Hilang Setengah Otak Ada 0 1 Peratus Untuk Hidup Kisah Lelaki Ini Survive Sangat Luar Biasa


Seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama Minionman, telah didekati oleh seorang lelaki yang tidak dikenali di dalam sebuah kereta api MRT di Singapura.
Menurutnya, lelaki itu yang bernama Takalah Tan mula mendekatinya dengan memuji baju yang dipakai oleh Minionman itu.
Walau bagaimanapun, Minionman beranggapan Takalah seperti hanya mahu menyakatnya sahaja sambil memandang pelik terhadapnya. Oleh kerana itu, Minionman pun hanya melayannya secara endah tak endah sahaja.
This man started our conversation by telling me he only had half his brain left. To lose half your brain to a stupid accident and still have the heart and resolve of two men. Talakah Tan is humanity at its finest. God bless
— minionman (@SP1DERBOI) June 18, 2019

Takalah yang kemudiannya dilihat bersungguh-sungguh untuk berborak dengan Minionman itu, telah membuatkan Minionman berminat untuk menunggu dan mendengar cerita yang mahu diceritakan oleh Takalah.
Beliau melahirkan rasa kesyukuran kerana menunggu serta mendengar cerita yang boleh dijadikan inspirasi oleh Takalah. Ini kerana, rupa-rupanya seseorang yang kelihatan pelik dan tak dikenali itu adalah merupakan seorang insan yang sanat luar biasa.
Begini ceritanya.
Seperti yang telah diceritakan oleh Minionman menerusi akaun Twitternya, Takalah merupakan seorang mangsa kemalangan yang mengalami kecederaan parah yang berlaku pada Mei 1994.
Sebelum beliau mengalami kemalangan ngeri itu, beliau merupakan seorang atlit triathlon. Bukan itu sahaja, beliau juga merupakan seorang graduan universiti yang lulus dengan cemerlang dalam bidang kejuruteraan. Sesudah beliau berjaya menamatkan pelajarannya, beliau terus mendapat peluang untuk memulakan kerjayanya di sebuah syarikat ‘multinational’.
Dudes name is takalah and was a great sportsman growing up, competing in tri-athalons and the like. Smart too, seeing he graduated from university with awards, an engineering degree and the promise of a job placement in a renowned multinational firm. pic.twitter.com/10Xleryp85
— minionman (@SP1DERBOI) June 18, 2019

Namun begitu, nasib tidak menyebelahinya apabila seminggu sebelum beliau mahu memulakan kariernya, beliau terlibat dalam satu kemalangan ngeri yang telah mengubah keseluruhan hidupnya.
Takalah telah mengalami kecederaan yang parah di kepala sehingga menyebabkan setengah daripada otaknya tidak boleh berfungsi, patah tiga daripada tulang rusuknya, bahu terkehel, dan tulang kering kaki kanannya hampir hancur dan telah dipendekkan sebanyak satu setengah inci.
Lebih memburukkan lagi, menurut Takalah, pakar bedah yang merawatnya itu memberitahu kepadanya bahawa peluangnya untuk hidup walaupun pembedahan tersebut berjaya dilakukan hanyalah sebanyak 0.1 peratus.
Gambar: About Insurance Takalah turut kehilangan darah yang banyak, dimana ianya boleh memberi kesan kepada oksigen di dalam badannya.
Takalah walau bagaimanapun amat bernasib baik kerana berjaya pulih daripada tragedi ngeri yang berlaku dalam hidupnya itu.
Namun menurut Takalah, sejurus dia sedar daripada pembedahan itu, beliau tidak mengetahui apa-apa serta terpaksa mempelajari segala yang pernah dipelajarinya sebelum ini, termasuklah benda-benda yang remeh seperti bercakap.
Menurut satu artikel yang diterbitkan oleh Red Cross, Takalah bukan sahaja seorang atlit, beliau juga merupakan seorang atlit triathlon, bekas komando, juara tinju, skydiver, bungee-jumper dan penyelam skuba.
Semasa beliau berumur 24 tahun, beliau telah berjaya mencatat pelbagai kejayaan dalam hidupnya.
Selepas enam tahun beliau meninggalkan hospital, beliau telah mula bekerja di beberapa syarikat. Katanya, sukar baginya untuk bekerja dalam keadaan ingatan memori yang tidak berapa kuat.
Gambar: Shorthand Social Walaupun begitu, ianya bukanlah batu penghalang untuk Takalah melanjutkan pelajaran dan memperoleh Sarjana Kesihatan Awam serta diploma dalam bidang pendidikan.
Beliau juga kini seorang penceramah motivasi dan kerap menderma darahnya. Sehingga tahun 2016 sahaja, beliau telah menderma sebanyak 50 kali.
Kisah Takalah ini boleh dijadikan sebagai inspirasi serta pengajaran tentang kita yang sering mengeluh serta tidak bersyukur dengan kekurangan dan kelebihan yang kita ada jika hendak dibandingkan dengan apa yang dilalui oleh Takalah ini.
Untuk mengetahui ceritanya dengan lebih lanjut, tonton video mengenai Takalah seperti berikut:

Sumber: Mothership.SG


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/20/hilang-setengah-otak-ada-0-1-peratus-untuk-hidup-kisah-lelaki-ini-survive-sangat-luar-biasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Jatuh Bangun Lelaki Luar Biasa Bernama Jack Ma Beri Inspirasi

Kisah Jatuh Bangun Lelaki Luar Biasa Bernama Jack Ma Beri Inspirasi

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 420 hits
Pasti ramai yang biasa mendengar nama Jack Ma Seorang jutawan dan usahawan teknologi paling berjaya di dunia dan merupakan pengasas syarikat e dagang terbesar Alibaba Group Holding Ltd Namun di sebalik nama itudan kisah kisah kejayaannya ya...
Masuk Icu Baru Tahu Ada Jangkitan Kuman Nampak Aktif Ibu Ini Kongsi Kisah Hilang Cahaya Mata Menjelang Syawal

Masuk Icu Baru Tahu Ada Jangkitan Kuman Nampak Aktif Ibu Ini Kongsi Kisah Hilang Cahaya Mata Menjelang Syawal

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 366 hits
Hati ibu mana yang tidak hancur apabila anak yang disayangi kembali ke pangkuan Ilahi Pasti setiap telatah si anak sering bermain di mata mengenangkan hari hari yang berlalu tanpanya di sisi Seorang pengguna Facebook mengimbau kembali memor...
Budak Alami Sesak Nafas Sakit Kepala Luar Biasa Selepas Berputar Di Buaian

Budak Alami Sesak Nafas Sakit Kepala Luar Biasa Selepas Berputar Di Buaian

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 246 hits
Kebanyakan kanak kanak sangat gemar bermain buaian Selain bermain dengan cara menghayun buaian ada yang lebih suka memutar buaian tersebut sehingga tali rantai buaian berbelit sebelum dilepaskan membuatkan buaian itu berputar dengan sangat ...
Sweet Sangat Mv Kisah Cinta Kita Hafiz Suip

Sweet Sangat Mv Kisah Cinta Kita Hafiz Suip

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 364 hits
Alahai suka sangat CN tengok MV Kisah Cinta Kita Hafiz Suip ni Dah lah lagunya best sweet romantik dengan MV pulak Hafiz dengan wife cair mak tengok Memang layan habis lagu ni tau Cuba lah korang dengar tengok MV ni Pasti jatuh hati gituw K...
Ketam Kelapa Spesies Ketam Luar Biasa Yang Mungkin Anda Tidak Ketahui Tentang Kewujudannya

Ketam Kelapa Spesies Ketam Luar Biasa Yang Mungkin Anda Tidak Ketahui Tentang Kewujudannya

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 2200 hits
Ketam kelapa atau Birgus latro merupakan ketam terbesar yang lazimnya ditemui di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik Makanan utama mereka ialah buah buahan dan kekacang Apa yang menarik tentang ketam ini ialah mereka boleh memanjat pokok S
Luar Biasa 30 Ribu Wisatawan Saksikan Tari Bali Padma Bhuwana

Luar Biasa 30 Ribu Wisatawan Saksikan Tari Bali Padma Bhuwana

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 169 hits
Kemeriahan benar benar tercipta di Pesta Kesenian Bali 2019 Berbagai atraksi diserbu pengunjung
Demokrat Larang Kader Bicara Kongres Luar Biasa

Demokrat Larang Kader Bicara Kongres Luar Biasa

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 250 hits
Amir pun meminta para kader tidak melakukan komunikasi publik untuk membahas isu desakan tersebut Termasuk juga masalah internal partai lainnya
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024