Kulit Bayi Sangat Sensitif Pastikan Buat Tip Ini Untuk Si Manja Selesa


Kulit bayi sangat lembut dan memerlukan penjagaan rapi agar tidak memberi kesan sampingan yang menyebabkan ketidakselesaan pada si kecil. Ibu bapa seharusnya tahu cara penjagaan yang betul serta apa yang sepatutnya dilakukan untuk menjaga kulit bayi supaya tidak mudah sensitif dan alergi.
Disebabkan keadaan cuaca yang panas dan tak menentu sekarang ini, bayi cepat rasa tak selesa. Ada beberapa cara ibu bapa boleh lakukan pada si manja untuk menjaga dan melindungi kulit anak yang lembut itu.
1) Lindungi kulit bayi dari sinaran matahari
Bayi yang berusia kurang daripada enam bulan tidak boleh didedahkan kepada matahari. Apabila bawa bayi keluar, pastikan pakai pakaian yang boleh melindungi kulit anak dari sinaran matahari.
Walaupun memakai pakaian yang melindungi kulit bayi, ibu bapa tak perlulah menggunakan pakaian yang terlalu tebal kerana boleh menyebabkan si kecil rasa terlalu panas dan tak selesa. Jika perlu boleh pakaikan topi atau penutup kepala yang sesuai untuk melindungi kepala dan muka.
Jika ibu bapa berada di kawasan terbuka boleh cari kawasan terlindung. Kalau nak mudah letakkan si kecil dalam stroller yang mempunyai penutup atau boleh gunakan payung ketika mendukung.

Lagi selamat ibu bapa juga boleh menggunakan losen dan krim pelembap yang selamat untuk bayi. Banyak yang dijual di pasaran tetapi kena tengok betul-betul bahan kandungannya agar tak memberi kesan sampingan jangka panjang.
Nak lebih mudah krim dan losen pelembap Klorane Baby dari Perancis yang menggunakan 100 peratus sumber semulajadi dari ekstrak Calendula. Dirumuskan dengan PhysioCalenduline®- satu bahan inovatif yang mereplika vernix caseosa- satu lapisan nipis yang melindungi kulit bayi daripada iritasi dan kekeringan namun akan hilang secara perlahan-lahan selepas bayi dilahirkan.
Info lanjut mengenai kepentingan inovasi PhysioCalenduline®untuk kulit anak anda, tonton video ini di: https://www.youtube.com/watch?v=ILh303ZZlHA
Istimewanya juga krim dan losen pelembab Klorane Baby ini ia sesuai untuk semua jenis kulit anak anda. Ia lembut, wangi dan tidak berminyak pada masa yang sama juga melindungi dan menguatkan lapisan kulit anak dengan berkesan.
2) Elak dari gigitan nyamuk atau serangga
Biasanya gigitan nyamuk atau serangga susah dipantau. Jika kebetulan ternampak tiada masalah tetapi kalau tak sedar, tengok-tengok dah ada kesan merah.
Bagi ibu bapa yang bawa anak keluar, anda boleh memakaikan baju yang sama untuk melindungi kulit bayi dari sinaran matahari. Cara ini lebih mudah untuk semua anak kecil.
Lagi satu mungkin ibu bapa juga boleh gunakan ubat penghalau serangga yang bersesuaian untuk anak. Jika nak memakai ubat ini seharusnya minta pendapat doktor atau ahli farmasi kerana ada sesetengah anak kecil yang alergi dan mempunyai G6PD.
3) Guna sabun sesuai
Bayi memiliki kulit yang sangat lembut dan lebih sensitif berbanding kulit orang dewasa. Oleh itu, penggunaan sabun yang sesuai adalah sangat penting agar kulit si manja tidak terjejas dan iritasi. Selain itu, sabun yang sesuai akan mengekalkan kelembapan kulit bayi anda dan memelihara kehalusannya.
Sebagai seorang ibu yang gemarkan si kecil berbau harum sepanjang masa, anda boleh memilih produk mengandungi haruman tetapi seharusnya tidak membahayakan si manja.
Terdapat pelbagai pilihan sabun bayi di pasaran. Sekiranya anda sedang mencari sabun yang sesuai dan selamat digunakan untuk si comel tersayang ketika waktu mandi produk Klorane Baby Gentle Foaming Gel (Body & Hair) dan Klorane Baby Ultra Rich Soap Bar adalah pilihan terbaik.
Harus diingatkan penggunaan sabun yang tak bersesuaian dengan kulit bayi juga boleh menyebabkan kulit mudah menjadi kering dan terkelupas.
Bagaimanapun, bagi ibu bapa yang memilih produk mandian Klorane Baby Gentle Foaming Gel anda sebenarnya membuat pilihan tepat. Ini kerana Klorane Baby Gentle Foaming Gel, yang dirumuskan dengan PhysioCalenduline®, melindungi dan membersihkan kulit anak anda secara lembut tanpa mengeringkannya. Produk mandian ini tidak memedihkan mata dan boleh dibilas dengan mudah, sesuai untuk kegunaan harian.
Jika ibu bapa ingin alternatif yang lebih jimat, boleh cuba Ultra Rich Soap Bar yang ekstra lembut,juga kaya dengan ekstrak calendula untuk melindungi dan membersihkan kulit bayi tanpa sebarang kesan iritasi atau mengeringkan kulit.
4) Basuh pakaian anak dengan sabun khas
Ramai ibu bapa menggunakan sabun atau detergen khas untuk mencuci pakaian bayi. Disebabkan sabun khas cucian bayi memiliki ciri-ciri tertentu yang tidak terdapat pada sabun pencuci biasa maka ia menjadi pilihan bagi sesetengah ibu bapa.
Penggunaan pencuci khas pakaian bayi menjadi satu kemestian sehinggalah umur bayi mencapai satu peringkat tertentu. Kebanyakan suami isteri yang baru bergelar ibu bapa juga lebih gemar memilih cucian khas pakaian bayi.
Bagaimanapun, menggunakan cecair pencuci khas untuk bayi sebenarnya bukanlah wajib. Ia bergantung pada bajet ibu bapa. Tak salah pun ibu bapa nak guna sabun cucian biasa kerana tiada kajian khas membuktikan pencuci biasa tak sesuai untuk membasuh pakaian bayi.
5) Kerap tukar lampin anak
Ruam lampin adalah perkara biasa bagi bayi. Jadi, sebagai ibu bapa anda akan berkemungkinan berdepan dengan situasi apabila punggung bayi mengalami keradangan dan kemerahan.
Sebab utama ialah keadaan basah yang disebabkan sentuhan dengan air kencing dan najis dalam lampin. Bayi baru lahir kerap kencing dan juga kerap membuang air besar yang cair.
Bayi yang dibiarkan memakai lampin yang kotor terlalu lama mungkin lebih berisiko mendapat ruam lampin. Ada sesetengah bayi yang kulitnya sensitif cepat merah walaupun lampin mereka sering diganti dalam tempoh yang kerap.
Ibu bapa yang risau mengenai hal ini dan tak sanggup melihat anak merengek kerana tak selesa, boleh cuba menggunakan Klorane Baby Eryteal Ointment (Nappy rash cream). Yang boleh mengurangkan 70%* masalah ruam lampin dan iritasi kulit dalam 3 hari sahaja. Anak anda semestinya akan berada dalam keadaan yang selesa*.
Antara kelebihan Klorane Baby Eryteal Ointment adalah hipoalergenik, melindungi kulit, membersihkan dan mengekalkan kesihatan kulit bayi serta melegakan masalah ruam lampin dengan efektif.Bagi yang ingin mencuba produk Klorane Baby, anda boleh berkunjung ke kedai Watsons yang berdekatan. Jika ingin menjimat masa, boleh juga melayari Watsons Online store. (Produk rangkaian Klorane Baby hanya eksklusif di Watsons- hanya cawangan Watsons terpilih sahaja). Produk Klorane sesuai untuk bayi sehingga kanak-kanak berumur 3 tahun.

*Skor yang dicapai oleh pakar dermatologi selepas 3 hari penggunaan, 27 subjek.
The post Kulit Bayi Sangat Sensitif. Pastikan Buat Tip Ini Untuk Si Manja Selesa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kulit-bayi-sangat-sensitif-pastikan-buat-tip-ini-untuk-si-manja-selesa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terlalu Viral Sangat Pun Buat Saya Tak Selesa

Terlalu Viral Sangat Pun Buat Saya Tak Selesa

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 154 hits
Boleh dikatakan populariti pelakon Mira Filzah semakin melonjak naik dan antara selebriti wanita yang menjadi perhatian ramai terutama kaum lelaki Apa saja The post appeared first on
Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 376 hits
Bukan saja saja cakap tapi kajian buktikan ayah layan anak perempuan lebih manja berbanding anak lelakinya Ayra papa dah balik Sayang anak papa ucap Meor sambil memeluk anak perempuannya yang berusia 3 tahun Ayra memang manja sangat dengan ...
Kulit Mula Berkedut Sejak Bayi Hidap Penyakit Misteri Buat Rupa Remaja Ini Seperti Umur 140 Tahun

Kulit Mula Berkedut Sejak Bayi Hidap Penyakit Misteri Buat Rupa Remaja Ini Seperti Umur 140 Tahun

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 295 hits
Seorang remaja perempuan berusia 20 tahun menghidap satu penyakit misteri dan kelihatan seperti berusia 140 tahun Kulitnya Claudia Amaral ini mula berkedut ketika berusia empat bulan Doktor memberitahu keluarga Claudia bahawa jangka hayatny...
Adakah Kerajaan Mahu Kami Simpan Bot Di Rumah Sebab Selangor Kerap Sangat Banjir Kilat Tanya Penduduk

Adakah Kerajaan Mahu Kami Simpan Bot Di Rumah Sebab Selangor Kerap Sangat Banjir Kilat Tanya Penduduk

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 335 hits
Semalam saya telah dijemput untuk berjumpa dengan sekumpulan penduduk di kejiranan saya di Sungai Buloh Selangor Sungai Buloh adalah satu mukim yang besar di Selangor merangkumi kawasan bandar dan kampung dengan jumlah penduduk terkini mele...
Buat Sendiri Aiskrim Potong Kacang Merah Di Rumah Senang Sangat

Buat Sendiri Aiskrim Potong Kacang Merah Di Rumah Senang Sangat

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 414 hits
Buat Sendiri Aiskrim Potong Kacang Merah Di Rumah Senang Sangat Salam semua dah lama teringin nak buat homemade aiskrim Kenangan zaman kanak kanak banyak makan dengan aiskrim potong kacang merah Sebut aiskrim potong ni tak pasti dulu dulu y...
Anak Demam Perkara Biasa Tapi Kalau Kerap Sangat Mungkin Sebab 6 Perkara Ini Cuba Periksa

Anak Demam Perkara Biasa Tapi Kalau Kerap Sangat Mungkin Sebab 6 Perkara Ini Cuba Periksa

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 259 hits
Sistem pertahanan badan bagi bayi dan kanak kanak adalah masih belum matang dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran mereka Jadi sekiranya kanak kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema sungguhpun mencapai sehingga 5 6 kali seta...
Tak Ada Makanan Di Dapur Pria Bakar Rumah Orang Tuanya Karena Sangat Lapar

Tak Ada Makanan Di Dapur Pria Bakar Rumah Orang Tuanya Karena Sangat Lapar

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 343 hits
Seorang pria berusia 34 tahun di Malaysia dilaporkan telah membakar rumahnya karena tidak ada makanan yang bisa ia makan di dapur Dikutip dari The Star Insiden tersebut terjadi Senin sekitar pukul 16 00 waktu setempat di Kampung SelamatTase...
Dc Dimming Sangat Penting Untuk Skrin Amoled

Dc Dimming Sangat Penting Untuk Skrin Amoled

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 336 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Lama betul tak menulis dekat sini kan Biasa la nak dapatkan mood menulis dekat sini susah sikit Jadi kita cuba kembalikan semangat yang hilang InsyaaAllah kami cuba menulis lebih banyak dari yang biasa ka...
Xiaomi Mi 9t Telefon Dengan Kebolehan Kamera Yang Baik Pada Harga Yang Sangat Berbaloi

Xiaomi Mi 9t Telefon Dengan Kebolehan Kamera Yang Baik Pada Harga Yang Sangat Berbaloi

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 361 hits
Xiaomi Mi 9T merupakan satu variasi kepada penawaran Redmi K20 yang mana ia membawakan rekaan dan spesifikasi yang sama cuma apa yang membezakan kedua dua peranti ini adalah namanya sahaja Redmi K20 adalah nama peranti ini untuk pasaran glo...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity