Ubah Reka Bentuk Kapal Lcs Dan 10 Surat Panglima Tldm Tak Dilayan Kenapa Najib Tidak Pernah Mengulas Dua Isu Ini


 

Kalau kita lihat ulasan-ulasan Najib Razak di laman FB beliau sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam negara, hampir semua aspek digebangnya.

Tujuannya tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai Perdana Menteri serta Menteri Kewangan ketika itu dan Zahid Hamidi yang kini Presiden UMNO selaku Menteri Pertahanan di ketika kontrak LCS ditandatangani pada 2011 tidak terkait dan boleh disisihkan daripada skandal tersebut.

Terbaru, sebagai satu lagi usaha ke arah itu, Najib turut memuatkan sejarah pengkorporatan Limbungan TLDM pada 1991 ketika era Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri yang mana daripada situlah didakwanya bermula masalah hutang menimpa BNS, syarikat yang diberi kontrak membekalkan kapal pegang LCS.

Selain itu, hampir semua kritikan atau pendedahan pelbagai pihak berkaitan kegagalan projek LCS juga akan segera dijawab dan disanggahnya.

Ternampak hebat dan serba tahu Najib nampaknya, walaupun ketika di mahkamah banyak jawapan tidak tahu telah diberikannya.

Iyalah…di mahkamah dia sendiri kena hadir, tetapi di FB ramai admin yang membantunya.

Tetapi, dalam hebat dan gebang kencang itu, jika diperhati dengan teliti, ada dua isu yang sehingga sekarang Najib tidak pernah menyentuhnya sama sekali.

Pertama, berkenaan perubahan reka bentuk kapal LCS daripada jenis Sigma kepada Gowind, sedangkan di sinilah masalah banyak bermula.

Perubahan rekabentuk itu dicatatkan berlaku hanya dua bulan setelah sebelum itu Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan bersetuju dengan reka bentuk Sigma.

Perubahan kepada Gowind adalah atas cadangan BNS bersama DCNS iaitu syarikat yang pernah membekalkan kapal selam Scorpene ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan.

Yang dipertikaikan ialah bagaimana Zahid Hamidi boleh bersetuju dengan cadangan menukar reka bentuk LCS daripada Sigma kepada Gowind oleh BNS dan DCNS, walhal dua bulan sebelum itu telah bersetuju dengan reka bentuk Sigma?

Bila reka bentuk ditukar, ia bermakna fungsinya juga turut berubah daripada kapal tempur kepada kapal peronda yang sekaligus bermakna kosnya tentulah tidak lagi sama.

Contoh mudah, masa kontrak ditandatangani, kereta yang nak dibeli ialah Ford Ranger Raptor 4 x 4, tetapi apabila projek sudah diluluskan, yang nak dibeli ditukar kepada Proton X70 dengan kos harga yang sama.

Jadi, dalam hal ini bagaimana Najib selaku Menteri Kewangan boleh meluluskan pertukaran rekabentuk itu?

Apakah Najib tidak meneliti dengan mendalam perubahan itu atau adakah oleh kerana Zahid Hamidi yang menjadi Menteri Pertahanan ketika itu adalah bekas Setiausaha Politiknya sebelum ini, maka ia dipersetujui begitu saja?

Kedua, tentang 10 surat bantahan atau teguran yang dihantar oleh bekas Panglima TLDM, Dr Abdul Aziz Jaafar berkenaan LCS tapi langsung tidak dilayan atau dibalas.

Memetik kenyataan Abdul Aziz kepada media, beliau dilaporkan telah menghantar sekurang-kurangnya 10 surat teguran dan rasa tidak puas hati serta pendirian TLDM berhubung tatacara perolehan projek LCS.

Surat rasmi berkenaan dihantar kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Menteri Pertahanan, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Ketua Setiausaha Negara dan juga Perdana Menteri.

Sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kenapa Najib hanya berdiam diri dan tidak memberi sebarang respon kepada 10 surat tersebut?

Kalau satu surat, mungkin boleh diterima jika alasannya tidak perasan, tetapi bagaimana jika sampai 10 surat yang dibantar?

Sebagai Perdana Menteri, kenapa tidak merujuk kepada Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kewangan untuk memberi respon, lagi pun yang menghantar surat itu bukan calang-calang orang, tetapi seorang Panglima TLDM yang bergelar Tan Sri?

Sekarang ini, terlanjur Najib tengah banyak gebang kencang, apa kata beliau secara sendirian atau bersama Zahid Hamidi memberi jawapan kepada dua hal berkenaan? – ShahbudinHusin 11/08/2022.

 

 

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/ubah-reka-bentuk-kapal-lcs-dan-10-surat_11.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

Punca Utama Kapal Perang Lcs Tak Siap Mindef Menteri Pertahanan Abaikan 10 Surat Teguran Dan Bantahan Panglima Tldm

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 144 hits
Pandangan Tentera Laut Diraja Malaysia selaku pengguna akhir tidak diendahkan oleh Kementerian Pertahanan dan Boustead Naval Shipyard dalam pelaksanaan projek Kapal Tempur Pesisir Menurut laporan mengenai perolehan LCS mendedahkan pada asal...
Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

Najib Bukan Perawi Sahih Isu Skandal Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 137 hits
Najib bukan perawi sahih isu skandal LCSPosted By on August 12 2022Skandal pembinaan kapal tempur pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia yang menjangkau seminggu sejak didedahkan semakin mendapat ulasan pelbagai pihak dari kalangan menteri go...
Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

Ringkasan Laporan Pac Isu Kapal Lcs Kita Bincang Dari Kulit Ke Kulit Siri 1

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 197 hits
NIK HASYUDEENLaporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara berhubung dengan perolehan kapal peronda generasi kedua Littoral Combat Ship 1 10Mulai pagi ini saya akan bincang secara ringkas laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara atau Public ...
Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 101 hits
freemalaysiatoday com August 8 2022 11 20 AMHishammuddin Hussein berkata tiada sebuah pun kapal LCS diserahkan kepada kerajaan sehingga kini walaupun RM6 08 bilion sudah dibayar kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd KUALA LUMPUR Menteri Ka...
Skandal Lcs Ph Dah Tak Ada Isu Untuk Pru15 Najib Kata

Skandal Lcs Ph Dah Tak Ada Isu Untuk Pru15 Najib Kata

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 315 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak jijik cara Pakatan Harapan memainkan isu pembinaan Kapal Tempur Pesisir Tentera Laut Diraja Malaysia kerana tindakan mereka itu memberi kesan kepada keselamatan negara Bekas Perdana Menteri itu menyifatka...
Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

Penyelewengan Projek Kapal Perang Lcs Hanguskan Rm890 Juta Najib Zahid Dan H2o Wajib Jawab

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 285 hits
Saya mengalu alukan tumpuan masyarakat kepada nasib perajurit negara yang secara langsung berkait dengan dana awam Isu ini lebih kritikal berbanding skandal skandal lain kerana ia melibatkan pelbagai dimensi seperti 1 Penyelewengan dana rak...
Bekas Panglima Tldm Bakal Berdepan Tuduhan Pecah Amanah Lcs

Bekas Panglima Tldm Bakal Berdepan Tuduhan Pecah Amanah Lcs

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 120 hits
bharian com myOleh Ogos 16 2022 8 35amBekas Panglima TLDM Tan Sri Ahmad Ramli Mohd Nor tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pagi ini dan dijangka berdepan pertuduhan pecah amanah membabitkan kes perolehan Kapal Tempur Pesisir KUALA LUMPUR...
Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

Panas Rafizi Dcns Sudah Diberi Surat Niat Sebelum Pun Bns Dapat Kontrak Projek Kapal Perang Lcs

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 118 hits
Sebahagian besar dari masalah masalah yang menyebabkan penyelewengan dan kelewatan projek kapal perang LCS berpunca dari dua keputusan utama 1 Penukaran reka bentuk kapal dari kelas Sigma yang dipilih oleh TLDM kepada kelas Gowind 2 Pelanti...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things