Latar Belakang Blog Teknologi Iawani



Blog iAwani sekitar Feb 2012


Latar Belakang Blog Teknologi iAwani - Dalam artikel kali ini kami akan bercerita serba sedikit mengenai latar belakang iAwani. Sebenarnya iAwani telah di mulakan secara bersendirian oleh pemiliknya saudara Shukry Abdullah pada sekitar hujung tahun 2010.
Dia telah membeli domain iAwani.com pada Oktober 2010 dari penyedia hosting SempoiHosting.com. Shukry terlibat secara serius dalam blogging mulai Mac 2007 di blog iMotivasi kemudian bertindak sebagai paid blog content writer secara full time untuk beberapa blog-blog lain sepanjang tahun 2008 hinggalah 2010.
Dari segi sejarah penglibaran dalam industri internet Shukry menceburkan diri dalam bidang internet mulai tahun 2005 selepas membaca buku Irfan Khairi bertajuk "Rahsia Jutawan-Jutawan Internet Terbongkar" juga selepas selesai membaca buku tulisan Corey Rudl bertajuk "The Insider Secrets To Marketing Your Business On The Internet".
Pada mulanya blog iAwani merupakan blog yang banyak bercerita mengenai isu-isu semasa yang berlaku dalam tahun 2010. Namun kandungannya di tukar menjadi blog dalam niche teknologi maklumat dan komunikasi. 
Tujuannya untuk mendirikan sebuah blog teknologi mengenai perkembangan teknologi masa kini yang memberi berita-berita teknologi dalam bahasa Melayu dari semasa ke semasa.
Kala itu dek kerana minat mengikut perkembangan berita di channel Astro Awani, dia perasan channel tv itu tidak mempunyai segmen rancangan teknologi dalam bahasa Melayu. 
Jadi timbul idea untuk mengambil nama iAwani (dengan menambah 'i' pada awal nama Awani lalu menjadi jenama iAwani) iaitu sebagai saluran berita online untuk berita-berita mengenai internet dan teknologi.
Idea tersebut di war-warkan kepada dua lagi sahabat baiknya. Akhirnya mereka juga ingin menyumbang tenaga dan idea sebagai penulis blog iAwani dek kerana minat kepada perkembangan teknologi semasa. 
Kedua-dua sahabat baiknya bekerja sebagai pensyarah separuh masa di OUM Kota Kinabalu di bawah fakulti teknologi maklumat dan komunikasi, dalam masa yang sama juga bertindak sebagai Tutor di institusi pengajian tinggi tersebut.
Then pada Disember 2011 penulisan team blog iAwani mula menjadi serius. 
Dalam sehari boleh terbitkan 10-20 artikel teknologi memfokus kepada perkembangan teknologi semasa dalam area teknologi perkomputeran, peranti mudah alih, anti virus, berita mengenai perkembangan syarikat-syarikat teknologi ternama serta apa yang berlaku dalam dunia teknologi di peringkat global.
Populariti iAwani.com cepat menaik. Pada bulan Mac 2012 pihak Admin blog iAwani sudah boleh cash out hasil dari iklan-iklan Google Adsense yang dipaparkan dalam blog iAwani. Iklan Google Adsense baru sahaja di pasang pada awal Januari 2012. 
Pada ketika itu juga Google Adsense sudah mula menerima blog-blog dalam Bahasa Melayu. Sebelum ini Google Adsense cuma menerima blog-blog dalam Bahasa Indonesia tetapi tdak menerima kandungan blog dalam Bahasa Melayu.
Nak cash out duit Google Adsense pun dah jadi cukup senang. Boleh cash out di kaunter Western Union sahaja. Kalau dulu sekitar 2007-2008 kena tunggu cek di pos dari Google di Mountain View, California, yang ambil masa 2 bulan baru sampai ke Malaysia.
Dalam sehari tu blog iAwani menerima kunjungan pembaca dalam 2000 hingga 7000 orang sehari. Itu semua terjadi hasil dari aggregator-aggregator yang banyak menyedut artikel iAwani. 
Pada ketika itu beberapa aggregator web telah mengambil kandungan artikel iAwani lalu di masukkan ke dalam website mereka.
Aggregator yang banyak menyumbang trafik tinggi ke blog teknologi iAwani pada masa itu adalah Kartikel.com, PingBusuk.com, Blogged.my, Innity Nuffnang.com, Apesal.net serta Blogr.my iaitu sebuah blog aggregator yang baharu sahaja di tubuhkan pada awal tahun 2012.
PingBusuk.com akhirnya ditukar menjadi Babab.net. Aggregator ini masih lagi ada sehingga ke hari ini dalam bulan Januari 2022.
Masuk ke bulan Mac 2012 (iaitu 12 tahun lalu) populariti blog teknologi iAwani terus meningkat hingga di beri freelance job oleh pihak Lazada juga Zalora untuk menulis review mengenai website mereka. Ketika itu Lazada juga Zalora baru sahaja masuk pasaran Malaysia.
Kenapa iAwani Di BinaJawapannya hanya satu - kerana PASSION dan MINAT 
Semuanya kerana minat menulis mengenai perkembangan teknologi di sebuah blog.
Impian kami adalah memiliki sebuah majalan teknologi online bersifat "user friendly" di atas talian yang boleh di akses oleh sesiapa sahaja serta boleh di baca oleh sesiapa sahaja.
Pada hari ini dalam bulan Februari 2022 rata-ratanya setiap orang merupakan pengguna smartphone.
Setiap orang menggunakan pengguna setia teknologi. Sekurang-kurangnya setiap orang menggunakan handphone serta membawa handphone ke mana-mana di tangan untuk mudah berhubung.
Kami di iAwani minat bercakap mengenai perkembangan teknologi. Sebab kami banyak membaca mengenai perkembangan teknologi.
Maka sebab itulah kami minat menghasilkan kandungan artikel mengenai perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi masa serta berkongsi panduan-panduan teknologi dalam bentuk "how to".
Dalam sehari saat bangun pagi hal pertama kami buat adalah membaca mengenai perkembangan teknologi melalui feed reader. Antara feed reader yang kami gunakan sekarang adalah Feedly, selepas tu baca lagi kandungan dalam Feedly, selepas tu baca lagi artikel dalam Pocket serta Medium.
Dalam pada itu kami turut membaca kandungan blog-blog teknologi dari luar negara iaitu Engadget, The Verge, Slashgear, Gizmodo, Tech Crunch juga UberGizmo. Kalau nak list down semua blog-blog teknologi yang kami baca kat sini memang tidak akan cukup.
So, Kenapa Blogspot?Ini kerana kami lebih selesa menghasilkan kandungan di sebuah blog 'biasa-biasa' yang bebas dari hal-hal teknikal juga bebas dari hal-hal maintenance. Kami hanya mahu menumpu kepada penghasilan kandungan sepenuhnya di dorong oleh passion terhadap perkembangan teknologi.
Blogspot adalah platform penghasilkan kandungan percuma dari Google. Kami pula peminat Google bahkan menggunakan produk-produk Google dalam setiap aktiviti kerja seharian.
Kami guna Google sejak 2006 lagi ketika Yahoo.com masih mendominasi.
Sebelum ini kami ada mempertimbangkan idea nak guna blog percuma Wordpress.com tapi nampaknya Wordpress.com ada banyak kekangan. Tidak macam Blogspot yang lebih banyak bersifat terbuka serta bebas untuk di ubah suai rupa bentuk luarannya.
Selagi anda menggunakan Blogspot dengan cara berhemah serta tidak bercanggah dengan peraturan Google tiada masalah sebenarnya. Walaupun kami memilih Blogspot untuk kami menulis blog teknologi namun kami tetap ada sediakan backup di tempat lain menggunakan website khusus.
Kami juga backup kandungan blog iAwani dari semasa ke semasa di dengan cara download ke laptop untuk simpanan peribadi. Kesilapan di masa lalu menjadi pengajaran kepada kami agar membuat backup dalam apa jua tugasan kerja.
Walau kami berblog di iAwani menggunakan Blogspot sahaja namun kami sudah memiliki lebih dari 50 buah blog-blog Wordpress lain dibina menggunakan hosting berbayar serta domain berbayar. Memang sakit kepala nak maintain kesemua blog tersebut lebih-lebih lagi apabila menggunakan plugin berbayar.
Jadi oleh kerana itu kami mahu menikmati keseronokan menulis mengenai perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi semasa di sebuah blog serba ringkas yang membolehkan kami memfokus 100% tenaga kepada penghasilkan artikel blog.
Bagi anda yang baru sahaja berkecimpung dalam bidang penulisan blog kemudian mahu menggunakan Wordpress saranan kami gunakan saja platform itu. 
Tapi anda perlu sediakan wang juga duit untuk membeli domain, membayar jangka hayat domain untuk di tahun-tahun akan datang kemudian sediakan duit untuk membayar sewa web hosting dari setahun ke setahun.
Ada web hosting yang memerlukan penggunanya untuk membayar pada setiap bulan. Jadi jika anda mahu menggunakan self hosted Wordpress sebagai blog sendiri untuk bermula saranan kami pastikan anda mempunyai duit yang cukup. 
Sebagai permulaan pastikan anda kena ada RM150-RM200 hanya untuk mendirikan sebuah blog Wordpress di peringkat permulaan. Oh ya kami akan cerita hal ni di artikel lain nanti.
Itu belum masuk lagi bayaran untuk tambah bandwidth, bayaran untuk pasang theme yang laju dan cantik juga bayaran untuk membeli plugin premium bagi memantapkan lagi blog anda.
Apa Yang Berlaku Pada iAwani Dalam 2014Ketika awal tahun 2014 seorang individu menawarkan diri untuk membeli iAwani.com dalam jumlah yang kami tidak boleh dedahkan di sini. 
Pada mulanya kami agak heran kenapa dia bersungguh mahu membeli iAwani sedangkan iAwani hanya sebuah blog teknologi sahaja.
Pada ketika itu pemilik asal iAwani iaitu saudara Shukry Abdullah sudah agak sibuk dengan komitmen lain. Dia sudah kurang ada masa untuk menulis artikel-artikel teknologi di iAwani kerana terlibat dengan beberapa projek-projek website development yang memerlukan fokus.
Jadi apabila ada orang mahu membeli iAwani pada harga ribu riban tawaran tersebut masih lagi dipertimbangkan. Akhirnya dalam masa beberapa hari dia terus menerima tawaran tersebut. 
Selepas berpindah pemilik blog iAwani.com telah di tukar menjadi sebuah website portfolio untuk jurugambar professional yang juga menjalanakan street photography sebagai hobi di masa lapang.
Page Facebook iAwani juga telah di tukar kandungannya menjadi page street photography untuk memperlihatkan kepakaran serta passion jurugambar tersebut.
Setelah itu pada pertengahan 2015 nama domain iAwani telahpun expired sepenuhnya. Jenama iAwani akhirnya berkubur. Sehingga kini kami tidak dapat mengakses Facebook Page iAwani kerana kami bukan lagi Admin di page tersebut.
Walau begitu nama domain iAwani di Blogspot tetap masih ada. 
Pada asalnya blog di Blogspot ini di dirikan sebagai backup blog pada Julai 2012 kala blog Wordpress iAwani down sekejap gara-gara bandwidth habis.
So ketika godek-godek email-email lama pada pertengahan tahun 2021 ketika seluruh negara Malaysia berada dalam total lockdown tiba-tiba terjumpa pula blog iAwani ni. 
Setelah itu minat nak menulis artikel-artikel teknologi timbul kembali.
Selama 12 tahun lalu walau sudah tidak aktif lagi menulis artikel blog kami tetap suka membaca artikel-artikel teknologi dari blog-blog teknologi yang lain seperti Amanz, Wiser, SoyaCincau juga Engadget.
Passion membaca artikel teknologi tetap sama macam dulu.
Yang pasti umur si pengendali blog di belakang iAwani semakin meningkat seiring pertambahan masa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://iawani.blogspot.com/2022/01/latar-belakang-blog-teknologi-iawani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Blog Teknologi Bahasa Melayu Dalam 2022

4 Blog Teknologi Bahasa Melayu Dalam 2022

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 294 hits
4 Blog Teknologi Bahasa Melayu Dalam 2022 Jika anda sampai ke artilel ini itu maknanya anda sedang mencari cari informasi mengenai blog blog teknologi dalam Bahasa Melayu yang masih ada di ruang internet dalam tahun 2022 Paling tidak pun an...
China Tinggalkan Amerika Dan Rusia Dalam Teknologi

China Tinggalkan Amerika Dan Rusia Dalam Teknologi

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 152 hits
MUTAKHIR ini cerita pandemik Covid 19 mendominasi media massa di negara ini Jarang kedengaran cerita projek mega pembangunan atau kisah perlumbaan untuk menguasai teknologi Malaysia berusaha keras memerangi Covid 19 hinggakan agenda pembang...
Menhan Prabowo Pertahanan Kuat Kalau Teknologi Kita Kuat

Menhan Prabowo Pertahanan Kuat Kalau Teknologi Kita Kuat

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 85 hits
Prabowo dalam kunjungan mengatakan bahwa para ilmuwan berada di garis depan pembangunan bangsa Untuk itu peran para akademisi dalam mengembangkan teknologi sangat dibutuhkan terutama dalam rangka memperkuat pertahanan negara
Bagaimana Membuat Konten Blog Yang Sempurna Di Kaca Mata Seo

Bagaimana Membuat Konten Blog Yang Sempurna Di Kaca Mata Seo

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 204 hits
BAGAIMANA MEMBUAT KONTEN BLOG YANG SEMPURNA DI KACA MATA SEOChapter Intro 00 00Masa Yang Diperlukan 01 25Panjang Konten Artikel 01 50Sub Heading 04 30Perenggan Artikel 05 55Keyword Kata Kunci 06 30Related Word 07 32Anda Keliru 09 00Masukkan...
Susahnya Nak Edit Blog

Susahnya Nak Edit Blog

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 134 hits
Assalamualaikum Hai semua Ira agak stress sebab dah lama tau Ira tak mengedit blog yang berhabuk ni Tadi sajelah tukar template blog ni lepastu Ira dah macam lupa and awkward tau sebab dia punya cara tu lain gila Yelah dah berapa tahun tak ...
Tak Mahu Anak Terlalu Obses Dengan Teknologi Cristiano Ronaldo Larang Anak Sulung Miliki Telefon Bimbit Sendiri

Tak Mahu Anak Terlalu Obses Dengan Teknologi Cristiano Ronaldo Larang Anak Sulung Miliki Telefon Bimbit Sendiri

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 132 hits
Pemain bola sepak Cristiano Ronaldo tidak membenarkan anak lelakinya memiliki telefon bimbit meskipun cahaya mata pertamanya itu sudah berusia 11 tahun Menerusi laporan The Sun pemain Manchester United itu tidak mahu anaknya obses dan senti...
Lawat Malaysia Syurga Teknologi Untuk Pelancong

Lawat Malaysia Syurga Teknologi Untuk Pelancong

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 165 hits
Assalamualaikum wbt Malaysia adalah negara indah yang terletak di rantau Asia Tenggara dan terkenal oleh ciri ciri indahnya Para pelancong tertarik kepada negara ini yang mempunyai penduduk tempatan yang ramah dan kebanyakannya yang mengunj...
Sensodyne Memperkenalkan Ubat Gigi Repair And Protect Deep Repair Baru Dengan Teknologi Novamin

Sensodyne Memperkenalkan Ubat Gigi Repair And Protect Deep Repair Baru Dengan Teknologi Novamin

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 172 hits
Sensodyne jenama Ubat Gigi Sensitif Nombor 1 hari ini melancarkan kempen ReclaimLifeSmallPleasures di Malaysia bagi memperkenalkan ubat gigi Repair Protect Deep Repair terbarunya membolehkan mereka yang menghidap masalah gigi sensitif meras...
Touch N Go Akan Lancar Kad Versi Baru Dengan Keupayaan Teknologi Nfc

Touch N Go Akan Lancar Kad Versi Baru Dengan Keupayaan Teknologi Nfc

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 183 hits
BERNAMA Kad baru dengan teknologi komunikasi medan dekat itu akan dilancarkan dalam beberapa minggu akan datang Kenderaan menggunakan lorong Touch n Go di Plaza Tol UPM Lebuhraya Utara Selatan Touch n Go akan melancarkan versi baru kad yang...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu