Layanlah Isteri Bercakap Jangan Buat Tak Dengar Suami Dengar Je Dah Sejuk Hati


Hidup berumah tangga ada pasang surutnya. Sesekali kita perlu ‘menerima’ tetapi ada waktunya kita harus ‘memberi’. Bukan isteri sahaja, bahkan suami pun harus berusaha sama-sama untuk mencipta rumah tangga yang harmoni. Kenalah saling bekerjasama dalam semua hal.
Bila hal melibatkan emosi, suami selalu rasa isteri berlebih-lebihan, hakikatnya isteri tak inginkan hal yang berpanjangan. Ada waktunya mood isteri bercelaru. Masalah di tempat kerja yang membuatkan dia buntu juga masalah dengan rakan sekeliling. Bila isteri luahkan perasaannya, janganlah buat tak layan. Isteri sebenarnya tidak meminta lebih, dia hanya mahukan suami mendengar dan tunjukkan dia jalan, apa yang harus dia lakukan. Itu sahaja.

Namun perkongsian daripada Encik Muhammad Yusof ini boleh juga kita jadikan panduan dalam hidup berumah tangga. Saling mendengar dan mencipta komunikasi yang baik adalah perkara yang begitu penting dalam rumah tangga. Ini sebaiknya yang kita lakukan.
Hari tu aku ada singgah solat Zuhur kat sebuah masjid. Abis ambil wuduk aku tengok ada sorang mat bangla tengah sembahyang. Muda lagi sembahyang siap pakai key ikat kat kepala. Aku pun takbir dan dia pun jadi imam aku tapi itulah dia sembahyang jenis laju sikit. Mujur dia dah tahiyat akhir dah.
Lepas habis sembahyang aku tengok dia tengah duduk kat kerusi yang ada kat tepi masjid. Depan dia ada sebuah basikal. Atas basikal tu ada mesin rumput. ‘Oh, keje mesin rumput rupanya..’ aku kata dalam hati.

Aku pun dok sebelah sebelah dia nak pakai kasut. Dan, dan time tu dia kata ‘Abang, Allah maha kuasa, makhluk takda kuasa..’ slang bangla.
Aku angguk. Tiba-tiba telefon dia bunyi. ‘Sikijap abang, bini ada telepon..’. Aku nampak dia tak angkat pun call tu mungkin dia reject call tapi lepas tu dia call semula bini dia. Pom pang, pom pang aku dengar suara dia cakap dengan bini. Muka ada sinyum, aku nampak.
Habis dia call, dia kata kat aku: ‘Bini ada telefon. Bini ada bangla. Saiya duduk Malaysia kumpul duit. Tahun depan mahu haji pirgi sama bini..’ slang bangla.
Allah, Allah. Hebat betul mat bangla ni.

Walaupun kerja potong rumput je, kerja pulak naik basikal tengah-tengah panas tapi dia solat kat masjid. Lepas tu, siap tanam azam nak pergi haji dengan bini. Kita yang ada kereta selesa, motor power pun belum tentu dapat solat kat masjid kan? Simpanan kat tabung haji pun kejap masuk, kejap keluar kan? Allahu
Satu benda lagi penting yang aku belajar ialah bagaimana pentingnya KOMUNIKASI dalam perhubungan. Ya, komunikasi adalah salah satu elemen yang sangat penting dalam sesebuah perhubungan suami dan isteri.

Kita sebagai suami kenalah tunjukkan rasa kasih sayang kat isteri kita sebagai teman hidup yang paling dekat. Orang kata isteri ni ialah teman sehidup, teman semati.
Kadang-kadang dengan kawan punyalah kita boleh sembang rancak tapi bila bini ajak sembang, kita buat tak dengar je. Ataupun kita main henset. Kesian kat bini kan?
Cuba fikir bila agaknya last korang ucapkan kalimah cinta kat isteri? Mungkin awal-awal kawen kita rajin dok ucap tapi masuk tahun ke lima tahun ke enam ucapan ‘I Love U’ ni hilang entah kemana.
Ucapan ‘I Love U’ ni walaupun ringkas tapi amat bermakna pada isteri. Percayalah cakap aku.

 
So, pada suami bukan susah pun zaman lani dengan teknologi whatsup, telegram, pergi la ambil henset taip je kat isteri ‘I Love U’.
Percayalah bila bini korang baca mesej korang, mesti dia akan senyum lebar. Betul tak isteri-isteri?
 
The post Layanlah Isteri Bercakap, Jangan Buat Tak Dengar, Suami Dengar Je Dah Sejuk Hati! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/layanlah-isteri-bercakap-jangan-buat-tak-dengar-suami-dengar-je-dah-sejuk-hati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ingatkan Suami Sibuk Bekerja Hancur Hati Isteri Dapat Tahu Suami Nikah Lagi Hanya Melalui Ig

Ingatkan Suami Sibuk Bekerja Hancur Hati Isteri Dapat Tahu Suami Nikah Lagi Hanya Melalui Ig

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 943 hits
Perkahwinan yang bahagia ke akhir hayat dan tanpa kehadiran orang ketiga menjadi dambaan setiap pasangan suami isteri Tetapi apa yang akan berlaku sekiranya suami menikah lagi tanpa pengetahuan isteri tambahan pula si isteri tahu dari media...
Suami Manjakan Isteri Buat Dia Bahagia Automatik Perkahwinan Rasa Sejuk

Suami Manjakan Isteri Buat Dia Bahagia Automatik Perkahwinan Rasa Sejuk

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 327 hits
Tidak dinafikan hati seorang suami keras dan sukar mengungkapkan rasa cinta pada si isteri Namun begitu apa saja sanggup dia lakukan demi kebahagiaan keluarganya Rasa sayang suami lebih banyak dipendam dan dibuktikan dengan perbuatan tidak ...
Lepas Ada Anak Lelaki Suami Bukan Lagi Boyfriend Isteri Jangan Cemburu

Lepas Ada Anak Lelaki Suami Bukan Lagi Boyfriend Isteri Jangan Cemburu

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 399 hits
Suami isteri yang berkahwin pasti mempunyai impian untuk memiliki zuriat sendiri Tidak kisahlah jantina anak asalkan bayi sihat sudah membuatkan kehidupan ibu ayahnya bahagia Kebanyakan pasangan mengharapkan untuk mempunyai anak sulung lela...
Isteri Jangan Kedekut Doakan Suami Itulah Sumber Utama Rezeki Meriah Hidup Bahagia

Isteri Jangan Kedekut Doakan Suami Itulah Sumber Utama Rezeki Meriah Hidup Bahagia

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 399 hits
Sesungguhnya rezeki itu milik Allah SWT Kita sebagai manusia boleh berusaha berdoa dan tawakal agar dipermudahkan rezeki Sokongan isteri sangat penting bagi memberi semangat buat si suami untuk mencari rezeki untuk keluarga Jika tidak dapat...
Jangan Balik Kalau Tak Ada Hasil Isteri Marah Suami Oku Kerana Gagal Mengemis

Jangan Balik Kalau Tak Ada Hasil Isteri Marah Suami Oku Kerana Gagal Mengemis

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 534 hits
The ReporterMalang nasib seorang lelaki orang kurang upaya bukan sahaja dipaksa menjadi pengemis malah dimarahi isterinya apabila dia tidak berjaya memperoleh sebarang hasil Menurut sumber yang memuat naik video dan gambar kejadian pada 23 ...
Bergaduh Buat Suami Isteri Makin Kenal Tapi Jangan Berpanjangan

Bergaduh Buat Suami Isteri Makin Kenal Tapi Jangan Berpanjangan

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 788 hits
Rumah tangga yang bahagia sesekali pasti akan dilanda badai Ia adalah normal Dengan bergaduh manja ia akan membuatkan hubungan sesebuah pasangan lebih kuat dan saling memahami Perselisihan pendapat pasti berlaku kerana pertembungan pendapat...
Suami Curang Lukakan Hati Isteri Biar Sembuh Bekasnya Tetap Ada

Suami Curang Lukakan Hati Isteri Biar Sembuh Bekasnya Tetap Ada

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 310 hits
Seorang suami mungkin merasa bosan jika isteri yang dinikahinya dahulu tidak sama lagi Jika dulu orangnya lemah lembut bercakap pun tidak kasar tetapi tidak hari ini Dek kerana kebosanan dengan sikap si isteri begitu suami mengambil inisiat...
Guys Tolong Jangan Jadi Seperti Aa Lelaki Ini Beri Teguran Dan Ingatkan Para Suami Hargai Isteri

Guys Tolong Jangan Jadi Seperti Aa Lelaki Ini Beri Teguran Dan Ingatkan Para Suami Hargai Isteri

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 431 hits
Guys tolong jangan jadi macam AA Isteri tengah sakit berpantang dia keluar bersama perempuan lain Bila kantoi ringan pula tangan dia Amboi amboi amboi Cantik perangai kau jantan Telefon yang sebelum ini bersayang sayang dengan isteri hari i...
Jangan Biar Isteri Uruskan Semua Hal Suami Pun Kena Take Part

Jangan Biar Isteri Uruskan Semua Hal Suami Pun Kena Take Part

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 525 hits
Suami isteri ditakdirkan untuk menjadi pelengkap antara satu sama lain Sesuatu hubungan yang bahagia tidak perlu dinilai dengan kemewahan material semata mata tetapi jumlah perhatian yang diberikan kepada pasangan kita Sebagai suami contohn...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil