Larangan Usul Undi Tak Percaya



Larangan usul undi tak percaya. Usul undi tidak percaya difahamkan tidak dibenarkan sepanjang sidang Dewan Rakyat berlangsung lima hari bermula 26 Julai ini berikutan ia memberi keutamaan untuk membincangkan hal-hal rakyat yang berdepan pandemik Covid-19.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Yang DiPertua Dewan Negara, Tan Sri Dr. Rais Yatim berkata, beliau difahamkan usul undi tidak percaya tidak ada dalam lunas peraturan kerana semua usul perlu datang daripada mana-mana menteri yang menjadi anggota pentadbiran kerajaan.
Menurut beliau, tempoh persidangan yang singkat itu perlu digunakan sebaik mungkin bagi membincangkan isu lebih penting berkaitan rakyat khususnya mengenai pandemik Covid-19.
“Saya tidak menduga perkara itu (usul undi tidak percaya) berlaku sebab lunas untuk membuat perkara tersebut sangat terhad dan peraturan mesyuarat tidak membenarkan mana-mana pihak membuat usul tidak percaya yang sengaja hendak keruhkan keadaan pada hari sidang Dewan Rakyat.
Rais memberitahu, beliau difahamkan sebuah jawatan kuasa sudah memulakan tugas untuk membuat panggilan kepada ahli-ahli parlimen, namun keterangan lebih teliti berhubung perjalanan sidang akan dimaklumkan lima hari sebelum bersidang.
“Dalam hal ini, satu jawatankuasa pemandu sudah mengerak kerja, jadi saya bersama Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun serta anggota-anggota teknikal pentadbiran undang-undang sudah lima kali bermesyuarat dan sudah membuat persiapan. Surat untuk memulakan panggilan sudah dikeluarkan kepada ahli-ahli parlimen dan pihak lain.
“Ini termasuk Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Jawatankuasa sudah meneliti agenda-agenda yang akan dibentangkan, maklumat secara terperinci tentang persidangan akan diumumkan lima hari sebelum persidangan dimulakan,” kata beliau.
Apa yang penting menurut beliau, sidang Parlimen yang pertama selepas pengisytiharan darurat bukan sidang hibrid.
Mahkamah putuskan Lokman Adam bersalah hina mahkamah

“Dalam sidang ini juga kerajaan akan membentangkan banyak dokumen dengan salah satu berkenaan Ordinan Darurat yang perlu dibentang di bawah kuat kuasa perkara 150 (3). Jadi kertas itu hanya dibentang oleh menteri di Jabatan Perdana Menteri atau lebih afdal oleh Perdana Menteri sendiri.
“Walaupun kertas itu di bawah 150 (3), anggota dalam mana-mana ruang bolehlah menimbulkan apa-apa persoalan yang hendak dikemukakan,” kata Rais.
Bagaimanapun, Rais berkata, ahli parlimen boleh mengemukakan soalan-soalan seperti persidangan sebelum ini dan ia akan disusun di bawah peraturan mesyuarat.
“Ini bukan sesi taklimat khas, soalan biasa turut akan dijemput. Namun, kita belum tahu bilangan soalan yang dapat dilayan kedua-dua dewan kerana waktu sangat terhad.
“Dalam persidangan ini, peraturan mesyuarat biasa adalah diterima pakai untuk Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Tinggal lagi Yang Dipertua masing-masing ada kuasa hendak menggantung operasi peraturan mesyuarat atau sebaliknya.
“Kalau Yang Dipertua menggantung peraturan mesyuarat, jadi hak yang ada pada ahli parlimen itu adalah asas dan terus boleh mengemukakan hal yang di luar peraturan, tetapi menggantung peraturan mesyuarat ini tidak akan berlaku kerana tiada keperluan untuk berbuat sedemikian walaupun ia terletak di bawah peraturan 90,” ujarnya lagi.
Rais dalam masa sama turut menjangkakan soalan berhubung darurat akan banyak ditimbulkan khususnya berkaitan Covid-19, kuasa membelanjakan kewangan di bawah peraturan darurat dan kuasa menentukan pengambilan vaksinasi.
Selain itu, turut menjadi fokus pada persidangan kali ini adalah program persidangan hibrid berikutan ada banyak aspek persidangan itu yang perlu dijelaskan dan implikasi undang-undang serta pentadbiran.
“Parlimen akan mendengar hujah itu dan memberi jawapan di dewan, mana yang berkaitan kita akan ubah suai mengikut budi bicara dan kemampuan.
“Contohnya, di kawasan tertentu, ahli parlimen perlu menetapkan tempat beliau harus bersidang secara talian. Kalau tidak kuat, kita harus memberi laluan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia untuk membuat penambahbaikan dari segi tahap perkhidmatan,” kata beliau.
Mengenai kehadiran pula,Rais berkata, pihak parlimen akan memperketatkan peraturan sebelum masuk ke Parlimen iaitu seorang menteri hanya dibenarkan diiringi tiga hingga lima pegawai dan mereka juga perlu melakukan ujian saringan dalam tempoh seminggu sebelum bersidang.
Larangan usul undi tak percaya Baca Artikel Menarik :
Malaysia perlu contohi negara Asia Timur tangani krisis Covid-19 Ekonomi Malaysia tidak bergerak sekiranya kelas bawahan masih ramai Jika Muhyiddin enggan letak jawatan, NGO akan turun berdemo Gelagat Lucu Jin Masuk Islam Ini Tarik Perhatian Netizen Bila ‘Ruqyah’ Wanita Dirasuk [VIDEO] NORA DANISH KELIRU NETIZEN BANDINGKANNYA DENGAN IFA RAZIAH [VIDEO] Resepi Mee Sizzling Layari Laman Facebook MYKMU

Mahathir jangka Azmin, Mukhriz bakal PM

The post Larangan usul undi tak percaya appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/15/larangan-usul-undi-tak-percaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Usul Undi Tidak Percaya Ph Beri Amaran Keras Buka Ruang Perbahasan Oleh Fazli Radzi July 18 2021

Tiada Usul Undi Tidak Percaya Ph Beri Amaran Keras Buka Ruang Perbahasan Oleh Fazli Radzi July 18 2021

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 220 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan memberi amaran keras kepada kerajaan PerikatanNasional agar menghentikan pencabulan institusi demokrasi negara yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Menurut kenyataan bersama PKR AMANAH dan DAP ha...
Agong Boleh Titah Usul Undi Percaya Untuk Tamatkan Kebuntuan Politik

Agong Boleh Titah Usul Undi Percaya Untuk Tamatkan Kebuntuan Politik

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 177 hits
Hariz Mohd Diterbitkan 3 Jul 2021 Yang di Pertuan Agong boleh menyelesaikan apa yang disifatkan sebagai kebuntuan politik pada masa ini yang menyaksikan keabsahan kerajaan Perikatan Nasional diragui menurut bekas peguam negara Tommy Thomas ...
Buka Segera Parlimen Untuk Usul Undi Tidak Percaya

Buka Segera Parlimen Untuk Usul Undi Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 261 hits
Parlimen perlu dibuka segera bagi menentukan majoriti yang dimiliki oleh Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen berkata tanpa Undi Percaya atau Tidak Percaya di Parlimen krisis politik hari in...
Mahiaddin Perlu Bawa Undi Percaya Jika Tidak Mahu Pembangkang Bawa Usul Tidak Percaya

Mahiaddin Perlu Bawa Undi Percaya Jika Tidak Mahu Pembangkang Bawa Usul Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 224 hits
SURI LAILAJika Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin yakin mempunyai sokongan majoriti di Dewan Rakyat beliau seharusnya mengemukakan usul undi percaya terhadap dirinya sendiri Naib Presiden AMANAH Nasional Datuk Seri Mahfuz Omar berka...
Mp Tidak Dibenar Bawa Usul Tidak Percaya Hanipa Persoal Kenapa Rais Menyibuk

Mp Tidak Dibenar Bawa Usul Tidak Percaya Hanipa Persoal Kenapa Rais Menyibuk

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 224 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONAhli Parlimen Sepang Hanipa Maidin mengkritik tindakan Speaker Dewan Negara Tan Sri Rais Yatim yang dilihat cuba mencampuri urusan di Dewan Rakyat Ini susulan kenyataan Rais semalam yang memberi amaran bahawa segala la...
Jika Ada Undi Tak Percaya Pun Ia Hanya Untuk Keruhkan Suasana Sidang Rais

Jika Ada Undi Tak Percaya Pun Ia Hanya Untuk Keruhkan Suasana Sidang Rais

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 162 hits
agendadaily com15 7 2021Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Rais Yatim Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Rais Yatim yakin undi tidak percaya jika ada sekali pun yang dibawa pihak tertentu hanya bertujuan mengeruhkan keadaan pada sidang Dewa...
Akibat Takut Undi Tidak Percaya Hanya 80 Ahli Parlimen Sahaja Dibenarkan

Akibat Takut Undi Tidak Percaya Hanya 80 Ahli Parlimen Sahaja Dibenarkan

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 193 hits
Terkini Hanya 80 daripada 222 MP dibenar hadir sidang ParlimenJuly 18 2021 Hanya 80 ahli Parlimen dibenarkan hadir ke Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 di Dewan Rakyat bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos ini Timbalan Yang Diper...
Bukan Boleh Percaya Puak Lebaiyun Ni Pembohong Kuat

Bukan Boleh Percaya Puak Lebaiyun Ni Pembohong Kuat

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 194 hits
Di mana sekarang mereka yang beria ia membela Sanusi dulu termasuk seorang pegawainya yang merupakan anak bekas imam Masjid Negara
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang