Laporan Audit Dedah Pengurusan Penyenggaraan Kuarters Di Putrajaya Kurang Cekap


BERNAMA

Pembaikan dan naik taraf kuarters di Putrajaya seliaan Bahagian Pengurusan Hartanah, Jabatan Perdana Menteri dilaksanakan dengan kurang cekap dan kurang berkesan.

Menurut LKAN 2019 Siri 2, terdapat kelemahan dalam pemantauan dan pengurusan aduan kerosakan serta proses pembaikan dan naik taraf unit kuarters kosong yang tidak teratur. Gambar: Bernama Pengurusan penyelenggaraan, pembaikan dan naik taraf kuarters di Putrajaya seliaan Bahagian Pengurusan Hartanah (BPH), Jabatan Perdana Menteri (JPM) dilaksanakan dengan kurang cekap dan kurang berkesan, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Tahun 2019, Siri 2.
Menurut laporan audit itu, terdapat kelemahan dalam pemantauan dan pengurusan aduan kerosakan serta proses pembaikan dan naik taraf unit kuarters kosong yang tidak teratur.
“Keadaan ini menyebabkan kelewatan serahan semula kuarters yang telah dibaiki kepada unit kuarters untuk penawaran kepada penghuni baru,” menurut laporan audit itu yang dikeluarkan hari ini.
Pengauditan melibatkan penilaian terhadap pengurusan penyenggaraan, pembaikan dan naik taraf kuarters di Putrajaya bagi tempoh 2017 hingga 2020 yang meliputi dua bidang utama audit iaitu prestasi aktiviti dan pengurusan aktiviti.
Pengauditan melibatkan BPH sebagai pentadbir aktiviti, dua agensi pelaksana iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR) Putrajaya dan Perbadanan Putrajaya (PPj) serta 13 kontraktor Facilities Management and Maintenance Services (FM) yang dilantik oleh kedua-dua agensi pelaksana.
Laporan audit itu mendedahkan yang penyelesaian aduan oleh kontraktor FM lantikan JKR Putrajaya secara keseluruhannya hanya 75.7% berbanding Petunjuk Prestasi Utama (KPI) ditetapkan iaitu 90%.
“Keadaan berlaku kerana banyak aduan yang tertunggak walaupun telah diberi notis peringatan oleh JKR disebabkan prestasi kontraktor yang rendah,” menurut laporan itu.
Menurut LKAN itu, walaupun prestasi keseluruhan penyelesaian aduan kontraktor FM lantikan PPj pada kadar 94% iaitu melebihi KPI 85% yang ditetapkan, namun terdapat empat kontraktor FM yang hanya mencapai 45.5 hingga 84% penyelesaian aduan pada bulan tertentu dalam tempoh tahun 2017 hingga 2020.
Selain itu, menurut laporan itu penyenggaraan preventif melibatkan kerja pemangkasan pokok pagar unit kuarters jenis teres dan pemotongan rumput kuarters jenis banglo tidak dilaksanakan mengikut jadual berdasarkan 314 aduan penghuni.
“Terdapat 141 aduan kerosakan gutter yang bocor atau tersumbat kerana ditumbuhi pokok dan akar menjalar ke dalam saluran di unit kuarters bertanah. Kerosakan itu disebabkan tiada pemeriksaan dan penyenggaraan berkala oleh kontraktor FM,” menurut laporan berkenaan.
Lima kontraktor FM lantikan JKR Putrajaya didapati tidak mematuhi Service Level Agreement (SLA) bagi penyelesaian aduan (repair time) melibatkan sebanyak 2,917 aduan dan repair time yang diambil adalah antara 15 hingga 771 hari, katanya.
Lima kontraktor FM lantikan PPj pula menyelesaikan 125 aduan kerosakan melebihi 14 hari seperti yang ditetapkan SLA dan repair time yang diambil adalah antara 15 hingga 146 hari.
Menurut laporan audit itu, pembaikan unit kuarters kosong dengan kerosakan major oleh JKR Putrajaya dan PPj mengambil masa yang lama iaitu antara 69 hingga 1,051 hari untuk JKR Putrajaya dan 13 hingga 885 hari bagi PPj.
Laporan audit itu mengesyorkan BPH menumpukan kepada pemantauan dan prestasi agensi, manakala semua kerja penyenggaraan perlu diserahkan kepada pihak JKR Putrajaya dan PPj.
Ia juga mengesyorkan JKR dan PPj menguruskan aduan menggunakan sistem yang boleh merekod aduan secara komprehensif termasuk pengkelasan major atau minor dalam sesuatu aduan serta rekod response time dan repair time oleh kontraktor.
“JKR dan PPj hendaklah memastikan semua jenis penyenggaraan preventif diambil kira dalam kontrak dan dinyatakan dalam jadual penyenggaraan. Ketidakpatuhan terhadap klausa kontrak oleh kontraktor perlu diambil tindakan,” demikian menurut laporan itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/laporan-audit-dedah-pengurusan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Setiausaha Sulit Najib Dedah Arahan Berhubung Audit 1mdb

Bekas Setiausaha Sulit Najib Dedah Arahan Berhubung Audit 1mdb

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 418 hits
agendadaily com30 9 2021Datuk Seri Najib Razak berdepan perbicaraan kes 1Malaysia Development Berhad Tan Sri Shukry Mohd Salleh yang juga bekas Setiausaha Sulit kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membuat pendedahan berhubun...
Putrajaya Salur Rm18 24 Juta Bantu Pengurusan Bencana Di Sabah

Putrajaya Salur Rm18 24 Juta Bantu Pengurusan Bencana Di Sabah

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 180 hits
Ismail Sabri Yaakob menyerahkan replika cek berjumlah RM18 241 250 kepada Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor dalam majlis penyampaian peruntukan persediaan bencana kerajaaan persekutuan melalui NADMA kepada kerajaan negeri untuk 2021 2022 di M...
Putrajaya Perkenal Pakej Internet Untuk Pelajar Keluarga Kurang Mampu

Putrajaya Perkenal Pakej Internet Untuk Pelajar Keluarga Kurang Mampu

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 194 hits
MALAYSIA NOW Pakej bantuan kepada pelajar bagi memiliki atau menaik taraf peranti mudah alih secara percuma turut diperkenalkan Intan Nuramina Mohd Yunus 12 menggunakan telefon bimbit ibunya untuk mengikuti pembelajaran dan pengajaran di ru...
Garis Panduan Pengurusan Dan Pengoperasian Sekolah 3 0

Garis Panduan Pengurusan Dan Pengoperasian Sekolah 3 0

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 472 hits
Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah 3 0 ini merupakan dokumen yang telah dikemas kini berdasarkan Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah Dalam Norma Baharu 2 0 yang telah dikeluarkan pada 9 Februari 2021 Garis pan...
Kim Swee Akui Tiada Tekanan Dari Pengurusan Pasukan Dalam Kempen Piala Malaysia

Kim Swee Akui Tiada Tekanan Dari Pengurusan Pasukan Dalam Kempen Piala Malaysia

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 385 hits
Datuk Ong Kim Swee 50 yang pernah memenangi Piala FA pada tahun 1995 dan Liga Perdana 1996 ketika menyarung jersi The Rhinos mengatakan tidak ada penanda aras yang ditetapkan oleh Sabah FC untuk kejohanan berprestij yang menyambut ulang tah...
Hiburan Tiada Penjarakan Fizikal Dan Diskriminasi Lana Nodin Puji Pengurusan Masjid Di Usa

Hiburan Tiada Penjarakan Fizikal Dan Diskriminasi Lana Nodin Puji Pengurusan Masjid Di Usa

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 195 hits
Pelakon yang terkenal dengan jolokan Pamela Anderson Malaysia Lana Nodin baru baru ini berkongsikan pengalaman menunaikan solat di sebuah masjid terletak di Amerika Syarikat ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Lana di sana pengurusan masjid...
Gempar Mou Dengan Kerajaan Akhirnya Tony Pua Dedah Rahsia Disebaliknya

Gempar Mou Dengan Kerajaan Akhirnya Tony Pua Dedah Rahsia Disebaliknya

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 286 hits
MoU dengan kerajaan akhirnya Tony Pua dedah rahsia disebaliknya Pakatan Harapan akan terus memainkan peranannya sebagai pembangkang walaupun telah menandatangani perjanjian untuk menyokong kerajaan persekutuan di Dewan Rakyat secara bersyar...
Azalina Dedah Ruu Antilompat Parti Tiada Dalam Aturan Mesyuarat Sesi Parlimen Kali Ini

Azalina Dedah Ruu Antilompat Parti Tiada Dalam Aturan Mesyuarat Sesi Parlimen Kali Ini

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 134 hits
Bekas timbalan speaker Dewan Rakyat Azalina Othman berkata dia menjangkakan sesuatu yang lebih konkrit daripada perjanjian persefahaman antara kerajaan pusat dan Pakatan Harapan Dalam webinar hari ini dia meluahkan kekecewaan berhubung MOU ...
Ulama Madinah Dedah Tabiat Buruk Jemaah Haji Indonesia

Ulama Madinah Dedah Tabiat Buruk Jemaah Haji Indonesia

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 147 hits
Oleh WARTAWAN LUAR NEGARA PROF SYEIKH SULAIMAN AR RUHAILIJAKARTA Ulama Madinah Prof Syeikh Sulaiman Ar Ruhaili mencuri perhatian dunia apabila mendedahkan tabiat buruk jemaah haji Indonesia ketika berada di tanah suci Beliau yang lebih dike...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita