Tragedi Ribut Greg Di Sabah



Ribut Greg menyebabkan kemusnahan beberapa kampung di Keningau.
Pada mulanya ia hanya desiran angin yang sesekali mengutuskan rasa nyaman di kalangan penduduk beberapa daerah terutama di Keningau, Sabah.
Kemudian, desiran angin mula disertai hujan yang lebat mencurah. Dentuman guruh dan paluan kilat mengiringi bertalu-talu. Seterusnya dalam kegelapan malam, ketika jam menunjukkan sekitar 4 pagi pada 26 Disember 1996, angin itu mula berdesir semakin laju sehingga mencecah 80 kilometer sejam.
Rumah dan kediaman di beberapa daerah sekitar Sabah terutama di Keningau mula runtuh dilanda kelajuan angin berkenaan; pelbagai objek mula berterbangan, air sungai mula melimpah dan banjir kilat besar berlaku.
Angin sudah menjadi sesuatu yang menakutkan pada malam itu, ia sudah menjadi ribut ganas. Kebanyakan penduduk yang sedang tidur ketika itu terjaga dalam ketakutan.
Suasana terus menjadi kelam-kabut dan riuh-rendah suara jeritan penduduk yang cemas tenggelam dalam ribut yang semakin menggila. Seolah-olah alam sedang mengamuk malam itu, tidak pernah petaka sedahsyat itu berlaku di kawasan terbabit sebelum ini.

Rumah penduduk ranap sama sekali.
Penduduk segera meluru keluar dari rumah dalam himpitan perasaan penuh cemas dan takut. Meredah ribut dengan paluan angin dan tikaman air hujan tanpa henti, mereka berlari untuk mendapatkan perlindungan.
Pada malam itu, satu tragedi yang paling dahsyat direkodkan berlaku di negara ini, tidak pernah tragedi seteruk itu sebelum malam berkenaan.
Ribut Tropika Greg melanda Sabah dengan kawasan paling teruk terjejas adalah Keningau manakala Kota Kinabalu, Papar, Sipitang, Tuaran, Beaufort hanya mengalami kerosakan kecil.
Bencana alam itu dipercayai mengorbankan mangsa paling ramai dalam sejarah tragedi bencana alam di Malaysia; lebih 200 mangsa terkorban dan 102 lagi hilang dalam ribut yang berlaku selama kira-kira lima jam, bermula jam 1 pagi dan berakhir sekitar 6.30 pagi.
Di Keningau, kemusnahan dua kampung berhampiran Sungai Pampang iaitu Kampung Pampang dan Limbawan ibarat ‘padang jarak padang tekukur’ manakala sebuah kampung dikenali Batu Satu atau Kandang Ayam yang didiami kebanyakan warga Indonesia keturunan Tator, musnah sama sekali.
Polis, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Sabah Air Sdn Bhd (Sabah Air), bomba, Jabatan Pertahanan Awam (JPA3), beberapa jabatan dan agensi kerajaan selain penduduk setempat terus menjalankan operasi mencari mangsa.
Bagaimanapun, kerja mengeluarkan mayat mangsa tragedi di beberapa sungai agak sukar kerana mereka tertimbus di dasar serta ditindih pokok dan kayu serta lumpur tebal selain kurang peralatan dan kelengkapan bomba untuk dibawa ke lokasi kejadian berikutan terputusnya hubungan jalan darat antara Keningau dan daerah lain.
Pada hari ketiga gerakan mencari dijalankan, 15 lagi mayat mangsa tragedi ribut itu dijumpai. Seterusnya dari hari ke hari, mayat dijumpai berterusan dan statistik angka korban bertambah dari semasa ke semasa.
Menjelang ketibaan tahun baru 1997, mayat terus ditemui dan selepas dimakan hari, jasad yang ditemui semakin mengerikan dan dalam keadaan reput serta busuk.

Anggota penyelamat cuba mengeluarkan satu mayat yang tertimbus didalam tanah.
Pada 12 Januari 1997 iaitu selepas lebih dua minggu operasi diteruskan, akhirnya gerakan mencari mangsa dihentikan. Lebih 200penduduk terkorban dalam tragedi itu dan 102 lagi masih diklasifikasikan sebagai hilang sehingga kini.
Cerita tragis tragedi Ribut Tropika Greg tidak pernah tamat walaupun tidak ramai lagi yang berbual mengenainya. Dua puluh enam tahun berlalu, kejadian itu terus kekal di dalam ingatan ribuan mangsa yang terselamat.
<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://iniceritadunia.blogspot.com/2023/10/tragedi-ribut-greg-di-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
332 Relief Centres Ready To Be Activated In Sabah To Face Floods

332 Relief Centres Ready To Be Activated In Sabah To Face Floods

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 175 hits
Last year 15 districts in Sabah were hit by floods with more than 100 relief centres activated PAPAR A total of 332 relief centres have been identified and prepared throughout Sabah to deal with disasters especially floods and heavy rain du...
Sabah Revokes Gold Prospecting Licence Near Mt Kinabalu

Sabah Revokes Gold Prospecting Licence Near Mt Kinabalu

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 169 hits
The gold prospecting licence at Bukit Tompong next to Mt Kinabalu in Sabah was revoked after chief minister Hajiji Noor was told of the villagers concern PETALING JAYA The Sabah government has revoked the gold prospecting licence at Bukit T...
Focus On Specific Needs In Sabah And Sarawak Budget Planners Told

Focus On Specific Needs In Sabah And Sarawak Budget Planners Told

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 132 hits
Political leaders in Sabah have pointed out that the state needs more money to help combat hardcore poverty PETALING JAYA The government should take a more decentralised and needs based approach in preparing budget allocations for Sabah and...
Isu Air Dan Elektrik Di Sabah Selesai 2 Hingga 3 Tahun Lagi Kata Hajiji

Isu Air Dan Elektrik Di Sabah Selesai 2 Hingga 3 Tahun Lagi Kata Hajiji

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 214 hits
KERAJAAN Sabah akan memastikan gangguan bekalan air dan elektrik yang dialami rakyat negeri itu pada masa ini dapat diselesaikan dalam tempoh dua hingga tiga tahun ini kata Ketua Menteri Hajiji Noor Beliau berkata beberapa langkah sudah dia...
Hajiji Sabah Govt Aims To Resolve Water Electricity Woes Within 2 3 Years

Hajiji Sabah Govt Aims To Resolve Water Electricity Woes Within 2 3 Years

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 233 hits
The Sabah government will ensure that the water and electricity supply issues affecting the people in the state are resolved within two to three years from now said Chief Minister Hajiji Noor He said several measures have been put into acti...
Revised Sabah Mm2h To Be Tabled Soon Says Hajiji

Revised Sabah Mm2h To Be Tabled Soon Says Hajiji

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 181 hits
Sabah chief minister Hajiji Noor said the influx of talent and expertise through the SMM2H programme would benefit the state PETALING JAYA The Sabah government will table a revised version of the Sabah Malaysia My Second Home programme in t...
Unequal Treatment Breeds Secessionist Ideas In Sabah

Unequal Treatment Breeds Secessionist Ideas In Sabah

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 190 hits
Former Sabah chief minister Harris Salleh warned recently that dissatisfaction in Sabah may invite secession ideas He said current sentiments and grievances suggest that if a referendum were held today it is possible that a substantial majo...
Budi Sabah Permohonan Bantuan Tunai Pendaftaran Ipt 2023

Budi Sabah Permohonan Bantuan Tunai Pendaftaran Ipt 2023

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 141 hits
Sukacita dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Sabah kini mengumumkan Bantuan Tunai Pendaftaran Institusi Pengajian Tinggi untuk pelajar Sabah Insentif khas ini diberikan kepada pelajar kelahiran Sabah yang melanjutkan pelajaran ke IPT dan pel...
Motives Of 12 Sabah Ph Leaders Questioned

Motives Of 12 Sabah Ph Leaders Questioned

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 85 hits
Parti Kerjasama Anak Negeri has questioned the motives and timing of the 12 Sabah Pakatan Harapan leaders for withdrawing their originating summon on the 40 state entitlement at the most crucial time Its president Datuk Henrynus Amin said t...
Ageing Malaysia The Critical Role Of Caregivers And Government

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Sedap Ayam Goreng Dsara Fried Chicken Temerloh

Lg Unveils Brave Optimists Brand Book Showcasing Its Unique Optimistic Dna

Pencen Diselaraskan Selari Semakan Gaji Penjawat Awam Malaysia

Kadar Perceraian Setiap Negara

Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Kedah Healing 3d 2n At Pulau Langkawi Mangrove Tour

Resepi Kerang Air Asam Ala Thai

Pelatihan The Writers Melatih Daya Analitis Dan Emosi Lewat Menulis

How To Source Shapewear For Your Wholesale Business

Penjawat Awam Terima Ganjaran Rm100 000 Lapor Kes Rasuah

Dull Public Interest In Sungai Bakap By Election