Siapa Musuh Dalam Selimut Ruu Anti Lompat Parti




Bakar Suar -April 8, 2022 

Pada 24 Mac lalu, Menteri Undang-Undang, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, mengumumkan Rang Undang-Undang (RUU) Anti-Lompat Parti akan dibentangkan pada 11 April (Isnin depan).
Namun tidak sampai dua minggu, kerajaan membuat pusingan U – RUU anti-lompat parti perlu dikaji lagi; termasuk takrif lompat parti itu sendiri! Menghampakan.
Yang akan dibentangkan Isnin ini adalah pindaan kepada peruntukan Perlembagaan yang berkaitan dengan RUU itu sendiri.
Jadi, bilakah sebenarnya RUU itu akan dibentangkan? Wallahu’alam.

Yang pasti, pemimpin-pemimpin tertentu akan mengulang wirid sama – “kita tetap komited, kita terus berazam” dan macam-macam lagi untuk meyakinkan rakyat akan iltizam mereka merealisasikan RUU berkenaan.
Namun wirid sebegini tidak menjelaskan punca RUU tidak dibentangkan Isnin ini. Sudah dua kali pembentangan ditunda. Sebelum ini ia patut dibawa ke Dewan Rakyat pada 24 Mac dan terbaru 11 April. Jika perkara asas masih belum dimuktamadkan, mengapa dua kali buat pengumuman?
Justeru rumusan logik yang boleh dibuat ialah, ada dalam kalangan parti dalam kerajaan yang tidak bersetuju RUU anti-lompat parti diperkenalkan untuk mengekang budaya politik katak yang mencengkam negara?
Presiden Umno, Zahid Hamidi sendiri bertanya sama ada penangguhan RUU itu disebabkan ada gunting dalam lipatan. Ada pihak “dalam selimut” kerajaan yang menghalang RUU menjadi realiti?
Persoalan itu munasabah kerana Pakatan Harapan sebagai blok pembangkang terbesar menuntut Ismail Sabri memperkenalkan undang undang anti-lompat parti sebagai syarat untuk memeterai MoU kerjasama dengan kerajaan.
Umno sendiri, sebagai pihak yang terkesan dengan katak politik sebelum dan sesudah Langkah Sheraton pada 2020, juga antara yang paling lantang mahukan undang-undang anti-lompat parti, segera!
Malah Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob memberi keutamaan cukup tinggi kepada RUU itu sebagai sesuatu penting untuk menjamin keutuhan hak pengundi dan sistem demokrasi itu sendiri.
Justeru persoalan “gunting dalam lipatan” yang dibangkitkan Zahid wajar diperhalusi. Adakah Ismail menjadi mangsa parti tertentu dalam kerajaan yang mempunyai motif tersendiri menolak RUU itu?
Semalam, laporan media menyebut Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu menolak syarat Ahli Parlimen yang lompat parti perlu mengosongkan kerusi mengikut RUU yang dicadangkan itu.
Laporan itu segera ditolak oleh jurucakap Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, yang mendakwa laporan itu “langsung tidak melambangkan semangat perbincangan mesyuarat MPT” berkenaan.
Wan Saiful berkata pandangan rasmi parti akan dinyatakan apabila “kita mendapat salinan draf sebenar” seraya menegaskan pemimpin Bersatu seperti Mas Ermieyati Samsudin ada peranan penting dalam proses menyediakan draf akta berkenaan.
Untuk menunggu sehingga mendapat salinan draf sebenar sebelum memberikan pandangan rasmi adalah cara selamat untuk sesebuah parti jika ia enggan memberikan komitmen jelas menyokong RUU itu sendiri atau pun peruntukan tertentu di dalamnya.
Namun sama ada Bersatu bersetuju atau tidak dengan peruntukan tertentu, ia harus mengatakannya dengan tuntas.
Bersatu dalam posisi membuat kenyataan jelas kerana seperti yang diakui oleh Wan Saiful sendiri, wakilnya, Mas Ermieyati “memainkan peranan penting” dalam penyediaan draf akta berkenaan.
Sayangnya, Bersatu walaupun “memainkan peranan penting” dalam proses RUU ini nampaknya lebih banyak berdiam.
Tidakkah tindak-tanduk Bersatu berhubung isu RUU ini sebenarnya bak bidalan “lontar batu sembunyi tangan”? Tentunya hanya kenyataan tegas pimpinan tertinggi Bersatu boleh meleraikan persepsi bertebaran bahawa parti itu sebenarnya tidak teruja dengan RUU Anti-Lompat Parti ini.
Menurut Wan Junaidi, beberapa perkara RUU sedang disemak semula termasuk apa yang ditakrifkan sebagai lompat parti.
Veteran Umno, Shahrir Samad, sinis berkata, tidak mudah bagi sebuah kerajaan yang jemaah menterinya merangkumi mereka yang pernah lompat parti untuk bersetuju dengan tafsiran lompat parti atau katak politik.
Antara 39 Ahli Parlimen yang keluar parti asal selepas memenangi PRU14, termasuklah Mas Ermienyati, Mustapha Mohamad, Hamzah Zainuddin, dan Latiff Ahmad – semuanya keluar Umno dan berhijrah ke Bersatu dengan kerusi yang dimenangi atas tiket Umno.
Selain Bersatu, parti dalam kerajaan yang kelu seribu bahasa ialah PAS, sekutu utama Bersatu dan Muhyiddin Yassin.
PAS yang mendakwa ia mengutamakan politik matang sepatutnya menjadi pendokong utama RUU Anti-Lompat Parti namun tingkah lakunya kini memaparkan sebaliknya.
Tidak ada gesaan atau desakan PAS kepada kerajaan menuntut RUU dibawa ke Parlimen seperti mana dijanjikan kepada rakyat. Malah tidak ada peringatan dikeluarkan PAS akan ‘dosa’ Ahli Parlimen yang keluar parti membelakangkan mandat rakyat.
Yang masih terus dikitar cuma dapatan Hadi bahawa rakyat “tertipu” mengundi Pakatan Harapan, justeru PAS tampil memberi sokongan kepada Muhyiddin bagi menubuhkan kerajaan baharu ‘pintu belakang’.
Tentunya Bersatu tinggal sebagai satu-satunya gandingan realistik untuk PAS menghadapi PRU15. Lantas memang masuk akal jika PAS ikut sahaja telunjuk Bersatu dalam membuat pendirian bersabit RUU.
Namun kedua-dua parti itu tidak boleh menutup mata kepada denyut nadi politik rakyat yang mahu RUU dilaksanakan untuk mengekang amalan politik katak, demi memulihkan kestabilan negara.
Langkah Sheraton memburukkan kestabilan politik negara bukan membaikinya. Tindakan Ahli Parlimen lompat parti dan menukar haluan untuk keuntungan peribadi – himpun harta benda atau melepaskan diri daripada geraham perundangan, harus diberhentikan serta merta.
Itu harus menjadi kunci kepada segala pertimbangan mana-mana parti dalam membuat pendirian berhubung RUU.
Dengan jaminan Pakatan Harapan semua 90 Ahli Parlimennya akan menyokong RUU berkenaan seharusnya Ismail tidak teragak-agak mengotakan janji.
Perahu sudah air, dayung sudah di tangan, Ayuh Pak Mail berdayunglah ke jeti yang lebih adil, rukun, dan demokratik demi kesejahteraan Keluarga Malaysia.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/siapa-musuh-dalam-selimut-ruu-anti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 167 hits
SHAH ALAM Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Wan Saiful Wan Jan menafikan dakwaan bahawa Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu secara kolektif menolak draf Rang Undang Undang Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan di ...
Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 132 hits
Apakah muslihat Kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob tidak mahu membentangkan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti pada sidang khas Parlimen 11 April 2022 ini Jika Pindaan Perlembagaan Persekutuan sahaja yang dibentangkan pada 11 April nan...
Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 130 hits
RUU Anti Lompat Parti Satu lagi sidang khas diperlukanPosted By on April 08 2022Rang Undang Undang Anti Lompat Parti akan tetap dibentangkan biar pun hasrat awal untuk membentangkannya pada sidang khas Parlimen 11 dan 12 April ini gagal dil...
Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA Kerajaan sukar untuk membentang dan meluluskan Rang Undang undang Anti Lompat Parti berikutan Jemaah Menteri juga terdiri daripada katak politik sindir veteran Umno Shahrir Samad Shahrir berkata 39 ahli Parlimen yang berada di...
Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 128 hits
freemalaysiatoday com April 7 2022 9 09 AMAhmad Zahid Hamidi berkata sudah tiba masanya Umno dalam kerajaan lebih tegas menangani isu RUU Anti Lompat Parti sebelum menambahkan lagi kemarahan semua pihak PETALING JAYA Keputusan kerajaan untu...
Ruu Anti Lompat Parti Diperhalusi 31 Mac Kata Saifuddin

Ruu Anti Lompat Parti Diperhalusi 31 Mac Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 159 hits
March 27 2022 Saifuddin Nasution Ismail berkata beberapa perkara atau klausa dalam kandungan RUU Anti Lompat Parti perlu dikemas kini KUALA LUMPUR Kerajaan dan Pakatan Harapan dijadualkan bertemu pada Khamis ini bagi memperhalusi dan mengem...
Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

Parti Pejuang Tanahair Persoal Istilah Lompat Parti Di Dalam Draf Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 119 hits
ALOR SETAR Parti Pejuang Tanahair mempersoal istilah ahli Parlimen yang dikategorikan sebagai melompat parti seperti terkandung dalam draf pentadbiran Rang Undang Undang Perlembagaan berhubung Anti Lompat Parti Presiden Pejuang Datuk Seri M...
Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 138 hits
PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook menggesa semua parti menyuarakan pendirian sama ada ada Ahli Parlimen mereka akan menyokong Rang Undang undang Anti Lompat Parti di Dewan Rakyat pada Isnin depan Ahli Parlimen Seremban itu b...
Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 121 hits
Pertubuhan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil mengharapkan kelewatan membentang Rang Undang undang Anti Lompat Parti akan membawa kepada pembentukan akta yang lebih baik dan sempurna Menurut kenyataan BERSIH kelewatan pembentangan yang d...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance