Kit Siang Anwar Tak Faham Perlembagaan


Pakej rangsangan ekonomi tidak perlu dibentang di Parlimen
29/03/2020


SEMALAM Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim mahu kerajaan membentangkan dan membahaskan pakej rangsangan ekonomi di Parlimen dahulu.

Namun mengikut Perkara 101 Perlembagaan Persekutuan, sesuatu peruntukan tambahan dibolehkan untuk dibelanjakan sebelum ianya dibentangkan di Parlimen.

Ini kerana setiap tahun memang ada perbezaan di antara peruntukan yang dibentangkan di Parlimen pada hujung tahun sebelumnya dengan perbelanjaan sebenar kerajaan pada tahun peruntukan.

Sebab itu hampir setiap tahun ada pembentangan bajet tambahan di Dewan Rakyat dan mengikut Perlembagaan ianya boleh dibentang dan diluluskan sebelum atau selepas perbelanjaan tambahan tersebut dibuat.

Perkara 101 Perlembagaan Persekutuan adalah jelas berkenaan hal ini, adalah mengikut Undang-undang dan Perlembagaan, kerajaan tidak perlu menunggu sebelum peruntukan tambahan dibahas, dibentang dan diluluskan di Parlimen dahulu sebelum ianya dibelanjakan.

Ini kerana penulis-penulis Perlembagaan kita dahulu faham bahawa kadangkala akan ada keadaan di mana kerajaan perlu berbelanja lebih untuk membantu rakyat dengan segera terutama di waktu negara dilanda krisis, seperti dalam keadaan krisis COVID-19 sekarang.

Pada minggu lepas, kerajaan United Kingdom juga telah mengambil langkah yang sama dengan kerajaan Malaysia iaitu mengumumkan dan membelanjakan pakej rangsangan ekonomi COVID-19 mereka tanpa menunggu pembentangan di Parlimen.

Sistem kerajaan dan Parlimen di Malaysia adalah lebih kurang sama dengan di United Kingdom, oleh itu konvensyen yang digunakan oleh mereka boleh digunakan di Malaysia.

Oleh itu cadangan Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim dan ahli-ahli politik PH supaya perbelanjaan tambahan dalam pakej rangsangan ekonomi COVID-19 yang diumumkan oleh Perdana Menteri kelmarin dibahaskan dahulu di Parlimen adalah tidak perlu dan membazir masa yang sebenarnya kita tidak ada sekarang.

Mereka seolah-olah sama ada tidak faham Perlembagaan atau mahu mencuri perhatian rakyat kepada kepentingan politik mereka (PH).

Rakyat dan negara tidak ada masa untuk melayan kerenah Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim ini sekarang di kala kita sedang berperang dengan COVID-19.

Biar kerajaan fokus buat kerja untuk menangani krisis ini dan bukan alih perhatian mereka kepada kepentingan politik anda (PH) pula.

Seperkara lagi, pada awal bulan ini ketika PM-7 Mahathir umum pakej rangsangan ekonomi COVID-19 kerajaan PH, mengapa tidak menjerit suruh dia bentang dulu di Parlimen pula?

Isham Jalil
29 Mac 2020

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net. Artikel ini pertama kali disiarkan dalam Facebook penulis.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/03/kit-siang-anwar-tak-faham-perlembagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar And Kit Siang Want The Government To Distribute Cash To Malaysians

Anwar And Kit Siang Want The Government To Distribute Cash To Malaysians

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 238 hits
Anwar wants the government to pay each Malaysian citizen RM250 a month totalling RM8 billion a month while Lim Kit Siang wants it to be RM1 000 a month to be paid from the Petronas reserves Anwar cadang kerajaan beri bantuan RM250 sebulan k...
Cadangan Kit Siang Tak Masuk Akal Azizi

Cadangan Kit Siang Tak Masuk Akal Azizi

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 179 hits
Azizi Safar KUALA LUMPUR Pelik melihat pembangkang kini begitu lantang mengkritik kerajaan dalam usaha menangani Covid 19 yang kini sudah meragut 11 nyawa di negara ini Walhal sejak pandemik itu dikesan penghujung tahun lalu ketika masih la...
Najib Razak Menjawab Dan Sekolahkan Pembantu Khas Kit Siang

Najib Razak Menjawab Dan Sekolahkan Pembantu Khas Kit Siang

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 172 hits
Pembantu khas Kit Siang marah bahawa kerajaan PN memberi kelonggaran untuk mengeluarkan duit KWSP Dia kata ini bukan duit kerajaan tapi ini duit rakyat yang digunakan untuk tolong rakyat sendiri Ok Saya nak bongkarkan sedikit kepada dia ker...
Kit Siang Calls For 2 Day Parliament Meeting To Approve Rm250 Bil Stimulus Package

Kit Siang Calls For 2 Day Parliament Meeting To Approve Rm250 Bil Stimulus Package

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 202 hits
DAP veteran Lim Kit Siang has called for a two day emergency meeting of Parliament to approve the government s RM250 billion economic stimulus package and debate the earliest possible re start of the Malaysian economic engine The Iskandar P...
Pembantu Kit Siang Marah Pasal Kwsp Ini Jawapan Dia

Pembantu Kit Siang Marah Pasal Kwsp Ini Jawapan Dia

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 291 hits
Pembantu khas Kit Siang marah bahawa kerajaan PN memberi kelonggaran untuk mengeluarkan duit KWSP Dia kata ini bukan duit kerajaan tapi ini duit rakyat yang digunakan untuk tolong rakyat sendiri Ok Saya nak bongkarkan sedikit kepada dia ker...
Edar Baki Topeng Percuma Dari China Kepada Orang Awam Cadang Kit Siang

Edar Baki Topeng Percuma Dari China Kepada Orang Awam Cadang Kit Siang

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 255 hits
MALAYSIAKINI KORONAVIRUS Lim Kit Siang hari ini meminta kerajaan mengedarkan 10 juta penutup hidung dan mulut yang diberikan Beijing secara percuma itu kepada rakyat Malaysia dengan memberikan keutamaan kepada petugas barisan hadapan yang s...
Covid 19 Kit Siang Says Stop Blaming Pakatan Harapan

Covid 19 Kit Siang Says Stop Blaming Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 206 hits
DAP veteran Lim Kit Siang today urged Malaysians to put aside their differences in the struggle to combat the Covid 19 outbreak which has claimed two lives in the country so far In a statement he said while Malaysians should not have lost t...
Kit Siang Whacks Perikatan For Pakatan S Failure

Kit Siang Whacks Perikatan For Pakatan S Failure

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 219 hits
DAP veteran Lim Kit Siang today chided the federal government for failing to communicate effectively the seriousness of the Covid 19 pandemic to the public He said Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin s national broadcast on Monday and W...
Military Better Suited To Boost Medical Facilities Not Enforce Mco Kit Siang

Military Better Suited To Boost Medical Facilities Not Enforce Mco Kit Siang

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 180 hits
CORONAVIRUS Military involvement in the fight against Covid 19 would be better placed to boost medical facilities and other capabilities instead of patrolling purposes opposition MP Lim Kit Siang said Lim said the armed forces which will be...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm