Kpm Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini



KPM Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini.Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyetujui memberikan kebenaran khas kepada murid, guru, dan anggota kumpulan pelaksana untuk mengenakan pakaian sukan yang sopan selama cuaca panas. Ini dinyatakan dalam satu surat yang dikeluarkan oleh KPM dan disetujui oleh semua ketua bahagian dan pengarah pendidikan negeri.
Kebenaran khas ini diberikan untuk memastikan kesejahteraan, kesihatan, dan keselamatan murid, guru, dan anggota kumpulan pelaksana terpelihara semasa menghadapi cuaca panas dan kering yang berpanjangan di negara ini. Dalam surat tersebut, KPM menekankan pentingnya menjaga keadaan kesihatan di tengah cuaca yang sangat panas dan mengambil langkah-langkah pencegahan yang diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi kesihatan.
Dalam rangka untuk mencapai tujuan ini, KPM telah menyetujui memberi kebenaran khas kepada murid, guru, dan anggota kumpulan pelaksana untuk mengenakan pakaian sukan yang sopan selama cuaca panas. Hal ini diharapkan dapat membantu melindungi mereka dari risiko penyakit yang berkaitan dengan cuaca panas, seperti dehidrasi dan strok haba.
Jom sertai telegram rasmi sistem guru online untuk mendapatkan informasi terkini yang terpantas dalam dan luar negara:

KPM Benarkan Pakai Baju Sukan Di Sekolah Bermula Hari Ini Selain itu, sekolah juga diminta untuk memantau keadaan cuaca secara berkala agar dapat mengambil tindakan secepat mungkin dalam mengatasi situasi darurat.
Notis ini telah dikeluarkan oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia dan dimuat naik ke laman Facebook rasmi mereka.
Rujuk surat rasmi KPM:
SURAT RASMI KPM BENARKAN PAKAI BAJU SUKAN

Bahang Cuaca Panas Diramal Diteruskan.. Sejak beberapa minggu yang lalu, beberapa negara Asia telah mengalami suhu tinggi yang luar biasa akibat cuaca panas yang melanda sepanjang bulan April. Menurut laporan CNN, beberapa negara di Asia Tenggara mencatatkan suhu tertinggi yang pernah direkodkan. Di India, setidaknya lebih dari satu lusin orang meninggal akibat cuaca panas yang melanda.
Pada Selasa, Laos mencatatkan suhu tertinggi dalam sejarahnya dengan suhu mencapai 42.7 darjah Celcius di Luang Prabang. Sementara itu, Thailand mencatatkan suhu tertinggi sebanyak 45 darjah Celcius di Tak, kota paling utara negara itu. Namun, suhu rata-rata di kota-kota Thailand sejak akhir Mac hingga kini berada di kisaran 30 hingga 40 darjah Celcius.
Ramalan cuaca memperlihatkan bahawa suhu yang tinggi akan terus berlanjut sepanjang April. Pemerintah Thailand bahkan telah mengeluarkan amaran kesihatan untuk beberapa wilayah karena indeks haba diperkirakan akan mencapai 50.2 darjah Celcius, seperti yang terjadi di Bang Na, Bangkok. Indeks haba adalah ukuran untuk menilai seberapa terasa panasnya suhu dengan memperhitungkan suhu udara dan kelembapan udara.
Baca juga:
Tutup Sekolah Jika Suhu Lebih 37 Darjah  GARIS PANDUAN KPM YANG RASMI BAGI PENUTUPAN SEKOLAH DAN INSTITUSI PENDIDIKAN LAIN Pakai Baju Sukan Untuk Elakkan peningkatan Suhu Panas  Cuaca panas yang melampau boleh mengancam kesihatan dan kesejahteraan pelajar di sekolah. Bagi menangani situasi ini, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) membenarkan pelajar memakai tracksuit di sekolah ketika cuaca panas melampau.
Keputusan ini diambil untuk memberi keselesaan dan perlindungan kepada pelajar semasa berada di sekolah. Pakaian sukan diperbuat daripada fabrik yang ringan, menyerap peluh dan bernafas, yang boleh membantu mengurangkan risiko dehidrasi dan keletihan haba.
Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa pakaian sukan yang dipakai mestilah mematuhi peraturan dan norma sekolah. Selain itu, pelajar hendaklah menjaga disiplin dari segi berpakaian di persekitaran sekolah.
Dasar ini juga menekankan kepentingan guru dan kakitangan sekolah untuk memantau kesihatan dan kesejahteraan murid semasa hari panas, dan menyediakan minuman yang mencukupi dan memastikan murid berada dalam keadaan baik fizikal dan mental.
Dalam menghadapi cuaca panas melampau, kerjasama dan kesedaran daripada semua pihak yang berkaitan amat diperlukan bagi menjaga kesihatan dan kesejahteraan pelajar di sekolah. Dasar baharu ini merupakan usaha KPM untuk melindungi kesihatan dan kesejahteraan pelajar semasa berada di sekolah.
Diharap dengan dasar ini, pelajar dapat berasa lebih selesa dan mengelakkan risiko dehidrasi atau keletihan haba semasa berada di sekolah. Namun begitu, pelajar juga diharap dapat menjaga disiplin dan mematuhi peraturan sekolah yang berkuat kuasa.
Ibu Bapa Perlu Peka Dengan Pengumuman KPM Cuaca panas yang melampau boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan anak-anak terutamanya ketika berada di persekitaran sekolah. Atas sebab itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sering mengeluarkan pengumuman berhubung penetapan jadual waktu persekolahan dan protokol keselamatan ketika cuaca panas.
Namun, adakalanya pengumuman ini tidak dipandang serius oleh ibu bapa. Mereka mungkin menganggap bahawa anak-anak mereka sudah cukup dewasa untuk membuat keputusan sendiri dan tidak memerlukan pengawasan tambahan semasa cuaca panas. Namun, dalam situasi seperti ini, peranan ibu bapa yang prihatin dan aktif adalah sangat penting.
Antara perkara yang perlu diambil kira ialah penyusunan jadual waktu persekolahan semasa cuaca panas. Ibu bapa perlu memastikan bahawa anak-anak mereka sedar dan mematuhi aturan ini, dan memantau kesihatan anak mereka dengan lebih teliti semasa cuaca panas.
Di samping itu, protokol keselamatan juga mesti dipertimbangkan dengan serius. Pengumuman KPM tentang perlunya mengelakkan terlalu banyak terdedah kepada cahaya matahari, memakai pakaian yang selesa dan ringan, serta sentiasa membawa air minuman yang mencukupi semasa sekolah, harus menjadi perhatian utama ibu bapa. Mereka perlu memastikan anak-anak mereka mematuhi semua protokol keselamatan ini dengan betul, walaupun itu bermakna mengambil pengawasan tambahan semasa cuaca panas.
Anda juga boleh untuk tidak terlepas pengumuman-pengumuman penting daripada KPM dengan mengikuti telegram Rasmi kami dibawah:

Kesimpulannya, cuaca yang terlalu panas boleh memudaratkan kesihatan kanak-kanak di persekitaran sekolah. Justeru, pengumuman KPM berhubung penetapan jadual waktu persekolahan dan protokol keselamatan semasa cuaca panas perlu diberi perhatian serius oleh ibu bapa. Keprihatinan dan peranan aktif ibu bapa dapat membantu melindungi anak-anak daripada bahaya cuaca panas dan mengekalkan kesihatan mereka dengan baik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/05/kpm-benarkan-pakai-baju-sukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Perlu Cuti Saran Sekolah Benarkan Pelajar Pakai Pakaian Sukan

Tidak Perlu Cuti Saran Sekolah Benarkan Pelajar Pakai Pakaian Sukan

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 117 hits
TIDAK perlu tangguh pembukaan sekolah atau lanjutkan cuti susulan keadaan cuaca panas di negara ini kata Pensyarah Pusat Kajian Pendidikan dan Kesejahteraan Universiti Kebangsaan Malaysia Anuar Ahmad Beliau sebaliknya mencadangkan agar pela...
Cuaca Panas Guru Pelajar Dibenar Pakai T Shirt Sukan Setiap Hari Kpm

Cuaca Panas Guru Pelajar Dibenar Pakai T Shirt Sukan Setiap Hari Kpm

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 112 hits
Cyberjaya Sesi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah tidak akan dilaksanakan sekiranya ada sekolah yang memohon penutupan sekolah untuk sementara waktu berikutan cuaca panas melampau Bagaimanapun hari persekolahan mungkin diganti mengikut ta...
Baju Sukan Wajar Dijadikan Uniform Baharu Sekolah Page

Baju Sukan Wajar Dijadikan Uniform Baharu Sekolah Page

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 145 hits
Imej hiasanPETALING JAYA Pemakaian baju sukan sebagai pakaian seragam sekolah wajar dikekalkan memandangkan ia sesuai dengan iklim negara ini Bercakap kepada Utusan Malaysia Pengerusi Persatuan Kumpulan Ibu Bapa Bertindak Untuk Pendidikan D...
Penutupan Hari Sekolah Perlu Diganti Tidak Perlu Pdpr Kpm

Penutupan Hari Sekolah Perlu Diganti Tidak Perlu Pdpr Kpm

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 124 hits
Imej hiasanCYBERJAYA Sesi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah tidak akan dilaksanakan sekiranya ada sekolah yang memohon penutupan sekolah untuk sementara waktu berikutan cuaca panas melampau Bagaimanapun hari persekolahan mungkin diganti ...
Sekolah Dibenar Tutup Jika Suhu Melebiji 37 Darjah Celsius Tiga Hari Berturut Kpm

Sekolah Dibenar Tutup Jika Suhu Melebiji 37 Darjah Celsius Tiga Hari Berturut Kpm

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 234 hits
Imej hiasanSHAH ALAM Kementerian Pelajaran Malaysia membenarkan pentadbir untuk menutup sekolah sekiranya cuaca panas berada pada tahap amaran dua dengan suhu tertinggi melebihi 37 darjah Celsius selama tiga hari berturut turut Menerusi sur...
Kening Cantas Pakai Baju Lelaki Cik B Jadi Mangsa Kecaman Netizen Tutup Aurat Jadilah Wanita Sejati

Kening Cantas Pakai Baju Lelaki Cik B Jadi Mangsa Kecaman Netizen Tutup Aurat Jadilah Wanita Sejati

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 195 hits
Anak kepada jutawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida Cik B kembali menjadi tumpuan gara gara foto yang dimuat naik remaja itu di media sosialnya Dalam hantaran tersebut Cik B atau nama sebenarnya Nur Edlynn Zamileen dilihat menggayakan baj...
Netizen Puji Puteri Sarah Lebih Cantik Pakai Baju Nikah Yang Penting Tak Pakai Stokin Bola

Netizen Puji Puteri Sarah Lebih Cantik Pakai Baju Nikah Yang Penting Tak Pakai Stokin Bola

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 375 hits
Perkongsian terbaharu di Instagram milik pelakon Puteri Sarah mencuri perhatian ramai selepas dia memuat naik gambar mengenakan busana serba putih persis seorang pengantin Menerusi perkongsian tersebut Puteri Sarah atau nama lengkapnya Pute...
Peningkatan Kes Covid 19 Kkm Saran Murid Sekolah Pakai Pelitup Muka

Peningkatan Kes Covid 19 Kkm Saran Murid Sekolah Pakai Pelitup Muka

papar berkaitan - pada 27/4/2023 - jumlah : 139 hits
Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa Foto NSTPKUALA LUMPUR Berikutan peningkatan kes COVID 19 termasuk varian baharu dikenali sebagai XBB 1 16 atau Arcturus Kementerian Kesihatan akan mencadangkan pemakaian pelitup muka di sekolah Menteri Ke...
Anak Sulung Pakai Baju Tak Sedondon Shuib Tampil Beri Penjelasan

Anak Sulung Pakai Baju Tak Sedondon Shuib Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 277 hits
Umum sedia maklum pelawak dan penyampai radio Shuib Sepahtu telah selamat menjadi tunang kepada wanita pilihan hatinya Watie Hanifiah dalam sebuah majlis sederhana di kediaman keluarga wanita itu di Shah Alam Selangor pada 6 Mei lalu Khabar...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking