Swee meletakkan jawatan selaku Pengarah Teknikal Persatuan Bola Sepak Malaysia untuk menjadi Ketua Jurulatih Sabah FC Perkara itu diumumkan oleh Setia...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha