Lebih Kepada Menyindir Kerajaan Pn


BEBASKAN GLC daripada pengaruh politik tulisan Azha Abdullah, yang tersiar di dalam Forum Utusan Malaysia pada 20 Mei lalu, umpama pepatah Melayu pukul anak, sindir menantu.

Semasa Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan, individu profesional tidak berkepentingan politik dilantik menerajui serta menganggotai lembaga pengarah syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Namun, sebaik sahaja merampas pucuk pimpinan negara, kerajaan Perikatan Nasional (PN) bertindak memecat hampir kesemua golongan profesional lantikan kerajaan PH ini.

Mereka ditamatkan kontrak serta-merta dan tempat mereka diganti ‘orang politik’ sama ada calon pilihan raya yang kalah, ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), serta pemimpin berjawatan di dalam parti menyokong kerajaan.

Tidak kurang 28 ahli Parlimen serta ADUN kerajaan PN kini menjawat pelbagai jawatan di dalam GLC.

Yang nyata lantikan-lantikan kerajaan PN ini bukan berdasarkan kebolehan profesional, tetapi untuk memuaskan tuntutan parti-parti politik, serta individu berkenaan untuk terus menerus menyokong kerajaan pintu belakang ini.

Mana tidaknya, majoriti yang terlalu sedikit akan saksikan kerajaan PN tersungkur hanya dengan tiga atau empat ahli Parlimen menarik balik sokongan.

Tidak salah kiranya diandaikan untuk kekalkan sokongan ini maka mereka ini diberi jawatan sebagai gula-gula untuk kekalkan sokongan kepada kerajaan.

Tidak ada sebab pun mengapa golongan profesional harus ditamatkan perkhidmatan dan kontrak mereka jauh lebih awal dari yang sepatutnya.

Sebenarnya pada hari ‘Tan Sri Mahiaddin Md. Yasin’ mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri, sokongan kepada PH berjumlah 114 ahli Parlimen. Kerajaan yang dilantik sewaktu itu tidak punya majoriti.

Bagaimanapun, jumlah yang menyokong PH ini berkurangan setelah beberapa individu beralih sokongan kepada PN. Dan yang beralih sokongan ini diberi jawatan dalam pentadbiran.

Terdapat juga yang beralih sokongan kerana takut tindakan undang-undang terhadap rasuah dan sebagainya.

Yang tidak dapat tempat dalam pentadbiran kerajaan diberi jawatan dalam GLC, sebagai pengerusi, ahli lembaga pengarah dan sebagainya.

Penulis juga mendakwa kerajaan PH melantik ahli politik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Mungkin penulis tidak sedar Pesuruhjaya SPRM di bawah pentadbiran PH yang pertama dilantik ialah Datuk Seri Mohamad Shukri Abdull, yang juga sebelumnya merupakan Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM.
Setelah Mohamad Shukri tamat kontrak, beliau diganti oleh seorang peguam, Latheefa Koya.

Yang didakwa Saudara Azha berlaku pada waktu pemerintahan PH tidak benar sama sekali. Sebaliknya, ia lebih mirip pada apa yang diamal pentadbiran PN sekarang ini.

Amat penting perkara ini diperjelas kerana penulisan Saudara Azha lebih kepada menyindir kerajaan PN daripada mengetengahkan apa yang sebenarnya fakta yang diamalkan di zaman PH.

Oleh: DR. MAHATHIR MOHAMAD
          Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/05/lebih-kepada-menyindir-kerajaan-pn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

Lebih Baik Bentuk Kerajaan Darurat Johari Abdul

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 255 hits
Kelemahan Kerajaan Perikatan Nasional dalam menangani wabak Covid 19 yang dikritik hebat kalangan rakyat sejak kebelakangan ini memerlukan suatu penyelesaian radikal dan segera Ahli Parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul berkata kerajaan...
Pkp3 0 Kerajaan Setuju Sekatan Lebih Ketat Keatas Sektor Ekonomi Amp Sosial Pmo

Pkp3 0 Kerajaan Setuju Sekatan Lebih Ketat Keatas Sektor Ekonomi Amp Sosial Pmo

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 308 hits
Kerajaan hari ini bersetuju mengetatkan lagi pelaksanaan PKP 3 0 yang sedang dilaksanakan di seluruh negara Menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri mesyuarat sidang khas tersebut yang dipengerusikan Perdana Menteri ...
Sifat Tertutup Mahiaddin Lebih Mudah Membawa Jatuhnya Kerajaan Pn

Sifat Tertutup Mahiaddin Lebih Mudah Membawa Jatuhnya Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 166 hits
Sepertimana pernah saya tulis sebelum ini terdapat pemimpin Bersatu sendiri mengakui kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin sekarang memang sedang terumbang ambing dan tidak mustahil akan terbalik jika PRU diadakan dalam waktu terdekat ini...
Saya Yakin Lebih Banyak Protes Terhadap Kerajaan Selepas Ini Anwar

Saya Yakin Lebih Banyak Protes Terhadap Kerajaan Selepas Ini Anwar

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 229 hits
Saya kesal dan kecewa dengan penangkapan sekumpulan anak muda oleh pihak berkuasa di Batu Pahat Johor yang bertindak menzahirkan sanggahan terhadap pemerintah baru baru ini Tekanan pihak berkuasa terhadap anak anak muda yang melakukan prote...
Pas Lebih Berkesan Jadi Pembangkang Daripada Jadi Kerajaan

Pas Lebih Berkesan Jadi Pembangkang Daripada Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 465 hits
ANALISASekadar iluistrasiKEADILAN itu bukan bererti sama rata seperti 50 50 tetapi adil itu berada ditempatnya dan memberi natijah yang baik Itulah prinsip keadilan sejati Apabila Pas tidak berjaya menjadi kerajaan walaupun ia ditubuhkan le...
Kerajaan Buat U Turn Kini Tak Benar Orang Ramai Pilih Vaksin

Kerajaan Buat U Turn Kini Tak Benar Orang Ramai Pilih Vaksin

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 461 hits
May 30 2021 Buat masa ini terdapat tiga jenis vaksin yang tersedia buat rakyat Malaysia daripada pengeluar Pfizer BioNTech Sinovac dan AstraZeneca PETALING JAYA Kerajaan telah memutuskan tidak membenarkan orang awam memilih vaksin untuk dia...
Rayuan Rakyat Agar Tydpa Bubarkan Kerajaan Yang Tidak Berguna

Rayuan Rakyat Agar Tydpa Bubarkan Kerajaan Yang Tidak Berguna

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 215 hits
ZAFARIN AFFENDI Sila baca sampai hujung untuk tahu perlembagaan apa aku maksudkan Kalau bercakap benar tetapi dengan nada mengajuk adalah 1 kesalahan maka aku yakin beribu ribu orang akan ditangkap di seluruh negara setiap hari tiada menghi...
Tahniah Kerajaan Pn

Tahniah Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 312 hits
HAMZAH RIE NATAHNIAH kerajaan PN sekali lagi kerana catat rekod baru 98 kematian dlm sehari tertinggi dlm negara Akhirnya doa doa walaun liPAS selama ini termakbul kerana kes kobid dlm negara kita dah melebihi 550 000 dgn jumlah 2 650 kemat...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq