Lcs Najib Razak Mana Najib Razak



Bukan rahsia lagi bahawa projek kapal tempur pesisir (LCS) bernilai RM9 bilion yang dianugerahkan kepada anak syarikat Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) 11 tahun lalu telah dibelenggu dengan kos berlebihan dan kelewatan, tanpa satu kapal pun dihantar setakat ini.
Tetapi bagaimana keadaan menjadi begitu teruk, memandangkan projek itu yang telah menerima RM6 bilion bayaran daripada kerajaan telah mengancam syarikat induk BHIC, Boustead Holdings Bhd (BHB), dan merupakan pelaburan utama Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)?
Pada 16 Dis 2011, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), di mana LTAT mempunyai pegangan efektif sebanyak 61%, menerima surat anugerah daripada Kementerian Pertahanan untuk menghantar enam LCS yang digelar "Kapal Tempur Littoral Generasi Kedua ( Kapal Peronda Generasi Kedua). Kelas Frigate)” sebagai sebahagian daripada pelan pembaharuan armadanya. 
BNS sepatutnya menghantar kapal pertama pada 2017, dengan setiap baki unit yang tinggal akan diserahkan pada selang enam bulan sehingga 2021. 
BNS ialah unit tidak langsung BHIC dan dikawal dengan ketara oleh BHB.
Kontrak rasmi akhirnya ditandatangani setahun kemudian pada 17 Julai 2014. Pada masa ini, BHB menyatakan bahawa penghantaran pertama telah dipindahkan ke April 2019, bukannya 2017 seperti yang dicadangkan pada asalnya.
Pada 2015 dan 2016, BNS mencatatkan kerugian, sebahagiannya disebabkan oleh peruntukan pertukaran asing ke atas kontrak dengan pengeluar peralatan asal untuk projek LCS dan pesanan variasi (VO). 
Selepas 2017 yang menguntungkan, ia mengalami kerugian pada 2018, sekali lagi akibat daripada VO yang melibatkan reka bentuk dan peralatan kapal.
Perbincangan mengenai VO dan kos tambahan menjadi tumpuan berikutan perubahan kerajaan pada 2018. Projek itu digantung pada tahun berikutnya, sementara menunggu hasil rundingan.
Pada Oktober 2019, menteri pertahanan ketika itu Muhammad Sabu memberitahu Dewan Rakyat bahawa projek itu telah siap 55.7% pada 3Q2019, berbanding sasaran siapnya sebanyak 78%

Akibatnya, kapal pertama akan dihantar tiga tahun kemudian daripada tarikh akhir April 2019.
Ia juga didedahkan bahawa nilai kontrak projek itu mencecah RM9.1286 bilion, dan kos tambahan untuk menyiapkan kesemua enam kapal berjumlah RM1.4 bilion, atau RM10.63 bilion secara keseluruhan.
Pada Ogos 2020, menteri kanan (pertahanan) ketika itu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu Dewan Rakyat tentang rancangan untuk menghadkan kos projek pada RM9 bilion, tetapi hanya untuk dua kapal, yang akan dilakukan sama ada oleh BNS atau syarikat lain.

Laporan berkaitan..
SHAH ALAM - Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli mendakwa sekurang-kurangnya sebanyak RM890 juta dana telah diselewengkan daripada pengendalian projek kapal tempur pesisir pantai (LCS) yang bermula pada 2011 itu.
Katanya, penyelewengan itu antaranya membabitkan tindakan penipuan melalui wang yang dipindahkan kepada pihak yang bertujuan menipu kontrak dan duplikasi kontrak dengan tuntutan berganda.
Jumlah penyelewengan dana itu menurut beliau telah dikenal pasti melalui siasatan dalaman dijalankan terhadap projek tersebut yang setakat tahun ini telah menelan belanja RM6 bilion meskipun tidak ada satu kapal perang berjaya disiapkan.
Susulan daripada itu, beliau mempersoalkan sikap Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang berdiam diri dan tidak mengambil tindakan menangani penemuan penyelewengan berkenaan.
“Saya percaya siasatan dalaman ini telah sampai kepada Hishammuddin. Sebagai menteri yang menandatangani kontrak dalam tahun 2014, beliau juga Menteri (Pertahanan)yang menandatangani perjanjian tambahan pada 31 Mei 2022 untuk menghidupkan kembali projek ini.
“Sebagai Menteri Pertahanan yang paling lama menguruskan projek ini, beliau sudah tentu tahu tentang segala laporan dalaman mengenai penyelewengan projek ini.
“Kenapa sehingga sekarang beliau tidak mengambil tindakan untuk menangani penemuan penyelewengan berjumlah RM890 juta itu kerana tidak ada satu kes pun yang dibawa terhadap pihak yang dinamakan terlibat di dalam penyelewengan tersebut?” soal beliau dalam satu kenyataan pada Khamis.
Beliau berkata, antara pemimpin terlibat dalam projek tersebut ialah Menteri Pertahanan pada tahun 2011 iaitu Datuk Seri Dr Ahmad zahid Hamidi yang bertanggungjawab mengeluarkan Surat Lantikan kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) untuk membina dan membekalkan enam ‘second generation patrol vessels’ (SGPV) LCS dengan jumlah kontrak RM9 bilion.
Katanya, Kerajaan Persekutuan juga menandatangani kontrak akhir berjumlah RM9 bilion bersama BNS pada 17 Julai 2014 dengan Hishamuddin sebagai Menteri Pertahanan ketika itu merupakan pihak yang merundingkan perkara tersebut.
Rafizi berkata, Perdana Menteri pada ketika LOA dan kontrak projek itu diselesaikan ialah Datuk Seri Najib Tun Razak.
Bekas Ahli Parlimen Pandan itu berkata, beliau akan terus mendedahkan maklumat terperinci berkenaan penyelewengan itu satu persatu sehingga ketiga-tiga pemimpin terbabit tampil memberikan penjelasan.
“Skandal kapal perang terbengkalai ini berlaku di bawah pengawasan dan pengurusan mereka, wajiblah mereka tampil menjelaskan kepada rakyat,” jelasnya.
Pada masa sama, Rafizi berkata, penyelewengan LCS itu dilihat lebih kritikal berbanding skandal lain pernah berlaku kerana memberikan kesan yang pelbagai dimensi termasuk antaranya membabitkan kebajikan perajurit dan sistem pertahanan negara.
Projek LCS bernilai RM9.128 bilion dianugerahkan kepada BNS oleh kerajaan melalui Kementerian Pertahanan pada tahun 2011 dan sejumlah RM6 bilion sudah dibayar bagi tujuan pembinaan keenam-enam kapal berkenaan secara serentak.
Bagaimanapun, hingga kini tiada satu pun LCS yang disiapkan dan diserah kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), walaupun perjanjian kontrak pada Januari 2014 menggariskan bahawa LCS 1 iaitu dua buah kapal pertama sepatutnya diserahkan kepada kerajaan pada April 2019


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/lcs-najib-razak-mana-najib-razak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
I Favoured Bns For Lcs As It Belonged To Ltat Najib Scoffs At Teo

I Favoured Bns For Lcs As It Belonged To Ltat Najib Scoffs At Teo

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 125 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak has hit back at the DAP for questioning his decision to favour Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd to build littoral combat ships for the navy It s because BNS belongs to the Armed Forces Pension Fund whi...
Tuduhan Rafizi Melibatkan Bekas Panglima Tentera Laut Ltat Syarikat Jerman Najib Razak

Tuduhan Rafizi Melibatkan Bekas Panglima Tentera Laut Ltat Syarikat Jerman Najib Razak

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 135 hits
Najib Razak membangkitkan persoalan sama ada Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mahu menuduhnya berpakat untuk songlap dana projek perolehan kapal tempur pesisir Bekas perdana menteri itu berkata demikian setelah memperincikan pemilikan sah...
Anak Najib Bakal Menggantikan Najib Di Pekan Tapi Najib Nak Ke Mana

Anak Najib Bakal Menggantikan Najib Di Pekan Tapi Najib Nak Ke Mana

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 251 hits
SHAH ALAM Walaupun Mahkamah Persekutuan belum mendengar rayuan terakhir bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung pembabitannya dalam kes syarikat SRC International Sdn Bhd namun sudah ada cakap cakap mengenai siapa bakal m...
Pac Corrects Najib The Lcs Contract Is Rm9 1 Billion Not Rm6 Billion

Pac Corrects Najib The Lcs Contract Is Rm9 1 Billion Not Rm6 Billion

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 213 hits
THE Public Accounts Committee has rubbished former prime minister Datuk Seri Najib Abdul Razak s criticism over its recent report on the delay in delivery of six combat ships to the Royal Malaysian Navy In a sarcastic response its chairman ...
We Want Answers Anwar Tells Najib Zahid And Hisham Over Lcs Scandal

We Want Answers Anwar Tells Najib Zahid And Hisham Over Lcs Scandal

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 209 hits
The Public Accounts Committee report said Aziz had testified that he wrote two letters to Najib five letters to the defence minister 10 to the ministry s secretary general and one each to the secretary general of the Treasury and chief secr...
Spin Yahudi Najib Razak Yang Terbaru Takyah Pemimpin Ph Pun Jawab Biar Rakyat Marhein Je Jawab

Spin Yahudi Najib Razak Yang Terbaru Takyah Pemimpin Ph Pun Jawab Biar Rakyat Marhein Je Jawab

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 117 hits
Spin yahudi Najib Razak yang terbaru Takyah pemimpin PH pun jawab Biar rakyat marhein je jawab Ni faktanya agar semua tahu 1 Projek mula tahun 2011 Bukan 2014 ye Dato Seri Dari tahun 2011 sampai 2017 peratusan siap untuk 6 tahun hanya 44 Ma...
Lcs Fiasco Najib Should Read Pac S Report Properly Committee Chief Says

Lcs Fiasco Najib Should Read Pac S Report Properly Committee Chief Says

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 167 hits
Public Accounts Committee chief Wong Kah Woh today gave former prime minister Najib Abdul Razak a tongue in cheek guide on the committee s report on the littoral combat ships procurement fiasco Wong believed Najib whom he referred to as PM6...
Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 154 hits
Kalau kita lihat ulasan ulasan Najib Razak di laman FB beliau sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam negara hampir semua aspek digebangnya Tujuannya tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai P...
Kit Siang Was Najib The Hidden Hand Behind Lcs Scandal

Kit Siang Was Najib The Hidden Hand Behind Lcs Scandal

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 248 hits
Who could make the defence minister change in three days a decision which had taken almost a year and six meetings with RMN to achieve VETERAN MP Lim Kit Siang has asked a very curious question today Whether former prime minister Datuk Seri...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Rasuah Bukan Kesalahan Besar Kot Tengok Tak Dak Maki Hamun Pun Walaun Suci La Tew

Perihal Menantu

United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan