Khuatir Risiko Jangkitan Covid 19 Ibu Bapa Masih Tak Yakin Hantar Anak Ke Sekolah


 
Yasmin Abdul Latif -September 7, 2021 Menteri Pendidikan Radzi Jidin dilaporkan mengesahkan sesi persekolahan secara bersemuka akan dimulakan semula pada 3 Okt.PETALING JAYA: Masih ada ibu bapa yang meluahkan kebimbangan untuk membenarkan anak mereka meneruskan sesi persekolahan pada 3 Okt kerana khuatir dengan risiko jangkitan Covid-19.
Syarifah Abdul, ibu kepada pelajar sekolah rendah di Perak berkata, dengan penularan varian baharu serta ketiadaan makluman mengenai pemberian vaksin kepada murid, beliau berasa lebih selamat jika anak-anaknya meneruskan pembelajaran dari rumah.
“Kes masih lagi berbelas ribu dengan wujudnya varian-varian baharu, murid sekolah pun masih belum lagi diberi vaksin, jadi saya sebagai ibu, saya bimbang nak hantar anak ke sekolah.
“Varian-varian baharu ini kita tidak tahu sejauh mana ia boleh menyerang, malah kanak-kanak pun tidak terlepas daripada terkena jangkitan,” katanya kepada FMT.
Menurutnya, jika sesi persekolahan ingin diteruskan, inisiatif seperti membuka kelas secara bergilir-gilir boleh dilaksanakan dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat.
“Kalau sekolah tetap dibuka, saya rasa elok kelas dibuat secara bergilir-gilir untuk mengurangkan bilangan pelajar di sekolah dan SOP yang lebih ketat perlu ditekankan,” katanya.
Sementara itu seorang lagi ibu, Halimahton Ibrahim berkata, pihak sekolah juga perlu memaklumkan terlebih dahulu status vaksinasi guru dan kakitangan kepada ibu bapa sebelum sesi persekolahan bermula.
“Bagi saya, sebelum sekolah dibuka, saya harap ibu bapa dimaklumkan terlebih dahulu status vaksinasi guru dan kakitangan yang terlibat dalam sesi persekolahan Oktober ini,” ujarnya.
Bagaimanapun, ibu kepada pelajar sekolah menengah di Kelantan, yang ingin dikenali sebagai Hafidah pula menyambut baik pembukaan sekolah bagi membolehkan anak-anak meneruskan sesi pembelajaran yang lebih berkualiti bersama guru secara bersemuka.
Hafidah berkata, kelas secara dalam talian menjadi mencabar apabila ibu bapa tidak dapat memantau pembelajaran anak-anak memandangkan ada yang perlu bekerja.
“Bagus juga sekolah dibuka secara bersemuka, cabaran juga belajar dari rumah ini sebab kami ada yang keluar bekerja, memang tak sempat pantau anak-anak, jadi memang bergantung kepada guru.
“Lagi-lagi anak saya bakal menduduki PT3, jadi saya rasa lebih baik dia belajar secara bersemuka sebab kalau di rumah ini, susah nak fokus dengan masalah internet lagi,” katanya.
Terdahulu, Menteri Pendidikan Radzi Jidin dilaporkan mengesahkan sesi persekolahan secara bersemuka akan tetap dilaksanakan mulai 3 Okt.
Bagaimanapun katanya, ia tidak melibatkan negeri yang masih berada bawah fasa pertama Pelan Pemulihan Negara (PPN), iaitu Kedah, Selangor, Johor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/khuatir-risiko-jangkitan-covid-19-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sesi Sekolah Bermula 3 Oktober Ibu Bapa Boleh Pilih Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Kpm

Sesi Sekolah Bermula 3 Oktober Ibu Bapa Boleh Pilih Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Kpm

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 197 hits
Ibu bapa boleh pilih tidak hantar anak ke sekolah KUALA LUMPUR Meskipun sesi bersemuka sekolah bermula pada 3 Oktober ini ibu bapa atau penjaga diberi pilihan untuk tidak menghantar anak ke sekolah Menteri Kanan Pendidikan Datuk Radzi Jidin...
Sekolah Mulai Dibuka Kembali Bpkn Ingatkan Masih Banyak Anak Yang Belum Divaksinasi

Sekolah Mulai Dibuka Kembali Bpkn Ingatkan Masih Banyak Anak Yang Belum Divaksinasi

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 170 hits
Kegiatan pembelajaran tatap muka secara serempak akan dimulai pada awal September ini Menurut rencana jika pembelajaran tatap muka diterapkan secara serempak maka akan dilakukan maksimal dua kali dalam sepekan dengan durasi dua jam setiap h...
Terkini Ibu Bapa Tidak Perlu Bimbang Masih Belum Ada Keputusan Vaksin Untuk Kanak Kanak

Terkini Ibu Bapa Tidak Perlu Bimbang Masih Belum Ada Keputusan Vaksin Untuk Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 247 hits
Sidang media yang bersiaran langsung daripada Kementerian Kesihatan Malaysia disampaikan oleh Menteri Kesihatan YB Khairy Jamaludin memaklumkan bahawa para ibu bapa tidak perlu bimbang kerana belum ada keputusan untuk beri vaksin Covid 19 k...
11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 271 hits
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran Ada yang kata susu ni banyak gula susu ni banyak perisa Habisnya ibu bapa pening nak pilih susu bagi ana...
Seramai 1 517 Murid Kehilangan Salah Seorang Ibu Bapa Atau Keduanya Sekali Akibat Covid 19

Seramai 1 517 Murid Kehilangan Salah Seorang Ibu Bapa Atau Keduanya Sekali Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 234 hits
Kementerian Pelajaran Malaysia memaklumkan seramai 1 517 murid di seluruh negara kematian salah seorang ibu bapa atau kedua duanya sekali akibat virus Covid 19 Menurut laporan KPM berkata angka ini direkodkan antara Mac 2020 sehingga Ogos i...
Pdpr Ibu Bapa Tidak Diberi Panduan Didik Anak Anak Di Rumah

Pdpr Ibu Bapa Tidak Diberi Panduan Didik Anak Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 226 hits
Perdana Menteri baharu yang akan melantik menteri kabinet pada dalam masa terdekat perlu mengkaji semula program Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah yang dilaksanakan oleh pentadbiran PM Mahiaddin Yassin sebelum ini Menurut mantan Menteri ...
Vide0 8 Bulan Tak Balik Anak Buat Suprise Reaksi Ibu Bapa Undang Seb4k Alhamdulillah Hari Ini Balik Dengan Kejayaan

Vide0 8 Bulan Tak Balik Anak Buat Suprise Reaksi Ibu Bapa Undang Seb4k Alhamdulillah Hari Ini Balik Dengan Kejayaan

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 309 hits
Ker1nduan seorang ibu dan ayah akhirnya terubat selepas anak lelaki mereka pulang ke rumah dan membuat kejvtan Rata rata netizen yang melihat video tersebut akui sebak melihat reaksi berharga warga emas ini Kejutan untuk tokwan maktokMeneru...
Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

Anak Anak Masih Cari Arwah Ibu Shuib Hilang Kata Kata Mahu Anak Anak Bergelar Al Hafiz

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 156 hits
Selepas hampir tiga minggu pemergian isteri tercintanya Siti Sarah Shuib berkongsi perkembangan terkini ketiga tiga anaknya yang saban hari merindui ibu mereka Menerusi sesi Live di Instagramnya bersama rakannya Abu Talib Husin dan pendakwa...
Ibu Hamil Menyusu Jangan Takut Ambil Vaksin Covid 19 Anak Juga Akan Dapat Antibodi Yang Sama Dari Ibu

Ibu Hamil Menyusu Jangan Takut Ambil Vaksin Covid 19 Anak Juga Akan Dapat Antibodi Yang Sama Dari Ibu

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 274 hits
Kes Covid 19 setiap hari sangat membimbangkan kerana hampir setiap hari kes mencecah 5 angka Apabila kes dalam komuniti meningkat maka risiko kepad ibu hamil ibu menyusu dan kanak kanak juga akan meningkat menjelaskan tentang kebaikan menga...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal