Konspirator Politik Buat Melayu Cina India Bermusuh Kit Siang



(Malaysiakini) – Konspirator politik telah berjaya membuatkan orang Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain merasa terancam, kata pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang mengulas kontroversi pelajaran tulisan Jawi baru-baru ini.
Menurut Lim, dirinya juga turut dipersalahkan atas rancangan kerajaan untuk memperkenalkan pelajaran menulis khat Jawi secara pilihan dalam sukatan pelajaran Bahasa Malaysia di sekolah vernakular.
“Terdapat laporan media yang menyebut saya sebagai ‘penyokong kuat’ pengenalan tulisan khat atau Jawi di sekolah rendah Cina atau Tamil.
“Hakikatnya masalah (khat) telah menarik perhatian semua orang, termasuk saya dan mengejutkan kerana ia merupakan warisan kerajaan sebelumnya.
“Kami patut memuji konspirator politik untuk memerangkap Malaysia ke dalam keadaan luar biasa di mana orang Melayu merasa terancam, orang Cina merasa terancam, orang India merasa terancam, orang Kadazans merasa terancam dan Iban merasa terancam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, MP Iskandar tidak menamakan atau menjelaskan dengan terperinci konspirator politik yang dimaksudkannya itu.
Semalam, Lim mendedahkan pengajaran khat Jawi telah pun diperkenalkan sejak pentadbiran BN sebelumnya melalui sukatan pelajaran dalam buku teks Bahasa Malaysia Tahun 5 di sekolah vernakular.
“(Pembelajaran tulisan Jawi) sudah diperkenalkan (di zaman BN) tetapi saya berpendapat bahawa kita perlu melihat perkara melalui perspektif yang lebih luas,” katanya.
Pemimpin politik DAP menerima tamparan susulan keputusan kerajaan PH bulan lalu untuk meneruskan rancangan memperkenalkan khat Jawi di sekolah vernakular melalui sukatan pelajaran buku teks Bahasa Malaysia bagi murid tahun empat.
Walau bagaimanapun, kerajaan telah berulang kali meyakinkan bahawa pelajar tidak akan dinilai atau diuji dalam peperiksaan bagi pelajaran khat Jawi berkenaan.

Walaupun begitu, langkah itu menimbulkan bantahan daripada akar umbi DAP serta kumpulan pendidikan Cina dan Tamil, yang mempersoalkan motif di sebalik pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular.
Ini walaupun Kementerian Pendidikan telah menjelaskan langkah tersebut bertujuan memupuk penghargaan untuk seni khat dan bukan tentang pembelajaran tulisan Jawi, bentuk tulisan tradisional bahasa Melayu.
Berikutan bantahan itu, Menteri Pelajaran Maszlee Malik baru-baru ini mengumumkan rancangan awal memperkenalkan enam halaman pelajaran khat bagi darjah empat sekolah rendah akan dikurangkan kepada tiga muka surat dan kaedah pengajaran akan menjadi pilihan.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/08/11/konspirator-politik-buat-melayu-cina-india-bermusuh-kit-siang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Santuni Mangsa Kebakaran Melayu India Cina Dr Rosni Adam

Santuni Mangsa Kebakaran Melayu India Cina Dr Rosni Adam

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 290 hits
PAS serah sumbangan mangsa kebakaran CherasBANDAR TUN RAZAK Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat Dr Rosni Adam telah turun padang menyantuni mangsa kebakaran di Taman Ikan Emas Cheras di sini kelmarin Lawatan itu sebagai ...
Kit Siang Belajar Jawi Tak Jadikan Orang Cina Pengkhianat Bangsa

Kit Siang Belajar Jawi Tak Jadikan Orang Cina Pengkhianat Bangsa

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 320 hits
ULASAN Kita semua haruslah membina suatu keyakinan diri yang baharu satu semangat Malaysia Boleh untuk kita melawan segala momokan dan ancaman yang dibuat buat bagi mencapai era kegemilangan untuk MalaysiaSaya telah mengadakan perjumpaan de...
Bukan Isu Cina Melayu India Soal Nyawa Kilang Haram Bantah

Bukan Isu Cina Melayu India Soal Nyawa Kilang Haram Bantah

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 347 hits
Pemuda PAS solidariti penduduk bantah kilang haramSUNGAI PETANI Dewan Pemuda PAS Malaysia telah bersolidariti bersama para penduduk dan NGO membantah kewujudan kilang haram yang beroperasi melupuskan sisa plastik di Taman Songket Indah di s...
Surat Terbuka Untuk Melayu Liberal Melayu Moderate Dan Sahabat Kami Bangsa Cina Dan India

Surat Terbuka Untuk Melayu Liberal Melayu Moderate Dan Sahabat Kami Bangsa Cina Dan India

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 686 hits
Bukan Rasis Tapi Ini FaktaTanah Melayu diserang Khmer mana pergi Cina mana pergi India untuk mempertahankan Tanah Melayu ini Tanah Melayu diserang Chola mana pergi Cina mana pergi India untuk mempertahankan Tanah Melayu ini Tanah Melayu dis...
Kit Siang How To Make Smoke Without Fire Santiago Mahathir Like Najib

Kit Siang How To Make Smoke Without Fire Santiago Mahathir Like Najib

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 433 hits
Authorities should review PR of Zakir Naik inciting racial religious tension in Malaysia Kit Siang said Zakir s remarks portrayed Indian as ungrateful to PMdespite benefits they enjoyclaimed local Indian more supportive of Modi than their o...
Pas Mp Kit Siang Should Zip It After Not Coming For Zakir S Ceramah

Pas Mp Kit Siang Should Zip It After Not Coming For Zakir S Ceramah

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 352 hits
PAS Tumpat MP Che Abdullah Mat Nawi said DAP supremo Lim Kit Siang should no longer criticise Muslim preacher Zakir Naik He said this is after Lim did not turn up for a ceramah by Zakir last Friday despite PAS inviting the DAP lawmaker to a...
Act Against Zakir Naik Says Kit Siang

Act Against Zakir Naik Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 279 hits
Kit Siang upset that Zakir Naik said Hindus in Malaysia enjoyed more than 100 rights compared to Muslims in India Action should be taken against controversial preacher Dr Zakir Naik for his irresponsible statement for example by reviewing h...
Takut Berdepan Kit Siang Bising Apa Lagi

Takut Berdepan Kit Siang Bising Apa Lagi

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 255 hits
KOTA BHARU 13 Ogos Penasihat DAP Lim Kit Siang patut menutup mulut dan berhenti mengkritik Dr Zakir Naik selepas gagal menghadiri program pidato pendakwah itu di negeri ini minggu lalu biarpun menerima undangan khas pihak penganjur Setiausa...
Mp Pas Gagal Ke Ceramah Zakir Naik Kit Siang Patut Tutup Mulut

Mp Pas Gagal Ke Ceramah Zakir Naik Kit Siang Patut Tutup Mulut

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 226 hits
MALAYSIAKINI Setiausaha Badan Perhubungan PAS negeri Che Abdullah Mat Nawi berkata Lim Kit Siang patut tutup mulut dan tidak lagi mengkritik Dr Zakir Naik selepas gagal memenuhi undangan untuk hadir ke program pendakwah itu di Kelantan ming...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya