Kumpulan Peguam Beri Amaran Tentang Hara Kiri Politik Jika Ruu Anti Lompat Parti Diluluskan



(Malaysia Now) – Kumpulan peguam hak asasi Lawyers for Liberty (LFL) hari ini memberi amaran berhubung rang undang-undang (RUU) anti lompat parti, mengatakan usul pindaan Perlembagaan tersebut tidak mempunyai sebarang takrifan kukuh di mana ia memberi ruang disalahgunakan sekaligus boleh menjejaskan demokrasi berparlimen.
Dalam sebuah kenyataan, LFL turut menambah usaha membentangkan dan meluluskan RUU tersebut di Parlimen akan mencetuskan “tindakan hara-kiri politik yang tidak pernah berlaku sebelum ini” oleh ahli Parlimen.
Mengakui banyak desakan parti politik supaya undang-undang anti lompat parti dilaksanakan sejak kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada 2018, LFL berkata RUU pindaan Perlembagaan bagi memasukkan peruntukan baru di bawah Perkara 10 Perlembagaan untuk membenarkan penggubalan undang-undang itu tidak secara khusus menangani tindakan lompat parti dalam kalangan ahli politik.
Sebaliknya, menurut LFL, RUU itu lebih banyak merujuk keanggotaan seseorang ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dalam sesebuah parti.
“Sekiranya RUU itu diluluskan, mana-mana kerajaan boleh menggubal undang-undang dengan majoriti mudah yang membatalkan kelayakan ahli Parlimen berdasarkan alasan teknikal atau lain-lain alasan di mana ia akan membahayakan pembangkang selain perlu tunduk di bawah majoriti,” tambahnya.
Pada 7 April, Wan Junaidi yang merupakan pengerusi bersama jawatankuasa pemandu MoU kerajaan dan PH mengatakan rancangan bagi menguatkuasakan undang-undang anti lompat parti masih diteruskan di mana draf awal akta itu akan diedarkan sebelum sidang khas Parlimen pada 11 April.
Beliau berkata pindaan juga akan dibentangkan melibatkan penggubalan punca kuasa (enabling cause) di bawah Perkara 10 Perlembagaan bagi memberi kuasa untuk penggubalan akta baru berkaitan larangan ahli Parlimen bertukar parti.
Sebelum ini, MalaysiaNow melaporkan bahawa RUU itu bakal memberi manfaat kepada kluster mahkamah Umno yang terus mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob supaya mengadakan pilihan raya umum (PRU) lebih awal.
Selain boleh menyebabkan wakil rakyat kehilangan kerusi jika mereka melompat parti selepas dipilih, RUU itu juga boleh menyebabkan mereka yang dipecat daripada parti hilang kerusi yang diwakili, walaupun pemecatan itu dibuat secara tidak sah, tidak adil atau dilakukan dengan penuh kontroversi.
Hal ini timbul ekoran undang-undang berasingan yang memberikan hak mutlak kepada parti politik jika ia melibatkan penyingkiran ahli.
“Jika RUU anti lompat parti ini menjadi undang-undang dan diwartakan, Zahid dan Najib ada serampang dua mata: pertama, mereka boleh bersihkan parti daripada ahli Parlimen dan menteri yang anti kluster mahkamah, dan akibatnya, kerajaan Ismail jatuh kerana ahli Parlimen yang menentang mereka kehilangan status (sebagai wakil rakyat),” kata sumber yang rapat dengan Umno Johor, merujuk kepada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri Najib Razak yang mengetuai kluster mahkamah.
LFL berkata walaupun kestabilan kerajaan perlu dijaga, namun memastikan kebebasan wakil rakyat dijamin juga adalah sama penting.
“RUU anti lompat parti sudah pasti akan menyebabkan ahli Parlimen mengundi selari dengan kemahuan parti, walaupun ia bercanggah dengan prinsip peribadi atau kehendak pengundi akibat bimbang dengan kesannya ke atas diri mereka sendiri,” katanya.
“Adalah naif untuk membayangkan ahli Parlimen tidak didorong cita-cita untuk meningkatkan kedudukan dalam karier politik atau layak untuk dipilih semula.”
LFL turut mengkritik pemimpin politik yang menggesa RUU itu diluluskan dengan segera dan diperhalusi setelah diluluskan.
“Bermain-main dengan Perlembagaan atau prinsip kebebasan berpersatuan dengan cara semberono seperti itu adalah tidak bertanggungjawab dan boleh menyebabkan kerosakan,” katanya.
LFL turut menggesa kerajaan menarik balik RUU tersebut, mengatakan rakyat mesti menjadi pemutus tunggal berhubung tindakan wakil rakyat mereka di peti undi.
“Jelas sekali, menggubal undang-undang anti lompat parti bukan penawar (isu ini) seperti yang diharapkan. RUU berbahaya yang dicadangkan kerajaan ini sepatutnya menyedarkan semua orang,” katanya.
“Kita tidak boleh meninggalkan prinsip demokrasi demi mengejar kestabilan yang sukar dicapai.”
Kumpulan peguam beri amaran tentang ‘hara kiri politik’ jika RUU anti lompat parti diluluskan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/04/10/kumpulan-peguam-beri-amaran-tentang-hara-kiri-politik-jika-ruu-anti-lompat-parti-diluluskan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Musuh Dalam Selimut Ruu Anti Lompat Parti

Siapa Musuh Dalam Selimut Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 145 hits
April 8 2022 Pada 24 Mac lalu Menteri Undang Undang Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengumumkan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti akan dibentangkan pada 11 April Namun tidak sampai dua minggu kerajaan membuat pusingan U RUU anti lompat parti p...
Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 132 hits
Apakah muslihat Kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob tidak mahu membentangkan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti pada sidang khas Parlimen 11 April 2022 ini Jika Pindaan Perlembagaan Persekutuan sahaja yang dibentangkan pada 11 April nan...
Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 129 hits
RUU Anti Lompat Parti Satu lagi sidang khas diperlukanPosted By on April 08 2022Rang Undang Undang Anti Lompat Parti akan tetap dibentangkan biar pun hasrat awal untuk membentangkannya pada sidang khas Parlimen 11 dan 12 April ini gagal dil...
Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 121 hits
Pertubuhan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil mengharapkan kelewatan membentang Rang Undang undang Anti Lompat Parti akan membawa kepada pembentukan akta yang lebih baik dan sempurna Menurut kenyataan BERSIH kelewatan pembentangan yang d...
Ruu Anti Lompat Parti Perbincangan Ph Kerajaan Setujui 4 Perkara

Ruu Anti Lompat Parti Perbincangan Ph Kerajaan Setujui 4 Perkara

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 128 hits
Pemimpin utama Pakatan Harapan dan Perdana Menteri serta Menteri Undang undang dalam perbincangan pagi tadi telah menyetujui 4 perkara berhubung tindakan seterusnya ke atas Rang Undang undang Akta Anti Lompat Parti Menurut kenyataan Majlis ...
Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 165 hits
SHAH ALAM Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Wan Saiful Wan Jan menafikan dakwaan bahawa Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu secara kolektif menolak draf Rang Undang Undang Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan di ...
Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA Kerajaan sukar untuk membentang dan meluluskan Rang Undang undang Anti Lompat Parti berikutan Jemaah Menteri juga terdiri daripada katak politik sindir veteran Umno Shahrir Samad Shahrir berkata 39 ahli Parlimen yang berada di...
Ruu Anti Lompat Parti Diperhalusi 31 Mac Kata Saifuddin

Ruu Anti Lompat Parti Diperhalusi 31 Mac Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 159 hits
March 27 2022 Saifuddin Nasution Ismail berkata beberapa perkara atau klausa dalam kandungan RUU Anti Lompat Parti perlu dikemas kini KUALA LUMPUR Kerajaan dan Pakatan Harapan dijadualkan bertemu pada Khamis ini bagi memperhalusi dan mengem...
Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 119 hits
ALOR SETAR Parti Pejuang Tanahair mempersoal istilah ahli Parlimen yang dikategorikan sebagai melompat parti seperti terkandung dalam draf pentadbiran Rang Undang Undang Perlembagaan berhubung Anti Lompat Parti Presiden Pejuang Datuk Seri M...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen