Lari Dari Penjara Israel 77 Hari Gali Lubang Hanya Guna Sudu



GAZA: Bekas banduan yang pernah ditahan di Penjara Gilboa Israel menyifatkan enam tahanan rakyat Palestin yang melarikan diri dengan menggali lubang sebagai satu ‘keajaiban’ dan menakjubkan.
Lapor Arab News, Hilal Jaradat yang pernah beberapa kali melakukan percubaan me­larikan diri berkata, banduan menggelarkan penjara itu sebagai ‘Israel Guantanamo’ kerana tembok dinding yang dipasang tinggi dengan kawat berduri, kamera pengawasan dan pe­ngawal yang memantau setiap pergerakan.
Jelasnya, tahanan di penjara itu tidak diberikan sebarang kebebasan langsung termasuk di dalam kawasan penjara kerana Israel menganggap mereka sebagai pengganas paling berbahaya.
Tahanan dituduh kononnya menjadi dalang di sebalik pembunuhan penduduk Israel.
Hilal memberitahu, prosedur yang rumit di penjara bertujuan ‘mematahkan kehendak tahanan’, namun, ramai tahanan tidak berhenti memikirkan cara untuk melarikan diri dari tempat itu.
Lelaki itu dan rakan tahanan lain pernah merancang melarikan diri dari terowong 20 meter yang digali menggunakan sudu dan kepingan besi serta kayu yang diekstrak daripada tempat tidur.
“Di belakang sinki, terdapat tandas terbengkalai dengan pintu yang ditutup secara kekal. Kami dapat membukanya dengan bantuan tahanan lain.
“Dua rakan lain menguruskan proses membuang pasir ke dalam sistem kumbahan. Kemudian, kami menutup pintu bagi menghilangkan jejak aktiviti itu. Proses itu berulang setiap hari,” jelasnya.
Hilal ditahan pada 1985 berhubung pembunuhan tiga tentera Israel dan dihukum penjara selama 99 tahun semasa dia berusia 19 tahun.
Dia menghabiskan masa selama 27 tahun dalam penjara dan dipindahkan ke Gaza sebagai pertukaran banduan antara Hamas dan Israel pada 2011.
Menurut Hilal, dia mengambil masa selama 77 hari menggali terowong sepanjang 25 meter de­ngan 2.5 meter kedalaman yang sepatutnya digunakan 22 banduan untuk melarikan diri.
Namun, akibat kesilapan oleh seorang banduan yang terlupa menutup lubang yang terbuka dengan kepingan kadbod menyebabkan rancangan itu terbongkar.
Pengurusan penjara terkejut selepas mengetahui kaedah penggalian terowong itu dan bagaimana 17 tan pasir berjaya dibuang.
Kira-kira 5,000 tahanan termasuk puluhan wanita dan kanak-kanak berada di penjara Israel serta ratusan menjalani hukuman penjara selama bertahun-tahun.
Baca Artikel Menarik :
Maut lepas vaksin jarang berlaku, tapi majoriti babitkan penerima Sinovac Bukit Aman minta Najib serah dokumen Nakal Betul Mata Semua Ya! Ruhainies Ditegur Ketika Menari TikTok, Netizen Yang Segan [VIDEO] Resepi Sambal Goreng Tempe Garing Half of Sarawak’s Covid-19 deaths involve fully vaccined Latheefa Koya wajar disiasat, terlalu banyak kes penganiayaan politik Doktor terlampau dicekup polis Susu ‘Full Cream’ Atau Susu ‘Low Fat’, Mana Lagi Bagus? – Apa Kata Pakar Najib hantar surat tuntutan kepada Muhyiddin Mereka memfitnah saya menangkis – Najib Apa kelebihan baca ayat “Salaamun Qaulam Mir Rabbir Rahim” 3 kali? Layari Laman Facebook MYKMU
Taliban sedia jalin hubungan kecuali dengan Israel

The post Lari dari penjara Israel, 77 hari gali lubang hanya guna sudu appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/11/lari-dari-penjara-israel-77-hari-gali-lubang-hanya-guna-sudu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjara 18 Bulan Guna Wang Palsu Beli Nasi Rm5

Penjara 18 Bulan Guna Wang Palsu Beli Nasi Rm5

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 157 hits
MUHAMAD FIZWAN Norruhadi dibawa keluar dari kamar mahkamah selepas mengaku bersalah atas pertuduhan menggunakan wang palsu di Mahkamah Sesyen Kuantan Pahang UTUSAN DIANA SURYA ABD WAHAB Penganggur dijel 18 bulan guna wang palsu beli nasi ro...
Hanya 5 Hari Paas Akan Ubah Unmo Janji Idris Ahmad

Hanya 5 Hari Paas Akan Ubah Unmo Janji Idris Ahmad

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 134 hits
Sekadar Ualang tayang Betapa hebatnya pimpinan PAS semasa menentang UMNO dahulu SEkarang bila dah bersama kerajaan Kita tengok lagi terutama dari Bro ni orang paling lantang Atau sekadar agama untuk ditunggang kuasa
Tak Boleh Guna Mesin Bayaran Parkir Lagi Hanya Terima E Wallet Sahaja

Tak Boleh Guna Mesin Bayaran Parkir Lagi Hanya Terima E Wallet Sahaja

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 165 hits
Semalam pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah mengumumkan kaedah bayaran tempat letak kereta yang terbaru dan ia dikatakan tidak akan menggunakan mesin di tempat parkir lagi Perkara ini diumumkan di Facebook rasmi DBKL dengan hanya mengg...
Penjaga Penjara Israel Sedang Tidur Saat Enam Tahanan Palestina Kabur

Penjaga Penjara Israel Sedang Tidur Saat Enam Tahanan Palestina Kabur

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 148 hits
Saat para tahanan ini kabur tidak ada penjaga yang terlihat di dalam ruangan kontrol seperti ditunjukkan CCTV
Zahid Hamidi Kerajaan Hari Ini Hanya Sementara

Zahid Hamidi Kerajaan Hari Ini Hanya Sementara

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 139 hits
Malaysiakini Kerajaan yang ada hari ini hanya bersifat sementara sehingga mandat mutlak diperoleh daripada rakyat pada pilihan raya umum akan datang kata Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi Katanya perkara itu antara dua mandat besar akar umbi...
Vide0 Kawan Dah Settle 2 D0se Pemuda Tak Cukup 14 Hari Hanya Mampu Tengok Dari Luar Kedai

Vide0 Kawan Dah Settle 2 D0se Pemuda Tak Cukup 14 Hari Hanya Mampu Tengok Dari Luar Kedai

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 241 hits
Buat masa kini aktiviti dine in di premis makanan boleh dikatakan sebagai satu perkara yang agak rare sebab ia nya hanya dibenarkan untuk individu yang sudah lengkap dua d0s sunt1kan vaks1n sahaja Jadinya untuk sesiapa yang belum lengkap su...
Beli Terima Barang Hari Sama Guna Grab Express Di Pg Mall

Beli Terima Barang Hari Sama Guna Grab Express Di Pg Mall

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 199 hits
Assalamualaikum dan hai semua Korang mesti tahu kan mengenai E Dagang yang ditubuhkan di Malaysia Walaupun baru saja bertapak pada tahun 2017 jangan terkejut ya dah mengungguli carta sebagai sebagai nombor 1 sebagai E Dagang dari Malaysia Y...
Sambutan Hari Kebangsaan 2021 Hanya 55 Minit

Sambutan Hari Kebangsaan 2021 Hanya 55 Minit

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 225 hits
Oleh AMREE AHMAD Raptai penuh sambutan Hari Kebangsaan yang diadakan pagi tadi PUTRAJAYA Buat julung kali sambutan Hari Kebangsaan 2021 hanya akan berlangsung selama kira kira 55 minit susulan isu kebimbangan trend penularan wabak Covid 19 ...
Anak Janji Balik Hari Ini Hanya Jenazahnya Dibawa Pulang

Anak Janji Balik Hari Ini Hanya Jenazahnya Dibawa Pulang

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 176 hits
Oleh Allahyarham Nazli Misnon 56 NSTP Amirul Aiman Hamsuddin SABAK BERNAM Ketika keluar untuk bekerja kelmarin Nazli Misnon 56 sempat berjanji dengan ibunya Siti Rudiah Mohd Kotib 78 untuk pulang ke rumah hari ini Selepas membeli makanan te...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte