Kit Siang Garis Lima Sebab Kenapa Zahid Perlu Letak Jawatan Presiden Umno


agendaily.com08/09/2022
Terdapat 21 LOA bernilai kira-kira RM5 bilion untuk mendapatkan peralatan dan sistem kapal LCS dengan kebanyakannya dibuat ketika Zahid menjadi Menteri Pertahanan.
Veteran DAP Lim Kit Siang hari ini (8 September 2022) menggariskan lima sebab kenapa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi perlu meletak jawatan Presiden UMNO, menjelang penggal Parlimen ke-14 akan berakhir Julai tahun depan.

Pertama, katanya semua parti politik dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang harus mengecam skandal kewangan RM50 bilion 1Malaysia Development Bhd (1MDB), dan menyelamatkan Malaysia daripada menjadi kleptokrasi sebagai landasan utama ikrar pilihan raya mereka.

Adakah Zahid bersedia melakukan ini? Soalnya.

Menurutnya bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad berkata sistem perundangan dan kehakiman negara akan menjadi bahan ketawa sekiranya bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diberi pengampunan. Adakah Zahid bersetuju?

Memetik kenyataan Abdul Hamid, Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu berkata sekiranya Lembaga Pengampunan bersetuju untuk membebaskan Najib, ia akan mengetepikan kerja keras yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pegawai kehakiman selama bertahun-tahun dalam membina kes terhadap Najib.

Abdul Hamid berkata: “Pendakwa Raya menghabiskan berbulan-bulan mengkaji kertas siasatan; bertahun-tahun Hakim-Hakim membicara dan mendengar rayuan lepas rayuan, merekod, menyemak dan mengkaji beribu-ribu halaman keterangan dan dokumen, mendengar berpuluh-puluh orang saksi dan menulis beratus-ratus halaman alasan penghakiman.

“Satu dua bulan selepas tertuduh disabitkan dan dihukum penjara berpuluh-puluh tahun dan didenda beratus-ratus juta atau berbilion, tanpa terpaksa melakukan apa yang disebut itu semua, ahli-ahli Lembaga Pengampunan, dengan satu ayat mengampun sabitan dan hukuman itu!”

Adakah Zahid bersetuju dengan Abdul Hamid? soal Kit Siang lagi.

Kedua, kata Kit Siang Presiden UMNO itu gagal menjadi saksi untuk memberi keterangan dalam perbicaraan Najib bahawa dia telah bertemu dengan penderma diraja Arab yang menderma RM2.6 bilion kepada bekas Perdana Menteri itu.

“Dia (Zahid) berkata demikian secara terbuka pada Ogos 2015. Diam dan gagal memberi keterangan dalam perbicaraan Najib hanya bermakna dia tidak bercakap benar pada Ogos 2015.

“Ketiga, terdapat ketidakupayaan Zahid untuk membersihkan dirinya daripada tanggungjawab besar bagi skandal kapal tempur pesisir pantai (LCS) bernilai RM9 bilion, dan percubaannya untuk menyalahkan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, penggantinya sebagai Menteri Pertahanan, atas skandal LCS.

“Zahid telah menafikan bahawa dia bertanggungjawab terhadap skandal LCS RM9 bilion, dan berkata adalah tidak munasabah untuk menyematkan kegagalan perolehan LCS kepadanya, kerana dia bukan Menteri Pertahanan semasa projek itu diberikan,” katanya.

Kit Siang berkata walaupun Zahid memegang jawatan Menteri Pertahanan dari April 2009 hingga Mei 2013, dan digantikan oleh Hishammuddin, dan kontrak itu ditangguhkan dan hanya ditandatangani pada 17 Julai 2014, kedua-dua laporan yang didedahkan mengenai skandal LCS, walaupun telah banyak disunting, menunjukkan bahawa Zahid yang mesti memikul tanggungjawab lebih besar daripada Hishammuddin untuk skandal LCS.

Katanya surat hasrat untuk pembekalan enam LCS pada nilai keseluruhan RM9 bilion telah dikeluarkan pada 15 Oktober 2010, dan surat pemberian (LOA) pada 16 Disember 2011, tetapi kontrak itu ditahan kira-kira dua dan satu setengah tahun, dan hanya ditandatangani pada 17 Julai 2014.

Bagaimanapun, antara isu LOA dan pemeteraian kontrak, terdapat 21 LOA bernilai kira-kira RM5 bilion untuk mendapatkan peralatan dan sistem, kebanyakannya dibuat ketika Zahid menjadi Menteri Pertahanan.

Memandangkan LOA yang dibuat semasa Hishammuddin menjadi Menteri Pertahanan selepas PRU-13 tidak mencecah RM700 juta, Zahid mesti memikul tanggungjawab yang lebih besar daripada Hishammuddin bagi skandal LCS.

Keempat, kata Kit Siang ialah terdapat ketidakupayaan Zahid untuk menjelaskan mengapa dia membatalkan keputusannya pada 2011, seperti yang disyorkan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), untuk kontrak membina enam LCS jenis Sigma buatan Belanda dan memilih Gowind buatan Perancis pengeluar kapal selam Scorpene tanpa berunding dengan TLDM sebagai pengguna terakhir.

“Akhir sekali, Zahid gagal menyatakan dengan jelas dan khusus bahawa Najib, sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan ketika itu, tidak bertanggungjawab ke atas skandal LCS, terutama kerana perolehan LCS berlaku ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan dalam Kabinet Tun Abdullah Ahmad Badawi,” katanya.

Terdapat 21 LOA bernilai kira-kira RM5 bilion untuk mendapatkan peralatan dan sistem kapal LCS dengan kebanyakannya dibuat ketika Zahid menjadi Menteri Pertahanan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/kit-siang-garis-lima-sebab-kenapa-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jahanam Duit Negara Tolak Umno Kalau Zahid Hamidi Tidak Letak Jawatan

Jahanam Duit Negara Tolak Umno Kalau Zahid Hamidi Tidak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 259 hits
Dua audit yang dijalankan secara berasingan berhubung pembelian enam Kapal Tempur Pesisir untuk Tentera Laut Diraja Malaysia mendedahkan bahawa kemungkinan terdapat perjanjian antara kontraktor utamanya dan pembuat kapal kontroversi DCNS se...
Penganalisis Ismail Ditekan Sebab Presiden Umno Tak Ada Apa Apa Jawatan Ini Satu Lipatan Sejarah Bagi Umno

Penganalisis Ismail Ditekan Sebab Presiden Umno Tak Ada Apa Apa Jawatan Ini Satu Lipatan Sejarah Bagi Umno

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 165 hits
Lengahkan tarikh PRU15 mungkin makan diri Ismail kata penganalisis August 28 2022 Ismail Sabri Yaakob pada minggu lalu menyatakan pilihan raya umum mungkin dilewatkan susulan kontroversi pembelian kapal pesisir laut PETALING JAYA Tindakan m...
Kit Siang To Zahid If Najib Was Wronged Why Is He Getting Zero Int L Support

Kit Siang To Zahid If Najib Was Wronged Why Is He Getting Zero Int L Support

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 243 hits
Veteran MP Lim Kit Siang today challenged Umno president Ahmad Zahid Hamidi to name one Commonwealth nation that believed Najib Abdul Razak didn t receive a fair trial This followed Zahid s claim during a special briefing for Umno leaders l...
Usul Zahid Berundur Letak Jawatan

Usul Zahid Berundur Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 177 hits
Faktor kesihatan juga sangat sesuai Pilihanraya segera dan tahun ini boleh dibuat dengan syarat Zahid letak jawatan berundur dan PakMail dilantik sebagai Pemangku Presiden Bila nak buat usul ini Pembangkang dan rakyat sudah bersedia dan tid...
Kekal Jawatan Letak Jawatan

Kekal Jawatan Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 111 hits
Empat hari lalu Azalina Othman Said mengesahkan menerusi hantaran di Facebook beliau masih berkhidmat sebagai penasihat khas kepada perdana menteri mengenai undang undang dan hak asasi manusia Sehari kemudian Pejabat Perdana Menteri mengelu...
Zahid Umno To Start Petition Drive For Najib S Royal Pardon

Zahid Umno To Start Petition Drive For Najib S Royal Pardon

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 147 hits
Umno members holding up placards in support of Najib during the Umno special briefing for divisional committee members and leaders at its headquarters in Kuala Lumpur World Trade Centre 8211 Malay Mail photo KUALA LUMPUR Umno president Datu...
Zahid To Address Umno Najib Supporters May Protest Against Pm

Zahid To Address Umno Najib Supporters May Protest Against Pm

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 133 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi is expected to address the concerns of roiled party members at a briefing today especially the jailing of Najib Abdul Razak according to a party insider The leader who spoke on condition of anonymity said t...
Walau Diperlekeh Zahid Hamidi Dakwa Umno Tetap Evergreen

Walau Diperlekeh Zahid Hamidi Dakwa Umno Tetap Evergreen

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 120 hits
ismaweb netTak ikut rentak pembangkang lengahkan PRU15 untuk serang partiBANGI 28 Muharam 1444H Jumaat UMNO tidak akan mengikut rentak pembangkang yang mahu melengahkan Pilihan Raya Umum ke 15 supaya dapat menyusun strategi mempelbagaikan p...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan