Kisah Hidup Ibarat Dongeng Cinderella Imelda Marcos Dari Hidup Miskin Hingga Pernah Dinobat Miss Manila


Mungkin generasi muda sekrang tidak mengenali Imelda Marcos yang merupakan isteri kepada bekas Presiden Filipina iaitu Ferdinand Marcos. Pernah satu ketika di mana beliau ditolak oleh rakyat di sana. Walaupun sesetengah pemimpin berakhir dengan gembira tetapi beliau pernah digelar ‘rama-rama besi’.
Mesti ramai yang terpinga-pinga kenapa beliau digelarkan sedemikian. Ini kerana beliau pernah menyalahgunakan kuasa suatu ketika dahulu. Walaupun demikian, ada satu kisah menarik tentangnya.
Pernah menjadi Ratu Cantik Manila
Nama sebenarnya ialah Imelda Trinidad Romualdez Marcos yang dilahirkan pada 2 Julai 1929, ibunya seorang anak yatim manakala bapanya seorang peguam. Sejak kecil lagi beliau meminati muzik dan panggung wayang sejak kecil.
Selepas mendapat pendidikan, beliau memutuskan untuk menolong keluarganya dengan menyanyi dan mengambil bahagian dalam pertandingan ratu cantik. Secara tidak langsung, beliau memenangi gelaran ratu cantik di kampung halamannya.
Hasil daripada itu, kerjayanya sebagai ratu telah berkembang sehinggakan beliau di nobatkan sebagai Miss Manila dan dipilih menjadi model utama negara tersebut. Wajahnya sentiasa dimainkan pada hadapan majalah dan membuatkan ramai jejaka-jejaka di negara tersebut jatuh hati padanya.
Kejelitaannya sudah terpaut oleh jejaka tampan di maan seorang ahli kongres muda yang bernama Ferdinand Emmanuel Edralin Marcos. Tertawan dengan kecantikkannya membuatkan jejaka ini melamarnya hanya selepas 11 hari mereka bertemu. Kehidupan miskinnya sudah berakhir setelah dilamar oleh anak orang kaya Filipina.
Majlis perkahwinan mereka diadakan dengan meriah dan penuh kegembiraan secara besar-besaran. Selepas mendirikan rumahtangga, Imelda sudah tidak menyanyi malah bergiat aktif dalam bidang politik.

Usaha dan semangat pasangan ini dalam bidak politik telah membuahkan hasil di mana Ferdinand Marcos diangkat menjadi Presiden Filipina. Sejak dari itu, beliau memainkan peranan penting bagi Filipina di mana Imelda pergi ke seluruh dunia dalam misi diplomatik dan memegang beberapa jawatan kerajaan.
Dengan kecantikan dan daya tarikan yang menarik dalam bakat diplomatik telah menjadikan negara itu salah satu negara paling terkemuka pada ketika itu. Imelda juga membantu membina banyak kemudahan yang menarik dan penting termasuklah pusat jantung, institut nefrologi, pusat kongres, Istana Kelapa dan banyak lagi.

Pada tahun 1972, Ferdinand Marcos menyingkirkan Perlembagaan negara dan menubuhkan sistem diktator. Bersama isterinya, Ferdinand mendapat akses kepada belanjawan kerajaan.
Imelda tidak dapat mengawal dirinya dan kemudiannya berubah menjadi seorang yang tersangat boros dalam berbelanja. Ia kelihatan seperti dia membeli semua yang diimpikannya ketika masih kecil.
Imelda cuba untuk melupakan zaman kanak-kanaknya yang miskin malah mengharamkan sebuah buku yang ditulis oleh seorang wartawan Filipina. Wartawan tersebut mahu menceritakan kisah Imelda ketika muda sebagai seorang yang miskin seperti mana rakyat Filipina yang lain pada ketika itu.
Akhir tahun 1986, kerajaan Ferdinand telah digulingkan dan dibuang dari negara serta didakwa kerana kedua suami isteri ini telah menyalahgunakan kuasa. Untuk pengetahuan anda, setelah Ferdinand meninggal, baru mereka sekeluarga dibenarkan pulang ke Filipina semula.
Secara tidak langsung, Imelda telah membuka muzium kasut hasil daripada pembeliannya ketika pemerintah dahulu. Kehidupannya adaalh bukti sebenar tentang apa yang boleh terjadi kepada kisah dongeng apabila ia berhadapan dengan realiti yang menyakitkan.
Supaya kisah ini menjadi teladan kepada semua yang membacanya.
 
Sumber: Iluminasi
 
 
 
 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/02/kisah-hidup-ibarat-dongeng-cinderella-imelda-marcos-dari-hidup-miskin-hingga-pernah-dinobat-miss-manila/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Pernah Di Susukan Selepas Di Lahirkan Polis Dedah Kisah Sebenar Bayi Ditinggalkan Bersama Sekeping Nota

Tidak Pernah Di Susukan Selepas Di Lahirkan Polis Dedah Kisah Sebenar Bayi Ditinggalkan Bersama Sekeping Nota

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 309 hits
Tidak Pernah Di Susukan Selepas Di Lahirkan Polis Dedah Kisah Sebenar Bayi Ditinggalkan Bersama Sekeping Nota
Zamir Ibarat Mati Hidup Semula

Zamir Ibarat Mati Hidup Semula

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 170 hits
Itu perumpamaan boleh dikaitkan dengan perjalanan karier Zamir Selamat selepas menyertai Pulau Pinang pada jendela perpindahan kedua yang lalu selain mahu membantu Pulau Mutiara berada di kedudukan lebih baik dalam saingan Liga Perdana JOHO...
Wartakan Bersatu Ini Hak Milik Kekal Seumur Hidup Hingga Kiamat Kepada Mahathir Mukhriz Muhyiddin

Wartakan Bersatu Ini Hak Milik Kekal Seumur Hidup Hingga Kiamat Kepada Mahathir Mukhriz Muhyiddin

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 298 hits
Itu pun satu cadangan yang BAIK Dan ini pun satu cadangan yang bermutu Perhimpunan agung juga perlu diwartakan SEBAGAI majlis ANGGUK Dan yes man Pinda Dan tambahan Diwariskan kepada anak menantu cucu Sekian terima kasih
Kisah Hidup Colonel Sanders Dan Kentucky Fried Chicken

Kisah Hidup Colonel Sanders Dan Kentucky Fried Chicken

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 421 hits
Kisah Hidup Colonel Sanders dan Kentucky Fried ChickenWajah Colonel Sanders yang terpapar pada logo kotak dan visual KFC pasti mengingatkan kita tentang pengasas KFC iaitu Colonel Harland Sanders Tahukah anda Colonel Sanders merupakan penia...
Kisah Kontroversi Kemenangan Miss Korea 2018

Kisah Kontroversi Kemenangan Miss Korea 2018

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 274 hits
Kisah Kontroversi kemenangan Miss Korea 2018 Dapat bayangkan tak tekanan kalau hidup di negara yang pentingkan kecantikan macam dekat Korea Aku terbaca tentang kisah kontroversi kemenangan Miss Korea 2018 Miss Soo Min Kim Jadi kontroversi b...
Vomit Food Poisoning Ruin Imelda Marcos 90th Birthday Bash

Vomit Food Poisoning Ruin Imelda Marcos 90th Birthday Bash

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 258 hits
More than 260 guests were taken to hospital with food poisoning during the 90th birthday celebrations for Imelda Marcos wife of late Philippines dictator Ferdinand Marcos Guests to the party had been fed rice boiled eggs and chicken Adobo a...
Dulu Baca Berita Sekarang Seorang Youtuber Berjaya Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Pernah Gagal Dalam Hidup

Dulu Baca Berita Sekarang Seorang Youtuber Berjaya Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Pernah Gagal Dalam Hidup

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 413 hits
Dalam dunia ini tiada siapa yang suka mengalami kegagalan kerana ia adalah bukti bagi satu usaha atau prestasi yang tidak mencukupi untuk mencapai sesuatu matlamat Tetapi tiada siapa yang tidak pernah merasai kegagalan dalam hidup Kegagalan...
Permohonan Rayuan Bantuan Sara Hidup 01 Julai 2019 Hingga 15 Ogos 2019 Kini Dibuka Jom Isi Sekarang

Permohonan Rayuan Bantuan Sara Hidup 01 Julai 2019 Hingga 15 Ogos 2019 Kini Dibuka Jom Isi Sekarang

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 398 hits
Hai korang Esok dah 01 Julai pada siapa yang permohonan BSH Bantuan Sara Hidupnya hari tu gagal tetapi memenuhi syarat yang ditetapkan jangan lupa buat permohonan rayuan ye Bayaran untuk fasa ke 3 bakal dibuat pada bulan Ogos ni dan seperti...
Hilang Setengah Otak Ada 0 1 Peratus Untuk Hidup Kisah Lelaki Ini Survive Sangat Luar Biasa

Hilang Setengah Otak Ada 0 1 Peratus Untuk Hidup Kisah Lelaki Ini Survive Sangat Luar Biasa

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 286 hits
Seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama Minionman telah didekati oleh seorang lelaki yang tidak dikenali di dalam sebuah kereta api MRT di Singapura Menurutnya lelaki itu yang bernama Takalah Tan mula mendekatinya dengan memuji baju ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah