Langkawi Vs Pulau Batu Puteh


blogtunm.blogspot.com Tun M 1. Tidak wajar kita banding Langkawi dengan Pulau Batu Puteh.
2. Langkawi adalah pulau yang diiktiraf sebagai pulau milik Malaysia sedangkan Pulau Batu Puteh ialah beting atau dengan izin sandbank yang dituntut oleh dua negara.
3. Langkawi tidak pernah dituntut oleh Siam dan pegawai Kerajaan negeri Kedah tidak pernah menyatakan kepada Siam bahawa Kedah tidak anggap Langkawi bukan milik Kedah.
4. Sebaliknya Kerajaan Johor melalui surat telah menyatakan bahawa Johor tidak menuntut Pulau Batu Puteh sebagai milik Kerajaan Johor.
5. Kemudian Malaysia mendakwa Pulau Batu Puteh adalah milik Malaysia. Maka ini dipertikai oleh Singapura. Dan berlakulah kontroversi.
6. Percubaan secara rundingan untuk Malaysia memiliki semula Pulau Batu Puteh bertahun-tahun tidak berjaya. Singapura masih mendakwa Pulau Batu Puteh adalah milik Singapura.
7. Apa pilihan kita?
8. Kita boleh berperang untuk rampas Pulau Batu Puteh. Tetapi kos dan korbanan jiwa amat tinggi. Ia tidak dapat diterima oleh kita. Lagi pun belum tentu kita menang.
9. Kita terus berunding tetapi tidak menghasil apa-apa keputusan.
10. Kita, dan juga Singapura bersetuju untuk rujuk kepada International Court of Justice (ICJ).
11. Tetapi untuk ini kedua-dua pihak perlu berjanji secara bertulis akan menerima apa sahaja keputusan yang dibuat oleh ICJ. Tidak ada rayuan terhadap keputusan ICJ. Keputusan ICJ adalah muktamad.
12. Rujukan kepada ICJ hanya akan diterima oleh ICJ jika perjanjian menerima tanpa soal dan keputusannya dihormati.
13. Negara yang bermaruah mesti hormati janji. Hanya negara yang tidak bermaruah yang akan mungkir janji.
14. Muktamad adalah muktamad. Jika sebuah negara tidak hormati janji, tidak ada negara lain yang akan buat perjanjian dengan negara berkenaan. Ia menjadi negara pariah.
15. Sebab itu sebelum berjanji kajian sedalam-dalamnya perlu dibuat. Jika tidak yakin jangan buat janji.
16. Malaysia mempunyai dasar liberal dalam pemilikan tanah. Siapa sahaja boleh milik tanah. Bukan warganegara pun boleh milik tanah.
17. Ini mendedahkan negara pada kehilangan tanah yang sudah dimiliki oleh orang asing. Jika sebahagian yang besar tanah dimiliki oleh orang asing maka negara sudah tidak lagi secara fizikal, tanah milik warganegara.
18. Inilah yang berlaku di Singapura. Walaupun Singapura asalnya milik negeri Melayu, hari ini ia sudah jadi negara asing.
19. Hari ini walaupun negara ini dikenali sebagai Tanah Melayu, tetapi orang Melayu sendiri sudah kehilangan tanah mereka. Nasib baik yang memiliki tanah yang bernilai tinggi dan besar dimiliki oleh warga Malaysia.
20. Satu lagi cara untuk hilang negara ialah dengan menjual tanah yang digali dalam negara atau laut milik negara kepada negara lain. Secara langsung kita menjual sebahagian dari negara kepada negara lain. Jika tanah yang dijual adalah untuk menambak dan membesar negara lain, dia tidak berbeza dengan menjual bahagian-bahagian tertentu negara kepada negara lain.
21. Hari ini kita jual air dan tanah berlori-lori dan berkapal-kapal ke negara lain guna untuk membesar negara mereka.
22. Atau kita jual laut untuk ditambak dan dimiliki serta diduduki oleh orang lain, keadaannya tidak berbeza dari menjual bahagian-bahagian negara kepada negara asing.
23. Kita jual Singapura. Lazimnya apabila penjajah tidak lagi berminat, tanah yang dijual dikembalikan kepada negara asal. Itulah yang terjadi kepada Hong Kong, Goa, Pondicherry. Tetapi tidak Singapura. Tanah dan air yang kita jual ke Singapura untuk membesar pulau itu menjadi kawasan milik penduduk Singapura, dibangun di bawah kuasa Kerajaan Singapura.
24. Itulah sebabnya Kerajaan Malaysia melarang penjualan tanah kita dan mempertikai jualan air kepada negara asing. Malangnya beberapa pentadbiran Kerajaan Malaysia rela untuk dibayar 3 sen untuk 1000 gelen air mentah kepada negara asing kerana malas atau takut menuntut hak.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtunm.blogspot.com/2021/10/langkawi-vs-pulau-batu-puteh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pergi Ke Akuarium Tunku Abdul Rahman Batu Maung Pulau Pinang

Pergi Ke Akuarium Tunku Abdul Rahman Batu Maung Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 250 hits
Assalamualaikum semua harini mama nak sambung cerita tentang trip Penang mama masa bulan April dulu Kali ni mama Pergi ke Akuarium Tunku Abdul Rahman Batu Maung Pulau Pinang Anak teruna mama memang teringin nak ke sini Mama pernah cerita ka...
Tka China Tewas Tertimpa Batu Di Plta Batang Toru

Tka China Tewas Tertimpa Batu Di Plta Batang Toru

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 144 hits
Satu orang tenaga kerja asing asal China berinisial WJ tewas di kawasan Pembangkit Listrik Tenaga Air Batang Toru Kabupaten Tapanuli Selatan Sumatera Utara Minggu Dia tertimpa batu saat bekerja bersama timnya
Bantuan Khas Zakat Pulau Pinang Mainpp Untuk Pemilik Bengkel

Bantuan Khas Zakat Pulau Pinang Mainpp Untuk Pemilik Bengkel

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 316 hits
KEPADA PEMILIK BENGKEL BERKENAAN ANDA DIJEMPUT UNTUK MEMOHON BANTUAN KHAS ZAKAT PULAU PINANG MAINPP Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang telah membuka permohonan bagi menyalurkan bantuan kepada pemilik bengkel Berikut dikongsikan maklumat...
Homes Of 263 Poor Families In Batu Kawah Repaired Since 2018

Homes Of 263 Poor Families In Batu Kawah Repaired Since 2018

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 190 hits
Dr Sim and Lim visit one of the repaired houses in Batu Kawah KUCHING Batu Kawah assemblyman Dato Sri Dr Sim Kui Hian has helped a total of 263 poor families in his constituency to have their houses repaired since 201
Ada Di Indonesia Ini Potret Pulau Terkecil Di Dunia Dan Sudah Diakui Oleh Pbb

Ada Di Indonesia Ini Potret Pulau Terkecil Di Dunia Dan Sudah Diakui Oleh Pbb

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 85 hits
Indonesia dikenal sebagai salah satu negara yang memiliki ribuan pulau yang tersebar Namun siapa sangka pulau terkecil di dunia juga berada di Tanah Air Bahkan hal ini sudah diakui oleh Perserikatan Bangsa Bangsa Melansir dari akun YouTube ...
First Time Minum Kopi Zus Coffee Di Bayan Lepas Pulau Pinang

First Time Minum Kopi Zus Coffee Di Bayan Lepas Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 298 hits
Masih lagi cerita bulan April Kali ni mama nak cerita pengalaman mencuba ZUS Coffee Tapi mama beli jauh nun di utara First Time Minum Kopi ZUS Coffee di Bayan Lepas Pulau Pinang Kebetulan masa nak beli nasi kandar beratur terperasan kedai Z...
Batu Lintang Rep See Prepared To Face Action For Quitting Psb

Batu Lintang Rep See Prepared To Face Action For Quitting Psb

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 100 hits
Batu Lintang assemblyman See Chee How says he quit PSB to become an independent to free himself from party politics KUCHING Batu Lintang assemblyman See Chee How who left Parti Sarawak Bersatu to become an independent last weekend said he i...
Pengalaman Hiking Bukit Batu Sawa Negeri Sembilan

Pengalaman Hiking Bukit Batu Sawa Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 315 hits
Salam to all my readers Pengalaman Hiking Bukit Batu Sawa Negeri Sembilan Boleh dikatakan lama jugalah aku tak pergi hiking until baru ini aku ada nampak posting seseorang dalam group hiking Dia pergi hiking solo ke Bukit Batu Sawa N9 View ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas

Apa Itu Sakit Sciatica Dan Rawatannya

Alas Meja Baru Beli Di Mr Diy