Khoo Kay Kim Lelaki Sedih Bimbang Rusuhan Perkauman


Pemergian Profesor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, ahli akademik kedua selepas Profesor Jomo Sundaram yang saya temui sewaktu saya mahu melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dahulu, mendorong saya membaca autobiografi beliau yang telah lama dibeli tetapi belum sempat dibaca.
Autobiografi yang diterbitkan dua tahun lalu, bertajuk “I, KKK: The Autobiography of a Historian”, ini adalah satu autobiografi yang cukup menarik sekali, dengan pelbagai kisah hidup beliau, keluarga beliau, pendidikan beliau, kerjaya beliau dan isu-isu sejarah negara dibincangkan secara tulus.
Begitupun, paling saya terkesan adalah nada sedih dan sangat pesimis beliau pada bahagian terakhir autobiografi ini, di mana tiga perenggan terakhirnya berbunyi begini:
(1) “Persoalan hubungan kemasyarakatan, yang telah mendapat perhatian para pemimpin negara sejak 1930-an, patut telah diselesaikan sekarang tetapi isu-isu yang tidak pernah menjadi bahan pertikaian sudah muncul sekarang. Orang ramai kelihatan menjadi lebih jahil mengenai kebudayaan dan kepercayaan agama satu sama lain. Masih lagi wujud pengasingan kaum di tempat kerja, sekolah dan tempat kediaman.”
(2) “Kelihatan tidak banyak yang telah dilakukan untuk menyelesaikan masalah perkauman. Sebaliknya, proses politik berkembang atas perkauman. Menyaksikan sangat banyak rusuhan perkauman, bermula dari 1945, saya bimbang mengenai masa depan jika keadaan ini dibiarkan wujud.”
(3) “Hari ini, saya sesungguhnya adalah seorang lelaki sedih.”
(Petikan asal tulisan beliau berbunyi begini:
(1) “The question of community relations, which has occupied the attention of the country’s leaders since the 1930s, ought to have been solved by now but issues which were never a bone of contention have emerged today. People seem to be even more ignorant of one another’s culture and religious beliefs. There is still ethnic segregation in places of work, schools and even places of residence.”
(2) “Little seems to have been done to solve communal problems. Instead, the political process thrives on ethnicity. Having lived through so many ethnic riots, beginning from 1945, I fear for the future if the situation is allowed to subsist.”
(3) “Today, I am indeed a sad man.”)
Meneliti tulisan beliau ini, bolehlah disimpulkan bahawa, bagi beliau, rusuhan perkauman akan sekali lagi berlaku di negara kita jika masalah perkauman yang semakin meruncing tidak diselesaikan segera.
Melihat kepada perkembangan yang sedang berlaku di negara kita mutakhir ini yang menyaksikan sejarah negara tidak lagi dihormati, malah cuba dipesongkan, kebimbangan beliau mudah difahami.
Semoga kebimbangan beliau, yang merupakan seorang sejarawan ternama negara, akan diambil berat.
FB: Penganalisis politik Dr Kamarul Zaman Yusof


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/05/31/khoo-kay-kim-lelaki-sedih-bimbang-rusuhan-perkauman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Historian Khoo Kay Kim Passes Away

Historian Khoo Kay Kim Passes Away

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 281 hits
Prominent Malaysian historian Khoo Kay Kim passed away this morning He was 82 This was confirmed by Kay Kim s son Eddin Khoo to Malaysiakini He said the family will issue a statement soon More to follow Mkini
Prof Khoo Kay Kim Rakyat Malaysia Sejati Najib

Prof Khoo Kay Kim Rakyat Malaysia Sejati Najib

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 322 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pemergian tokoh akademik Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang meninggal dunia pagi ini sebagai kehilangan besar kepada negara disebabkan sumbangan tidak ternilai sebagai sejarawan dan rakyat Mala...
Family And Friends Say Goodbye To Khoo Kay Kim

Family And Friends Say Goodbye To Khoo Kay Kim

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 299 hits
Provided by Malay Mail Sdn Bhd Puan Sri Rathi Khoo with her sons Eddin Mavin and Rubin at the Nirvana Memorial in Shah Alam June 1 2019 Pictures by Yusof Mat IsaSHAH ALAM June 1 Eminent historian Professor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim was ...
Jasa Khoo Kay Kim Gubal Rukun Negara Akan Dikenang Anwar

Jasa Khoo Kay Kim Gubal Rukun Negara Akan Dikenang Anwar

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 407 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan sumbangan besar tokoh sejarawan dan ahli akademik Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim kepada negara akan terus dikenang Menerima berita pemergian mendiang dalam penuh say...
Sejarawan Negara Khoo Kay Kim 82 Meninggal Dunia

Sejarawan Negara Khoo Kay Kim 82 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR Tokoh sejarawan dan ahli akademik Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim 82 meninggal dunia akibat masalah jantung di Pusat Perubatan Universiti Malaya di ibu negara sekitar pukul 10 45 pagi tadi Anaknya Eddin Khoo ketika di...
Di Mana Bumi Dipijak Di Situlah Khoo Kay Kim

Di Mana Bumi Dipijak Di Situlah Khoo Kay Kim

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 281 hits
APABILA berita kematian Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dikhabarkan kepada saya pagi semalam apa yang boleh saya ungkapkan Pergi sudah sejarawan pejuang sejati tanah air Hebat tokoh ini Saya ingat lagi dalam tidak kurang 10 kali m...
Netizens Cina Hina Kematian Khoo Kay Kim Mahu Mendiang Masuk Ke Neraka

Netizens Cina Hina Kematian Khoo Kay Kim Mahu Mendiang Masuk Ke Neraka

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 793 hits
SOSMED Nampaknya berita kematian sejarawan terulung negara Prof Khoo Kay Kim mengundang perasaan gembira dikalangan netizens cina disaat perkara itu menyedihkan rata rata rakyat Malaysia Perkara ini dapat dilihat berdasarkan komen yang ditu...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music