Lebih Terpuji Jika Umno Yang Lebih Dulu Hulur Maaf Kepada Dap


 
Bukan saja UMNO dan DAP sama-sama bersalah dalam menyerang satu sama lain sebelum ini, bahkan UMNO lebih banyak melakukan serangan, termasuk dalam kebanyakan PAU yang diadakan

 

…LEBIH TERPUJI JIKA UMNO YANG LEBIH DULU HULUR MAAF KEPADA DAP 

 

Kalau mahu dikira, baik UMNO atau DAP, kedua-dua parti itu sama-sama bersalah dalam mentohmah dan mengguris hati antara satu sama lain.

 

Manakala jika dibuat timbangan pula, salah UMNO kepada DAP lebih besar lagi berbanding salah DAP kepada UMNO.

 

Ini kerana, DAP melakukan serangan kepada UMNO lebih kerana ia merupakan parti yang berkuasa dan menerajui kerajaan pusat, selain disebabkan pelbagai skandal serta amalan rasuah melibatkan pemimpinnya yang terdedah didedahkan kepada umum sejak dulu.

 

Sebagai parti yang berkuasa dan mengetuai kerajaan, adalah perkara biasa bagi DAP yang ketika itu sebagai pembangkang melakukan pelbagai serangan serta kritikan.

 

Sebagaimana tiada seinci bumi yang tidak ditimpa hujan, tiada parti yang jadi kerajaan di dunia ini yang tidak dikritik oleh parti pembangkang.

 

Kritikan dan serangan itu adalah tugas moral mereka dalam erti kata semak dan imbang untuk memastikan negara diurus dengan baik.

 

Tetapi, kenapa UMNO melakukan serangan kepada DAP, termasuk begitu kerap dan acapkali menjadikan sasaran utama, terutama dalam Perhimpunan Agung UMNO juga?

 

UMNO tidak bertanding di kawasan yang sama dengan DAP, dengan itu sebab apa ia selalu menjadilan DAP sebagai sasaran serangannya?

 

Tidak lain UMNO selama berpuluh tahun berbuat demikian adalah untuk memastikan ia terus kekal berkuasa dengan cara menakut-nakutkan bangsa sendiri terhadap ancaman DAP yang sebenarnya tidak begitu jelas itu.

 

Sejarah telah membuktikan bahawa yang lebih banyak mengancam dan memiskinkan orang Melayu adalah pemimpin daripada parti Melayu sendiri.

 

Ia bukan daja disebabkan tidak jujur dan tidak amanah, gemar makan rasuah, bahkan ramai pula menjual tanah, projek dan pelbagai kepentingan atas nama Melayu kepada bangsa lain demi untuk keuntungan yang cepat.

 

Dalam masa yang sama, dengan serangan kepada DAP itu, yang ingin dilimpahkan keuntungan ialah MCA dan Gerakan yang juga merupakan parti kaum Cina, sama seperti DAP.

 

Sebab itu bila Ketua Pemuda UMNO, Dr Akmal Salleh mendesak DAP memohon maaf, kemudian mempertahankan pendiriannya meski setelah pelbagai kritikan diterimanya, ia dengan jelas menunjukkan beliau belum cukup tidak matang dan tidak sedar diri realiti yang sebenar.

 

Buat apa nak tunjuk garang dan mahu jadi hero dengan meminta orang lain memohon maaf kepada kita, sedangkan kita sendiri pun ada buat salah kepada pihak berkenaan?

 

Lebih tidak matang dan tidak sodar diri bila Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan pula menyokong kenyataan Dr Akmal itu sambil berkata, DAP seharusnya berbesar hati menerima saranan berkenaan.

 

“Cadangan (Pemuda UMNO) yang baik. Bagi saya, kalau DAP berbesar hati mereka boleh minta maaf kepada UMNO,” kata belau.

 

Apa ni Tok Mat?

 

Ingat UMNO ada 130 kerusi Parlimen ke sekarang ini?

 

Memang meminta maaf adalah amalan yang baik, tetapi mendesak orang lain meminta maaf kepada kita, dalam keadaan kita sendiri ada buat salah kepada pihak yang didesak meminta maaf itu, ini adalah suatu petunjuk keangkuhan diri yang benar-benar tak bertepi.

 

Agak-agaknya sikit dan tengoklah cermin dulu sebelum melakukan desakan itu.

 

Lagi pula, UMNO dan DAP sekarang sudah duduk dalam rumah yang sama iaitu rumah kerajaan perpaduan, maka untuk apa lagi diungkit cerita-cerita lama?

 

Macam apabila seorang wanita itu sudah menjadi isteri kita, untuk apa lagi diungkit cerita lama dia pernah mengata kita ketika zaman sekolah dulu?

 

Tidakkah tindakan Pemuda UMNO ini perbuatan tembak kaki sendiri dan menjurus untuk melihat berlakunya pergaduhan tercetus sesama sendiri, seterusnya menjadikan kerajaan perpaduan tumbang di tengah jalan?

 

Yang sepatutnya dalam hal ini, khususnya Ketua Pemuda UMNO yang masih perlu banyak makan garam lagi, cubalah berusaha memperbaiki dan membina hubungan yang lebih baik dengan DAP.

 

Hakikat yang nyata ialah DAP merupakan parti pilihan kaum Cina, manakala MCA sudah jauh tersudut ke tepi, jadi jika UMNO ingin kekal lama dalam kerajaan atau bertahan berkuasa di beberapa negeri, tiada pilihan lain selain sedia mereformasikan minda sendiri untuk bersikap terbuka dan menerima realiti baru dalam negara majmuk ini.

 

Sementara UMNO sendiri, berdasarkan keputusan PRU15 lalu, sudah tertinggal di belakang Pas dan Bersatu, tak usahlah lagi peranan hebat, bangga diri angkuh tak menentu.

 

Lebih terpuji jika Pemuda UMNO sendiri yang mula mengungkapkan kata maaf kepada DAP berbandiing mendesak DAP meminta maaf kepada mereka.

 

Tambahan lagi bak kata peribahasa bangsa sendiri juga – tidak hilang bisa ular di ketika ia menyusur akar.

 

Atau dalam hal ini Pemuda UMNO anggap peribahasa Melayu itu sudah tak boleh pakai? – ShahbudinHusin 09/06/2023.

 

https://shahbudindotcom.net/

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/06/lebih-terpuji-jika-umno-yang-lebih-dulu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Maaf Umno Dap Dah Lama Lupa Sengketa Kata Zahid

Tak Perlu Maaf Umno Dap Dah Lama Lupa Sengketa Kata Zahid

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 214 hits
Umno dan DAP sudah melupakan sengketa selepas kedua dua parti mencapai persetujuan dalam perundingan membentuk kerajaan perpaduan Zahid Hamidi berkata DAP tidak perlu memohon maaf atas segala tohmahan parti itu terhadap Umno Presiden Umno b...
Dap Perlu Minta Maaf Kepada Umno Pemuda Umno

Dap Perlu Minta Maaf Kepada Umno Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Pemuda UMNO hari ini menuntut DAP membuat permohonan maaf secara terbuka atas semua kata kata dan tohmahan yang pernah dilemparkan kepada UMNO sehingga mengguris hati semua ahli parti itu hingga kini Ketua Pemuda UMNO Dr Muhama...
Pau Dap Tak Kecil Hati Pemuda Umno Tak Jemput

Pau Dap Tak Kecil Hati Pemuda Umno Tak Jemput

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 116 hits
freemalaysiatoday com 04 Jun 2023Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP Teo Nie Ching berkata apa sahaja keputusan sayap Umno akan dihormati Teo Nie Ching berkata menjadi hak Pemuda Umno untuk tidak menjemput DAP termasuk parti lain dalam kera...
Dap Not Disheartened By Lack Of Invite From Umno Youth To Assembly

Dap Not Disheartened By Lack Of Invite From Umno Youth To Assembly

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 180 hits
DAP national publicity secretary Teo Nie Ching said Umno s various wing and divisional leaders were entitled to their own views PETALING JAYA DAP is not disheartened by Umno Youth s decision not to invite other parties from the unity govern...
Kurangkan Dulu Bercakap Soal Pemotongan Subsidi Letrik Sediakan Alternatif Solar Dengan Lebih Mampu Di Miliki

Kurangkan Dulu Bercakap Soal Pemotongan Subsidi Letrik Sediakan Alternatif Solar Dengan Lebih Mampu Di Miliki

papar berkaitan - pada 28/5/2023 - jumlah : 115 hits
Ok Ini baru tindakan yang betul Kalau kerajaan nak kurangkan penggunaan elektrik sekali gus kawal subsidi solar adalah jawapannya Tapi pada waktu ini kos untuk solar adalah terlalu tinggi Ramai yang tak mampu Kebanyakan vendor berikan kemud...
Umno Members Must Support Dap Or Else Umno Ill Die

Umno Members Must Support Dap Or Else Umno Ill Die

papar berkaitan - pada 30/5/2023 - jumlah : 185 hits
Academic Jeniri Amir says Umno leaders and members need to support whatever party that is in the unity government Umno needs to get on board with backing DAP candidates in the upcoming state elections or run the risk of becoming the opposit...
Apologise To Win Umno Malay Support Youth Chief Tells Dap

Apologise To Win Umno Malay Support Youth Chief Tells Dap

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 194 hits
Umno Youth has demanded an open apology from DAP for accusations levelled at them when the two parties were political rivals Umno Youth chief Akmal Saleh said the apology was necessary if DAP wanted to win the support of the Malays and Umno...
Pemuda Umno Tolak Jemput Dap Dalam Pau 2023

Pemuda Umno Tolak Jemput Dap Dalam Pau 2023

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 189 hits
mykmu net04 06 2023PETALING JAYA Barisan Exco dan Ketua Pemuda UMNO negeri sebulat suara membuat keputusan untuk tidak akan menjemput wakil mana mana parti lain dalam Kerajaan Perpaduan terutama sekali DAP ke Perhimpunan Pemuda UMNO sempena...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10