Lambakan Pati Rakyat Perlu Buang Sikap Lantaklah


azrulhakimie 
Perlu ambil tanggungjawab salur maklumat tanpa rasa takut BANGI – Usaha membanteras sindiket penyeludupan pendatang asing tanpa izin (PATI) bakal berdepan tugas sukar sekiranya rakyat tidak memberi kerjasama menyalurkan maklumat tepat kepada pihak berkuasa.
Presiden Kelab Veteran Komando Malaysia, Sani Osman berkata, rakyat perlu membuang sikap ‘lantaklah’ dalam diri mereka dan sedar akan kesan buruk kemasukan PATI kepada anak cucu pada masa hadapan.
Mereka juga, katanya lagi, harus memberanikan diri melaporkan perkara yang berlaku di depan mata dan membuang rasa takut diburu sindiket kerana keselamatan pelapor akan dijamin kerajaan.
“Nak gempur benda ini tengoklah sahaja keluasan pesisir pantai negara kita, besar, jadi lokasi yang strategik mereka tahu di mana, kita nak banteras tokan-tokan ini semua memang agak payah.
“Tetapi, itu tidak mustahil sekiranya kita sama-sama main peranan, rakyat itu sendiri perlu menjadi mata dan telinga kepada pasukan keselamatan.
“Nelayan kita mereka ada di laut, mereka tahu pergerakan (keluar masuk PATI) ini. Cuma kadang-kadang ada sikap ‘lantaklah’ itu bukan masalah aku, itu tanggungjawab pihak berkuasa menyebabkan isu ini sukar dibanteras,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net hari ini.
Mengulas lanjut, Sani berpendapat, hukuman ringan yang dikenakan terhadap pesalah menjadi salah satu sebab mengapa sindiket tidak pernah serik menjalankan aktiviti terkutuk itu.
Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan bertindak agresif dengan mengubal perundangan baharu yang mengenakan hukuman penjara lebih lama atau denda berlipat kali ganda bagi menimbulkan gerun dalam kalangan pesalah yang masih bebas di luar sana.
“Mungkin yang pertama kita bagi dua tahun (penjara), kalau kena sekali lagi ada rekod mungkin akan lebih pada itu. (Kesalahan ini) tak perlu bagi jaminan, terus masukkan ke dalam penjara, ini melibatkan keselamatan negara,” katanya.
Terdahulu, penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim mendakwa, masalah lambakan PATI di negara ini tidak akan selesai selagi individu ‘halimunan’ masih bergerak bebas di luar sana.
Dakwanya, individu yang dimaksudkan adalah rakyat Malaysia sendiri yang menjadi pelindung, pemberi makan, penyewa rumah malah sesiapa sahaja terlibat dalam mengatur pergerakan keluar masuk PATI ke negara ini.
Sebelum ini, sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerajaan telah menyerbu banyak kawasan yang menjadi lokasi pelindungan PATI di negara ini.
Terbaharu, seramai 113 PATI ditahan Jabatan Imigresen Malaysia (Imigresen) selepas menyerbu penempatan warga asing di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Selayang Baru.
Semalam, kawasan sepanjang pantai Ulu Sedili hingga Sungai Johor dikesan sebagai titik panas pendaratan PATI di Johor.
Panglima Medan Barat Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Mohd Nazir Mami berkata, dianggarkan 60 hingga 70 peratus kawasan berkenaan dilihat berpotensi sebagai kawasan pendaratan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/lambakan-pati-rakyat-perlu-buang-sikap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sikap Segelintir Rakyat Malaysia Yang Perlu Diubah Bukan Salahkan Pkpb

Sikap Segelintir Rakyat Malaysia Yang Perlu Diubah Bukan Salahkan Pkpb

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 283 hits
Bermula hari ini Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan dikuatkuasakan dan menimbulkan kerisauan kebanyakkan individu termasuklah pihak Kemeterian Kesihatan Malaysia Sepertimana yang kita semua tahu ekonomi negara kita sudah mengalami k...
Sikap Armada Permain Mandat Rakyat Kata Pemuda Umno

Sikap Armada Permain Mandat Rakyat Kata Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 270 hits
MALAYSIAKINI Dikemas kini dengan reaksi Pemuda Amanah Nasional dan Pemuda PH JohorKetua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengalu alukan cadangan Pemuda Bersatu mahu memutuskan kerjasama dengan mereka jika bersungguh sungguh mahu kembali b...
Anwar Mahathir Nak Heret Rakyat Lagi Peluang Ph Memerintah Rakyat Dah Bagi Zero

Anwar Mahathir Nak Heret Rakyat Lagi Peluang Ph Memerintah Rakyat Dah Bagi Zero

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 305 hits
Kerajaan Perikatan Nasional hari ini tidak sah kerana dibentuk tanpa mendapat mandat daripada rakyat tegas Pengerusi Bersatu Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Anwar Ibrahim Kedua dua pemimpin politik itu berkata kini masanya telah tiba agar...
Apa Kata Biarkan Pn Ni Khianat Dan Biar Rakyat Menilai

Apa Kata Biarkan Pn Ni Khianat Dan Biar Rakyat Menilai

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 224 hits
Md Zulaimi KazimSecara peribadi saya tak setuju dgn Undi tidak percaya di Parlimen elok biarkan saja pentadbiran negara dijalankan oleh PN Tetapi bila tengok gambar wajah pengkhianat Muhyiddin Azmin Zuraida Saifudin Abdullah Jaafar Kamarudi...
Pln Diduga Manfaatkan Corona Untuk Sedot Uang Rakyat

Pln Diduga Manfaatkan Corona Untuk Sedot Uang Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 309 hits
PLN diduga telah melakukan tindakan mal administrasi berupa ketidak profesionalan dalam memberikan pelayanan yang menciptakan ketidaknyamanan masyarakat atau khususnya para pelanggan Tidak sedikit warga termasuk warganet yang kemudian prote...
Kembali Mandat Rakyat

Kembali Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 263 hits
1 Sebenarnya Kembalikan Mandat rakyat adalah bermaksud bubar parlimen dan adakan pilihanraya semula Itu barulah namanya kembalikan mandat rakyat Rakyat yang akan buat pilihan 2 Adapun membuat undi pechaya atau undi tak perchaya bagi menukar...
Mahathir Dan Anwar Sepakat Kembalikan Mandat Rakyat

Mahathir Dan Anwar Sepakat Kembalikan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR Dua tokoh besar politik negara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim mencapai kata sepakat menolak perbezaan sengketa dan kemelut demi rakyat Dalam satu kenyataan bersama Mahathir dan Anwar menegaskan bahawa dua ...
Nak Suruh Rakyat Benci Terpaksa Kata Demokrasi Kian Terhakis Di Bawah Perikatan Nasional

Nak Suruh Rakyat Benci Terpaksa Kata Demokrasi Kian Terhakis Di Bawah Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 202 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berpendapat bahawa proses demokrasi negara kian terhakis di bawah pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional Menurutnya perkara itu dapat dilihat apabila kerajaan di bawah Perdana Menteri Tan Sri...
Apa Yang Umno Dapat Tawarkan Kepada Rakyat Malaysia

Apa Yang Umno Dapat Tawarkan Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 271 hits
May 10 2020KUALA LUMPUR Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata cabaran utama parti kini adalah apakah yang UMNO ingin tawarkan kepada bangsa Melayu dan rakyat Malaysia Ujarnya UMNO perlu menawarkan keunggulan dan kelain...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans