Kisah Rasulullah Pernah Disihir Dan Sebab Turun Surah Al Falaq


Pasti anda sudah sebati dengan surah tiga Qul, bukan? Ia juga dikenali dengan empat Qul yang merangkumi surah Al-Kafirun, surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan juga An-Nas.
Ia digelar sebagai empat Qul kerana permulaan surah ini dimulai dengan kalimah Qul. Dalam keempat-empat surah ini, ada 2 surah yang diturunkan secara serentak, iaitu surah Al-Falaq dan juga An-Nas yang merupakan dua surah terakhir dalam Al-Quran.
Menariknya mengenai surah ini adalah ia diturunkan berikutan peristiwa Rasulullah SAW yang telah disihir oleh seorang lelaki Yahudi, iaitu Labid bin Al-A’sham.
Penangan sihir itu cukup hebat sehingga membuatkan Baginda SAW merasa was-was terutamanya dalam perbuatan ibadah. Ada ketika, Baginda membayangkan melakukan sesuatu, namun rupanya ia belum lagi dilakukan.
Perkara itu sehingga merisaukan para sahabat dan isteri-isterinya. Namun, Baginda SAW tetap kuat melawannya dengan meminta petunjuk dan pertolongan dari Allah sehinggalah Allah mendatangkan Jibril AS untuk meruqyah (merawat) Baginda SAW.
Dari Abu Said Al-Khudri RA berkata – “Jibril AS pernah mendatangi Nabi SAW dan berkata: “Wahai Muhammad, adakah engkau sakit?” Kemudian, Nabi SAW menjawab: “Benar.” Lalu, Jibril berkata:
بِسْمِ اللهِ أَرْقِيْكَ، مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِيْكَ، مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللهُ يَشْفِيْكَ، بِسْمِ اللهِ أَرْقِيْكَ
Maksud: “Dengan nama Allah, aku meruqyahmu dari segala sesuatu yang mengganggumu dan dari keburukan penyakit ‘ain yang timbul dari pandangan mata orang yang dengki. Semoga Allah menyembuhkanmu. Dengan nama Allah, aku meruqyahmu.” (HR Muslim, no. 2186)
Pelajaran Dari Surah Ini
Melalui surah ini, kita mengetahui bahawa Rasulullah SAW pernah disihir akibat rasa tidak puas hati kaum Yahudi terhadapnya.
Imam Jalaluddin al-Mahali menyebut bahawa sihir yang dihantar kepada Baginda adalah diikat melalui tali busur dengan 11 ikatan. Lalu, Allah memberi petunjuk mengenai sihir tersebut dengan diturunkan ayat ini sebagai bacaan perlindungan.
Diriwayatkan juga ketika Nabi SAW membaca dua surah ini, iaitu surah Al-Falaq dan An-Nas, maka ikatan dari busur tersebut terlepas dan badan Baginda terasa ringan dari pengaruh sihir tersebut sehingga terlepaslah semua ikatan yang ada. (Tafsir Al-Jalalain, hlm. 615)
Kedua-dua surah ini juga diajarkan kepada kita untuk dibaca sebagai langkah melindungi diri daripada sihir serta penyakit was-was. Sebab itu, setiap kali sebelum menunaikan solat, kita boleh mengamalkan surah ini agar terhindar dari rasa tidak khusyuk.
Bahkan, ia juga digunakan dalam rawatan rukyah bagi membantu membaskan diri dari pengaruh sihir.
Ibnu Qayyim menyebut – “Mengenai sirah Baginda SAW yang terkena sihir, ia bukanlah aib kepada kemaksuman Baginda. Hal ini kerana, sihir merupakan sebuah penyakit, iaitu penyakit ‘ain dan ia boleh tertimpa kepada sesiapa bahkan juga Rasulullah. Nabi SAW menderita sakit ini sebagaimana Baginda menderita penyakit lain.” (Zaad Al-Ma’ad, 4:113-114)
Kesimpulan
Hasad dengki, sihir dan penyakit ‘ain adalah perkara yang berlegar dalam masyarakat kita, bahkan dari zaman para nabi lagi diriwayatkan telah berlaku perkara ini.
Iblis merupakan makhluk pertama yang dirudung permasalahan hasad dengki sehingga menyebabkan beliau sombong.
Kita lihat kesannya sehingga boleh memberi impak buruk kepada orang lain. Sebagai manusia yang beriman, kita tidak boleh mengelak dari perbuatan sihir itu, namun kita boleh mencegah dengan sentiasa mengamalkan ayat pelindung agar bebas dari penyakit ‘ain ini.
Salah satu caranya adalah dengan mengamalkan bacaan empat Qul ini.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Kisah Rasulullah Pernah Disihir Dan Sebab Turun Surah Al-Falaq appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/kisah-rasulullah-pernah-disihir-dan-sebab-turun-surah-al-falaq/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Tak Pernah Ada Me Time Rita Rudaini Tak Kisah Asalkan Dapat Bersama Dengan Anak Anak

Hiburan Tak Pernah Ada Me Time Rita Rudaini Tak Kisah Asalkan Dapat Bersama Dengan Anak Anak

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 222 hits
Bagi sesetengah ibu waktu bersendiri ataupun me time adalah mustahak kerana pada waktu itu para ibu dapat merehatkan seketika daripada melayan karenah anak anak dan menenangkan fikiran Namun lain pula bagi pelakon cantik yang juga ibu tungg...
Pernah Derita Akibat Disihir Instafamous Aisyah Hijanah Selamat Bersalin

Pernah Derita Akibat Disihir Instafamous Aisyah Hijanah Selamat Bersalin

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 298 hits
Semalam telah berakhir penantian selama beberapa tahun bagi pasangan suami isteri Instafamous iaitu Alif Teega dan isterinya Aisyah Hijanah apabila mereka selamat menimang cahaya mata sulung perempuan Berita gembira tersebut dikongsi kepada...
Setungku Roti Dan Daging Ini Tak Pernah Habis Dimakan Ratusan Sahabat Rasulullah

Setungku Roti Dan Daging Ini Tak Pernah Habis Dimakan Ratusan Sahabat Rasulullah

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 151 hits
Gambar rosinaliveMemberikan jamuan makan terhadap sahabat sahabat Nabi SAW yang kelaparan memang tidak luput diterapkan bagi setiap orang yang memiliki sedikit rezeki Karena para sahabat terdahulu gemar sekali membudayakan kebiasaan saling ...
Keistimewaan Orang Beriman Meski Tak Pernah Menjumpai Zaman Rasulullah

Keistimewaan Orang Beriman Meski Tak Pernah Menjumpai Zaman Rasulullah

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 220 hits
Gambar indiatimesMeyakini adanya Sang Pembawa Risalah dari Allah SWT sudah termasuk kewajiban bagi orang muslim sejagat Kita sebagai hamba yang bersahaja selayaknya kembali mengingat tentang perjuangan para utusan Nya dalam menegakkan perin...
Soal Blusukan Risma Berani Disumpah Alquran Saya Tidak Pernah Niat Tapi

Soal Blusukan Risma Berani Disumpah Alquran Saya Tidak Pernah Niat Tapi

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 148 hits
Belum lama menjabat sebagai Mensos Tri Rismaharini alias Risma langsung menarik perhatian banyak pihak dengan aksi blusukan yang dilakukan di sejumlah titik di kota Jakarta Sebagian pihak memuji aksi Risma namun sebagian lain ada yang kontr...
Hiburan Gayakan Baju Sama Dipakai Natasha Hudson Rizman Ruzaini Dedah Youtuber Pavitra Pernah Minta Bahu Baju Ditutup

Hiburan Gayakan Baju Sama Dipakai Natasha Hudson Rizman Ruzaini Dedah Youtuber Pavitra Pernah Minta Bahu Baju Ditutup

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 286 hits
Kecoh sebelum ini apabila pelakon Natasha Hudson telah menggayakan busana rekaan Rizman Ruzaini namun dikritik kerana dilihat tidak bersesuaian dengan Natasha yang kini bertudung namun baju gaun putih itu agak terdedah di bahagian bahu Wala...
Dah Pernah Cuba Buat Pupur Timun Meh Baca Perkongsian Ni

Dah Pernah Cuba Buat Pupur Timun Meh Baca Perkongsian Ni

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 152 hits
DAH PERNAH CUBA PUPUR TIMUN MEH BACA PERKONGSIAN NI Rasanya semuanya tahu timun kan Kalau korang nak timun ni sayur keempat paling banyak orang tanam around the world Timun ni jugak banyak khasiat terutama untuk kesihatan dan kecantikan apa...
Dia Bukan Selebriti Gred A Tapi Pernah Pakai Gaun Sama Natasha Hudson Pavithra Minta Tutupkan Bahu Dengan Sempurna

Dia Bukan Selebriti Gred A Tapi Pernah Pakai Gaun Sama Natasha Hudson Pavithra Minta Tutupkan Bahu Dengan Sempurna

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 245 hits
Memakai gaun putih terdedah bahu sama dengan Natasha Hudson personaliti masakan YouTube Pavithra pernah meminta agar bahagian terdedah itu ditutup ketika sesi fotografi majalah online Pepatung tahun lalu Berkongsi perkara tersebut di Instag...
Syekh Ali Jaber Pernah Beri Pesan Begini Jika Menemui Malam Jumat Dan Hari Jumat

Syekh Ali Jaber Pernah Beri Pesan Begini Jika Menemui Malam Jumat Dan Hari Jumat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 447 hits
Suatu ketika almarhum Syekh Ali Jaber berpesan ibadah paling utama di malam Jumat dan hari Jumat adalah membaca shalawat Perbanyak aktsiruu alayya minash sholaati yaumal jumu ah tuturnya Perbanyaklah bershalawat kepadaku di hari Jum at jela...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air