Kriteria Pemilihan Pembinaan Tapak Kolam Ikan Talapia


Kriteria Pemilihan Pembinaan Tapak Kolam Ikan Talapia | Ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk menternak ikan. Terutama sekali ikan talapia yang mempunyai tumbesaran cepat dan dayatahan hidup yang lebih baik. 
Anda boleh membuat kolam buatan daripada kanvas, membuat kolam buatan daripada konkrit atau kolam tanah. Namun, apakah kriteria yang perlu untuk membina kolam ikan talapia ini


Cara Memilih Lokasi Tapak Kolam Ikan Talapia
Mempunyai bekalan air yang sesuai seperti sungai, mata air, tali air atau air bukit. Ianya memudahkan untuk menambah air sekiranya dalam musim kemarau yang teruk bagi mengelakkan air kolam kering.Jenis tanah yang boleh menakung air seperti tanah liat. Buat sedikit kajian mengenai tanah dikawasan yang ingin dibuat kolam. Tanah liat lebih bagus untuk menakung air.Bentuk muka bumi yang landai tetapi seboleh-bolehnya pilih tapak yang air mengalir bergerak mengikut gravity bumi untuk menjimatkan kos elektrik.Mempunyai kemudahan infrastruktur seperti kemudahan asas jalan raya, leketrik, bekalan air dan sebagainya. Kemudahan ini perlu untuk memudahkan mencari pekerja, dan selamat daripada bencana alam seperti banjir dan kemarau.Mempunyai lokasi yang tidak terlalu jauh daripada pekan, bandar atau tamu untuk memasarkan tuaian ikan talapia.


Bagi anda yang baru nak merancang untuk memulakan penternakan ikan talapia kolam. Usah risau kerana ada ilmu penternakan ikan talapia yang berniali untuk anda

Berita baik untuk anda yang nak menceburi bidang penternakan ikan talapia, saudara Muhammad Zhafran mahu berkongsi ilmu tentang permulaan hingga kejayaan beliau menjadi usahawan ikan talapia

Tak perlu ikut kursus, tak perlu membayar yuran ratusan ringgit untuk mendapatkan ilmu penternakan ikan talapia ini

Perkenalkan dengan anda..SEBUAH E-BOOK (BUKU DIGITAL DALAM BENTUK PDF)

[ Baca buku ini - Klik Sini ]
PANDUAN MENTERNAK IKAN TALAPIA DI DALAM KOLAM TANAH
Apakah Isi Kandungan Ebook Ini

BAB 1: PENGENALAN IKAN TILAPIAMengandungi info asas pengenalan mengenai ikan tilapia seperti potensi penternakan,  jenis-jenis spesis ikan tilapia yang biasa diternak di Malaysia dan juga ciri-ciri Ikan Tilapia yang sesuai dengan cuaca dan iklim di Malaysia. Jenis-jenis ikan yang memberikan isi ikan yang akan memberikan keuntungan kelak dan jenis Ikan Tilapia baru yang boleh mencepatkan masa untuk tuaian

BAB 2: PERIHAL KOLAM Maklumat lengkap berkaitan kolam. Dari mula mengenalpasti jenis kolam, lokasi yang sesuai untuk membina kolam, pengiraan kos membuat kolam, peralatan-peralatan yang diperlukan untuk membina dan mengurus kolam.  Turut diceritakan di dalam bab ini tentang aspek jadual pembersihan kolam

BAB 3: BENIH IKANBagaimana memilih benih ikan yang terbaik, berapakah saiz yang sesuai dan berapakah harganya? Berapa banyak benih yang diperlukan? Dimana mahu mendapatkan bekalan benih ikan? Semuanya ada di ceritakan di dalam bab ini
BAB 4: MAKANAN IKANKolan dan selesai! Benih pun dah selesai! Sekarang, masuk pula bab makanan! Apakah makanan yang sesuai untuk ikan tilapia? Setiap peringkat tumbesaran ikan tilapia, memerlukan makanan yang berbeza! jadi, ketahui segala hal tentang makanan ikan di dalam bab ini

BAB 5: MAKANAN RUMUSAN SENDIRI Menceritakan dengan ringkas bagaimana membuat makanan sendiri yang boleh menjimatkan kos penternakan serta menerangkan serba sedikit mengenai rumusan makanan serta alatan-alatan yang perlu ada

BAB 6: PENYAKIT IKAN  & CARA RAWATANSenarai beberapa penyakit yang biasa menyerang ikan dan juga langkah-langkah bagaimana mengatasi atau merawat penyakit-penyakit tersebut

BAB 7: PENJUALAN HASIL TERNAKANBagaimana untuk menuai hasil ternakan? Berapakah harga jual yang mahu diletakkan? Kepada siapa ikan-ikan ini boleh dijual? Apakah faktor yang mempengaruhi harga jualan ikan? Semuanya di tunjukkan dalam bab ini

BAB 8: KESILAPAN-KESILAPAN PENTERNAK IKANIni adalah antara bab yang paling penting! Tidak ramai penternak yang ingin berkongsi tentang kesilapan-kesilapan yang mereka lakukan yang boleh menyebabkan mereka kerugian berpuluh ribu ringgit sewaktu sedang mengusahakan projek penternakan ikan ini! Jadi, dalam bab ini, saya kongsikan kesilapan-kesilapan yang seringkali dilakukan oleh pengusaha penternakan ikan. Info di dalam bab ini sahaja mampu menyelamatkan berpuluh-puluh ribua wang anda

BAB 9 : RISIKO PENTERNAKANEh? Siapa kata menternak ikan tilapia ini tiada risiko? Dalam bab ini saya kongsikan 6 risiko yang sentiasa berlaku dan perlu dihdapai oleh penternak ikan tilapia. Anda perlu bersedia menghadapi risiko-risiko ini apabila ingin menjalankan projek penternakan ikan tilapia

BAB 10: KISAH KEJAYAANSedikit kisah-kisah kejayaan penternak lain sebagai suntikan motivasi untuk anda memulakan projek penternakan ikan tilapia

BAB 11: ORGANISASI RUJUKANSenarai beberapa organisasi yang boleh membantu anda apabila anda menjalankan projek penternakan ikan ini. Organisasi ini sedia membantu dari segi ilmu, bantuan, pemasaran dan sebagainya

BAB 12: PINJAMANMungkin anda kekurangan modal untuk memulakan projek penternakan ikan ini. Jadi, disini, saya kongsikan beberapa agensi kerajaan dan pihak bank yang sedia menawarkan pinjaman bagi anda memulakan projek penternakan anda
BAB 13: PENDAFTARAN SYARIKAT/PERNIAGAANApabila anda ingin menjalankan projek penternakan ini secara serius, maka adalah penting untuk anda mendaftarkan projek anda sebagai sebuah perniagaan atau syarikat. Ianya adalah bertujuan untuk anda menguruskan wang keluar masuk untuk projek anda serta memudahkan anda untuk membuat pinjaman kelak

BAB 14: SENARAI SEMAKSenarai semak yang boleh digunakan untuk membantu mengingatkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menjalankan peniagaan ini

Untuk Siapakah Ebook Ini?
E-book ini amat sesuai untuk :-Sesiapa yang ingin mencuba penternakan ikanPara-para penternak yang baru menceburi bidang penternakanSesiapa yang ingin mencari ilmu tentang penternakan ikan tilapia
Ebook ini kurang sesuai untuk :-Penternak-penternak yang sudah berjaya di dalam bidang ternakan ikan tilapiaPenternak-penternak yang sudah arif tentang selok belok bidang penternakanSesiapa yang ingin menjadi kaya dengan cepat
Ebook ini bukan sahaja menceritakan tentang bagaimana memulakan penternakan ikan tilapia. Tetapi ia juga mengandungi pengalaman-pengalaman penternak-penternak yang telah mengalami segala perkara di dalam bidang ternakan ini. Seperti kerugian, kematian ikan, penipuan dan sebagainya yang boleh dijadikan teladan dan pengajaran kepada penternak-penternak baru. Sanggupkah anda untuk mengalami kerugian sebanyak RM 20000?, RM 10000? atau RM 5000?. Semestinya tidak bukan?. 
Jadi buku ini akan membantu anda untuk mengelakkan diri daripada mengalami kerugian seperti penternak-penternak terdahulu

Dapatkan buku Panduan Penternakan Ikan Talapia ini – [ Klik Sini ]
Semoga artikel Kriteria Pemilihan Pembinaan Tapak Kolam Ikan Talapia ini membantu anda dalam mempelajari ilmu penternakan ikan talapia dalam kolam tanah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.rujukanniaga.com/2019/08/kriteria-pemilihan-pembinaan-tapak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Bina Kolam Ternak Ikan Talapia

Cara Bina Kolam Ternak Ikan Talapia

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 578 hits
Cara Bina Kolam Ternak Ikan Talapia Sebelum ini kita ada terangkan bagaimana kriteria pemilihan tapak kolam ikan talapia Kali ini kita belajar serba sedikit pula mengenai cara pembinaan kolam untuk menternak ikan talapia agar tidak mudah ro...
Panduan Asas Penternakan Ikan Talapia

Panduan Asas Penternakan Ikan Talapia

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 270 hits
Panduan Asas Penternakan Ikan Talapia Pertanian dan Penternakan adalah perniagaan Pengusaha tanaman mahupun penternak haiwan seperti lembu kambing ayam dan ikan pada akhirnya akan menjual hasil tanaman dan ternakan mereka perniagaan selalun...
Asam Pedas Ikan Parang

Asam Pedas Ikan Parang

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 178 hits
Hai readers Morning Rasanya macam 2 minggu cik mimi sepi dari dunia blogging ni kan Cik mimi kebizian sangat Serius Cuba kejar sale jap sebab supplier buat promosi FREE POSTAGE dengan setiap pembelian 3item dan ke atas Haaaaa rugi kan tak j...
Resepi Ikan Terubuk Masak Stim Butter

Resepi Ikan Terubuk Masak Stim Butter

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 189 hits
Resepi ikan terubuk masin Ikan terubuk kukus Cara memasak ikan terubuk stim sedap giler Resep ikan terubuk Sarawak masak steam Sedap weh ikan terubuk ni Lemak lemak rasanya especially ikan fresh tu Actually ikan terubuk ni kakak ipar bagi B...
Menu Ikan Perkasam Di Temerloh Catering Shah Alam Seksyen 13

Menu Ikan Perkasam Di Temerloh Catering Shah Alam Seksyen 13

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 235 hits
Saya bukan peminat menu Ikan Patin Masak Tempoyak dari Temerloh Tetapi sekali sekala boleh sahaja cuma menu terkenal dari negari Pahang ini Asalnya memang nak cuba menu Ikan Patin Tempoyak di sini tetapi tertarik pula dengan Menu Ikan Perka...
Resipi Pes Ikan Bakar Terlajak Sedap

Resipi Pes Ikan Bakar Terlajak Sedap

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 314 hits
Siapa tak suka dengan ikan bakar ni makan pula dengan nasi panas panas Memanglah layan Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar sedap ini min kongsikan Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan Siakap pari ke selar ke semua bole...
Tempat Makan Menarik Di Terengganu Kari Kepala Ikan Wajib Cuba

Tempat Makan Menarik Di Terengganu Kari Kepala Ikan Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 324 hits
Di manakah tempat makan menarik yang wajib cuba sekiranya ke Terengganu Selain boleh bersarapan pagi di kedai atau menikmati makan malam di mungkin awak juga boleh menikmati hidangan tengahari dengan lauk kari kepala ikan yang sedap dan ump...
Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh

Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 402 hits
Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli TemerlohAssalamualaikum semua Jom layan Yang bestnya resepi ni adalah resepi asli dari Temerloh tau Bahan bahan 1 ekor patin saiz sederhana2 senduk tempoyak4 cawan air agak agak pekat kuah disukai1 biji ...
Nelayan Banyuwangi Pakai Aplikasi Untuk Cari Ikan

Nelayan Banyuwangi Pakai Aplikasi Untuk Cari Ikan

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 47 hits
Sudah lebih dari 15 000 orang menggunakan aplikasi Laut Nusantara di antaranya Jawa Bali Nusa Tenggara Timur dan Nusa Tenggara Barat Salah satunya Rustam nelayan asal Banyuwangi Jawa Timur Rustam mulai mencari cari aplikasi seperti ini seja...
Netizen Berteka Teki Terkejut Lihat Rakaman Haiwan Aneh Seperti Makhluk Asing

Hiburan Bukan Melacur Cuma Nak Hargai Kecantikan Yang Ada Nur Sajat

How To Reset Your Space With Boho Bedroom Decor

Terlibat Dengan Kemalangan Pemandu Menentang Arus

4 Cara Pilih Ayam Di Pasar Jangan Sampai Makan Bangkai

Suka Kisah Curang Khianat Ini 5 K Drama Ala Ala The World Of The Married

Pulang Dari Travel Chef Wan Share Resepi New York Cheese Cake Dan Kafta Bebola Daging

Dibuang Kerja Gara Gara Batuk Depan Muka Bayi



Kenapa Kerajaan Soviet Sanggup Beli Pepsi Dengan Bayaran 17 Kapal Selam

Akhirnya Sharifah Sakinah Dedah Punca Bercerai Dengan Suami

Bagaimana Singapura Menjadi Antara Negara Terkaya Di Dunia

Sejarah Pencemaran Radioaktif Bukit Merah 1982

7 Kuasa Baru Polis Hong Kong Melawan Propaganda Anti China


Luca Sickta Feat Heidi Yang Ini Yang Itu Chord

Drama Band Jbkt Chord

Why Billionaires Are Not As Rich As You Think

Pandai Tuisyen Percuma Online Untuk Dhia Batrisya

Sering Ditindih Hantu Mimpi Ngeri Sleepwalking Anda Mungkin Penghidap Somniphobia

Resipi Ayam Tandoori Masala Sesedap Sajian Di Kedai Mamak