Langkah Langkah Untuk Buka Buku Pink Di Kk Sri Gading


Haa, kalau awak baca ni memang tengah tengok pengalaman buka buku pink.. Mimin ucapkan tahniah buat awak sebab hamil pertama atau hamil di musim pandemik Covid-19. Yaa. procedur untuk buka buku pink di KK (Klinik Kesihatan) atau KKIA (Klinik Kesihatan Ibu dan Anak) agak rumit sikit. 


BILA WAKTU TEPAT BUKA BUKU PINK?Waktu tepat untuk buka buku pink ni seeloknya pada mingu ke 12 atau selepas minggu ke 6 kehamilan. Kalau korang buka buku awal, biasanya klinik suruh datang semula. Sebab nak pastikan kehamilan korang betul-betul jadi baru boleh bukak buku pink. Kalau lebih dari 12 minggu, korang mungkin kena bebel sikitlah dengan nurse dekat klinik tu. Kalau lewat tapi korang ada buat dekat follow-up dekat klinik swasta pastikan semua dokumen dari klink swasta tu kau bawak bersama untuk buat buku pink. 
Kalau sebelum ni ada pengalaman keguguran atau sejarah penyakit, seeloknya datang awal untuk pantauan klinik.
TEMPAH TARIKH TEMUJANJI DI KLINK KESIHATAN (KKIA/KK)Aku buat panggilan dahulu dekat klinik yang aku nak buat buku pink ni. Bagi orang Johor terutamanya macam aku yang kat Batu Pahat, mereka suruh buat temujanji (booking) di laman web EPRS http://jknj4.moh.gov.my/qrtca/ isi lah makluman korang dan cadangan tarikh yang korang dah pilih atau pihak klinik cadangkan.
Kalau korang terus terjah datang ke klinik memang mereka akan terima je permohonan korang nak buat buku pink tu. Tapi kemungkinan korang akan dapat jelingan manja dari staff situ. Hahaha. Mau taknya.. Kan tengah tak nak sesak kat klinik tu bagi elak penularan pandemik covid-19. Awak tu dah lah awal kehamilan. Kena extra protetion okay!


DOKUMEN YANG DIPERLUKAN SEMASA DATANG BUAT BUKU PINKBagi korang yang hamil anak pertama atau buat pertama kali mengandung pada waktu pandemik Covid-19, korang kena amik tahu dokumen apa yang perlu dibawa semasa mahu buka buku pink. Digalakkan buat 2 salinan. Sebab staff situ tak sempat nak layan korang photostat kan. Tah tah, mesin photostat pun takde kat situ.

LANGKAH-LANGKAH UNTUK BUKA BUKU PINKCadangan aku, korang pilihlah waktu pagi atau lepas waktu tengah hari. Sebab prosesnya yang sangat panjang. Nombor giliran tu dah satu hal yang ambil masa korang.

Di KKIA Sri gading, Batu Pahat. Korang kena pergi ke bangunan bahagian depan untuk dapatkan angka giliran selepas korang scan MySejahtera dan scan suhu. Lepas tu, korang kena pergi ke bangunan tengah serahkan nombor giliran kepada nurse dekat situ dan tunggu sehingga nama korang dipanggil. Nama dipanggil, korang terus lapor diri kat nurse bagitahu nama korang. Terus gerak ke timbang untuk ukur tinggi dan berat badan. Lepas Nurse dah catat berat dan tinggi, korang terus duduk kat kerusi sebelah dia untuk cek tekanan nadi  dan dia akan berikan cup untuk cek air kencing. Letak bekas air kencing tadi dekat belakang pintu tandas. 
Nama akan dipanggil kemudian, untuk cek bacaan darah rendah ke tinggi. Sebelum korang dapat tarikh temujanji seterusnya. korang akan ditemuramah sejarah kesihatan diri dan keluarga korang. Sekiranya terdapat masalah pada diri sendiri, kemungkinan korang akan diberikan special treatment. Kalau hanya sejarah kesihatan keluarga ada penyakit seperti kencing manis.. Kemungkinan akan diberikan pantauan rapat pada temujanji yang akan diberitahu kelak untuk pantau kesihatan semasa kehamilan korang. Selepas puas nurse tanya macam-macam.. Nurse akan mintak korang untuk buat cek jenis darah korang. 
Lepas cek jenis darah, korang akan diarahkan untuk cek gigi. Haa, masa ni korang kena ke bangunan depan yang korang amik nombor giliran tadi. Siap cek gigi, korang kena ke bilik yang nurse tnaya korang macam-macam tadi.. Haaaa ! Barulah korang akan dapat tarikh temujanji seterusnya
------------------------------------------
BUKU PINK MIMIN YANG PERTAMA
Haaa ! inilah buku pink mimin hasil dari beberapa jam dekat KK. Pelekat warna aku warna hijau. Untuk pantauan klinik yang aku ada sejarah kesihatan dari emak dan apak yang ada kencing manis dan darah tinggi. 

Aku punya darah O positf. Jadi kalau korang tak cukup darah O positif boleh cari aku. Atau mana tahu kalau aku perlukan darah korang. Jangan lah kedekut yaa.. Kita punya darah ni boleh derma kat semua orang. Tapi, orang tak boleh derma darah kat kita kecuali dara sama jenis. 
Untuk awal bacaan kehamilan aku semasa buka buku pink sangat okay. Dari segi tekanan darah, bacaan urine, tekanan nadi okay. Cuma part gigi, diaorang a bit risau. Ya! aku ngaku.. Dah lama tak buat cek up gigi since covid-19 ni.
Entry seterusnya aku akan cerita untuk pengalaman scan details aku pulak. Mungkin amik masa sikit. sebab belum buat temujanji dengan klink lagi. Nanti dah selesai buat temujanji dan ada keputusan aku akan update lagi. Hehehe.. Untuk aku juga.. Mana tahu yang kedua dan ketiga dan keempat untuk rujukan aku sendiri juga kan. Bye! doakan semuanya selamat untuk mimin dan untuk awak yang tengah mengandung. Amin !




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miminadam.com/2021/08/langkah-langkah-untuk-buka-buku-pink-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buka Layanan Tes Antigen Dan Pcr Tanpa Izin 2 Klinik Di Kupang Ditutup

Buka Layanan Tes Antigen Dan Pcr Tanpa Izin 2 Klinik Di Kupang Ditutup

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 223 hits
Dinas Kesehatan Kota Kupang menutup sementara dua klinik yang menyelenggarakan tes antigen dan pengambilan sampel pemeriksaan PCR di daerah itu Keduanya diberi sanksi karena tidak memiliki izin
Buku Rasulullah As Syamail Al Muhammadiyah Edisi Kemas Kini 2021

Buku Rasulullah As Syamail Al Muhammadiyah Edisi Kemas Kini 2021

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 453 hits
Dalam cetakan edisi kemas kini ini terdapat beberapa penambahbaikan yang dilakukan 1 Cetakan ini ditahqiq sebanyak dua kali oleh penterjemah dan ditambah nota nota kaki bagi memberi penjelasan berkenaan istilah istilah ataupun makna perkata...
Hiburan Boleh Bertukar Pendapat Nabila Razali Cadang Pihak Kkm Buka Ruangan Komen

Hiburan Boleh Bertukar Pendapat Nabila Razali Cadang Pihak Kkm Buka Ruangan Komen

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 239 hits
Penyanyi dan juga pelakon Nabila Razali kelmarin ada mengemukakan cadangan kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia agar tidak menutup ruangan komen di platform media sosial Ujar Nabila Razali yang lebih mesra disapa sebagai Bella itu la...
Percepat Vaksinasi Dukcapil Buka Akses Data Kependudukan Untuk Bpjs Kesehatan

Percepat Vaksinasi Dukcapil Buka Akses Data Kependudukan Untuk Bpjs Kesehatan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 262 hits
Percepat Vaksinasi Dukcapil Buka Akses Data Kependudukan untuk BPJS kesehatanSource https www tribunnews com nasional 2021 08 06 percepat vaksinasi dukcapil buka akses data kependudukan untuk bpjs kesehatan PercepatVaksinasiDukcapilBukaAkse...
Isyarat Dagangan Minyak Mentah Cl 06 09 Ogos 2021 Buka Pesanan Membeli Di Atas Tahap 69 15

Isyarat Dagangan Minyak Mentah Cl 06 09 Ogos 2021 Buka Pesanan Membeli Di Atas Tahap 69 15

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 221 hits
Pasaran minyak mentah berada di bawah tekanan menurun setelah melantun dari tahap rendah 65 05 pada 20 Julai menuju ke tahap tinggi 74 20 pada 30 Julai Dalam 10 hari minyak mentah membuat pemulihan teknikal yang kuat lebih dari 900 pips ia ...
Buku Saya Anak Merdeka

Buku Saya Anak Merdeka

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 241 hits
MERDEKA MERDEKA MERDEKA Bersempena dengan bulan kemerdekaan negara pada tahun ini jom raikannya bersama Mommy Happy Dapatkan BUKU SAYA ANAK MERDEKA Di dalam buku yang mempunyai 32 muka surat ini terdapat pelbagai aktiviti yang boleh anak an...
Buku Teroka Sains Siri 3

Buku Teroka Sains Siri 3

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 214 hits
Buku Siri Teroka Sains ditulis oleh Dr Wan Fahmi dan Dr Nur Annies ini mengandungi 150 mukasurat bergambar dan berwarna Pelbagai topik di dalam sains ditulis dengan gaya yang mudah ringkas dan padat Setiap fakta ditulis dengan cermat dan he...
Pilihan Buku Parenting Edisi Bahasa Melayu Yang Best Dibaca

Pilihan Buku Parenting Edisi Bahasa Melayu Yang Best Dibaca

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 263 hits
Pilihan Buku Parenting Edisi Bahasa Melayu Yang Best Dibaca hi there walaupun aku ni sudah 8 tahun bergelar mommy tapi aku rasa aku masih terlalu lemah dalam hal hal berkaitan parenting Aku rasa gagal sangat jadi seorang mommy Kadang kadang...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu