Lapor Kepada Dbkl Jika Ada Salah Guna Kuasa Penguatkuasa Khalid Samad


THE MALAYSIAN TIMES 

KUALA LUMPUR: Orang ramai diminta tampil membuat laporan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) jika mendapati berlakunya sogokan wang antara anggota penguatkuasa dengan pengusaha restoran di sekitar ibu kota.

Menteri Wilayah, Khalid Abdul Samad berkata segala aduan dan laporan terhadap salah guna kuasa tersebut perlu disertakan dengan bukti kukuh supaya siasatan dan tindakan lanjut akan dibuat terhadap anggota penguatkuasa yang terlibat.

“Kalau ada maklumat mengenai kes-kes seperti ini, buatlah laporan secara rasmi, kalau rasa tak yakin buat kepada DBKL, dengan timbalan menteri atau saya ataupun staff saya pun boleh tetapi ia perlu disertakan dengan bukti yang kukuh.

“Mereka tidak usah takut untuk membuat laporan, tidak semestinya perlu mendedahkan identiti untuk mengadu dan jika tak buat laporan macam mana nak membendung amalan itu? ” katanya kepada pemberita selepas Majlis pelepasan peserta ‘Rain Forest Challenge’ di sini, hari ini.

Khalid berkata demikian bagi mengulas dakwaan Anggota Parlimen Kepong, Lim Lip Eng terhadap sogokan wang antara penguatkuasa DBKL dengan pengusaha restoran untuk membenarkan mereka berniaga di kawasan-kawasan dilarang, terutamanya di petak-petak parkir awam.

Semalam, Lim dipetik laporan sebuah akhbar Bahasa Inggeris berkata sekurang-kurangnya 10 restoran telah menyalahgunakan petak parkir untuk perniagaan mereka di sekitar Metro Perdana Kepong.

Lim berkata meskipun aduan dibuat dan tindakan telah dikenakan, mereka dilihat masih lagi degil dan mengulangi perkara sama dengan meletakkan kerusi dan meja mereka di tempat parkir pada waktu malam.

Khalid berkata DBKL akan membuat rombakan terhadap pegawai-pegawai penguatkuasa untuk bertugas di kawasan berlainan setiap enam bulan bagi membendung salah guna kuasa dalam kalangan mereka.

“Ia juga dapat mengelakkan daripada terbentuknya budaya tertentu seperti berlakunya sogokan wang dengan pengusaha restoran untuk melakukan sesuatu aktiviti menyalahi undang-undang,” katanya.

Sementara itu, Khalid berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk menarik balik lesen perniagaan daripada peniaga dan pengusaha restoran yang masih ingkar arahan DBKL untuk tidak berniaga di kawasan yang tidak dibenarkan.

“Sebenarnya mereka perlu memohon kepada DBKL dan hanya boleh berniaga di kawasan-kawasan yang ditetapkan sahaja, jika melangkauinya tindakan merampas kerusi meja serta kompaun akan dikenakan terhadap mereka.

“Tapi jika mereka masih degil, kami akan bertindak termasuk menarik balik lesen perniagaan,” katanya.

Program ‘Rain Forest Challenge’ yang berlangsung mulai 24 Nov hingga 4 Dis ini disertai kira-kira 500 peserta dari lebih 20 negara termasuk Russia, China, Equador, Mongolia, Korea, Vietnam, Filipina dan Malaysia.

Menurut pengasas ‘Rain Forest Challenge’ Luis J.A Wee, acara yang berlangsung sejauh lebih 350 kilometer itu akan melalui hutan belantara di sekitar Tumpat, Tanah Merah, Sakor, Pos Gob dan dijangka berakhir di Gua Musang pada 4 Disember.

“Selain itu, program turut diisi dengan pelbagai aktiviti menarik seperti Perhimpunan Kelab-Kelab 4×4 yang bakal menghimpunkan 500 buah kenderaan 4×4, persembahan kebudayaan serta jualan cenderamata,” katanya.– Bernama



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/11/lapor-kepada-dbkl-jika-ada-salah-guna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isa Samad Dijangka Didakwa Salah Guna Kuasa Kes Beli Hotel Felda

Isa Samad Dijangka Didakwa Salah Guna Kuasa Kes Beli Hotel Felda

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 344 hits
Isa Samad dan beberapa pemimpin Umno di bawah pentadbiran Najib Razak PM Tun Dr Mahathir berkata ramai lagi pemimpin dan pegawai kerajaan yang akan didakwa selepas Najib Rosmah Irwan Serigar Hasanah dan Azeez Rahim Foto Raja Mohd Shahrin Fa...
Kenyataan Golongan Lengit Dan Kleptokrasi Serta Kumpulan Yang Beroleh Faedah Salah Guna Kuasa Dan Rasuah 8717

Kenyataan Golongan Lengit Dan Kleptokrasi Serta Kumpulan Yang Beroleh Faedah Salah Guna Kuasa Dan Rasuah 8717

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 603 hits
Kemenangan Mahathir Hangatkan Politik IndonesiaSabtu 12 Mei 2018 09 59 WIB Kemenagan Mahathir Hangatkan Politik Indonesia JAKARTA Kemenangan oposisi koalisi Pakatan Harapan yang menumbangkan Koalisi Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum ...
Khalid Samad Tolong Jangan Cari Pasal Kami Bukan Budak Budak Siti Kasim Bantah Dbkl Tutup Premis Hiburan Jam 1 Pagi

Khalid Samad Tolong Jangan Cari Pasal Kami Bukan Budak Budak Siti Kasim Bantah Dbkl Tutup Premis Hiburan Jam 1 Pagi

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 682 hits
Pengumuman Menteri Wilayah Persekutuan bahawa semua pusat hiburan di Kuala Lumpur perlu menamatkan waktu operasi mereka pada jam 1 pagi berkuat kuasa mulai Januari tahun depan mengundang reaksi tidak senang aktivis Siti Kasim Menerusi Faceb...
Biar Masuk Penjara Kerana Politik Jangan Kerana Salah Guna Kuasa Nik Nazmi

Biar Masuk Penjara Kerana Politik Jangan Kerana Salah Guna Kuasa Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 399 hits
SHAH ALAM Biar masuk penjara kerana perjuangkan keadilan dan demokrasi jangan masuk penjara kerana salah guna kuasa itu peringatan yang disampaikan Ketua Angkatan Muda Keadilan Nik Nazmi Nik Ahmad kepada semua ahli Parti Keadilan Rakyat har...
Khalid Samad Baru Sekarang Nak Puji Mrt Sindir Najib

Khalid Samad Baru Sekarang Nak Puji Mrt Sindir Najib

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 246 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyindir Khalid Abdul Samad selepas Menteri Wilayah Persekutuan itu dilaporkan media terpegun selepas menaiki pengangkutan awam Transit Aliran Massa Najib secara sinis mengucapkan selamat da...
Khalid Samad Anthony Loke Please Give A Date From Your Calendar For Pantai Dalam

Khalid Samad Anthony Loke Please Give A Date From Your Calendar For Pantai Dalam

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 243 hits
These two pictures here are shots of the newest highway intersection in town Above and below Jalan sudah siap Tapi ditutup pula Tunggu Menteri atau VIP untuk merasmikan This is the new link between Pantai Dalam and the NPE highway that prov...
Maszlee Perjelas Salah Faham Guna Kolam Renang Hotel

Maszlee Perjelas Salah Faham Guna Kolam Renang Hotel

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 275 hits
Imej via FB Rasmi KPMKUALA LUMPUR Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hari ini melahirkan kekecewaannya apabila cadangannya meminta pihak hotel membuka kolam renang mereka kepada pelajar telah diambil luar dari konteks oleh media dan seteru...
Pemimpin Umno Perguna Pemimpin Pas Isu Icerd Kata Khalid Samad

Pemimpin Umno Perguna Pemimpin Pas Isu Icerd Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 280 hits
Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara Khalid Abdul Samad menyifatkan barisan kepimpinan Pas kini semakin lemah sehingga membenarkan diri mereka dipergunakan oleh UMNO khususnya dalam soal Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segal...
Icerd Sebenarnya Baik Umno Punca Suasana Tidak Stabil Khalid Samad

Icerd Sebenarnya Baik Umno Punca Suasana Tidak Stabil Khalid Samad

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 322 hits
Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara Abdul Khalid Samad berkata ICERD sebenarnya baik untuk negara Beliau yang juga Menteri Wilayah menjelaskan tujuan kerajaan membangkitkan isu ICERD adalah untuk dikaji dan dibahas kesesuaiannya dengan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams