7 Pelaburan Saham Akhir4t Yang Perlu Kita Lakukan Sewaktu Hidup Di Duni4 Rileks Media


Sudah bersediakah anda dalam menghadapi kehidupan yang tiada penghujung iaitu alam Akh irat?
Jika belum, tahukah anda bahawa terdapat beberapa pilihan ‘saham’ dimana setelah kita mening gal dunia sekalipun,pahalanya tetap mengalir kepada si pembuatnya. Dan, menariknya ‘saham’ ini juga akan membantu kita di akhirat kelak. Apakah ‘saham’ tersebut?
Sila tonton video penuh:
1)

2)
Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila anak Adam (manusia) mening gal dunia, maka terputuslah semua (pahala) amal perbuatannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.” (Hadis Riwayat Muslim)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawasanya ‘saham’ yang dimaksudkan pada tajuk artikel ini ialah sedekah jariah atau amal jariah. Apa itu amal jariah?
Amal jariah adalah amalan yang terus mengalir pahalanya, walaupun orang yang melakukan amalan tersebut sudah mening gal dunia. Ringkasnya, amalan tersebut terus menghasilkan pahala yang terus kepada pelakunya yang sudah mening gal itu.
Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya di antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya mening gal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan. sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai, dan harta yang disedekahkannya.“ (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
Daripada hadis tersebut, jelas terdapat beberapa jenis ‘saham’ atau amal jariah yang akan beroleh pahala secara berterusan, antaranya;
1. Ilmu bermanfaat yang Disampaikan
Banyak cara yang boleh dilakukan untuk sampaikan ilmu. Selain melalui sekolah, universiti, kolej, berceramah, kursus motivasi dan lain-lain, anda juga boleh berkongsi ilmu melalui di FB, blog, twitter, instagram, youtube dan medium sosial yang lain.
2. Anak Soleh yang Ditinggalkan
Caranya ialah mendidik anak menjadi anak soleh, iaitu anak yang sering melakukan kebaikan di dunia. Doa anak yang soleh kepada orang tuanya mustajab di sisi Allah swt.
3. Mushaf (Kitab-kitab Agama) yang Diwariskannya
Mewariskan kitab seperti kitab suci al-Quran, kitab tafsir, buku agama dan lain-lain di masjid, surau, perpustakaan awam, sekolah atau maahad untuk kegunaan orang ramai sebagai bahan bacaan, rujukan dan sebagainya.
4. Masjid yang Dibina
Besar ganjaran bagi mereka yang membantu untuk membina masjid bagi kegunaan masyarakat. Sama ada dari sudut fizikal, tenaga, buah fikiran, kewangan atau apa jua pertolongan. Kesemuanya bernilai ibadah di sisi Allah.
5. Rumah yang Dibina Untuk Penginapan Orang yang Sedang Dalam Perjalanan (Musafir)
Membangunkan rumah penginapan, atau pondok bagi orang yang bermusafir sama ada untuk berehat sebentar, bermalam atau kegunaan lain asalkan bukan untuk melakukan mak siat.
6. Sungai yang Dialirkannya Untuk Orang Ramai
Mengalirkan air yang bersih ke tempat orang-orang yang memerlukan atau menggali perigi. Semakin ramai orang memanfaatkannya, semakin banyak ‘sahamnya’ di akhi rat nanti.
7. Harta yang disedekahkannya
Harta yang kita miliki hakikatnya terdapat hak orang lain di dalamnya. Asalkan sedekah tersebut diberikan secara ikhlas dan tidak diungkit kembali. Contoh, mewakafkan tanah untuk kawasan perku buran.
Sedekahkan sebahagian harta juga boleh ‘membersihkan’ rezeki yang kita peroleh kerana tidak diketahui sumber asalnya dan bimbang ia daripada sumber yang syubhah.
Demikianlah beberapa jenis amal jariah yang boleh dilakukan dan kita akan beroleh ‘saham’ di akhirat nanti secara berterusan. Adapun, selain daripada jenis di atas, sebenarnya banyak lagi amal jariah yang boleh kita lakukan asalkan ia memberi kemudahan untuk orang ramai, kemaslahatan ummah, orang yang di dalam kesusahan dan sebagainya.
Justeru itu, bersamalah kita untuk merebut peluang ini bagi menambahkan amalan kita untuk dibawa pulang di ‘tempat abadi sana’ nanti.
Wallahua’lam.
Sumber : ApaCerita via Islamidia
Source link
The post 7 Pelaburan Saham Akhir4t yang Perlu Kita Lakukan Sewaktu Hidup di Duni4 – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/7-pelaburan-saham-akhir4t-yang-perlu-kita-lakukan-sewaktu-hidup-di-duni4-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

Kisah Rumah Tangga Rezekinya Sempit Akibat Si Suami Suka Lakukan Hal Ini Kepada Isterinya Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 628 hits
Seorang suami mengadu rezekinya asyik sempit Semua serba tak cukup Terasa dunia ni sempit Dah usaha macam macam Semua cara dah buat Hati pun resah dan rasa nak marah Abang ada ibubapa lagi ke Mak ayah saya dah tiada Abang ada isteri tak Ada...
Ibu Muda Ini Kongsi Kelebihan Mengamalkan Yaasin 7 Mubin Sewaktu Ditimpa Ujian Alhamdulillah Hasilnya Rileks Media

Ibu Muda Ini Kongsi Kelebihan Mengamalkan Yaasin 7 Mubin Sewaktu Ditimpa Ujian Alhamdulillah Hasilnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 802 hits
Saat kali pertama aku mendengar daripada ayahku tentang Yassin 7 Mubin ini ketika keluarga kami ditimpa ujian besar dari Allah SWT Waktu tu adik kami Muhammad Afiq mengalami kemalangan teruk yang hampir meragut nyawa Yasin 7 Mubin dibaca un...
4 Kesalahan Ini Sering Kita Lakukan Ketika Cas Telefon Sebab Tu Telefon Cepat Rosak Rileks Media

4 Kesalahan Ini Sering Kita Lakukan Ketika Cas Telefon Sebab Tu Telefon Cepat Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 443 hits
Berbanding telefon biasa telefon pintar memakan banyak tenaga bateri lebih lebih lagi ketika melayari internet untuk membuka media sosial peribadi atau menonton video di laman Youtube Akibatnya kita semua akan berulang kali mengecas telefon...
Mist3ri Mengenai Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup Sehingga Sekarang Rileks Media

Mist3ri Mengenai Ikan Yang Menelan Nabi Yunus Dikatakan Masih Hidup Sehingga Sekarang Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 1918 hits
Bagi kita yang beragama Islam kisah tentang Nabi Yunus tentu bukan sesuatu yang baru lagi Ya seperti yang kamu tahu cerita ini begitu dramatis Bukan hanya soal menerima penolakan dari kaumnya Nabi Yunus juga pernah merasakan kejadian luar b...
8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

8 Amalan Ini Boleh Di Lakukan Dalam Masa 1 Minit Tetapi Ganjarannya Sangat Besar Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 395 hits
Di dalam kesibukkan dunia hari ini minit demi minit berlalu dengan cukup pantas Sehinggakan timbul rasa menyesal di dalam diri kita kerana gagal mencari waktu dan masa untuk beribadah kepada Tuhan Kita selalu merasakan diri kitalah yang ter...
4 Tip Untuk Kurangkan Kos Sara Hidup Rileks Media

4 Tip Untuk Kurangkan Kos Sara Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 326 hits
Hujung bulan sahaja poket mula kempis dan hanya mengharapkan gaji masuk Itu adalah perkara biasa yang berlaku pada masyarakat kini terutamanya yang bekerja makan gaji Sampai bila nak terus berkeadaan seperti itu hanya mengharapkan gaji masu...
Hal Yang Menyebabkan Umat Islam Muflis Pada Hari Akhir4t Rileks Media

Hal Yang Menyebabkan Umat Islam Muflis Pada Hari Akhir4t Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 319 hits
Seperti roda yang berpusing manusia tidak akan pernah tahu tentang nasib yang bakal menimpa mereka Mungkin hari ini kita berada di atas dan mungkin esok di bawah Sebagai khalifah yang hidup di muka bumi ini ketahuilah setiap apa yang berlak...
Kau Kedekut Dengan Mak Ayah Hidup Kau Akan Sempit Walau Laki Bini Gaji Puluhan Ribu Rileks Media

Kau Kedekut Dengan Mak Ayah Hidup Kau Akan Sempit Walau Laki Bini Gaji Puluhan Ribu Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 362 hits
Berapa ramai yang sediakan satu bahagian gaji untuk diberi kepada ibu bapa setiap bulan Adakah kita kedekut kepada ibu bapa Pernahkah kita berkira untuk membuat bakti kepada mereka Persoalan di atas hanya diri sendiri yang boleh jawab Baran...
Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

Diy Rak Dapur Mudah Alih Super Hebat Lagi Comel Menarik Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 674 hits
Rak dapur kecil yang selalunya kita letakkan disini dapur sebenarnya besar kegunaannya buat dapur comel kita Ia sebagai pelengkap untuk meletakkan beberapa barangan kecil yang berselerak di atas kabinet Rak bagi meletakkan periuk nasi pemba...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Lebuhraya Wce Beruas Ke Changkat Jering

Resepi Sambal Terung

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024