Kotor Itu Bagus Untuk Anak Mainlah Hujan Lopak Lumpur Rumput Tanah


Asalnya, bayi kecil memang berminat dengan SEMUA benda: kotor atau tidak. Mereka akan kutip, jilat, cium, gigit, makan, peluk semua benda yang dijumpai dan dapat di capai.
KENAPA ANAK SUKA MAIN ‘BENDA KOTOR’?

Soalan utamanya, kenapa alam jadikan mereka berperangai begitu?: untuk belajar dan menjelajah dunia!
Saya senaraikan BEBERAPA CONTOH perkembangan mental yang berlaku di usia anak 0-2 tahun yang jadi bukti kepada perangai suka main segala benda ini:
1. Mulai usia 8 Minggu: Dunia Corak & Bentuk
Ramai anak mula cuba hisap, main dan tenung jari kerana anak baru sedar dia ada jari dan dia mahu kenal jarinya lebih lanjut. Sama juga bila anak mula minat fokus pandang wajah manusia bila di ajak berbual kerana wajah manusia berstruktur maka ia menarik untuk di lihat.
2. Mulai usia 12 Minggu : Dunia Perubahan Lancar
Anak suka meraba dan menyentuh muka, dada dan badan ibu ketika disusukan kerana otak dan ototnya telah punyai keupayaan mengkoordinasi arahan otak-pergerakkan anggota dengan lebih harmoni.
3. Mulai usia 19 Minggu: Dunia Kejadian
Anak menjelajah konsep ‘apa akan jadi seterusnya?’. Misalnya, ” Jika saya angkat kaki cukup tinggi, dapatkah ia mencecah muka saya?”.Lalu kita lihat ramai anak mula hisap jari kaki kerana baru kini dia dapat peluang kenal kaki.
4. Mulai usia 26 Minggu: Dunia Hubungan
Anak kaji kaitan sesuatu bau, bunyi atau gerakan dengan sesuatu kejadian atau objek. Misalnya, “Jika saya gigit mainan ini, adakah ia akan berbunyi?”
5. Mulai usia 37 Minggu: Dunia Kategori
Anak membuat pengkelasan kepada benda-benda yang ada di sekelilingnya. Misalnya, pisang akan penyek bila saya picit tetapi tidak lobak merah.
6. Mulai usia 75 Minggu: Dunia Sistem
Anak sedar komponen yang membentuk sesuatu sistem. Misalnya sistem keluarga saya terdiri dari : saya, ibu, ayah, kak long dan comel si kucing. Anak akan ambil masa mengenali setiap komponen dengan lebih dekat melalui proses bersosial sehingga anak tahu: wajah, suara, barang kepunyaan, nama panggilan dan perangai setiap ahli keluarganya.
***Alam menetapkan anak WAJIB TERTARIK, BERMINAT DAN ADA SIFAT INGIN TAHU terhadap setiap perkara dan benda yang wujud di sekelilingnya, untuk MEMBOLEHKANNYA TAHU BAGAIMANA MENJADI MANUSIA.
Dan ya, setiap benda dan elemen yang wujud di sekeliling anak datang bersama kuman. Hatta udara yang merupakan elemen terpenting manusia.
Disinilah kehebatan Tuhan itu jadi sangat nyata. Pada akal manusia, kita merasa anak manusia perlu sentuh, gigit, kunyah dan jilat benda untuk kenal benda semata-mata. Dalam masa yang sama, manusia jadi takut bila memikirkan banyaknya kuman yang wujud di merata-rata. Hem…macam mana ni?
Namun pada Tuhan yang bijaksana, sentuh, gigit, kunyah dan jilat benda itu bukan semata-mata untuk kenal benda. Tetapi MEMANG bertujuan supaya anak manusia dapat jilat, telan dan sekaligus makan kuman yang wujud pada semua benda itu.
Kuman ada di mana-mana. Dan, YA, anak kecil perlu ‘makan’ kuman.
Pendedahan kepada kuman meningkatkan daya ketahanan sistem imun anak. Bila badan anak di jangkiti oleh sejenis virus spesifik, badannya akan mengkaji virus dan menghasilkan antibodi yang mampu melawan virus tersebut. Maka,di lain kali anak terdedah kepada virus yang sama, badannya boleh melawan virus tersebut tanpa anak dijangkiti.
Kajian pada 2016 mendapati kadar asthma yang rendah di kalangan anak-anak Amish yang tinggal di ladang , dimana ladang merupakan salah satu tempat kaya mikrorganisma.
Manakala kajian pasukan saintis Swedish ke atas 300, 000 kanak-kanak mendapati, kanak-kanak yang menjilat puting tiruan yang terjatuh mempunyai kadar alahan, asthma dan eczema yang rendah berbanding kanak-kanak yang di cuci putingnya. (Professor Gilbert, co-author of “Dirt is Good: The Advantage of Germs for Your Child’s Developing Immune System”)
Kajian inilah yang telah menyangkal dakwaan bahawa makanan yang terjatuh harus di buang kerana mikroorganisma akan menghinggapi makanan yang terjatuh dalam tempoh beberapa milliseconds. Sebenarnya, yang perlu di ambil kira ialah TEMPAT JATUHnya makanan tersebut. Jika tempat jatuh itu di yakini bersih, maka tiada masalah untuk kita memakan makanan tersebut.
Sebagai seorang Muslim, fakta ini terus mengingatkan saya kepada saranan junjungan besar Nabi Muhammad SAW supaya makanan yang jatuh di kutip lalu di makan atau di simpan jika diyakini masih bersih. Saranan baginda telah pun wujud bertahun lamanya sebelum kajian dibuat oleh mana-mana saintis.
Bukanlah bermaksud kita perlu sengaja cari penyakit dengan mendedahkan anak kepada virus untuk menguatkan sistem imunnya. Sifir asasnya: usah sengaja hidup sebagai pengotor namun tak perlulah keterlaluan mengawal kuman sehingga ke tahap sentiasa dalam kerisauan.
Benarkan anak menjadi manusia normal yang menikmati hidupnya. Budayakan hidup mereka dengan disiplin kebersihan asas itu mencukupi: kerap mencuci tangan, mandi setiap hari, minimumkan hubungan dengan ahli keluarga yang sakit serta membersihkan rumah secara berkala.
Ketakutan melampau ibubapa sehingga menyekat naluri semula jadi anak bukan saja membantutkan pembelajarannya. Mensterilkan anak dan rumah setiap masa ibarat hospital menyumbang kepada ‘hyper sensitised immune system’ anak yang bakal membuka jalan kepada menghidapi elergik dan masalah ‘neurodevelopmental’ (sistem saraf).
Keluarlah bermain hujan, lopak, lumpur, rumput, tanah, batu kecil dan pasir. Usahlah risau dengan anak yang menghisap jari dan mengorek hidung. Tak perlu takut membiar anak mengusap kucing dan mengejar ayam hingga ke reban. Tak perlu menjerit panik melihat anak mengutip objek di lantai. Biarkan anak bermain dengan makanannya. Lepaskan anak menikmati penjelajahannya. Alam ada cara melindungi mereka lebih dari yang ibubapa boleh bayangkan.
Sumber:
USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASSC
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION
The post Kotor Itu Bagus Untuk Anak. Mainlah Hujan, Lopak, Lumpur, Rumput, Tanah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kotor-itu-bagus-untuk-anak-mainlah-hujan-lopak-lumpur-rumput-tanah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Memang Setia Pada Suami Tapi Anak Lelaki Mampu Rampas Cinta Itu

Isteri Memang Setia Pada Suami Tapi Anak Lelaki Mampu Rampas Cinta Itu

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 467 hits
Suami isteri yang berkahwin pasti mempunyai impian untuk memiliki zuriat sendiri Tidak kisahlah jantina anak asalkan bayi sihat sudah membuatkan kehidupan ibu ayahnya bahagia Kebanyakan pasangan mengharapkan untuk mempunyai anak sulung lela...
Rugi Ibu Ayah Tak Peluk Anak Setiap Pelukan Itu Ibarat Doa Dalam Diam

Rugi Ibu Ayah Tak Peluk Anak Setiap Pelukan Itu Ibarat Doa Dalam Diam

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 474 hits
Sejak anak lahir sampailah besar kuasa pelukan ibu bapa paling power untuk anak anak Mereka ini amanah nombor satu dari Allah untuk kita menjaganya sebaik mungkin Sebab itu kita kena selalu ingat apa saja yang elok untuk anak buatlah yang t...
Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

Nor Hidayah Didakwa Tegur Ibu Mentua Jangan Makan Harta Anak Yatim Ayat Itu Gores Hati Saya

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 461 hits
PELAWAK Ali Puteh berkata dia berkecil hati terhadap isteri Abam iaitu Nor Hidayah kerana mengeluarkan perkataan berbunyi jangan makan harta anak yatim kepada ibunya Sabariah Arshad 63 Ungkapan itu dikeluarkan ketika ada pihak datang ke rum...
Apa Itu Bigpay Betul Ke Bagus Untuk Travel

Apa Itu Bigpay Betul Ke Bagus Untuk Travel

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 351 hits
Mungkin ramai lagi masih tertanya apa itu BigPay Kenapa katanya bagus guna untuk travel Jimat snagat ke kalau guna Inilah persoalan yang admin timbulkan sebelum menggunakan BigPay Ternyata banyak faedah rupanya ni dalam erti kata mudah ada ...
Ketua Mpr Ri Bambang Sosatyo Papua Itu Tanah Yang Diberkati

Ketua Mpr Ri Bambang Sosatyo Papua Itu Tanah Yang Diberkati

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 121 hits
Kunjungan MPR RI ke Papua dan Papua Barat mendapat sambutan hangat dari pemerintah dan masyarat Dalam kunjungan kali ini Ketua MPR RI Bambang Sosatyo menyebut Papua sebagai tanah yang diberkati harus diperhatikan pasca konflik yang berkepan...
Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

Jangan Jengkel Kalo Anak Tak Bisa Diam Itu Tanda Kecerdasan Kinestetiknya Tinggi

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 318 hits
Apakah Anda ingin anak Anda tumbuh sebagai anak yang cerdas Tentu semua orangtua menginginkannya Nah menurut Howard Gardner ada 8 jenis cerdasan Mereka adalah Linguistik matematik visual spasial musik interpersonal intrapersonal naturalis d...
Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

Jangan Berkira Selalu Lah Belanja Anak Makan Itu Rahsia Besar Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 387 hits
Mak ayah bila dah berjanji dengan anak tunaikan lah Lagi lagi bila janji nak belanja anak makan sedap Tak perlu nak lengah lengahkan waktu sebab anak yang menuntut janji itu amat mengharap sebenarnya Anak anak mungkin tak tunjuk tapi dalam ...
Tak Selamanya Anak Itu Kecil Apa Yang Kita Tanam Itulah Yang Kita Tuai

Tak Selamanya Anak Itu Kecil Apa Yang Kita Tanam Itulah Yang Kita Tuai

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 256 hits
Anak anak kecil yang banyak kerenah akan semakin besar dan menjadi dewasa Ibu bapa yang sudah dewasa akan menjadi bertambah tua dan lemah tenaga Masa anak anak kita kecil dan banyak kerenah akan berlalu dengan cepat dan pasti Namun masa ibu...
Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian

Anak Yang Bijak Akan Selalu Buat Kita Marah Sebenarnya Itu Cara Dia Nak Perhatian

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 220 hits
Dalam tempoh membesar anak anak mungkin banyak buat perangai Anak yang lasak menunjukkan yang mereka sedang membesar dengan baik Normal untuk mereka berkelakuan begitu kerana itulah lumrah seorang anak Jangan dibentak atau dimarahi apatah l...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kebut Pemberantasan Judi Online Satgas Khusus Bentukan Jokowi Mulai Bekerja Pekan Depan

Cak Imin Unggah Foto Salaman Dengan Sufmi Dasco Gerindra Jos Itu

Dasyatnya Banjir Lahar Semeru Putus Jembatan Hingga Buat Ratusan Warga Mengungsi

Wisatawan Tewas Tenggelam Di Pantai Dampar Lumajang

Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April