Lagi Kampung Janda Pedagang Dadah Di Afghan




MIR ALI, di sebuah kampung terpencil di Afghanistan barat. Seorang janda bernama Humaira berusia 40 tahun, telah menjaga enam anaknya sejak kehilangan suaminya dalam kes penyeludupan dadah di berdekatan Iran, kira-kira sepuluh tahun lalu.

Dia berkata, suaminya Abdul Rahim, telah menyertai sekumpulan sedozen lelaki sedozen yang meneroka dagang ke negara tetangga Iran. 

"Seminggu selepas keberangkatan mereka, kami mengetahui tentang penangkapan dan kematian mereka," katanya kepada Radio Free Afghanistan. 

Afghans membentuk hukuman mati di bawah undang-undang dadah Iran yang drastik. Kini, Humaira bertahan hidup dengan bekerja mencuci pakaian untuk ahli masyarakatnya yang kaya.

"Sekarang anak-anak saya juga melakukan segala kerja yang boleh mereka lakukan supaya dapat  membantu kami bertahan," katanya. "..hampir-hampir tiada yang dapat membantu kami..."

Humaira adalah salah satu dari puluhan janda di Mir Ali, sebuah kampung di daerah Adraskan pedalaman Herat. Sekitar 50 keluarga, daripada 70 orang, telah kehilangan lelaki dalam usaha penyeludupan dadah di Mir Ali. Iaitu di perkampungan miskin dicirikan oleh jalan-jalan berdebu yang dipenuhi dengan rumah-rumah lumpur runtuh. 

Kampung itu dikenali sebagai "kampung janda" kerana ia telah kehilangan sebahagian besar penghuninya dalam penyeludupan dadah. Ramai yang banyak dijatuhkan hukuman mati di Iran atau terbunuh dalam serbuan sempadan, atau ada yang terus merana di penjara Iran. 

Ada juga di kampung itu tidak tahu apa yang berlaku kepada saudara-mara mereka selepas mereka direkrut oleh penyeludup dadah tahun lalu.

Humaira, seorang janda Afghan berusia 40 tahun, kehilangan suaminya sedekad lalu.

Mir Ali terletak berhampiran Highway 1, lebuh raya utama yang menghubungkan bandar barat Herat, ibu kota Wilayah Herat, ke ibu kota, Kabul, melalui bandarraya Kandahar di selatan. Kampung ini hanya 100 kilometer dari sempadan Afghanistan dengan Iran dan Turkmenistan. Kampung yang menjadi penting bagi operasi penyeludupan di wilayah selatan Helmand Afghanistan, di mana kebanyakan candu haram dan heroin dunia diterbitkan. 

Iran mempunyai kadar ketagihan yang tinggi dan, menurut Pejabat PBB mengenai Dadah dan Jenayah, negara ini merupakan salah satu laluan transit utama bagi ubat-ubatan yang dihasilkan di Afghanistan. Di Mir Ali yang miskin, kebanyakan lelaki dewasa digodam oleh prospek wang dengan cepat oleh penyeludup dadah ke Iran. Ramai terlibat, namun yang pergi tidak pernah kembali.

Saad Gul pula, seorang wanita tua di Mir Ali, pertama kali kehilangan suaminya untuk menyeludup dadah. Kedua-dua anaknya juga terbunuh ketika cuba sama. "Kami tidak mempunyai penjaga lelaki lagi," katanya kepada Radio Free Afghanistan.

Zahra, seorang janda lain di kampung itu, berkata dia ditinggalkan untuk menjaga anak-anaknya selepas dia kehilangan suaminya 12 tahun lalu. "Kami terpaksa hidup dalam kemiskinan yang sangat berat," katanya.

Semua orang di kampung mempunyai cerita tentang kesengsaraan dan penderitaan. Setiap kali lelaki yang tinggal di kampung berkumpul, mereka kebanyakannya bertukar cerita tentang penderitaan, kehilangan dan mengingati saudara-mara dan sahabat yang hilang.

"Tidak ada yang membantu orang-orang ini. Tiada siapa pun yang cuba memahami masalah mereka, "kata Abdul Ali Faqiryar, gabenor Adraskan. "Suami dan anak-anak mereka ditinggalkan untuk penyeludupan di Iran, tetapi tidak ada yang tahu apa yang berlaku kepada kebanyakan mereka, sama ada mati atau hidup."

Tidak jelas sama ada pihak berkuasa Afghanistan mempunyai rancangan untuk menimbulkan isu dengan pegawai Iran. Bagi penduduk Mir Ali, perkuburan kampung kekal sebagai tempat yang paling sering dikunjungi apabila keluarga melawat kubur lelaki yang mayat mereka dapat kembali.

Begitulah kira-kira. (IH)


Tentera AS Melindungi Dan Mengawal Kegiatan Penghasilan Candu Di Afghan..

Kandahar, Afghanistan..

Iran..


Hibur Hibur Sikit 

  50+VIDEOSMix - IMAM S ARIFIN JANDAKU ORIGINALYouTubeHamdan Att - Termiskin Di Dunia [Official]6:02
Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..
Bab 1
Jom Lawat Kampung Janda Banjarbaru Indo... Penyele...Kampung Ibu Tunggal Di Mesir.Intip Lagi, Kampung Janda, Kini Di Bogor Pula..Sekitar Artis Menjanda Di Indonesia, Masuk Air?K/Janda: (1)Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda: (2) Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda Aceh: Kampung Tanpa Lelaki.Pasukan Janda Aceh, Berperang Di Jalan Al...1 Lwn 1. Janda Aceh Membunuh Cornelis de Houtman D...Ada Kampung Janda Baik Di M'sia, Apa Baiknya?Bab 2Kg Janda: Contoh Penyelesiaan Terbaik. Untuk Perha..Hidup-mati Di Kampung Janda 'debu paru-paru', Di C...Ibu Tunggal OKU Penglihatan, Kental Buat 4 Kerja.....Widow Village, Terletak Di Desa Wlahar, Kecamatan ..Janda: Gantung Patung Zakar Besar Bertulis ‘tiada ...Kampung Janda Di Toksin, China Pula, Mengapa?Jom Lihat Kampung Janda Harimau Di India..'A Killer Road ' Kg Janda. Tapi Dipaksa Melacur.Bandar Janda, Dengan 6,000 Penjanda ..Bersambung..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/03/lagi-kampung-janda-pedagang-dadah-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Janda Anak Satu Masih Dalam Tempoh Iddah Dicekup Berkhalwat Dengan Suami Orang

Janda Anak Satu Masih Dalam Tempoh Iddah Dicekup Berkhalwat Dengan Suami Orang

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 316 hits
Seorang wanita yang masih dalam tempoh iddah dicekup berkhalwat dengan suami orang di kediamannya di Padang Terap semalam nbsp Pasangan itu dicekup oleh sepasukan anggota dari Pejabat Agama Daerah Padang Terap selepas menerima maklumat dari...
Santuari Kelip Kelip Kampung Kuantan Kuala Selangor

Santuari Kelip Kelip Kampung Kuantan Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 553 hits
Ada beberapa tempat menarik di Kuala Selangor dan salah satu yang istimewa adalah melihat kelip kelip di Kampung Kuantan di sini Keunikan Kelip Kelip ini adalah kerana Kelip Kelip tidak dipelihara dan merupakan hidupan liar yang terjaga sec...
Janda Kaya Nikahi 14 Pria Berndong Ngaku Bisa Bercinta Puluhan Kali Dalam Sehari Kisahnya Viral

Janda Kaya Nikahi 14 Pria Berndong Ngaku Bisa Bercinta Puluhan Kali Dalam Sehari Kisahnya Viral

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 545 hits
Seorang janda kaya mengaku nikahi 14 pria berondong dan bisa bercinta puluhan kali dalam sehari Kisah janda kaya itu pun viral dan memantik cibiran dari para netizen karena dianggap mencari sensasi Terungkap pula sosok janda kaya bernama Le...
Diari Pedagang Pada 17 Mac Pasaran Berhenti Seketika Selepas Kemerosotan

Diari Pedagang Pada 17 Mac Pasaran Berhenti Seketika Selepas Kemerosotan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 334 hits
Pada 17 Mac ruble Rusia tidak menunjukkan sebarang dinamik selepas kejatuhan mendadak terhadap dolar Amerika Syarikat dan euro Peserta pasaran benar benar terkejut dengan kemerosotan 12 di pasaran saham AS yang berlaku pada 16 Mac Sebenarny...
Janda Nikah Lagi Bareng 3 Anak Gadisnya Resepsi Bersama Di Lapangan Bola

Janda Nikah Lagi Bareng 3 Anak Gadisnya Resepsi Bersama Di Lapangan Bola

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 357 hits
Pernikahan viral di Facebook janda muda kawin lagi bareng 3 anak gadisnya Mereka pun menggelar resepsi pernikahan secara bersama di lapangan bola di Ciamis Jawa Barat Karena keunikannya banyak warga sekitar yang datang sekadar menonton pest...
10 Janda Indonesia Tercantik

10 Janda Indonesia Tercantik

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 1020 hits
Janda bukanlah hal buruk yang di sandang wanita Artis menjadi janda karena banyaknya kasus perceraiyan yang melanda selebritis Indonesaia maka 10 artis berikut harus menyandang gelar janda nah kamu mau tahu 10 Artis janda paling cantik di I...
300 Ahli Ph Kampung Semarang Keluar Parti Sertai Pas

300 Ahli Ph Kampung Semarang Keluar Parti Sertai Pas

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 195 hits
KUCHING Feb 29 Seramai 300 ahli Pakatan Harapan dari Kampung Semarang Beting Maro bertindak keluar parti dan menyertai Pas Sarawak Ketua Penerangan Pas Sarawak Zharudin Narudin berkata mereka adalah ahli ahli dari Parti Keadilan Rakyat dan ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis