Kongres Di Tampuk Kuasa Parti Berbilang Kaum Tadbir Negara





 
Kongres Nasional KEADILAN pada 25 dan 26 November ini mencatat sejarah tersendiri apabila diadakan buat pertama kali dalam keadaan KEADILAN menerajui pemerintahan Malaysia melalui Perdana Menteri (PM) ke 10, Datuk Seri Anwar Ibrahim.





Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, kongres kali ini begitu bermakna kepada imej parti berbilang kaum seperti KEADILAN yang buat pertama kalinya diterima memimpin negara yang sarat dengan pertentangan perkauman sejak 60 tahun merdeka.





"Seingat saya, dalam tempoh hampir 25 tahun umur parti inilah kali pertama Kongres Nasionalnya diadakan di pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya.





"Ini memberi petunjuk yang bermakna bahawa parti KEADILAN yang lahir, membesar dan mendewasa hampir suku abad ini, kini sedang berada di kemuncak kuasa apabila parti ini bersama-sama parti lain berjaya membentuk sebuah Kerajaan dengan Presiden KEADILAN, Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri ke 10 Kerajaan Persekutuan.





"Ini juga buat kali pertama dalam sejarah Malaysia, seorang presiden sebuah parti pelbagai kaum dan pelbagai agama iaitu KEADILAN berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.





Hassan dalam pada itu mengimbau sejarah Anwar yang penuh liku mendaki dan menurun untuk menjadi orang nombor satu dalam politik Malaysia.





Katanya, Anwar yang pernah menjadi Timbalan Presiden UMNO dari tahun 1993 hingga 1998 tidak berjaya melangkah setapak ke atas menjadi PM apabila dipecat dari jawatan Timbalan PM oleh Tun Mahathir Mohamad pada tahun 1998.





Namun hampir 25 tahun kemudian iaitu pada 24 November 2022, Anwar berjaya menjadi PM dan akan meraikan ulang tahun pertama jawatannya pada Sabtu ini.





"Jadi Kongres Nasional KEADILAN pada Sabtu di Putrajaya adalah satu perjalanan panjang atau "Long March" yang menjadi bukti bahawa hanya parti politik yang mempunyai teras matlamat perjuangan yang jelas disokong oleh semangat gigih, cekal, tabah dan berazam keras sahaja akan berjaya. Dan Parti Keadilan Rakyat telah pun membuktikannya," kata beliau.





Bagaimanapun, tegas Hassan, kongres yang diadakan genap setahun Kerajaan Perpaduan memerintah itu bukanlah semata mata untuk berpesta meraikan kejayaan, sebaliknya untuk mengenalpasti cabaran berat yang menanti KEADILAN dan rakan komponen lain menakhodai kerajaan yang masih belum bebas daripada daulah terpendam, korupsi serta cabaran membabitkan isu perkauman, raja dan agama sempit.





"Terdapat cabaran sangat besar sedang dipikul oleh seluruh kepimpinan parti KEADILAN dan anggotanya. Tanggungjawab untuk menjadi sebuah kerajaan yang berjaya tidak terletak di atas bahu PM Anwar Ibrahim seorang diri sahaja.





"Berjaya menjadi kerajaan di Putrajaya bukanlah satu titik akhir bagi perjuangan KEADILAN. Sebaliknya ia adalah satu titik permulaan satu perjuangan politik yang memasuki satu fasa baharu, untuk melaksanakan segala janji dan segala manifesto yang telah dideklarasikan kepada rakyat sepanjang tempoh perjuangan selama ini," kata Hassan lagi.





Belau berharap kongres kali ini akan menemui solusi bagi memantapkan KEADILAN dan pentadbiran Kerajaan Perpaduan di Putrajaya untuk lebih memberi kenikmatan hidup kepada rakyat yang telah berdekad menghadapi adu domba politik yang tidak menguntungkan.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/11/kongres-di-tampuk-kuasa-parti-berbilang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dapmadani Gagal Tadbir Ekonomi Negara Puiii

Dapmadani Gagal Tadbir Ekonomi Negara Puiii

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 214 hits
Kerajaan telah gagal dalam mentadbir ekonomi negaraSHAH ALAM Sokongan ramai bangsa Melayu terhadap Parti Pribumi Bersatu Malaysia membuktikan komited parti itu sendiri Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata semua ahli parti Bersa...
Luncurkan Buku Kekerasan Simbolik Negara Rieke Diah Pitaloka Ingin Kaum Intelektual Melek Data

Luncurkan Buku Kekerasan Simbolik Negara Rieke Diah Pitaloka Ingin Kaum Intelektual Melek Data

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 181 hits
Anggota DPR RI Rieke Diah Pitaloka baru saja meluncurkan buku terbarunya berjudul Kekerasan Simbolik Negara di Gedung Auditorium Komunikasi UI Depok
Hadir Merasmikan Mesyuarat Tahunan Parti Amanah Negara Kawasan Sri Gading Johor

Hadir Merasmikan Mesyuarat Tahunan Parti Amanah Negara Kawasan Sri Gading Johor

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 101 hits
Mohammad SabuHadir merasmikan Mesyuarat Tahunan Parti Amanah Negara Kawasan Sri Gading Johor Terkini ahli AMANAH sudah mencapai 200 000 ribu orang di seluruh negara Saya menjangkakan akan ada lagi pertambahan keahlian baharu parti AMANAH ke...
Apa Dianya Multiracialism Negara Berbagai Kaum

Apa Dianya Multiracialism Negara Berbagai Kaum

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 173 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 Tidak pernah terjadi pendatang asing atau keturunan mereka yang diberi suaka disesuatu negara menuntut supaya negara yang memberi kerakyatan kepada mereka ditukar supaya dijadikan negara kaum pendatang iaitu ne...
Hasto Tuding Aparat Negara Intimidasi Pendukung Ganjar Mahfud Di Palu Solo Dan Wilayah Jawa Timur

Hasto Tuding Aparat Negara Intimidasi Pendukung Ganjar Mahfud Di Palu Solo Dan Wilayah Jawa Timur

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 135 hits
Sekjen PDIP Hasto Kristiyanto menyatakan intimidasi terhadap pendukung Ganjar Pranowo Mahfud Md terjadi sejumlah tempat
Sophia Latjuba Trending Di X Usai Kemunculan Ibu Negara Korsel Di Kerajaan Inggris

Sophia Latjuba Trending Di X Usai Kemunculan Ibu Negara Korsel Di Kerajaan Inggris

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 130 hits
erlu diketahui dalam sebuah video yang diunggah di kanal YouTube Vincent Desta Sophia mengungkapkan bahwa dirinya terbiasa melakukan olahraga yoga
Cuba Pergi Negara Lain Dapat Ke Tak Berniaga

Cuba Pergi Negara Lain Dapat Ke Tak Berniaga

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 100 hits
Redzuan Muharamredzuanmuharam hmetro com myMARIAM dan Abdul Hafiz FOTO Ihsan Abdul Hafiz SalehKlang Hina orang Melayu itu tak bagus kerana orang Kemboja berniaga orang Melayu juga yang beli Kita pun orang Islam Cuba kita pergi negara lain d...
Akibat Salahguna Urus Wang Negara

Akibat Salahguna Urus Wang Negara

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 165 hits
Henry Dunan Martin Bayangkan jika duit ini diguna tuk baikpulih sekolah tidaklah sampai GB di Sabah tinggal dalam stor selama 3 tahun Ataupun bina jalanraya kawasan Baram
5 Negara Punyai Jumlah Kemasukan Pelancong Yang Tinggi Tapi Tiada Airport Langsung

5 Negara Punyai Jumlah Kemasukan Pelancong Yang Tinggi Tapi Tiada Airport Langsung

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 95 hits
Biasanya jika anda ingin melancong ke mana mana anda pasti akan menempah tiket penerbangan betul Tetapi bagaimana jika tempat yang anda ingin kunjungi tidak mempunyai lapangan terbang Anda mungkin rasa perkara itu mustahil kan Walaupun kede...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Resepi Pajeri Nenas Simple Tapi Enak

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi