Kronologi Rosyam Nor Dibaruakan Netizens Semua Ini Bermula Dari Geng Boikot Produk Cina


Kenapa meniaga dengan cina adalah isu?

Kronologi;

👉 Pakatan Harapan memenangi pilihanraya, BN kalah teruk.

👉 Sentimen cina menguasai kabinet dan pentadbiran negara berleluasa.

👉 Muslims diseru boikot perniagaan cina untuk sekat kewangan, aliran wang tunai dan modal mereka. Modal perniagaan dibayangkan diserahkan kepada parti-parti politik pro cina/dap yang mana dianggap telah mengabaikan hak/kepentingan kaum melayu.

👉 Sentimen perniagaan cina adalah tidak halal dimainkan.

👉 Sentimen perniagaan cina = perniagaan dap ditekankan.

👉 Sentimen beli produk muslims untuk kembangkan perniagaan muslims dan membantu muslims menguatkan ekonomi masing-masing bagi mendapatkan kembali hak pentadbiran diterapkan dari semasa ke semasa.

👉 Setiap hari kempen boikot produk cina bermaksud boikot produk dap disebarkan bahkan risalah mengenainya dalam bentuk PDF turut disediakan bagi membantu muslims mengenalpasti mana satu produk cina dan mana satu produk muslims.

👉 Terdapat beberapa netizens yang bergiat aktif dalam menyebarkan kempen boikot produk cina di sosmed.

👉 Setiap hari mereka akan memilih beberapa produk yang dikatakan milik cina dan menyebarkan pula beberapa perniagaan yang dikatakan milik muslims.

👉 Perniagaan pasaraya milik Rosyam Nor turut terkesan dalam propaganda ini. Perniagaannya dibayangkan adalah produk muslims dan perlu disokong. Penulis akan berkongsikan gambar mengenainya dibawah ini;



👉 Untuk rekod, berdasarkan semakan penulis, PENYOKONG PAKATAN HARAPAN tidak pernah menyeru untuk memboikot perniagaan ST Rosyam Mart.

👉 Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Geng boikot barangan cina ditegur kerana telah tersalah seruan. 

👉 Apa yang mereka fahami mengenai ST Rosyam Mart adalah tidak benar. Mereka mengajak memboikot barangan cina dalam masa yang sama mengajak pengguna membeli barangan dari syarikat cina - ini adalah kontradiks. Disebabkan terlalu kelakar, tindakan geng ini didedahkan untuk memberikan fakta dan pencerahan. Bukan bertujuan mengajak sesiapa boikot barangan dan perniagaan sesiapa. Sebaliknya masyarakat ditunjukkan mengenai sikap tidak menyiasat oleh sesetengah pihak memakan dirinya sendiri. Sikap membuta tuli dan mengajak benci bangsa tertentu, perniagaan tertentu berdasarkan sentimen politik akan memalukan diri mereka semula.

👉  Sesetengahnya pergi ke tahap menyebarkan saham perniagaan ST Rosyam Mart untuk troll geng boikot barangan cina yang tersalah promosikan syarikat cina. Sekali lagi tujuannya nak menyindir dan bukannya mengajak kepada boikot.

👉 Setelah tersedar yang geng boikot barangan cina telah menipu penyokong boikot barangan cina, secara tiba-tibaya Rosyam Nor pula dipersalahkan kerana JV dengan peniaga cina bagi membuka pasaraya.

👉 Sudahlah 'terfitnah' ST Rosyam Nor milik melayu, lepas tu dah kantoi. Lepas tu dengan tak malunya Rosyam Nor dibaruakan, dihina, dikutuk, dicacimaki dan dipersendakan dengan pelbagai gelaran negatif.

👉 Bukannya nak mengaku salah, sebaliknya dipersalahkan dan dimangsakan Rosyam Nor pula.

👉 Mengapa Rosyam Nor bersalah kerana JV dengan peniaga cina? Dari awal lagi beliau tidak membuat apa-apa kesalahan. Setiap orang ada hak nak berniaga-gabung dengan sesiapa, menjalinkan usahasama dengan sesiapa selagi mana ia mengikut peruntukan undang-undang negara dan tidak melakukan penipuan dan kesalahan dalam perniagaannya.

👉 Akhir kata, geng boikot barangan cina, sepertimana anda bebas memboikot barangan cina dan bebas mempromosikan syarikat muslims, seperti itulah Rosyam Nor harus dilayan. Beliau bebas berniaga dengan sesiapa dan bebas juga untuk mencari rezeki dengan apa jua cara asalkan halal. Anda tidak berhak membaruakan seseorang hanya kerana mereka bekerja dengan cina ataupun mempunyai usahasama perniagaan dengan cina. Mohon jangan keterlaluan sampai bersikap tidak rasional. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/01/kronologi-rosyam-nor-dibaruakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Masalahnya Rosyam Nor Gabung Berniaga Dengan Cina

Apa Masalahnya Rosyam Nor Gabung Berniaga Dengan Cina

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 385 hits
Oleh Mie AliOk lah I know ramai marah Rosyam dulu sebab jadi batu api masa kes Mat Over tampar David Teo di Town Hall Najib bersama golongan seni Saya tahu ramai juga marah Rosyam kerana dia penyokong tegar Najib dan PEKEMBAR Actually hak d...
Saya Bukan Barua Cina Rosyam Nor

Saya Bukan Barua Cina Rosyam Nor

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 600 hits
KUALA LUMPUR Pelakon dan pengarah Datuk Rosyam Nor melahirkan rasa sedih apabila digelar sebagai barua Cina oleh segelintir netizen di laman sosial Menurutnya dia mempunyai 10 peratus saham dalam syarikat ST Rosyam Mart manakala selebihnya ...
Rosyam Nor Bukan Barua Cina Ini Penjelasan Rosyam Nor Selepas Kecoh Di Media Sosial

Rosyam Nor Bukan Barua Cina Ini Penjelasan Rosyam Nor Selepas Kecoh Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 313 hits
Rosyam Nor Bukan Barua Cina Ini Penjelasan Rosyam Nor Selepas Kecoh Di Media SosialRosyam Nor Bukan Barua Cina Ini Penjelasan Rosyam Nor Selepas Kecoh Di Media Sosial
Larangan Hisap Ro Kok Di Semua Premis Makanan Bermula Tengah Malam Ini

Larangan Hisap Ro Kok Di Semua Premis Makanan Bermula Tengah Malam Ini

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 373 hits
Semua premis makanan diwartakan sebagai tempat larangan mero kok bermula 12 tengah malam nanti selari dengan Peraturan Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2018 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pindaan pewartaan it...
Pelajar B4ngsa Cina Dapat A Dalam Semua Subjek Ujian Penilaian Kelas Kafa Rileks Media

Pelajar B4ngsa Cina Dapat A Dalam Semua Subjek Ujian Penilaian Kelas Kafa Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 458 hits
Bangga ibu bapa dengan keputusan anak dia Kami pun tumpang gembira dan bangga Seorang pelajar Cina dari Kampung Gong Pak Damak Taman Dea Jaya berjaya dapat keputusan cemerlang dalam Ujian Penilaian Kelas Kafa baru baru ini Menurut Berita Ha...
Mulanya Nak Dedahkan Pekerja Dilempang Tapi Akhirnya Netizens Ajak Boikot Perniagaan

Mulanya Nak Dedahkan Pekerja Dilempang Tapi Akhirnya Netizens Ajak Boikot Perniagaan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 335 hits
Apalah nasib Niat pemilik perniagaan Restoran Ameer Corner untuk mendapatkan keadilan buat pekerjanya bertukar mendatangkan musibah pula buatnya Pada awalnya pemilik Ameer Corner Krisnasamy AL Thevarayan membuat laporan polis kerana pekerja...
Manfaat Zakat Untuk Semua Netizens Mempertikaikan Lzs Enggan Bayar Zakat

Manfaat Zakat Untuk Semua Netizens Mempertikaikan Lzs Enggan Bayar Zakat

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 795 hits
Meskipun Lembaga Zakat Selangor sudah memperjelaskan maksud motto manfaat zakat untuk semua masih terdapat sebilangan netizens yang enggan membayar zakat kepada agensi tersebut atas alasan was was Ini susulan penyebaran satu pekeliling dari...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024