Kembali Mandat Rakyat



1) Sebenarnya, Kembalikan Mandat rakyat adalah bermaksud, bubar parlimen dan adakan pilihanraya semula. Itu barulah namanya kembalikan mandat rakyat. Rakyat yang akan buat pilihan.

2) Adapun membuat undi pechaya atau undi tak perchaya bagi menukar kerajaan, tiada kaitan pun dengan mandat rakyat. Undi perchaya atau undi tak perchaya adalah urusan ahli-ahli parlimen di peringkat persekutuan, atau ADUN-ADUN di peringkat negeri.

3) Rakyat tiada kuasa dan tiada hak untuk menentukan siapa PM, siapa menteri kabinet, siapa ketua pembangkang etc. Kuasa rakyat atau mandat rakyat hanya ketika pilihanraya. Pilihanraya adalah proses memindahkan kuasa rakyat kepada wakil-wakil rakyat.

4) Wakil-wakil rakyat pula adalah orang yang menerima kuasa atau mandat daripada rakyat untuk memasuki dewan parlimen dan menyertai perbahasan parlimen. Kuasa yang ada pada setiap wakil rakyat pula akan digunakan untuk memilih ketua kerajaan dan ketua pembangkang.

5) Persepakatan wakil-wakil rakyat akan membentuk blok sokongan bagi memilih seorang wakil mereka untuk jadi PM. Blok sokongan yang mendapat majoriti mudah akan menamakan seorang PM bagi diperkenan oleh YDP Agong.

6) Perdana Menteri adalah wakil rakyat yang mendapat mandat wakil-wakil rakyat yang lain untuk mengetua kerajaan. Mandat Wakil Rakyat, bukan mandat rakyat. Kuasa rakyat sudah ada pada wakil rakyat.

7) Perdana Menteri yang dipilih oleh blok wakil rakyat adalah masih wakil rakyat biasa, tiada kuasa, sehinggalah diperkenan YDP Agong dan mengangkat sumpah. Setelah angkat sumpah, baharulah Perdana Menteri itu memiliki kuasa sebagai Perdana Menteri.

8 ) Oleh itu merekrut rakyat jelata untuk menggulingkan PM yang ada adalah tindakan yang bertentangan dengan perlembagaan. Bahkan logiknya ia seolah-olah menentang keputusan YDP Agong.

9) Walaubagaimanapun, wakil-wakil rakyat boleh membentuk blok untuk membuat undi tak perchaya jika mereka tidak lagi yakin dengan Perdana Menteri. Ini kerja wakil rakyat, bukan kerja rakyat. So, takpayah rekrut rakyat dengan jelajah ceramah bagai.

10) Kesimpulannya; rakyat mengundi untuk memilih wakil rakyat. Wakil rakyat pula membentuk blok sokongan bagi menaikkan seorang PM. Percaturan membentuk blok wakil-wakil rakyat adalah kerja wakil rakyat, tiada kena mengena dengan mencuri mandat rakyat.

11) Mencuri mandat rakyat adalah bermaksud; kau nafikan hak wakil rakyat yang menang untuk masuk parlimen, pada masa yang sama kau invite masuk calon yang kalah duduk di tempat wakil rakyat yang menang itu. Haa, itu baru namanya curi. Jadi, berhentilah mengelirukan rakyat.

Sekian
Dr Tanaka Mustafa




MR :  ............


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/kembali-mandat-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

Jika Rakyat Ingkar Pkpb Boleh Ditamatkan Amp Kembali Kepada Pkp Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 437 hits
Dalam sidang media Menteri Kanan Keselamatan sebentar tadi beberapa pengumuman penting telah dinyatakan Antaranya adalah berkaitan kepatuhan rakyat Malaysia dalam mengikuti SOP yang ditetapkan kerajaan berhubung Perintah Kawalan Pergerakkan...
Mahathir Dan Anwar Sepakat Kembalikan Mandat Rakyat

Mahathir Dan Anwar Sepakat Kembalikan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR Dua tokoh besar politik negara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim mencapai kata sepakat menolak perbezaan sengketa dan kemelut demi rakyat Dalam satu kenyataan bersama Mahathir dan Anwar menegaskan bahawa dua ...
Pkpb Boleh Kembali Menjadi Pkp Sekiranya Rakyat Ingkar Arahan Dan Sop Yang Ditetapkan

Pkpb Boleh Kembali Menjadi Pkp Sekiranya Rakyat Ingkar Arahan Dan Sop Yang Ditetapkan

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 425 hits
Datuk Seri Ismail Sabri dalam Sidang Media Harian Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat mengingatkan kepada semua rakyat Malaysia bahaya PKPB boleh ditamatkan dan kembali menjadi PKP sekiranya rakyat ingkar dengan peraturan dan garis pandua...
Sikap Armada Permain Mandat Rakyat Kata Pemuda Umno

Sikap Armada Permain Mandat Rakyat Kata Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 270 hits
MALAYSIAKINI Dikemas kini dengan reaksi Pemuda Amanah Nasional dan Pemuda PH JohorKetua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengalu alukan cadangan Pemuda Bersatu mahu memutuskan kerjasama dengan mereka jika bersungguh sungguh mahu kembali b...
Dr Asyraf Syok Sendiri Kerajaan Pn Tak Pernah Dapat Mandat Rakyat

Dr Asyraf Syok Sendiri Kerajaan Pn Tak Pernah Dapat Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 265 hits
Kenyataan Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi menyifatkan kerajaan kudeta Perikatan Nasional memperoleh mandat rakyat disangkal keras Angkatan Muda KEADILAN Naib Ketua AMK Syed Badli Shah Syed Osman berkata kenyataan Asyraf tersebut tidak ber...
Untuk Apa Mukhriz Rayu Rakyat Terima Kembali Pemerintahan Ph Apakah Dia Lupa

Untuk Apa Mukhriz Rayu Rakyat Terima Kembali Pemerintahan Ph Apakah Dia Lupa

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 237 hits
Apakah maksud Mukhriz agar semua rakyat Malaysia menerima kembali pemerintahan kerajaan PH dan akan menerima semua DAP sebagai Menteri terutama Menteri Kewangan Rakyat ingin tahu adakah Mukhriz masih ingin kekalkan PH untuk memerintah kemba...
Kembalikan Mandat Dan Hak Rakyat Kata Pemuda Amanah

Kembalikan Mandat Dan Hak Rakyat Kata Pemuda Amanah

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 254 hits
Sementara itu Ahli Dewan Undangan Negeri AMANAH Kubang Rotan Asmirul Anuar Aris berkata dalam tempoh 22 bulan Kerajaan PAKATAN HARAPAN berjaya mentadbir Kedah negeri tersebut telah meningkatkan tingkat pelaburan ke tempat ketiga di belakang...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut