Anak Demam Perkara Biasa Tapi Kalau Kerap Sangat Mungkin Sebab 6 Perkara Ini Cuba Periksa


Sistem pertahanan badan bagi bayi dan kanak-kanak adalah masih belum matang dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran mereka.
Jadi, sekiranya kanak-kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema, sungguhpun mencapai sehingga 5-6 kali setahun, ia masih dianggap normal.
Namun pasti ada tanda tanya, adakah anak selalu sakit disebabkan cara penjagaan yang salah atau masalah pada persekitaran yang tidak sihat?
Baca Artikel Ini: [Bila Isteri Kata Penat, Maksudnya Bukan Tak Larat Tapi Dia Cuma Nak Kita Tahu, Suami Tolonglah Faham!]
Jika anak selalu sakit, cuba periksa 6 perkara ini terlebih dahulu.
1. Terdedah pada virus di pusat jagaan
Menurut pakar, pusat penjagaan kanak-kanak boleh diibaratkan sebagai lubuk virus dan bakteria yang boleh menyumbang kepada penyakit seperti selsema dan penyakit tangan, kaki dan mulut. Anak-anak kecil yang bergaul bersama lebih mudah dijangkiti kuman. Mereka juga masih kecil dan sering lupa untuk menutup mulut dan hidung ketika bersin atau batuk. Oleh itu, kuman lebih mudah tersebar.

Ingatkan pada anak anda untuk basuh tangan selepas pulang dari taska dan segera tukar baju. Pastikan taska tersebut mengamalkan kebersihan pada cara penyediaan makanannya, persekitarannya dan pada anak muridnya.
2. Selalu makan makanan ringan
Makanan ringan bukan sahaja tidak berkhasiat, malah menjadikan anak lebih cenderung dijangkiti penyakit. Kuatkan sistem imuniti anak anda dengan memberikannya makanan kaya ‘phytonutrien’. Menurut pakar pemakanan, makanan kaya phytonutrien mudah dikenali kerana warnanya yang terang. Buah-buahan dan sayuran yang kaya phytonutrien ialah seperti beri biru, keledek, tomato dan bayam.

Lebihkan juga pengambilan makanan kaya Vitamin C seperti buah oren, vitamin D seperti tuna dan bijirin serta probiotik yang terdapat dalam yogurt untuk sistem imuniti yang lebih kuat.
3. Anak tak cukup tidur
Jangan biasakan anak tidur lewat dengan gajet di tangan atau menonton televisyen sehingga lewat malam. Ajarkan juga dia supaya lakukan kerja sekolah lebih awal supaya tidak perlu bersengkang mata untuk siapkannya.

Kanak-kanak yang tidak cukup tidur membuatkan aktiviti sel darah putih yang melawan penyakit hilang kesannya. Untuk anak di bawah umur 13 tahun, pastikan mereka mendapat tidur 10 jam sehari. Corak tidur yang konsisten dapat menguatkan sistem imuniti dalam badan mereka.
4. Anak kurang bergerak aktif
Tidak kiralah kanak-kanak atau dewasa, bersukan adalah cara terbaik untuk kekal sihat bertenaga. Asyik terperap saja di rumah menonton kartun.
Ajak anak anda ke taman permainan atau keluar bersiar-siar.Menurut kajian, bila anak lebih aktif bermain, sistem imunitinya menjadi lebih aktif bagi melawan jangkitan virus.
5. Berkongsi barang
Anak-anak kecil suka menerokai dunia sekeliling dengan menyentuh objek dan berinteraksi dengan orang lain. Mereka juga suka berhubung dengan kanak-kanak lain dengan berkongsi mainan dan makanan.

Biasakan anak untuk selalu membasuh tangan selepas bermain. Bekalkan mereka dengan ‘hand sanitizer’ jika perlu. Ingatkan mereka untuk tidak menyentuh muka sendiri jika tangan tidak bersih kerana virus lebih mudah masuk melalui mata, hidung dan mulut. Latih mereka untuk tidak berkongsi cawan, straw dan berus gigi.
6. Mangsa asap rokok
Satu lagi perkara yang mungkin anda terlepas pandang adalah tentang bahayanya asap rokok terhadap bayi dan kanak-kanak. Tidak kiralah sama ada anda merokok di hadapan atau di belakang anak, situasi ‘secondhand smoker’ tetap akan menjejaskan kesihatan mereka.
Ini kerana, anak-anak memiliki organ dan sistem pernafasan yang sangat sensitif. Bahkan, DoktorBudak.com melaporkan bahawa kanak-kanakyang tinggal bersama perokok ini lebih berisiko mengalami jangkitan kuman pneumonia dan kematian mengejut.
Artikel Menarik: [Stresnya Rambut Banyak Gugur Lepas Bersalin, Apa Kaitannya Dengan Air Liur Anak?]
Jika pasangan anda adalah perokok tegar dan masih belum boleh berhenti merokok, ingatkan mereka untuk mandi dan menukar pakaian setiap kali sebelum memegang bayi.
Sistem Imunisasi Anak Sedang Berkembang
Mengelakkan anak dari penyakit bukan perkara mudah. Kita juga perlu faham yang anak kecil lebih sering sakit kerana sistem imunisasinya sedang berkembang. Kekerapannya untuk jatuh sakit akan semakin berkurang apabila anak semakin membesar.

Ibu bapa perlu berikan yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan anak. Biasanya penyakit anak akan baik sendiri dengan penjagaan rapi oleh ibu bapa. Jika penyakit berlarutan agak lama, segeralah dapatkan nasihat doktor.
Sumber: zuriat.my
The post Anak Demam Perkara Biasa, Tapi Kalau Kerap Sangat Mungkin Sebab 6 Perkara Ini. Cuba Periksa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-demam-perkara-biasa-tapi-kalau-kerap-sangat-mungkin-sebab-6-perkara-ini-cuba-periksa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bulan Lepas Dah Demam Kali Ni Demam Lagi Mak Ayah Cuba Periksa

Bulan Lepas Dah Demam Kali Ni Demam Lagi Mak Ayah Cuba Periksa

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 333 hits
Buntu juga bila anak asyik demam Bulan lepas dah demam kali ni demam lagi Dah berbakul ubat ibu berikan tapi bila anak baik sahaja kemudian demam lagi Mak ayah nak selesaikan kerja di pejabat pun rasa tidak selesa Risau sepanjang masa bila ...
Punca Anak Kerap Sangat Sakit Sebab Makanan

Punca Anak Kerap Sangat Sakit Sebab Makanan

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 273 hits
Majalah Pa amp MaAinini merupakan Home Educator suri rumah sejak 2010 Banyak menulis mengenai makanan dan resipi sihat pada entri Facebook Pengasas Oven Nini ini juga sering berkongsi penyediaan makanan sihat yang dihasilkan sendiri sebagai...
Suamiku Mungkin Tidak Sempurna Tapi Dia Sangat Sempurna Di Mataku Che Ta

Suamiku Mungkin Tidak Sempurna Tapi Dia Sangat Sempurna Di Mataku Che Ta

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 224 hits
Memang untung betul Zain Saidin dapat isteri macam Rozita Che Wan bukan sahaja cantik tetapi ada sisi romantisnya juga Baru baru ini Che Ta berkongsi fotonya bersama suami tercinta dengan bait bait yang cukup indah Memuji betapa Zain seoran...
Saya Sebenarnya Mengandung Anak Kembar Tapi

Saya Sebenarnya Mengandung Anak Kembar Tapi

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 180 hits
Tidak pernah didedahkan kepada umum sebelum ini baru baru ini Lisa Surihani menceritakan detik mengalami keguguran sewaktu kandungan pertama Perkara itu dikongsikan oleh The post appeared first on
Mandikan 3 Kali Sehari Bila Anak Demam Selesema Bagi Haba Panas Lendir Keluar

Mandikan 3 Kali Sehari Bila Anak Demam Selesema Bagi Haba Panas Lendir Keluar

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 235 hits
Apabila anak tak sihat seperti demam selesema dan batuk rutin yang biasa dilakukan bawa jumpa doktor atau beri makan ubat dengan niat supaya cepat sihat Cara itu dah bagus cuma ada lagi satu tip yang mudah iaitu dengan mandikan anak dengan ...
Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

Kajian Buktikan Ayah Layan Anak Perempuan Lebih Manja Berbanding Anak Lelaki Daddy S Little Girl Sangat

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 370 hits
Bukan saja saja cakap tapi kajian buktikan ayah layan anak perempuan lebih manja berbanding anak lelakinya Ayra papa dah balik Sayang anak papa ucap Meor sambil memeluk anak perempuannya yang berusia 3 tahun Ayra memang manja sangat dengan ...
Anak Orang Biasa Jadi Lulusan Terbaik Di Tni Dan Polisi

Anak Orang Biasa Jadi Lulusan Terbaik Di Tni Dan Polisi

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 147 hits
Menjadi lulusan terbaik peraih Adhi Makayasa adalah impian semua perwira TNI dan Polisi yang baru lulus Untuk meraih penghargaan tersebut sangatlah tidak mudah perwira baru ini harus mengikuti pendidikan dan pelatihan yang sangat keras
Usia 12 Bulan 3 Tahun Belum Cakap Tengok Betul Betul Ciri Ni Biasa Anak Lelaki Berisiko

Usia 12 Bulan 3 Tahun Belum Cakap Tengok Betul Betul Ciri Ni Biasa Anak Lelaki Berisiko

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 306 hits
Adakah anak saya speech delay Soalan ini kerap ditanya dan cukup merisaukan ibu bapa yang ada anak sekitar usia setahun ke atas Apa yang membuatkan ibu bapa bimbang susah nak dengar perkataan yang keluar dari mulut anak selain kalau nak ses...
Bila Anak Di Serang Sawan Demam

Bila Anak Di Serang Sawan Demam

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 520 hits
Bila Anak Di Serang Sawan Demam Last week anak buah nieyl Raisya kena sawan tarik sebab suhu badan terlampau tinggi Memang terkejut sebab sehari sebelum kena tu dia tak ada tanda tanda demam ataupun badan dia pun tak ada rasa panas Bila bua...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar