Lantik Kp Sprm Berkaliber Berintegriti Jangan Pilih Tangkap Muat Seperti Ph


UMNO Online




KUALA LUMPUR – Kerajaan baharu di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin diseru supaya memilih Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang lebih berkaliber dan berintegriti selain mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang penyiasatan serta pencegahan rasuah.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Sembilan, Datuk Mohd Zaidy Abdul Kadir berkata, lantikan bukannya sekadar tangkap muat kerana mencegah rasuah ini memerlukan komitmen yang tinggi demi masa depan negara yang lebih proaktif.

“Usah diulangi kesilapan lalu yang tidak memandang serius kepada inisiatif pencegahan rasuah ini. Lantiklah Ketua Pesuruhjaya yang mempunyai pengalaman serta kemampuan dalam bidang tersebut.

Janganlah menjadikan jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM sebagai satu jawatan lantikan politik seperti mana yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini,” katanya dalam kenyataan berkaitan isu ini.

Dilaporkan, semalam Latheefa Koya telah mengesahkan khabar angin yang berlegar bahawa beliau telah meletakkan jawatan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM.

“Keputusan beliau untuk meletakkan jawatan sebagai orang nombor satu di dalam SPRM itu bukan sekadar wajar, malah amat wajar!

“Ini kerana, sejak dilantik ke jawatan itu tahun lalu, Latheefa Koya dilihat gagal mengurus persepsi rasuah di negara ini dengan baik. Sebaliknya, keyakinan rakyat terhadap agensi tersebut terus merosot dan rakyat semakin hilang kepercayaan terhadap kredebilitinya.

“Kegagalan Latheefa Koya dalam memimpin SPRM ini dikatakan sebagai sebahagian daripada punca hilangnya kepercayaan rakyat kepada pentadbiran Kerajaan PH.”

Maka katanya, atas sebab itulah apabila Kerajaan PH tumbang beberapa hari lepas dengan majoriti rakyat menyambut baik dan gembira kerana mereka sudah bosan dengan drama serta janji-janji yang tidak ditunaikan.

“Apatah lagi, sejak Mei 2018, SPRM dilihat seperti menjadi alat oleh Latheefa Koya yang lebih berminat mengenakan tindakan terpilih dengan niat serta agenda politik tertentu.”

Dalam hal ini juga, beliau turut menyeru kerajaan baharu agar mempertimbangkan untuk melantik pegawai dari kalangan kakitangan awam khususnya dari agensi SPRM sendiri untuk diangkat ke jawatan tersebut.

“Pegawai dari kalangan kakitangan awam khususnya daripada SPRM sendiri yang mempunyai pengalaman dalam bidang penyiasatan dan pendakwaan serta tidak mempunyai sebarang agenda tersendiri lebih layak untuk diberi tanggungjawab bagi menggalas amanah rakyat untuk membanteras kegiatan rasuah di negara ini.

“Yakin dan percayalah kepada pegawai dari kalangan kakitangan awam dan SPRM sendiri untuk diberi peluang memimpin agensi tersebut. Mereka lebih tahu. Mereka lebih telus, dan paling penting mereka tidak mempunyai sebarang agenda politik tertentu seperti mana Latheefa Koya sebelum ini yang sememangnya sinonim dengan parti politik di dalam PH.

“Justeru, kami juga senada dengan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki yang mahu SPRM dikembalikan menjadi sebuah agensi yang telus serta tidak dipengaruhi mana-mana individu atau parti politik dalam menjalankan tugas penyiasatan dan pendakwaan terhadap jenayah rasuah di negara ini.

“SPRM perlu diberi ruang seluas-luasnya untuk mengambil tindakan kepada sesiapa pun yang melakukan rasuah tanpa mengira ideologi serta parti politik mereka.”

Beliau turut melahirkan rasa percaya dengan pengalaman serta ketokohan Tan Sri Muhyiddin serta kepimpinan lain khususnya dari Muafakat Nasional, maka mampu untuk menjayakan hasrat membersihkan Malaysia daripada jenayah rasuah.

“Mereka juga telah mengatakan berulang kali mengenai komitmen masing-masing untuk memerangi rasuah habis-habisan. Yakinlah dengan mereka. Kerana Kerajaan baharu ini tidak seperti Kerajaan PH yang hanya melepaskan batok di tangga,” katanya lagi. – UMNO Online



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/lantik-kp-sprm-berkaliber-berintegriti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyokong Tun Jangan Ambil Pendekatan Seperti Penyokong Anwar

Penyokong Tun Jangan Ambil Pendekatan Seperti Penyokong Anwar

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 295 hits
Di dalam ISU PM8 sebagai rakyat kita banyak belajar sebagai pemimpin politik dan penyokongnya yang taksub mereka akan terus dengan nafsu serakah Tidaklah bererti dan tidaklah kita mencari siapa YG betul siapa yang salah tetapi ambill jalan ...
Muhyiddin Ikrar Lantik Jemaah Menteri Bersih Berintegriti

Muhyiddin Ikrar Lantik Jemaah Menteri Bersih Berintegriti

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 174 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji akan melantik anggota jemaah menteri daripada kalangan individu yang bersih berintegriti dan berkaliber Muhyiddin berkata beliau sedar bahawa apa yang rakyat mahu ialah sebuah k...
Mic Jumpa Bekas Tahanan Ltte Pn Jangan Pilih Bulu Bertindak

Mic Jumpa Bekas Tahanan Ltte Pn Jangan Pilih Bulu Bertindak

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 186 hits
Kerajaan Perikatan Nasional diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin diharap bertegas dengan ancaman kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam walaupun sebelum ini 12 individu telah dibebaskan oleh bekas Peguam Negara Dulu LTTE ditentang b...
Pas Tegas Lantik Ahli Kabinet Berintegriti Abdul Hadi

Pas Tegas Lantik Ahli Kabinet Berintegriti Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 314 hits
Presiden PAS Abdul Hadi Awang Oleh Hidayah AzlinMARANG 6 Mac PAS mengulangi ketegasan supaya Perdana Menteri melantik barisan Jemaah Menteri yang terdiri daripada kalangan berintegriti berkelayakan berkemahiran dan mewakili masyarakat majmu...
Dr Maza Kongsi Pm Akan Lantik Ahli Kabinet Yang Lepasi Tapisan Sprm Pdrm

Dr Maza Kongsi Pm Akan Lantik Ahli Kabinet Yang Lepasi Tapisan Sprm Pdrm

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 243 hits
MUFTI Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin optimis pelantikan ahli kabinet di bawah Perdana Menteri baharu Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah daripada kalangan anggota yang bersih Dalam satu kenyataannya di Facebook hari ini berkata kepercayaanny...
Jangan Tunggu Lama Lantik Menteri Kesihatan Kata Pemuda Ikatan

Jangan Tunggu Lama Lantik Menteri Kesihatan Kata Pemuda Ikatan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 203 hits
Jangan tunggu lama lantik menteri kesihatan kata Pemuda Ikatan Dikemas kini 14 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 Mar 2020 1
Jangan Pelik Bila Tommy Thomas Gugurkan Kes Ltte Bukankah Dia Dahulu Peguam Chin Peng

Jangan Pelik Bila Tommy Thomas Gugurkan Kes Ltte Bukankah Dia Dahulu Peguam Chin Peng

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 434 hits
Tommy Thomas tarik balik pertuduhan terhadap 12 tertuduh yang dikaitkan kumpulan pengganas LTTE berkuat kuasa serta merta Hal ini sekaligus melepaskan segala pertuduhan terhadap Exco Melaka G Saminathan dan ADUN Seremban Jaya P Gunasekaran ...
Jangan Datang Saloma Bridge Tengah Malam

Jangan Datang Saloma Bridge Tengah Malam

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 554 hits
Ya benar Jangan datang Saloma Bridge pada tengah malam Aku dah alaminya dan aku tak nak anda semua turut mengalaminya Bukan sahaja ia akan merugikan tetapi turut menyeramkan Sumber sevenpie comSaloma Bridge atau dalam bahasa kebangsaannya a...
Jangan Dibenci Kepada Kawan Kita Yang Kaya Dan Berjaya

Jangan Dibenci Kepada Kawan Kita Yang Kaya Dan Berjaya

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 406 hits
Jangan kita benci kepada kawan kawan kita kaya dan berjaya sepatutnya kita kena jadikan mereka sebagai sumber inspirasi Benci Tanda Hati Mula Keras Kita sendiri tak tahu apa yang dia lalui untuk sampai ke tahap tu bisnes maju rumah banyak k...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni