Kpm Akan Lancar Pusat Kanak Kanak Tanpa Kerakyatan Di Sabah Fadhlina


Imej via Malaysiakini
Wawancara bersama Malaysiakini | Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berasa sedih dengan masalah keciciran di kalangan kanak-kanak, apalagi jika mereka dinafikan pendidikan kerana kekurangan dokumen kerakyatan.

Katanya, pentadbiran kerajaan Madani komited untuk memerangi fenomena ini. “Sebab itu kita mahu memperkasakan konsep Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih. Kami hanya mempunyai satu institusi di Chow Kit, dengan kapasiti maksimum 200 pelajar.

“Apa yang kami lakukan sekarang ialah memperluaskan program itu. Kami tidak membina lebih banyak Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih, tetapi kami akan melanjutkan program ini.

“Kami akan melancarkannya di Sabah hujung bulan ini. Dan kemudian, kami akan mengembangkan ke kawasan lain yang mempunyai bilangan kanak-kanak tanpa kerakyatan yang tinggi.

"Kami bekerjasama dengan Sarawak. Kerana mereka akan ada cara tersendiri untuk mengendalikannya.

“Tetapi kami akan melancarkan di Sabah dahulu kerana kami tahu ia adalah kawasan yang mempunyai banyak kes," katanya memberitahu Malaysiakini pada temu bual baru-baru ini.

Ahli parlimen Nibong Tibal penggal pertama itu mengakui perkara berkenaan akan menjadi cabaran baru buat dirinya, berkata kerajaan telah melihat bagaimana kanak-kanak di Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih mencapai kejayaan.

“Kita kena lihat secara holistik. Kanak-kanak tanpa dokumentasi selalunya mempunyai keyakinan diri yang rendah. Mereka terdedah untuk menjadi mangsa pelbagai penyakit sosial.

"Itulah sebabnya kita mesti memberi mereka sistem sokongan, ia bukan hanya mengenai dokumen tetapi seluruh pembangunan (sosial) mereka," katanya.

Fadhlina menambah bahawa tindakan kementeriannya di Sabah itu juga berdasarkan laporan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengenai kanak-kanak tanpa kerakyatan dan bantuan pihak NGO.

“Kami (KPM) melawat sebuah NGO yang telah membantu kanak-kanak tanpa izin mendapat pendidikan.

"Kami membuka pintu kami kepada semua orang yang ingin membantu,” katanya.

Fadhlina berkata selain menambah baik kemudahan Kementerian Pendidikan, guru dan kakitangan perlu berbincang dengan ibu bapa bagi memastikan mereka komited dengan idea untuk pergi ke sekolah.

“Dalam konsep ekonomi Malaysia Madani, terdapat penekanan terhadap "penyertaan masyarakat" dalam pendidikan.

"Bersama Orang Asli, kami mengadakan program secara langsung bersama ibu bapa mereka. Kami mengajar ibu dan bapa membaca supaya mereka boleh membantu anak mereka di rumah.

“Model khas ini amat penting untuk anak-anak Orang Asli dan mereka yang berada di kawasan pedalaman, bagi membolehkan mereka bersekolah dari tahun satu hingga tingkatan lima.

"Kita sasarkan tiada keciciran, tiada masalah logistik kerana mereka tinggal di asrama atau rumah berdekatan,” katanya.

Fadhlina menjelaskan dasar KPM supaya 'tiada siapa yang tercicir' dalam pendidikan termasuk kanak-kanak dalam situasi terpinggir dan di pedalaman.

Menteri pendidikan juga berkata KPM komited dengan Dasar Sifar Penolakan untuk murid berkeperluan khas.

Dasar Sifar Penolakan merupakan dasar sedia ada yang diperkasakan bagi memastikan penempatan murid berkeperluan khas di sekolah-sekolah KPM tanpa menafikan hak mereka untuk menerima hak pendidikan.

Perlaksanaan dasar ini telah melibatkan semua sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan di mana murid berkeperluan khas boleh diterima masuk ke mana-mana Program Pendidikan Inklusif (PPI), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) atau Sekolah Pendidikan Khas (SPK).

Dasar ini mendukung kepada Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013 yang menyatakan bahawa murid berkeperluan khas berhak mendapatkan akses kepada pendidikan yang relevan dan sesuai.

Fadhlina yang juga graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia amat menyedari tanggapan bahawa terdapat kemerosotan keseluruhan dalam mutu pendidikan Malaysia sejak beberapa dekad lalu.

“Saya lebih suka tidak menggelarnya sebagai satu kemerosotan tetapi melihatnya sebagai satu cabaran, sentiasa ada peluang, dan sentiasa ada cara untuk memperbaiki diri.

“KPM adalah kementerian yang sangat kompleks, sangat besar dan sentiasa menghadapi cabaran.

“Kita mesti digalakkan untuk menyorot teladan SK Seri Permai di Bayan Baru, Pulau Pinang disenarai pendek antara 10 teratas Sekolah Inovasi Terbaik Dunia.

"SK Kanchong Darat, Banting, Selangor, berada dalam senarai pendek 10 Terbaik untuk Hadiah Sekolah Terbaik Dunia untuk Menyokong Kehidupan Sihat manakala tahun lepas SK Kempadang Kuantan menjadi tiga finalis teratas Sekolah Terbaik Dunia bagi kategori Inovasi.

“Ketiga-tiga sekolah ini membuktikan bahawa kita boleh mencapai kejayaan berdasarkan model kita sendiri, tetapi kita mesti mencari jalan untuk menjadikannya berkembang luas.

“Di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, kita sedang meningkatkan kualiti pendidikan dan pada masa yang sama, kita perlu menangani kelemahan secara khusus,” katanya.

Pengajaran pandemik

Fadhlina berkata, merapatkan jurang akses antara sekolah bandar terkemuka dengan sekolah pedalaman yang kemudahannya serba kekurangan merupakan masalah utama yang perlu diselesaikan dalam pendidikan.

“Apabila kita berkata tiada sesiapa yang tercicir, ia sentiasa mengenai akses.

"Kita boleh mulakan dengan menyediakan kemudahan sekolah di hospital sebagai contoh, bagi kanak-kanak yang tercicir kerana masalah kesihatan. Kita boleh ada sekolah di pusat pemulihan.

“Kami mempunyai Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih untuk kanak-kanak tanpa kerakyatan, miskin dan rentan.

"Saya fikir kami mempunyai beberapa cabaran tetapi kami akan menghadapinya. Jangan berputus asa dalam hal ini,” kata Fadhlina.

Dia berkata penutupan sekolah kerana pandemik membuka matanya terhadap masalah ini.

“Ia sebenarnya menjadikan kami lebih tabah menghadapi cabaran. Saya sangat menghargai guru-guru yang melakukan segala-galanya untuk memastikan akses kepada pendidikan semasa penutupan.

“Sebab itu kami melancarkan Dasar Digital Pendidikan. Kerana jika kita menghadapi satu lagi kejutan pandemik, kita mesti bersedia,” katanya lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/10/kpm-akan-lancar-pusat-kanak-kanak-tanpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Perlu Masa Untuk Laksana Sekolah Model Khas B40 Miskin Tegar Fadhlina

Kpm Perlu Masa Untuk Laksana Sekolah Model Khas B40 Miskin Tegar Fadhlina

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 152 hits
BENTONG Kementerian Pendidikan memerlukan sedikit masa untuk melaksanakan sekolah model khas bagi golongan B40 dan miskin tegar di negara ini Menteri berkenaan Fadhlina Sidek berkata model khas tersebut telah ada namun perlu ditambah baik d...
Fadhlina Centre For Stateless Kids In Sabah Coming Next Month

Fadhlina Centre For Stateless Kids In Sabah Coming Next Month

papar berkaitan - pada 11/10/2023 - jumlah : 133 hits
INTERVIEW One of the key areas in which young people fall through the cracks is that of stateless children denied education because of the lack of documentation And it upsets Education Minister Fadhlina Sidek who stressed the present admini...
Pm Anwar Promises To Reinstate Sabah Rights As Enshrined In Ma63

Pm Anwar Promises To Reinstate Sabah Rights As Enshrined In Ma63

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 69 hits
Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim with Sabah Chief Minister Datuk Seri Hajiji Noor at the Sabah International Convention Centre Kota Kinabalu October 4 2023 Bernama picKOTA KINABALU Oct 4 Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim said t...
Tragedi Ribut Greg Di Sabah

Tragedi Ribut Greg Di Sabah

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 273 hits
Ribut Greg menyebabkan kemusnahan beberapa kampung di Keningau Pada mulanya ia hanya desiran angin yang sesekali mengutuskan rasa nyaman di kalangan penduduk beberapa daerah terutama di Keningau Sabah Kemudian desiran angin mula disertai hu...
Sejarah Asas Tuntutan Sulu Terhadap Sabah

Sejarah Asas Tuntutan Sulu Terhadap Sabah

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 223 hits
Filipina membuat tuntutan terhadap Sabah kerana Kesultanan Sulu yang berpusat di Filipina mendakwa memiliki hak ke atas Sabah dan beberapa kawasan lain seperti Tawi tawi Palawan Basilan Jolo Semenanjung Zamboanga dan Basilan di Filipina ser...
Hajiji Sabah Govt Aims To Resolve Water Electricity Woes Within 2 3 Years

Hajiji Sabah Govt Aims To Resolve Water Electricity Woes Within 2 3 Years

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 233 hits
The Sabah government will ensure that the water and electricity supply issues affecting the people in the state are resolved within two to three years from now said Chief Minister Hajiji Noor He said several measures have been put into acti...
Jadual Dan Keputusan Piala Afc 2023 Sabah Fc Dan Terengganu Fc

Jadual Dan Keputusan Piala Afc 2023 Sabah Fc Dan Terengganu Fc

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 265 hits
Kejohanan Piala AFC 2023 peringkat kumpulan dijadualkan berlangsung bermula bulan September sehingga Disember 2023 Kejohanan Piala AFC 2023Saingan Piala Konfederasi Bola Sepak Asia 2023 merupakan edisi ke 20 membabitkan penyertaan 36 pasuka...
Goats And Silica Sand State Reps File Report Against Sabah Cm

Goats And Silica Sand State Reps File Report Against Sabah Cm

papar berkaitan - pada 11/10/2023 - jumlah : 158 hits
Two Sabah assemblypersons have filed a police report against Chief Minister Hajiji Noor over allegations related to a land deal in Kudat In a Facebook post Sekong assemblyperson Alias Sani said he lodged the report together with Elopura ass...
Tawai Waterfall Telupid Sabah Camping Hiking

Tawai Waterfall Telupid Sabah Camping Hiking

papar berkaitan - pada 17/10/2023 - jumlah : 204 hits
Tawai Waterfall Telupid Sabah Camping Hiking Assalamualaikum Salam sejahtera Hi korang Hampir dua bulan lebih Murni tak kemaskini blog males apalah nak buka laptop haha Hari ni rasa ringan sikit kepala otak jadi marilah bersama sama menikma...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Thyroxine Dan Carbimazole Ada Kesan Sampingan Ke

Najib Kekal Dipenjara

Miker Pizza Tolong Buka Banyak Cawangan Yer Pizza Korang Memang Sedap

Oo My Viva A Day To Remember

Bermalam Di Hotel Legend Inn Taiping

Ww Tapau Jer