Langkah Tun M Untuk Kembali Berkuasa Halang Anwar Jadi Pm Amk


 
By

 Kasthuri Jeevendran

 -

 11 June 2021








Thiban Subramaniam

KUALA LUMPUR – Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan penubuhan Majlis Gerakan Negara (Mageran) dilihat tidak lebih daripada impiannya untuk kembali berkuasa.

Itu dakwaan Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Thiban Subbramaniam yang terkilan dengan sikap bekas Perdana Menteri itu yang mencadangkan diri sendiri untuk mengetuai Mageran.

“Dalam sidang media semalam, Mahathir telah cadangkan Mageran dan dirinya untuk ketuai badan itu. Apa logiknya tindakan ini? Saya sungguh tidak faham langsung sebenarnya.

“Di saat rakyat sedang bergelut dengan Covid dan juga ekonomi, cadangan Mahathir untuk membuat Mageran adalah satu langkah ke belakang yang akan membawa kesan buruk kepada negara ini.

“Situasi negara hari ini tidak sama seperti situasi tahun 1969. Apakah kewajaran Tun M cadangkan Mageran?” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Thiban, rata-rata rakyat dan pemimpin politik dari parti pembangkang mahu pun kerajaan seperti UMNO telah menegaskan pendirian mereka untuk mendesak kerajaan menamatkan darurat yang didapati gagal mengekang penularan Covid-19.

“Namun tindakan Tun Mahathir mencadangkan Mageran kepada Yang Dipertuan Agong jelas menunjukkan beliau bersungguh-sungguh untuk kembali berkuasa dengan apa jua cara pun.

“Mengecewakan sungguh mengapa kuasa begitu penting walaupun sebelum ini beliau telah dua kali menjadi Perdana Menteri dan ketika menerajui negara apa yang menjadi janji perjuangan semuanya hanya tinggal janji, ini bukan saya cakap tapi seluruh rakyat sedia maklum,” katanya lagi.

TAK DAPAT BAYANGKAN KALAU TUN M JADI PENGERUSI MAGERAN – RAZEEF

Semalam, Mahathir yang juga Pengerusi Penaja Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) berkata, cadangan itu dikemukakan atas keyakinan ia mampu menyelesaikan isu ekonomi, politik, sosial dan kesihatan yang dihadapi negara, kesan penularan pandemik Covid-19.

Beliau berkata, keyakinan itu bersandarkan kejayaan penubuhan Mageran pada tahun 1969 yang diketuai Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein berjaya menyelesaikan masalah politik dihadapi ketika itu dan negara kekal stabil untuk tempoh panjang.

Kata Thiban lagi, sebenarnya Mahathir mempunyai agenda serta strategi untuk memastikan kerajaan tidak bertukar sekaligus mengangkat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri seterusnya.

“Tun bukan nyanyuk, ini adalah strategi beliau untuk pastikan kerajaan tidak bertukar khususnya Anwar tidak diangkat sebagai Perdana Menteri.

“Tindakan beliau mencadangkan Mageran dengan menawarkan diri sebagai pengerusi jelas menunjukkan beliau terdesak untuk kembali berkuasa setelah kerajaan PN gagal teruk,” ujarnya.


Justeru, Thiban memohon Yang di-Pertuan Agong untuk mengetepikan cadangan Mahathir dan mengembalikan demokrasi di negara ini dengan mengembalikan semula sidang Dewan Rakyat. -MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/langkah-tun-m-untuk-kembali-berkuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Faham Langkah Tun Usaha Menghalang Anwar Dari Gerakan Yang Sama

Kena Faham Langkah Tun Usaha Menghalang Anwar Dari Gerakan Yang Sama

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 147 hits
AHMAD HAFIZI Kena faham satu perkara untuk buat mageran perlukan persetujuan daripada PM Siapa PM TSMY TSMY tu siapa Presiden PPBM PPBM siapa tubuh Tun M Apabila PN tergugat jalan yang ada hanya mageran Servis bertukar tangan kembali kepada...
Gempar Anwar Minta Siap Sedia Terima Kerjasama Semua Pihak Termasuk Tun M Dan Umno

Gempar Anwar Minta Siap Sedia Terima Kerjasama Semua Pihak Termasuk Tun M Dan Umno

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 179 hits
MhdailyPKR tidak boleh terlalu keras dan menolak segala bentuk kerjasama dengan mana mana parti politik sama ada daripada pembangkang atau Perikatan Nasional menurut presidennya Anwar Ibrahim Dalam keadaan kita tiada keupayaan atau bersikap...
Betul Ph Bukan Anwar Punya Tapi Tun Mahathir Buat Ph Macam Bapak Dia Punya

Betul Ph Bukan Anwar Punya Tapi Tun Mahathir Buat Ph Macam Bapak Dia Punya

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 145 hits
Betul la tu PH bukan Mahathir atau Anwar punya Tapi Mahathir buat PH mcm bapak dia punya buktinya dia sesuka hati buat keputusan jatuhkan kerajaan PH dgn perletakan jawatannya sbg PM Sbb itu kami kutuk Mahathir kutuk Mahathir bukan maksud k...
Parlimen Kembali Bersidangpun Anwar Masih Tak Boleh Jadi Pm

Parlimen Kembali Bersidangpun Anwar Masih Tak Boleh Jadi Pm

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 322 hits
Beberapa penganalisis berkata Presiden PKR Anwar Ibrahim masih tidak mempunyai cukup sokongan untuk menjadi perdana menteri walaupun Parlimen dan usul undi tidak percaya dikemukakan terhadap Muhyiddin Yassin susulan beredarnya spekulasi per...
Grm Sokong Langkah Politik Anwar Bentuk Muafakat Politik Baru

Grm Sokong Langkah Politik Anwar Bentuk Muafakat Politik Baru

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 335 hits
Gabungan Reformis Malaysia menyokong sebarang langkah politik terbaharu Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menyelamatkan ekonomi Malaysia dan membawa keluar negara dari pandemik Covid 19 Menurut koordinator GRM Mustaffa Kamil ...
Muhyiddin Dan Azmin Wajar Merencanakan Langkah Mengembalikan Tun Sebagai Pm

Muhyiddin Dan Azmin Wajar Merencanakan Langkah Mengembalikan Tun Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 225 hits
Sekaligus menyelamatkan kedudukan mereka semula kerana pemerintahan Tun tidak lama Muhyiddin sendiri wajar mengambil langkah berehat Kalau dibandingkan Azmin Anwar dan Najib sudah tentu video blur jauh lebih logik diterima daripada yang sud...
Cadangan Mageran Tidak Relevan Cubaan Dr Mahathir Kembali Berkuasa

Cadangan Mageran Tidak Relevan Cubaan Dr Mahathir Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 156 hits
Kamarul Zaman Yusoff Malaysia Now Secara tiba tiba dunia politik negara yang agak sunyi sejak beberapa bulan kebelakangan ini kembali mendapat perhatian bila Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah mengambil inisiatif untuk ...
Anwar Ni Pandai Bercakap Saja Tapi Masa Dia Berkuasa Satu Benda Pun Tak Jadi

Anwar Ni Pandai Bercakap Saja Tapi Masa Dia Berkuasa Satu Benda Pun Tak Jadi

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 226 hits
Sudah lima puluh tahun Anwar Ibrahim menjadi pengkritik nombor satu di Malaysia Tetapi masa Anwar berkuasa dia lebih teruk dari orang yang dikritik olehnya
Hebat Aura Anwar Ni Musuh Boleh Tak Kebah Kebah Meracau

Hebat Aura Anwar Ni Musuh Boleh Tak Kebah Kebah Meracau

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 168 hits
Hebat aura Anwar Orang tgh sakit nazak atau mungkin juga yg telah mati mungkin boleh segar bila dgr Anwar mengadap Agong Itu baru Anwar mengadap Agong pasal darurat je kalau angkat sumpah aku rasa musuh musuh dia boleh sakit jantung dan kio...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja