Kita Mesti Erani Kita Bukanlah Pendatang Tanpa Izin Di Negara Ini




 Jika UMNO selalu berasakan mereka dibuli oleh Bersatu dalam kerajaan PN yang dibina secara bersama, malah dengan kedudukan Ahli Parlimen UMNO adalah paling ramai jumlahnya, rakyat juga tidak kurang berperasaan yang sama.
Kegagalan kerajaan memberi khidmat yang baik, menteri-menteri yang majoritinya tidak berfungsi, peraturan yang selalu berubah-ubah, pilih kasih dalam undang-undang antara orang kayangan dengan rakyat biasa dan Perdana Menteri yang lebih banyak bisu daripada bercakap adalah antara pembulian yang setiap hari dihadapi oleh rakyat daripada kerajaan PN ini.
Tidak cukup dengan kerajaan PN itu sendiri dibentuk melalui pengkhianatan di mana ia juga suatu bentuk pembulian terhadap undi serta mandat rakyat pada PRU14 lalu, perangai membuli itu berterusan lagi setelah mereka menjadi kerajaan.
PKP yang bersambung sampai fasa tiga setakat ini yang berpunca daripada kegagalan kerajaan menangani wabak Covid19 sehingga balik kampung beraya dan menjenguk ibu bapa pun tidak dibenarkan, rata-rata juga merasakan ia adalah pembulian.
Tambah dahsyat, disebabkan hilang majoriti dan takut hilang kuasa, darurat telah dicadangkan yang bersekali dengannya Parlimen turut digantung sama.
Tidak masuk akal untuk mengaitkan darurat yang Parlimen digantung itu dengan memerangi Covid19, lantaran setelah Ahli-Ahli Parlimen disuntik vaksin pun, Parlimen tetap juga tidak dibuka.
Sebaliknya, sekolah-sekolah di mana guru tidak disuntik vaksin pula yang bebas dibuka, walaupun diketahui banyak kluster baru muncul daripadanya.
Agaknya, kalaulah kedudukan kerajaan dan Perdana Menteri ditentukan antaranya melalui undi guru-guru sekolah, pastilah murid-murid turut menjadi mangsa belajar di rumah saja sepanjang masa.
Selain itu, dalam tempoh darurat juga, kerajaan pimpinan Mahiaddin Md Yassin telah meminda empat undang-undang negara melaui Ordinan Darurat yang memberi kuasa kepada kerajaan melakukannya tanpa membawanya ke Parlimen untuk kelulusan.
Ia adalah undang-undang untuk menaikkan denda bagi penyebaran berita tidak benar dan kompaun melanggar SOP PKP, kebenaran mengguna perbelanjaan tambahan wang negara tanpa meminta kelulusan Parlimen dan mengambil dana Kumpulan Wang Amanah Negara atau KWAN untuk pembelian vaksin.
Semua ini juga suatu pembulian yang terang lagi nyata kepada rakyat kerana sementara rakyat diancam dengan denda dan kompaun yang lebih tinggi, kerajaan dalam waktu yang sama bebas berbelanja sesuka hati, termasuk mengambil dana amanah yang dipersiapkan untuk generasi akan datang.
Kerajaan dalam hal ini ternampak tidak peduli dan tidak malu dengan kegagalan mereka memajukan ekonomi dan menambah tabung kewangan untuk terus berbelanja dengan sebebasnya.
Sebab itu, dengan pembulian yang banyak jumlahnya, berterusan dan tiada seolah-olah tiada hentinya, setiap hari yang berlalu rakyat jadi semakin marah serta meluat kepada kerajaan dan Mahiaddin.
Tidak ada yang bertukar daripada benci kepada suka atau daripada tidak menyokong kepada menyokong, melainkan jika diberi jawatan, kedudukan atau ganjaran.
Melihat trend Mahiaddin memimpin negara ini, beliau dirasakan tidak akan berhenti daripada terus membuli rakyat bagi memastikan kuasa dalam tangannya dapat dipertahankan lagi.
Selepas ini, kita tidak tahu apa lagi undang-undang negara yang bakal dipindanya, tetapi haruslah kita sedar, tindakannya meminda undang-undang yang membolehkan kerajaan mengguna atau berbelanja wang negara sesuka hati tanpa membentangkannya ke Parlimen terlebih dahulu, ia adalah satu bentuk pembulian terbesar kepada rakyat dan pencerobohan sistem kerajaan demokrasi paling parah sekali.
Kita tidak boleh membiarkan amalan seperti itu berterusan lagi.
Sebab itu, meskipun diketahui dan difahami, rakyat semakin hari semakin meluat dan benci, bahkan jumlahnya terus bertambah, kebencian itu mesti ditunjukkan secara terbuka dan jangan dipendam dalam diam begitu saja.
Melalui bidang, kebolehan, keupayaan dan kemampuan masing-masing, setiap orang harus berani bersuara menunjukkan bahawa kerajaan PN yang Mahiaddin pimpin ini adalah malapetaka terbesar bagi rakyat dan negara setakat ini.
Rakyat tidak harus jadi penakut macam pendatang tanpa izin yang bekerja di kilang atau ladang yang akur apa saja perintah majikan, waima jika dibayar gaji tidak setimpal dan kebajikan hidup tidak dijaga.
Kita adalah pemilik mutlak negara ini dan kita berhak mendapat yang terbaik, bahkan kewujudan kerajaan serta senang lenang hidup Perdana Menteri dan menteri-menteri juga adalah atas ihsan rakyat yang menentukannya.
Dalam konteks kerajaan PN ini, berdasarkan apa yang berlaku sejak lebih setahun lalu, lagi lama mereka berkuasa, kemungkinannya tambah habis jahaman negara ini dan terperosok lagi teruk nasib masa depan anak-anak cucu kita dibuatnya.
Jika kita terus dengan sikap penakut, sampai bila-bila pun kita akan jadi mangsa buli.
Maka itu, jangan sesekali kita takut untuk bersuara kerana dengan lebih ramai yang berani bersuara itulah permulaan kepada mungkinnya kerajaan PN ini dijatuhkan serta digantikan dengan sebuah kerajaan lain yang benar-benar berjiwa rakyat dan tidak lagi membuli.
Kuncinya, kita mesti berani dan ingat, kita bukanlah pendatang asing tanpa izin di negara ini. 


(ShahbudinHusin 06/05/2021)










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/kita-mesti-eranikita-bukanlah-pendatang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pdrm Mesti Kekal Bersih Jaga Keamanan Dan Keutuhan Negara Abdul Hamid

Pdrm Mesti Kekal Bersih Jaga Keamanan Dan Keutuhan Negara Abdul Hamid

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 230 hits
1 205 total views 671 views today KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia mesti kekal sebagai sebuah pasukan penjaga keamanan dan keutuhan negara sekali gus menolak campur tangan anasir luar dalam urusan menentukan hala tuju pasukan keselamatan ...
Sabah Tubuh Jawatankuasa Teknikal Tangani Isu Pendatang Tanpa Izin

Sabah Tubuh Jawatankuasa Teknikal Tangani Isu Pendatang Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 227 hits
Timbalan Ketua Menteri Bung Moktar Radin dalam mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Pengurusan Warga Asing Di Sabah yang diadakan secara dalam talian di pejabatnya hari ini KOTA KINABALU Sabah akan menubuhkan satu jawatankuasa teknikal bagi meny...
Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 365 hits
MALAYSIA DATELINESelepas laman Facebook Universiti Utara Malaysia orang ramai menyerbu laman milik Dewan Ulama Pas pula apabila mereka tidak berpuashati dengan tindakan Ulama Pas menyerang Ketua Polis Negara yang akan bersara Tan Sri Hamid ...
Negara Lain Pun Guna Dana Rizab Tangani Covid 19 Tengku Zafrul

Negara Lain Pun Guna Dana Rizab Tangani Covid 19 Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 258 hits
Oleh PELBAGAI negara lain turut menggunakan dana daripada rizab atau tabung amanah untuk menguruskan krisis ekoran penularan pandemik COVID 19 Menurut Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz Ireland menggunakan sebanyak ...
Berhimpun Buka Puasa Ancaman Untuk Negara Polis Akan Panggil Individu Terlibat Perhimpunan Bukapuasaparlimen

Berhimpun Buka Puasa Ancaman Untuk Negara Polis Akan Panggil Individu Terlibat Perhimpunan Bukapuasaparlimen

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 226 hits
May 2 2021 Polis mengenal pasti 90 individu yang menyertai perhimpunan aman BukaPuasaParlimen di Jalan Parlimen semalam KUALA LUMPUR Polis akan mengambil keterangan kesemua peserta perhimpunan aman BukaPuasaParlimen di Jalan Parlimen di sin...
Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 333 hits
1 906 total views 1 550 views today Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador memberitahu tempoh dua tahun sudah mencukupi bagi beliau untuk mengemudi pasukan Polis Diraja Malaysia Menurut beliau dia sudah bersedia untuk mengundurkan dir...
Amk Mahu Peguam Negara Siasat Kematian Dalam Tahanan Polis A Ganapathy

Amk Mahu Peguam Negara Siasat Kematian Dalam Tahanan Polis A Ganapathy

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 205 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia tidak boleh menerima begitu sahaja berita kematian A Ganapathy yang ditahan reman tanpa pihak polis memberi penjelasan yang munasabah Menurut kenyataan dikeluarkan oleh Ketua AMK Malaysia Akmal Nasir Naib Ket...
Datuk Seri Acryl Sani Dilantik Sebagai Ketua Polis Negara Baharu Berkuatkuasa 4 Mei Ini

Datuk Seri Acryl Sani Dilantik Sebagai Ketua Polis Negara Baharu Berkuatkuasa 4 Mei Ini

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 291 hits
243 total views 243 views today Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani dilantik sebagai Ketua Polis Negara menggantikan Tan Sri Abdul Hamid Bador berkuatkuasa pada 4 Mei 2021 Perkara ini diumumkan oleh Menteri Dalam...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu

Filem Sheriff Di Pawagam 18 April

Open House Special Ada Barista

Dolar Tidak Akan Ada Kegembiraan Tetapi Kecelakaan Membantu

Feeling Classy In Black Immalis

Selamat Sampai Dan Dah Check In Hotel Havona Kulai