Lelaki Pekak Gagal Rayuan Terakhir Terhadap Hukuman Mati


Lelaki pekak hilang rayuan terakhir terhadap hukuman mati klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt) Dituduh bunuh kekasih berusia 15 tahun: Hukuman mati lelaki OKU kekal Seorang lelaki tempatan gagal dalam rayuan terakhirnya terhadap sabitan dan hukuman mati kerana membunuh bekas teman wanitanya di Kota Marudu, lima tahun lalu.

Panel Hakim Mahkamah Persekutuan, Ketua Hakim Tun Tengku Maimun Tuan Mat, Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Rohana Yusuf dan Hakim Mahkamah Persekutuan Dato’ Abdul Rahman Sebli menolak rayuan Mohd Faizul Abdul Jalil selepas mendengar penghujahan daripada peguam tertuduh dan pihak pendakwaan sebagai responden, secara maya.

Mahkamah berpendapat bahawa tiada kekhilafan dalam keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.


Faizul, seorang pekak (OKU) berumur 24 tahun, merayu terhadap sabitan dan hukuman mati kepadanya oleh Mahkamah Tinggi.

Dia pada 12 Oktober 2018 didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi di sini kerana membunuh Asrina Sahran, 15, pada pukul 9.10 malam 11 Oktober 2016 di hadapan sebuah rumah di Kg Ranau.

Kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu membawa hukuman penjara, jika sabit kesalahan.

Mahkamah Rayuan menolak rayuan Faizul pada 26 November 2019.


Dia disabit kesalahan membunuh Asrina Sahran, 15, pada pukul 9.10 malam 11 Oktober 2016 di depan sebuah rumah di Kg Ranau.

Kesalahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu membawakan hukuman mati, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, peguam Hamid Ismail yang mewakili Faizul, berhujah antara lainnya bahawa terdapat keraguan munasabah sama ada tertuduh mempunyai niat untuk mengakibatkan kecederaan pada simati dan disebabkan bukti tidak mencukupi untuk membuktikan kesalahan membunuh, maka pensabitan Faizul tidak selamat.

Bukti hanya cukup untuk membuktikan kesalahan menyebabkan kematian tanpa niat membunuh di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, Hamid berhujah.


Peguam Hamid Ismail yang mewakili Faizul menyatakan tujuh sebab rayuan yang dihimpunkan kepada dua, iaitu hakim perbicaraan telah khilaf dalam undang-undang, malah memutuskan bahawa pendakwaan telah mewujudkan kes prima facie di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan sedangkan bukti pendakwaan tidak cukup untuk membuktikan kesalahan berkenaan; dan hakim perbicaraan tidak menyedari sepenuhnya dan memahami pembelaan perayu.

Hamid merayu supaya rayuan dibenarkan dengan berhujah, antara lainnya, bahawa pertimbangan semua bukti akan menunjukkan terdapat keraguan munasabah sama ada Faizul mempunyai niat untuk menyebabkan kecederaan pada si mati.

Oleh sebab bukti tidak mencukupi untuk membuktikan kesalahan membunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan, sabitan perayu adalah tidak selamat, kata Hamid, menambah bukti hanya cukup untuk membuktikan kesalahan menyebabkan kematian tanpa niat membunuh di bawah Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan.


Timbalan Pendakwa Raya (DPP) How May Ling dalam jawapannya berhujah antara lainnya, bahawa hakim perbicaraan memutuskan pihak pendakwaan telah berjaya memenuhi dan membuktikan keperluan Seksyen 300 (c) Kanun Keseksaan bahawa Faizul berniat untuk menyebabkan kecederaan maut dengan penggunaan pisau ke atas mayat si mati, dan itu memberi inferens daripada perbuatannya sendiri menggunakan pisau terhadap seorang gadis yang tidak mampu mempertahankan dirinya sedangkan dia tahu ia senjata berbahaya dan berkemungkinan menyebabkan kematian.

DPP How berhujah bahawa hakim perbicaraan memutuskan dengan betul bahawa motif bukan elemen perlu dalam kesalahan itu, motif mungkin hanya menjadi relevan jika kes pendakwaan secara dasarnya bergantung pada bukti tidak langsung.

DPP How selanjutnya berhujah bahawa senjata digunakan sudah cukup untuk menunjukkan perayu mempunyai niat untuk membunuh si mati.


Hujah bahawa tempat kejadian jenayah itu berada dalam keadaan gelap, tidak relevan kerana pisau adalah senjata yang boleh membawa maut, sebaik digunakan, sama ada di tempat terang atau gelap, akan menyebabkan kecederaan parah hingga mati.

Dengan itu, penggunaan senjata itu merupakan petunjuk niat perayu, kata pendakwaan.

“Jika benar kejadian tikam itu tidak disengajakan, tiada sebab untuk perayu melarikan diri dan dia sepatutnya memberi bantuan kepada si mati,” hujah DPP Low.

Panel serta pendakwaan berada di Putrajaya sementara Hamid dan Faizul berada di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu. – DE

SOURCE: Warta Oriental

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/lelaki-pekak-gagal-rayuan-terakhir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

Mahkamah Rayuan Batalkan Saman Peguam Persoal Pengampunan Diraja Terhadap Anwar

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 244 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini membatalkan saman difailkan seorang peguam yang mempersoal kesahan pengampunan diraja yang diperoleh Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi sabitan kes liwatnya Semasa membatalkan saman oleh Mohd Khairul Azam Abdul...
Lelaki Gagal Dihubungi Keluarga Ditemukan Mati Di Belakang Flat Jalan Tuaran

Lelaki Gagal Dihubungi Keluarga Ditemukan Mati Di Belakang Flat Jalan Tuaran

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 225 hits
PERIKSA Pasukan perubatan menjalankan pemeriksaan di lokasi kejadian Pekerjaan Pembersihan ditemui mati KOTA KINABALU Seorang lelaki yang gagal dihubungi ahli keluarganya sejak kelmarin ditemukan meninggal dunia di kawasan belakang sebuah p...
Malapetaka Apa Melanda Sri Pahang Gagal Raih Kemenangan Lapan Perlawanan Terakhir

Malapetaka Apa Melanda Sri Pahang Gagal Raih Kemenangan Lapan Perlawanan Terakhir

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR Sri Pahang FC jelas berada dalam situasi bencana apabila gagal meraih sebarang kemenangan dalam lapan perlawanan terakhir yang diharungi pasukan itu di kancah Liga Super dan Piala Malaysia Dalam enam perlawanan terakhir Liga Su...
Keputusan Rayuan Anak Mat Sabu Terhadap Sabitan Kes Dadah 27 Oktober Depan

Keputusan Rayuan Anak Mat Sabu Terhadap Sabitan Kes Dadah 27 Oktober Depan

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 202 hits
RERNAMA Hakim menetapkan tarikh tersebut bagi pendengaran rayuan Saiful bagi mengetepikan sabitan dan hukuman penjara lapan bulan kerana penyalahgunaan dadah Ahmad Saiful Islam anak kepada bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu di Mahkamah T...
Bunuh Tunang Mahu Kahwin Lelaki Lain Hukuman Mati Pembantu Kedai Kekal

Bunuh Tunang Mahu Kahwin Lelaki Lain Hukuman Mati Pembantu Kedai Kekal

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 203 hits
Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman mati terhadap Muhammad Irshaduddin kerana membunuh tunangnya PETALING JAYA Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan hukuman mati terhadap seorang bekas pembantu kedai tayar kerana membunuh bekas tun...
Benarkah Dakwaan Nazri Terhadap Ku Li Ini

Benarkah Dakwaan Nazri Terhadap Ku Li Ini

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 219 hits
Tindakan Tengku Razaleigh Hamzah meletak jawatan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO disebabkan kecewa tidak dapat jawatan perdana menteri kata Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz Nazri menegaskan kekecewaan bekas Pr...
Mahkamah Keluarkan Waran Tangkap Terhadap Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown

Mahkamah Keluarkan Waran Tangkap Terhadap Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 185 hits
Mahkamah Majistret Kuala Terengganu hari ini mengeluarkan waran tangkap terhadap editor Sarawak Report kerana gagal menghadirkan diri untuk dituduh berkaitan kes fitnah terhadap Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah Perintah itu dikeluar...
Polis Buka Kertas Siasatan Terhadap Pemilik Ig Rentas Negeri Dari Selangor Ke Janda Baik

Polis Buka Kertas Siasatan Terhadap Pemilik Ig Rentas Negeri Dari Selangor Ke Janda Baik

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 306 hits
BENTONG Polis membuka kertas siasatan berkaitan hantaran tular pemilik akaun Instagram Vieshantiekhan yang mendakwa rentas negeri untuk ke Janda Baik di Pahang dari Selangor tidak melanggar prosedur operasi standard bagi mengekang penularan...
Selepas Lapor Sprm Terhadap Mb Kedah Ngo Terima Notis Tuntutan Rm10 Juta

Selepas Lapor Sprm Terhadap Mb Kedah Ngo Terima Notis Tuntutan Rm10 Juta

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 163 hits
September 24 2021 Sebuah syarikat swasta menghantar notis tuntutan RM10 juta terhadap setiausaha sebuah NGO yang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berhubung pro...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang