Lembaga Zakat Selangor Lancarkan Kempen Bulan Taksir Zakat Taksir Dan Menang Hadiah


Assalamualaikum dan harap yang tengah baca ni dalam keadaan sihat sejahtera. Korang pernah dengar tak program Bulan Taksir Zakat dari Lembaga Zakat Selangor? Okay jujur Mimin cakap ini merupakan kali pertama Mimin dengar. Jadi Mimin pun tanya lah Ustaz Google berkaitan BTZ ni. BTZ tau bukan BTS k-pop tu. 



BULAN TAKSIR ZAKAT ITU APA?Takzir zakat bermaksud mengira anggaran zakat yang perlu dibayar. Zakat Fitrah lebih mudah dikira kerana mengikut harga beras yang dimakan dan diwajibkan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan Muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang tertentu dan boleh dibayar pada bulan Ramadhan sehingga pagi 1 Syawal sebelum melaksanakan Solat Sunat Aidil Fitri.
Zakat Harta pula ialah zakat yang dikenakan ke atas harta-harta tertentu dan boleh dibayar pada bila-bila masa. Kadar zakat harta ialah 2.5% dari jumlah harta. Zakat harta wajib dikeluarkan kerana ia adalah satu jalan jihad kepada Allah dan Islam.



Umat Islam di Malaysia diseru memahami lebih jelas tentang kewajiban menunaikan zakat dan mengetahui sendiri kaedah taksiran bagi mengira sendiri jumlah yang perlu dibayar. Dengan adanya Bulan Taksir Zakat, Pembayar zakat kini boleh mengenalpasti jumlah bayaran yang perlu ditunaikan sendiri menerusi laman sesawang jom.zakatselangor.com,my bagi mengenalpasti jumlah bayaran yang perlu ditunaikan.
Kempen Bulan Taksir Zakat (BTZ) ini sebagai usaha untuk membantu pembayar zakat memahami kaedah dan membuat taksiran dengan lebih tepat. Taksiran zakat tersebut bukan terhad kepada zakat harta tetapi zakat-zakat lain juga.  

BILA KEMPEN TAKSIR ZAKAT BERMULA ?Kempen BTZ telah pun bermula pada 15 Jun sehingga 31 Julai 2022. Amboi dah nak tamat dah rupanya. Harap artikal ni dapat lah tolong korang cepat-cepat sertai kempen BTZ ni sebelum tamat tempoh. Dengan tagline "Sempurnakan Zakatmu" secara tidak langsung kempen ini juga dapat mendidik masyarakat supaya mengetahui jumlah sebenar zakat yang ditunaikan.
 


LZS wujudkan kempen bulan taksir zakat merupakan salah satu inisiatif untuk membudayakan taksiran zakat pada setiap bulan Jun sebagai amalan tahunan dalam kalangan masyarakat agat bertanggungjawab atas zakat dan tidak dilupakan seiring dengan jumlah harta yang dimiliki supaya ibadah tersebut dapat dilaksanakan lebih sempurna.
CARA TAKSIR ZAKAT
 
Okay, kat sini lepas rujuk dengan ustaz google.. hehehe. tak lah, mestilah Mimin rujuk terus dekat laman sesawang Zakat Selangor cara taksir zakat. Jangan risau, Mimin tak suruh korang cari sendiri, lepas korang baca entry Mimin kali ni. Korang boleh terus semak dekat laman web Lembaga Zakat Selangor sahih ke tidak. haaa
CARA PERTAMA


 
Bagi korang yang bersemangat nak tahu dan tak faham macam mana nak kira. Faham ! Mimin pun tak faham pun. Tapi.. LZS ada menyediakan Khidmat Taksir Zakat secara bersemuka. Tapi kenalah buat temujanji dahulu di https://www.zakatselangor.com.my/khidmat-taksir-zakat/. Okay ini sembang untuk orang yang ada masa nak walk-in ke LZS kan. Habis yang sentiasa sibuk kejar duniawi macam Mimin macam mana ?
CARA KEDUA


 
Okay, untuk korang yang tak ada masa nak bersemuka ke LZS untuk buat taksiran zakat dan kalau boleh nak buat taksiran sendiri serta mahu buat pembayaran secara atas talian (online), korang boleh masuk ke bahagian Zakat Pendapatan. Kemudian, pilih mana-mana zakat yang hendak ditaksir. Contohnya Zakat Pendapatan, Zakat Simpanan Zakat Emas atau lain-lain Zakat.
CARA KETIGA 
Selain laman web LZS, LZS juga ada sediakan kemudahan aplikasi yang boleh korang muat turun aplikasi Zakat Selangor di Apps Store atau Play Store di telefon bimbit korang. Bagi Mimin, lagi mudah kalau korang muat turun aplikasi tersebut untuk Tafsir Zakat.



Langkah 1 - Muat turun aplikasi Zakat Selangor di telefon bimbit. 
Langkah 2 - Daftar atau log masuk. Log Masuk dengan menggunakan sistem Elektronik Zakat Online (EZO). Kalau korang belum daftar lagi, boleh daftar dulu di https://ezo.zakatselangor.com.my/daftar.asp
Langkah 3 - Pilih menu 'Taksir' dan lengkapkan semua maklumat.

Langkah 4 - Pilih Jenis Zakat yang hendak di tafsir. okay dalam entry ini kita tengok cara nak taksir Zakat Pendapatan.
Langkah 5 - Lengkapkan semua maklumat dan kemudian tekan 'Taksir Zakat' dan 'Jumlah Zakat Setahun' dan akan dipaparkan



Langkah 6 - Tekan 'Simpan Taksir Zakat' untuk buat rujukan masa nak buat pembayaran. Bila-bila masa boleh rujuk semula rekod taksiran korang. 
Pembayaran zakat secara atas talian juga boleh dibuat menerusi aplikasi Zakat Selangor yang sudah korang muat turun tadi.
LEMBAGA ZAKAT SELANGOR KOMITED AGIH ZAKAT Lembaga Zakat Selangor semestinya pengeluar zakat ingi mengetahui bagaimana hasil zakat yang mereka kutip dan akan diagihkan. Sepanjang tahun 2021, pengeluar zakat di Selangor telah mengeluarkan zakat sebanyak RM993 juta dan sejumlah RM922 juta telah diagihkan kepada mereka yang layan untuk menerima zakat.

 
Bagi tahun 2022, kutipan zakat dari bulan Januari sehingga April 2022 ialah RM 354,912,888 dan telah dibuat agihan untuk tempoh empat bulan ialah RM 313,931,706. Pelbagai bantuan telah diberikan termasuklah bantuan kepada mangsa banjir, bantuan Ramdan dan Syawal serta bantuan pendidikan. Ini merupakan pengeluar zakat mahukan. Lebih banak zakat terkumpul dan semakin banyak jugalah agihan bantuan dapat dihulurkan.

Korang juga boleh dapatkan info dan laporan aktiviti zakat Selangor di https://www.zakatselangor.com.my/informasi/laporan-aktiviti-zakat/ . LZS juga sentiasa berkongsi kisah aktiviti agihan zakat di Instagram dan juga di Facebook mereka. Mimin ada juga scroll sosial media LZS, Membaca kisah-kisah yang LZS kongsikan sedikit sebanyak sebak betul hati ni. Rupanya ramai lagi yang susah dekat luar sana. Secara tak langsung juga buat kita lebih peka kepada masyarakat keliling. 
Alhamdulillah, terima kasih dan syabas buat mereka yang sudah membuat pembayaran zakat di Lembaga Zakat Selangor. Disebabkan zakat korang, LZS dapat turun padang untuk menyantuni ramai asnaf di Selangor. 
Jom Taksir Zakat Dan Menang HadiahSempena kempen Jom Taksir Zakat, Sempurnakan Zakatmu yang bermula pada 15 Jun 2022 sehingga 31 Julai 2022, mana-mana pengeluar zakat yang memuat turun aplikasi Zakat Selangor dan membuat taksiran zakat dan seterusnya membuat pembayaran zakat berpeluang untuk menyertai peraduan Jom Taksir Zakat dan memenangi pelbagai hadiah yang menarik.
TAKSIR ZAKAT & TEBUS VOUCHER KFC

 
Haa, cara mudah untuk buat penebusan voucher KFC, korang hanya perlu layari http://jomzakatselangor.com.my atau muat turun aplikasi mudah alih Zakat Selangor di Play Store atau Apps Store. Daftar dan log masuk. Kemudian gunakan fungsi "Taksir" dan buat taksiran mengikut jenis taksiran dan "simpan taksir zakat". Jangan lupa tangkap layar sebagai bukti taksiran dan tebus voucher di cawangan LZS berdekatan
TAKSIR, BAYAR ZAKAT DAN MENANGI HADIAH MENARIK
Korang boleh berpeluang untuk memenangi hadiah-hadiah menarik sekiranya membuat bayaran zakat. Pemenang akan dipilih melalui sistem cabutan berkomputer dan akan diaudit oleh juruaudit LZS
 
Hadiah Utama - Yamaha Lagenda 115Z FIHadiah Kedua - Nintendo Switch OLEDHadiah Ketiga - Smart Watch Garmin10 Hadiah Saguhati - Galaxy Tab A8
Menarik betul hadiah korang bakal terima bila korang buat pembayaran zakat-zakat korang tu. Tak rugi pun bayar zakat di LZS ni. Mana tahu selepas korang dah keluarkan zakat, ada rezeki buat korang untuk menang hadiah pula kan. Kalau Mimin tempat ketiga dah okay sangat tu. hahahaha  Berikut syarat-syarat kelayakan dan lain-lain info yang boleh korang baca sendiri. Bukan mudah nak menang dan bukan mudah ye nak keluarkan budget hadiah-hadiah menarik ni. sebab tu susah sikit syaratnya. Semoga berjaya dan terima kasih sudah membuat pembayaran zakat-zakat anda.
 ----------------------------------------------INFO LANJUT
Website : https://www.zakatselangor.com.my/
Instagram : https://www.instagram.com/zakatselangor/
Facebook : https://www.facebook.com/zakatselangor/ Telefon : 1-300-88-4343  


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miminadam.com/2022/07/lembaga-zakat-selangor-lancarkan-kempen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Taksir Zakat Dan Menang Hadiah Menarik Bersama Lembaga Zakat Selangor

Taksir Zakat Dan Menang Hadiah Menarik Bersama Lembaga Zakat Selangor

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 258 hits
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera Korang dah buat Taksiran Zakat Belum Tahukah korang yang semua kerja berpendapatan dan harta daripada hasil itu wajib dizakatkan Sekarang Lembaga Zakat sedang menggalakkan orang ramai untuk membuat Taksi...
Kempen Jom Taksir Zakat Dari Lzs Cara Kira Zakat Dengan Mudah Dan Menang Hadiah

Kempen Jom Taksir Zakat Dari Lzs Cara Kira Zakat Dengan Mudah Dan Menang Hadiah

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 239 hits
Assalamualaikum Kempen Taksir Zakat dari Lembaga Zakat Selangor Haaa dah bayar zakat ke belum tu Jika belum segerakan ya tapi jangan lupa taksir zakat dulu sebelum bayar Kenapa kena taksir Haa bagi yang belum tahu ada berita baik qaseh nak ...
Jom Taksir Zakat Sempurnakan Zakatmu Bersama Lembaga Zakat Selangor

Jom Taksir Zakat Sempurnakan Zakatmu Bersama Lembaga Zakat Selangor

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 282 hits
hai assalammualaikum Jom Taksir Zakat Sempurnakan Zakatmu Bayar Dan Menang Kempen Bulan Taksir Zakat Oleh LZS Setiap tahun pasti nad akan kongsikan apa aktiviti dan kempen yang dilakukan oleh Lembaga Zakat Selangor Orang cakap sharing is ca...
Memenangi Hadiah Menarik Dengan Jom Taksir Zakat

Memenangi Hadiah Menarik Dengan Jom Taksir Zakat

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 171 hits
Assallammualaikum Hai semua okay kali ini Shailla ingin kongsikan tentang Jom Taksir Zakat bersempena bulan taksir zakat Lembaga Zakat Apa yang menarik tentang Jom Taksir Zakat ini adalah korang berpeluang untuk memenangi hadiah menarik dar...
Taksir Zakat Dan Menangi Hadiah Menarik

Taksir Zakat Dan Menangi Hadiah Menarik

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 230 hits
Taksir Zakat dan Menangi Hadiah Menarik Assalamualaikum semua mungkin ada sesetengah orang yang belum tahu zakat yang kita harus bayar bukan hanya zakat fitrah je ada banyak lagi seperti zakat pendapatan zakat perniagaan zakat emas perak za...
Taksir Zakat Boleh Menang Motor Anjuran Lzs

Taksir Zakat Boleh Menang Motor Anjuran Lzs

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 248 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Bila terbaca je mana mana Lembaga Zakat Selangor automatik YF akan refresh semula part mana yang terlupa terlepas tertangguh segala TER lah kan Itulah bagusnya kegunaan sosial media ye dak Bukan apa...
Taksir Sendiri Jumlah Zakat Yang Perlu Ditunaikan Melalui Aplikasi Zakat Selangor

Taksir Sendiri Jumlah Zakat Yang Perlu Ditunaikan Melalui Aplikasi Zakat Selangor

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 226 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah sekali lagi Fiza berkesempatan untuk berkongsi bab zakat dengan para pembaca setia blog ini Kadang kadang kita nak bercerita dari mulut ke mulut nie macam tak sampai je pada kawan kawan kita Cerita pula bab zak...
Aliff Syukri Men4ngis Diisytihar Antara Pembayar Zakat Terbesar Selangor Jumlah Hampir Rm1 Juta

Aliff Syukri Men4ngis Diisytihar Antara Pembayar Zakat Terbesar Selangor Jumlah Hampir Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 165 hits
Pengusaha kosmetik dan selebriti media sosial Datuk Aliff Syukri men4ngis kegembiraan apabila dia diberi penghargaan sebagai pembayar zakat terbesar di Selangor dengan jumlah hampir RM1 juta pada tahun 2021 Perkhabaran gembira itu dikongsi ...
Hiburan Dalam Tak Semenggah Menangis Di Ig Aliff Syukri Rupanya Pembayar Zakat Terbesar Di Selangor Hingga Cecah 1 Juta

Hiburan Dalam Tak Semenggah Menangis Di Ig Aliff Syukri Rupanya Pembayar Zakat Terbesar Di Selangor Hingga Cecah 1 Juta

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 184 hits
Jutawan kosmetik terkenal Datuk Aliff Syukri menzahirkan rasa gembira di hati apabila dia dilihat menangis terharu di Instagram miliknya semalam Ini berikutan Aliff telah dikurniakan penghargaan sebagai pembayar zakat terbesar dengan jumlah...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan