Leher Dikelar Kisah Disebalik Perjuangan Leftenan Adnan Saidi Regimen Askar Melayu



Ohmedia yakin ramai yang tahu kisah seorang perwira yang dikenali sebagai Leftenan Adnan Saidi yang masih dikenang dikalangan rakyat Malaysia-Singapura. Kisahnya pernah dijadikan filem pada tahun 2000 yang berjudul Leftenan Adnan lakonan Hairie Othman arahan Aziz M.Osman.


Kita juga pernah belajar mengenai kisahnya dalam matapelajaran Bahasa Melayu melalui buku komsas dan tarikh 14 Februari menjadi satu tarikh bagi memperingati perjuangan perwira ini.

Bercita-cita jadi tentera sejak kecilLeftenan Adnan merupakan anak kelahiran Kampung Sungai Ramal, Kajang Selangor yang lahir pada tahun 1915 dan sudah menjadi cita-citanya untuk menjadi seorang tentera sejak kecil. Pernah bertugas sebagai seorang guru pelatih yang kemudiannya mengambil keputusan untuk menyertai Rejimen Askar Melayu seawal usia 18 tahun sekitar tahun 1933.


Dihantar ke Singapura sebagai Leftenan Muda3 tahun kemudian, Adnan terpilih diantara rekrut terbaik pada tahun 1936 dan terus dinaikkan pangkat sarjan. Prestasinya terus menyerlah dan dinaikan pangkat Sarjan Mejar dan dihantar terus ke Singapura untuk meneruskan latihan sebagai Leftenan Muda.

Di Singapura, Adnan dipertanggungjawab mengendali Platun-7 dari Kompeni C dan dinaikkan pangkat sebagai Leftenan Adnan.

Pada saat inilah Leftenan Adnan terus berkobar-kobar untuk menentang penjajah yang pada waktu itu Perang Dunia Kedua berlaku dan Askar Jepun telah menceroboh negara termasuklah Tanah Melayu dan kemudian Singapura.

Jadi, apa cerita disebalik tarikh Februari 1942 ini? Apa yang telah berlaku sebenarnya?Tentera Jepun tiba di Permatang Pasir Panjang pada 13 Februari 1942 dan berlaku pertempuran yang sengit diantara Jepun dengan Kompeni C. Tentera Jepun akhirnya terpaksa akur dengan kekuatan pertahanan anak buah Leftenan Adnan yang akhirnya berundur walaupun sebenarnya jumlah mereka lebih ramai jika dibandingkan dengan jumlah Askar Melayu.


Ia tidak berakhir di sini apabila pada esoknya 14 Februari 1942, tentera Jepun dikatakan telah bergerak menuju ke Bukit Candu dan sekali lagi Kompeni C di bawah pimpinan Leftenan Adnan diberi kepercayaan pihak atasan untuk mempertahankan Bukit Candu yang merupakan lokasi pertahanan strategik dan benteng terakhir sebelum Jepun berjaya masuk ke Singapura.

Leftenan Adnan hidu tipu daya JepunTetapi, ada sesuatu tidak kena berlaku apabila Leftenan Adnan dapat menyedari telah tipu helah dari tentera Jepun yang menyamar dengan berpakaian baju tentera Sikh. Menyedari perkara itu, Leftenan Adnan dan anak buahnya melepaskan tembakan dan berjaya membunuh lebih 20 tentera Jepun.


2 jam selepas itu, ujian sebenar buat Kompeni C apabila tentera Jepun kembali dengan kekuataan tentera yang lebih besar dan kuat. Leftenan Adnan dan anak buahnya tidak mengaku kalah dan tetap berjuang untuk mempertahankan kawasan berkenaan walaupun hanya mempunyai jumlah tentera yang kecil.

800 tentera Jepun terkorbanPada ketika ini, ramai Askar Melayu telah terkorban tetapi tetap berjaya membunuh lebih 800 tentera musuh.


Askar Melayu terpaksa berundur pada ketika ini dan Koperal Yaakob yang merupakan salah seorang Askar Melayu yang terselamat pada waktu ini sempat menyaksikan hayat terakhir Leftenan Adnan di tangan musuh.

Tubuh digantung, leher dikelar & isi perut terkulaiPada petang, 14 Ferbruari 1942, sekujur tubuh kaku kelihatan tergantung di sebatang pokok di atas puncak Bukit Chandu, Singapura. Mayat yang memakai uniform Askar Melayu ini ditikam bertubi-tubi tanda pembalasan dendam dan marah kerana anak muda berpangkat Leftenan inilah yang mengetuai barisan gagah, ampuh, berani dan hanya maut yang membuatkan mereka berhenti dari mempertahankan Bukit Chandu, pertahanan terakhir British di Singapura sebelum ditawan Jepun.

Lehernya dikelar, dan isi perutnya terburai dimamah bayonet Tentera Jepun. Mayatnya dilarang untuk diturunkan, buat pengajaran buat mereka penentang Maharaja Jepun.

Pergi pada usia 27 tahunTak dapat dibanyangkan kesedihan dan kemarahan pada ketika ini, namun kehebatan Allahyarhan Leftenan Adnan Saidi akan tetap dikenan sebagai wira bangsa dalam lipatan sejarah negara.

Arwah Leftenan Adnan pergi pada usia 27 tahun dan kita perlu memastikan anak muda pada zaman ini mengetahui betapa besarnya pengorbanan yang perlu diberikan untuk memastikan kemerdekaan sesebuah tanah air yang tidak patut kita sia-siakan begitu sahaja.

Semoga dengan perkongsian ini dapat memberi inspirasi kepada golongan muda dan semoga semua wira yang telah berkorban untuk mempertahankan bangsa dan negara ditempatkan bersama orang-orang beriman.

Kredit: Wikipedia

+ Baca respon pembaca di Facebook Oh! Media.



Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/06/leher-dikelar-kisah-disebalik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Disebalik Kopi 434

Kisah Disebalik Kopi 434

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 682 hits
DAY 89 Hari kedua puluh dua SyawalPagi Nasi lemak telur mataKopi O 434 mai dari MuarKopi 434Kisah disebalik Kopi 434 Aku seorang penggemar kopi sejak zaman aku BudakPurba lagi Aku bukan minum kopinya tapi serdak kopi yang aku makan Nikmatny...
Kisah Melayu Minda Miskin Jiwa Penggemis

Kisah Melayu Minda Miskin Jiwa Penggemis

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 225 hits
TAPI TERBAIK DAN ADA KEBENARAN Hari ini tiba tiba kita sakit hati marah tengok orang Acheh berniaga Orang Acheh merantau beribu batu ke negara kita untuk berniaga Ada yang mungkin berjudi nyawa mereka di dalam bot tongkang yang boleh karam ...
Anwar Memerdekakan Minda Melayu Dalam 4 Dekad Perjuangan

Anwar Memerdekakan Minda Melayu Dalam 4 Dekad Perjuangan

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 260 hits
Anwar memerdekakan minda Melayu dalam 4 dekad perjuanganOleh June 15 2020Oleh Dr Mohd Amim OthmanSeorang pejuang rakyat yang ikhlas berpendapat perubahan di dalam kualiti hidup masyarakat yang dipimpin merupakan satu kepuasan yang paling ma...
Ini Melayu Dap Apa Agenda Perjuangan Melayu Islam Mereka

Ini Melayu Dap Apa Agenda Perjuangan Melayu Islam Mereka

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 937 hits
HARI ini Roketkini com melaporkan Sejak penubuhannya pada 1966 DAP memiliki banyak pemimpin dan calon daripada pelbagai kaum termasuk Melayu Sebagai contoh pada Pilihan Raya Umum 1969 iaitu pilihan raya pertama disertai DAP menyaksikan part...
Taehyung Versi Melayu Army Serbu Finalis Hero Remaja Dek Rambut Leher Panjang Sama Seperti V Bts

Taehyung Versi Melayu Army Serbu Finalis Hero Remaja Dek Rambut Leher Panjang Sama Seperti V Bts

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 1224 hits
Siapa sangka gambar yang dimuat naik oleh finalis Hero Remaja 2020 iaitu Aniq Suhair mendapat perhatian dek mirip dengan salah seorang ahli kumpulan K Pop popular V daripada BTS Tidak melatah dengan perhatian yang diterimanya lelaki tersebu...
Semua Naik Kepala Bila Pemimpin Melayu Terlalu Apologetik

Semua Naik Kepala Bila Pemimpin Melayu Terlalu Apologetik

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 336 hits
Ramasamy cetus kontroversi pertahan kuil kuil haram dibina tanpa permitPemimpin parti tamak haloba DAP P Ramasamy seolah olah tidak sedar diri apabila mengumpulkan pemimpin politik dan media bagi mendapatkan sokongan untuk mempertahan beber...
Senarai Lagu Melayu Jun 2020

Senarai Lagu Melayu Jun 2020

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 281 hits
Senarai Lagu Melayu Jun 2020 Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Peminat lagu melayu pasti menantikan lagu lagu terbaru untuk tahun 2020 Untuk Jun 2020 ini menampilkan lagu baru dari ramai artis Melayu seperti Aisyah Aziz Aziz Haron Ariff ...
Kesilapan Sering Dilakukan Pengusaha Kedai Makanan Melayu

Kesilapan Sering Dilakukan Pengusaha Kedai Makanan Melayu

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 585 hits
Tedi agak kecewa dengan prestasi beberapa kedai makan yang diusahakan orang Melayu yang Mommy dan Master lawati sebelum ini MenuTidak menyediakan menu sebagai panduan sebaliknya hanya cakap mulut sahaja Hal ini menyusahkan pelanggan Walaupu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024