Kunyit Hitam Potensi Lumayan Herba Yang Berharga Rm200 Sekilo


Kunyit hitam (Kaempferia parviflora), merupakan sejenis tanaman cekur yang sangat bernilai tinggi dan digunakan secara tradisional sebagai aphrodisak dan tonik serta mempunyai ciri-ciri antiradang, antigastrik dan antiobesiti yang telah dibuktikan melalui kajian saintifik.

Kunyit Hitam

Tumbuhan herba ini terdiri daripada kumpulan halia yang didapati di bahagian timur laut Thailand dan sangat popular di kalangan kaum lelaki kerana ia dikenali sebagai viagra semula jadi dan telah disahkan tiada kesan sampingan.

Di samping itu, kunyit hitam dikatakan dapat memberi kekuatan dan tambahan tenaga.

Potensi Herba

Kebimbangan terhadap kesan sampingan akibat penggunaan bahan kimia sintetik dan tanggapan positif terhadap produk berasaskan bahan semula jadi menyebabkan peningkatan dalam industri penanaman herba.

Permintaan terhadap produk berasaskan bahan semula jadi meningkat secara mendadak dan pengusaha seluruh dunia berlumba-lumba untuk menghasilkan pelbagai produk yang didakwa berasaskan bahan semula jadi.

Produk ini dihasilkan untuk pelbagai tujuan seperti penjagaan kesihatan tambahan (suplement), ubat-ubatan, kosmetik dan penjagaan diri.

Di Amerika contohnya, permintaan terhadap produk kosmeseutikal sahaja meningkat hampir 11% setiap tahun dan nilainya pada tahun 2008 mencapai USD7 bilion.

Di Malaysia, industri pasaran produk berasaskan herba dianggar bernilai lebih daripada RM4.5 bilion dan dijangka akan terus meningkat.

Kajian

Hasil kajian di Thailand menunjukkan kunyit hitam mempunyai kandungan antioksida yang sangat tinggi, antidiabetik, meningkatkan kepadatan sperma dan antidepresi yang sesuai untuk kesihatan dan telah lama digunakan untuk tujuan perubatan.

Walaupun permintaan produk herba terus meningkat kebelakangan ini, penghasilan produk berasaskan kunyit hitam masih dipandang sepi berikutan kekurangan bahan tanaman untuk penghasilan secara berskala besar.

Peluang ini membolehkan MARDI untuk memperkenalkan tanaman kunyit hitam yang merupakan tanaman berpotensi dan bernilai tinggi yang perlu dieksploitasi dengan kadar segera.

Produk berasaskan kunyit hitam ini boleh diaplikasi dalam bentuk makanan kesihatan, makanan tambahan herba, (campuran produk bersama kopi) kosmetik dan farmaseutikal yang telah banyak dihasilkan di Thailand.

Berasaskan penemuan terdahulu oleh penyelidik Thailand, kunyit hitam didapati selamat untuk dimakan malah terbukti keberkesanannya serta mempunyai nilai yang tinggi dan dijangka mampu memberi keuntungan lumayan.

Ia berpotensi sebagai tanaman yang dapat memberi pulangan yang tinggi kepada negara jika dihasilkan pada skala yang besar dan selari dengan R&D yang dilakukan.

Pembangunan produk berasaskan herba dan nilai tambahnya, bukan sahaja akan menggalakkan pertumbuhan industri herba, tetapi juga menyediakan peluang penjagaan kendiri kepada orang ramai.

Permasalahan dalam pengeluaran produk kunyit hitam ialah tidak ramai yang mengetahui khasiat dan kebaikannya.

Secara saintifiknya, khasiat kunyit hitam telah dibuktikan oleh kajian yang telah dilaporkan di dalam beberapa jurnal.

Namun begitu, kekurangan bahan tanaman ini di Malaysia menyebabkan ia sangat sukar untuk diperoleh dan merupakan faktor utama kunyit hitam tidak popular seperti tanaman lain.

Malah, aktiviti R&D di Malaysia masih tidak menghasilkan banyak produk berasaskan tanaman kunyit hitam walaupun banyak institusi penyelidikan dan universiti yang mengetahui potensi besar tanaman ini.

Kesukaran untuk mendapatkan rizom sebagai bahan utama dalam penghasilan produk merupakan masalah utama.

Harga rizom yang terlalu mahal mencecah sehingga RM6,000/kg telah menyukarkan pengusaha industri herba untuk mengeksploitasi dan memperkenalkan tanaman ini dalam pasaran industri herba.

(Sumber: Buletin Teknologi MARDI)

KUNYIT HITAM BERHARGA RM200 SEKILO!

Tumbuhan herba ini terdiri daripada kumpulan halia yang didapati secara meluas ditanam di Thailand berbanding di negara ini.

Mungkin faktor itulah yang menyebabkan ramai dalam kalangan masyarakat kurang mengenali apatah lagi mengetahui khasiatnya.

Situasi itu turut diakui pembekal dan pengedar anak benih pokok buah-buahan dan herba, Othman Saidon.

Katanya, dari segi fizikal tanaman itu hampir serupa dengan kunyit biasa, namun bentuk ubinya berbeza dan berwarna ungu hitam walaupun saiz seakan-akan sama.

"Ketika ini sukar memperoleh benih kunyit hitam kerana ia tidak terdapat di pasaran atau nurseri. Biasanya saya mendapatkan benihnya dari Thailand pada RM200 sekilogram.

"Kunyit hitam mempunyai nilai komersial yang tinggi kerana rizom (akar berisi) dan daunnya digunakan sebagai bahan bagi tujuan pengeluaran produk kesihatan, kosmetik, makanan tambahan dan perubatan," katanya.

Othman berkata, berbanding di Thailand, penghasilan produk berasaskan kunyit hitam di pasaran tempatan sangat terbatas berikutan kekurangan bahan tanaman itu dan hanya segelintir pengusaha yang menanamnya secara berskala besar.

Tidak hairanlah di negara gajah putih itu terdapat produk berasaskan kunyit hitam yang diaplikasikan dalam pelbagai bentuk makanan kesihatan tambahan selain kosmetik.

"Kekurangan kunyit hitam di negara ini menyebabkan ia sangat sukar untuk diperoleh dan menjadi faktor utama ia tidak popular seperti pokok herba lain antaranya tongkat ali dan kacip fatimah."

Beliau turut mengakui kunyit hitam mudah ditanam sama ada di atas tanah, dalam pasu atau menggunakan beg semaian.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Khasiat Kunyit Hitam Memulih Kesihatan Tubuh Dan Mencegah PenyakitRahsia Penawar Ajaib Daripada Kunyit
sumber: KD | Hmetro



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/09/kunyit-hitam-lumayan-di-tanam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayam Kampung Mardi Potensi Pendapatan Lumayan

Ayam Kampung Mardi Potensi Pendapatan Lumayan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 931 hits
Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia sebelum ini telah memperkenalkan baka ayam kampung MARDI yang lebih baik daripada ayam kampung asli dari segi pertumbuhan kadar peneluran dan keseragaman warna bulu Dagingnya pula teruji...
Aplikasi Makan Rm5 Memudahkan Anda Mencari Makanan Berharga Rm5 Dan Ke Bawah

Aplikasi Makan Rm5 Memudahkan Anda Mencari Makanan Berharga Rm5 Dan Ke Bawah

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 282 hits
Bagi anda yang sering makan diluar dan ingin berjimat kini sebuah aplikasi mudah alih dilancarkan dinamakan sebagai Makan RM5 Melaluinya ia menyenaraikan lokasi makan menarik berhampiran anda yang mana menawarkan makanan dan menu pada harga...
Mi Usb3 0 U Disk 64gb Adalah Pemacu Ibu Jari Xiaomi Yang Berharga Sekitar Rm47

Mi Usb3 0 U Disk 64gb Adalah Pemacu Ibu Jari Xiaomi Yang Berharga Sekitar Rm47

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 252 hits
Sejak Xiaomi mula melancarkan beberapa variasi komputer riba mereka turut melancarkan beberapa aksesori lain yang menarik Terkini yang sedikit berbeza dengan produk yang biasa lancarkan adalah sebuah pemacu ibu jari Mi USB3 0 U Disk 64GB Mi...
Piala Malaysia Jdt Peroleh Bekalan Berharga

Piala Malaysia Jdt Peroleh Bekalan Berharga

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 241 hits
MOHD AZLI ADLAN 21 September 2019 11 04 PM KUALA TERENGGANU Johor Darul Ta zim pulang dengan bekalan berharga apabila menewaskan Terengganu Football Club I
Nokia 7 2 Dilancarkan Di Malaysia Berharga Rm1299 Nokia 6 2 Berharga Rm899

Nokia 7 2 Dilancarkan Di Malaysia Berharga Rm1299 Nokia 6 2 Berharga Rm899

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 236 hits
HMD Global hari ini telah melancarkan beberapa peranti baru untuk pasaran tempatan termasuk dua telefon pintar berasaskan Android iaitu Nokia 6 2 dan juga Nokia 7 2 Kedua duanya hadir dijana Android One menyertakan tri kamera belakang selai...
Mi Mix Alpha Kini Rasmi Peranti Skrin Menyeluruh Sebenar Yang Berharga Lebih Rm11 000

Mi Mix Alpha Kini Rasmi Peranti Skrin Menyeluruh Sebenar Yang Berharga Lebih Rm11 000

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 294 hits
Mi MIX adalah sebuah peranti yang bermula sebagai peranti konsep Tetapi akhirnya peranti yang sama dijual kepada umum sehingga beberapa generasi ia dilancarkan Kini Xiaomi hadir sekali lagi dengan sebuah peranti konsep iaitu Mi MIX Alpha Pe...
Rm4 000 Sekepala Pekerja Bangladesh Mangsa Lumayan Bagi Ejen

Rm4 000 Sekepala Pekerja Bangladesh Mangsa Lumayan Bagi Ejen

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 243 hits
LAPORAN KHAS Apabila pekerja Bangladesh lari dari majikan setelah menjadi mangsa pemerdagangan mereka dijadikan Ini menurut siasatan media Bangladeshi Kaler Kontho dan Malaysiakini melibatkan temu ramah dengan lebih 100 pekerja ejen dan maj...
Waspada Potensi Penipuan Lelang Dan Po Emas Antam

Waspada Potensi Penipuan Lelang Dan Po Emas Antam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 156 hits
VP Marketing dan Sales Iwan Dahlan mengatakan perusahaannya menemukan penjualan emas di masyarakat dengan harga yang jauh lebih murah dari Antam Logam Mulia Penjual emas tersebut mengatakan mendapat emas beli dari Antam dengan sistem lelang...
Pengamat Esemka Punya Potensi Rebut Pasar Otomotif

Pengamat Esemka Punya Potensi Rebut Pasar Otomotif

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 148 hits
Peneliti dari Institute for Development of Economics and Finance Abra Talattof mengatakan produk mobil Esemka punya potensi untuk merebut pasar otomotif di Indonesia Terutama untuk segmen kendaraan pickup
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools