Laporan Polis Terhadap Isu Kartel Daging Haram Pemuda Umno





1. Hari ini Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia telah membuat satu laporan polis berhubung dengan pendedahan media massa berkaitan kegiatan kartel penyeludupan daging import haram yang diragui status Halal.
2. Pendedahan ini telah menimbulkan keresahan dan kegusaran di kalangan masyarakat khususnya umat Islam kerana melibatkan status bekalan daging import Halal yang meluas di pasaran dan didakwa sudah berlaku sejak 40 tahun lalu.
3. Pemuda UMNO juga telah memperolehi beberapa maklumat penting yang melibatkan agensi Kerajaan yang terlibat secara langsung dalam aspek pemeriksaan, pemantauan dan penguatkuasaan melibatkan pemprosesan daging, rumah sembelih dan loji pemprosesan hasilan haiwan di luar negara.
4. Sebagaimana yang sedia maklum, urusan pemantauan, pemeriksaan dan penguatkuasaan terhadap pemprosesan daging di luar negara melibatkan beberapa agensi termasuk yang utamanya Jabatan Pemeriksaan Veterinar (DVS) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).





5. Manakala bagi aspek keselamatan makanan halal pula, beberapa agensi lain juga terlibat bersama JAKIM seperti Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) dan Bahagian Penguatkuasaan Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia (FOSIM).
6. Memandangkan banyak agensi dan institusi yang terlibat dalam urusan kawal-selia, pensijilan, pemeriksaan dan penguatkuasan industri Halal di negara ini, maka PEMUDA UMNO mendesak agar ditubuhkan segera PASUKAN KHAS yang turut melibatkan Polis DiRaja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar segala siasatan dapat dijalankan secara pantas dan bersepadu.
7. Beberapa persoalan yang rakyat berhak mendapatkan maklumat tepat dan jelas mengenai isu kartel daging haram ini termasuklah:
(i) Siapakah dalang yang bertanggungjawab menguruskan proses import daging sejuk beku yang diragui status Halalnya?
(ii) Mengapakah berlakunya monopoli kilang pemprosesan daging halal terutamanya di China, Thailand dan India?
(iii) Kenapakah Jabatan Pemeriksaan Veterinar (DVS) hanya menghadkan beberapa kilang sahaja di China, India dan Thailand untuk mengeksport ayam dan daging ke Malaysia?
(iv) Apakah DVS dan JAKIM melakukan pemeriksaan secara berkala setiap tahun untuk memastikan status Halal, kesihatan (pencegahan penyakit berjangkit daripada binatang) dan kebersihan kilang-kilang yang diberikan kelulusan status Halalnya? (Daripada maklumat yang Pemuda UMNO perolehi, kali terakhir dua kilang utama yang membekalkan daging ayam di China dibuat pemeriksaan adalah pada 20 Januari 2016 setelah mendapat pensijilan).
(v) Apakah benar DVS tidak pernah mengeluarkan sebarang Permit Import (AP) ekor lembu (Oxtail)? Justeru apakah status halal ekor lembu yang begitu banyak berada di pasaran tempatan yang dikatakan kebanyakannya diimport dari luar negara terutamanya dari Argentina?
8. Berdasarkan beberapa persoalan dibangkitkan di atas, Pemuda UMNO mendesak agar siasatan segera secara bersepadu harus dilakukan melalui PASUKAN KHAS melibatkan PDRM dan SPRM, bagi segera mendakwa dan mendedahkan individu-individu dan syarikat-syarikat yang terlibat dan disyaki terlibat dalam segala bentuk penyelewengan termasuk melibatkan rasuah.
9. Pemuda UMNO juga menuntut agar siasatan secara telus dan pantas dilakukan agar keyakinan dan kepercayaan rakyat dan masyarakat antarabangsa terhadap logo Halal Malaysia dapat segera dipulihkan dan dipelihara.
Dr Asyraf Wajdi Dusuki
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia
28 Disember 2020
#PemudaJurubicaraRakyat
#TradisiMembelaRakyat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/laporan-polis-terhadap-isu-kartel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kartel Daging Haram Senator Pas Kemuka Usul Tergempar

Isu Kartel Daging Haram Senator Pas Kemuka Usul Tergempar

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 334 hits
Ahli Dewan Negara hari ini mengemukakan usul penangguhan mesyuarat untuk membincangkan isu berkaitan daging kartel haram yang menggunakan logo Jabatan Kemajuan Islam Malaysia secara salah dan berniat menipu Usul yang dikemukakan Senator Asm...
5219 Aktiviti Wawancara Bicara Harakah Isu Kartel Daging Haram Ppim 31 12 2020

5219 Aktiviti Wawancara Bicara Harakah Isu Kartel Daging Haram Ppim 31 12 2020

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 279 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi sebagai ahli panel dalam wawancara Bicara Harakah yang disiarkan secara langsung di Facebook Harakah Daily semalam Wawancara bertajuk Kartel Daging Haram Di Mana Silapnya
6187 Syor Tubuh Jawatankuasa Khas Sisat Isu Kartel Daging Haram Ismaweb 26 12 2020

6187 Syor Tubuh Jawatankuasa Khas Sisat Isu Kartel Daging Haram Ismaweb 26 12 2020

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 287 hits
SHAH ALAM 11 Jamadilawal 1442H Sabtu Satu jawatankuasa khas membabitkan beberapa badan bukan kerajaan perlu ditubuhkan bagi membantu pihak berkuasa menyiasat isu kartel daging yang diragui status halal dan kualitinya Pengerusi Persatuan Pen...
Dewan Negara Bahas Usul Isu Kartel Daging Haram

Dewan Negara Bahas Usul Isu Kartel Daging Haram

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Dewan Negara hari ini membenarkan usul berkenaan isu kartel daging haram untuk dibahaskan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Dr Rais Yatim berkata perkara itu akan dibahaskan mengikut Peraturan 17 dengan pihak pencadang dibenar...
Di Sebalik Isu Kartel Daging

Di Sebalik Isu Kartel Daging

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 221 hits
DI SEBALIK ISU KARTEL DAGINGzamzuri ardaniPermit import daging nie business besar Mustahil tak melibatkan kepentingan politik kerana kelulusan AP mestilah dari menteri Kartel daging nie mestilah orang politik yang jaga Akhirnya mereka lebih...
Isu Kartel Daging Kecelakaan Kesialan Yang Tak Wajar Dimaafkan

Isu Kartel Daging Kecelakaan Kesialan Yang Tak Wajar Dimaafkan

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 328 hits
Faiz ZainudinSHAH ALAM Syarikat dan individu yang menjadi dalang kartel menyeludup daging import selama lebih 40 tahun dari negara sumber tidak sah diragui status halal serta kualitinya tidak boleh dimaafkan Justeru Presiden PKR Anwar Ibrah...
Kartel Daging Haram Senarai Syarikat Terlibat Penipuan Logo Halal

Kartel Daging Haram Senarai Syarikat Terlibat Penipuan Logo Halal

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 916 hits
Pada 23 November 2020 portal Sinar Harian mendedahkan kegiatan syarikat ejen fret yang menguruskan proses pengimportan daging sejuk beku halal mengambil jalan mudah mengimport daging dari negara yang tidak menerima kelulusan sah Jakim Kegia...
6208 Kronologi Isu Kartel Seludup Daging Sejuk Beku Tahun 2020 Sinar Harian 30 12 2020

6208 Kronologi Isu Kartel Seludup Daging Sejuk Beku Tahun 2020 Sinar Harian 30 12 2020

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 311 hits
Kronologi isu kartel seludup daging sejuk beku tahun 2020Artikel oleh Sinar HarianKRONOLOGI ISU KARTEL SELUDUP DAGING SEJUK BEKU TAHUN 2020
Bidas Jakim Isu Kartel Daging Musuh Islam Memerhati Kita

Bidas Jakim Isu Kartel Daging Musuh Islam Memerhati Kita

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 336 hits
BANGI Umat Islam diminta menunggu pihak berkuasa menjalankan siasatan lanjut berhubung isu kartel daging import dan bukannya saling berbalah Golongan muslim diingatkan bahawa perbuatan menyalahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia atau Jabata...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah