Kisah Lelaki Cacat Yang Jadi Kekasih Allah Dan Berkafan Kain Sutra



Khalaf bin al-Barza’i bertemu dengan lelaki yang punya kekurangan fisik. Siapa sangka, lelaki tersebut adalah kekasih Allah yang dimuliakan dengan berkafan kain sutra.
Alkisah, pada suatu hari Khalaf bin al-Barza’i bertemu dengan seorang lelaki saleh sebagaimana yang terdapat dalam kitab ‘Uyun al-Hikayat wa Qashash ash-Shalihin wa Nawadir az-Zahidin  karya Ibnu al-Jauzi. Namun lelaki saleh tersebut mempunyai cacat secara fisik. Ia adalah orang yang tuna netra, tidak memiliki tangan dan kaki. Khalaf yang melihatnya pun menyapanya dan bertanya, “Bagaimana kabarmu?”.
Mendengar pertanyaan dari Khalaf, lelaki tersebut menjawab, “Cinta dari kekasih (Allah Swt) selalu meliputiku. Dan aku juga tidak pernah merasakan sakit apapun ketika aku bersama cinta-Nya, sebab Dia tak pernah melupakanku”.
Khalaf yang penasaran kembali bertanya kepada lelaki tersebut, “Aku mungkin lupa tentangmu. Siapa gerangan yang engkau maksud itu?”
Sang lelaki tersebut kemudian menjawab, “Aku memiliki seorang kekasih yang selalu mengingatku. Bagaimana mungkin seorang kekasih tak ingat kekasihnya. Dia selalu menampakkan pandangannya dengan tanda-tanda pada akal dan hati”.
Khalaf yang merasa iba dengan kondisi lelaki tersebut, akhirnya menawarkan bantuan, “Maukah kamu aku nikahkan dengan seorang perempuan, agar ada seseorang yang selalu membantumu?”
Mendapat tawaran dari Khalaf, lelaki tersebut bukannya menjawab malah menangis dan mengarahkan padangannya ke atas sambil berseru, “Duhai kekasih hatiku!” dan seketika lelaki tersebut langsung jatuh pingsan.
Setelah lelaki itu sadar, Khalaf yang penasanaran tentang apa yang telah dikatakan sesaat sebelum pingsan pun bertanya, “Apa yang kamu katakan barusan?”
Mendapat pertanyaan dari Khalaf, lelaki saleh itu kembali tidak menjawab. Ia justru bertanya penuh keheranan tentang tawaran menikah yang sebelumnya ditawarkan kepadanya, “Bagaimana mungkin engkau akan menikahkanku! Aku ini kan pemilik dan pengantinnya dunia aku memiliki semua hal!”
Mendengar jawaban tersebut, Khalaf pun kaget dan berkata kepadanya, “Apa yang kamu miliki? Tangan dan kaki pun kamu tak punya. Kamu juga buta. Makan saja, kamu seperti makannya binatang,” 
Akhirnya, lelak tersebut menjelaskan kepada Khalaf bahwa dirinya ridha dengan apapun yang diberikan dan ditakdirkan oleh kekasihnya yaitu Allah Swt. Ia juga selalu berdzikir kepada-Nya dengan lisannya.
Namun, tidak lama kemudian lelaki tersebut meninggal dunia. Khalaf menyumbang sebuah kain kafan untuk digunakan membungkus jenazah lelaki tersebut. Dan karena terlalu panjang, kain kafan itu akhirnya dipotong oleh Khalaf al-Barza’i.
Hingga pada suatu malam, setelah pemakaman jenazah lelaki tersebut. Khalaf bermimpi, dalam mimpinya tersebut dia mendengar ada suara yang berkata kepadanya, “Wahai Khalaf, engkau sungguh pelit sekali terhadap kekasihku dengan memberikan kain kafan yang engkau potong kemarin itu. Sekarang, aku kembalikan saja kain kafan pemberianmu. Aku akan mengakafaninya dengan kain sutra.”
Ketika bangun dari tidurnya, Khalaf pun bergegas menuju sebuah kamar yang ada di rumahnya. Kamar tersebut awalnya digunakan untuk menyimpan kafan yang disumbangkan untuk membungkus lelaki cacat tersebut. Namun, anehnya ketika sampai di kamar tersebut, Khalaf menemukan kain kafan pembungkus jenazah lelaki cacat tersebut telah tergeletak di kamar itu.
Ridha terhadap pemberian dan takdir Tuhan memang mudah diucapkan dimulut manusia, namun sulit dilakukan dan dipraktekkan oleh manusia itu sendiri. Karena ridha adalah bahagianya hati terhadap pahitnya ketentuan Tuhan, sebagaimana diungkapkan oleh al-Jurjani dalam kitab Mu’jam al-Tarifat.
Namun, siapa yang bisa ridha dengan ketetapan Tuhan akan berada pada derajat tertinggi, yaitu menjadi kekasih Allah. Sebagaimana lelaki saleh cacat yang menjadi kekasih Allah Swt, karena ridha dengan ketentuan-Nya. Semoga kita semua selalu ridha dengan cobaan yang diberikan oleh Allah Swt kepada kita semua.
Artikel asli : islami.co
The post Kisah Lelaki Cacat yang Jadi Kekasih Allah dan Berkafan Kain Sutra appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/12/11/kisah-lelaki-cacat-yang-jadi-kekasih-allah-dan-berkafan-kain-sutra/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sempat Berniat Donorkan Matanya Untuk Anak Yatim Melly Goeslaw Allah Punya Keputusan Lebih Baik

Sempat Berniat Donorkan Matanya Untuk Anak Yatim Melly Goeslaw Allah Punya Keputusan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 327 hits
Gadis tunanetra yang bernama Salsa tersebut dikabarkan meninggal dunia akibat tumor yang dideritanya
Allah Sebaik Baik Penjaga Anak Kita Biasakan Setiap Hari Dengan Doa Ni

Allah Sebaik Baik Penjaga Anak Kita Biasakan Setiap Hari Dengan Doa Ni

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 836 hits
Sehebat mana pun kita menjadi ibu ayah tetap bergantung kepada Allah untuk menjaga anak anak sepanjang masa Sebab itulah setiap hari perlu titipkan doa sebagai pendinding anak anak walau di mana mereka berada Melalui perkongsian Puan Wan Nu...
Masya Allah Raja Salman Arab Saudi Sukses Lumpuhkan Corona Di Negerinya

Masya Allah Raja Salman Arab Saudi Sukses Lumpuhkan Corona Di Negerinya

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 233 hits
Kabar baik datang dari negeri Raja Salman bin Abdulaziz Arab Saudi Kerajaan ini telah mengumumkan bahwa negaranya berhasil mengendalikan pandemi Covid 19 dan melumpuhkan virus asal Wuhan tersebut Hal ini dibuktikan dengan melambatnya angka ...
Rezeki Allah Ganti

Rezeki Allah Ganti

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 304 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Alhamdulillah hasil mengumpul duit gaji KK dapat membeli sebuah mesin pengadun yang baru untuk diganti dengan yang lama asSedia maklum episod duka KK ekoran dari pengadun kek yang lama dah rosak tak kis...
Lahir Usia 28 Minggu Sebesar Tapak Tangan Kuasa Allah Eusoff Membesar Dengan Sihat

Lahir Usia 28 Minggu Sebesar Tapak Tangan Kuasa Allah Eusoff Membesar Dengan Sihat

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 447 hits
Usia kandungan baru 28 minggu tapi kuasa Allah anak yang dilahirkan dengan berat seumpama sekilo gula kini membesar dengan sihat dan cukup bijak sekali Dari lahir hinggalah usianya 3 bulan lebih berkampung di hospital semuanya dilalui denga...
Uah Ingatkan Janji Allah Soal Pembunuhan

Uah Ingatkan Janji Allah Soal Pembunuhan

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 188 hits
Ustadz Adi Hidayat mengucapkan duka cita mendalam atas meninggalnya 6 anggota FPI yang ditembak polisi di Tol Cikampek Senin dinihari lalu Dalam kanal You Tube Adi Hidayat Official yang diunggah Kamis malam atas nama Keluarga Besar Adi Hida...
Tulis Doa Doa Kita Supaya Setiap Satunya Allah Kabulkan

Tulis Doa Doa Kita Supaya Setiap Satunya Allah Kabulkan

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 951 hits
Tulis Doa Doa Kita Supaya Setiap Satunya Allah Kabulkan Kita selalu lupa Kita manusia yang tak berapa kuat ingatannya Ada banyak benda yang kita teringat nak berdoa tapi bila sampai masanya selepas solat Terus lupa apa yang nak didoakan Lup...
Kelebihan Zikir Subhanallah Wabihamdihi Tak Sampai 5 Minit Ganjarannya Allah Ampunkan Dosa Yang Lalu

Kelebihan Zikir Subhanallah Wabihamdihi Tak Sampai 5 Minit Ganjarannya Allah Ampunkan Dosa Yang Lalu

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 835 hits
Kelebihan Zikir Subhanallah Wabihamdihi Tak Sampai 5 Minit Ganjarannya Allah Ampunkan Dosa Yang Lalu l Assalamualaikum Apa yang kita boleh buat dalam 5 minit Kerja confirm tak kan sempat habis Makan minum pun lebih lama lagi dari tu Apa lag...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way