Khasiat Durian Belanda 200 Kali Ganda Lebih Efektif Berbanding Rawatan Kemoterapi


Durian belanda atau Annona muricata, berasal dari sekitar Peru, Mexico dan Argentina, sering dikaitkan dengan khasiatnya yang dikatakan 200 kali ganda lebih efektif sebagai penyembuh jika dibandingkan dengan rawatan kemoterapi.


Kerana itu jugalah yang membuatkan buah eksotik yang pada asalnya tumbuh liar itu dikomersialkan kerana permintaan yang tinggi.

Durian belanda memiliki kulit berduri lembut, isi buah berwarna putih dan rasa masam-masam manis, termasuk antara 16 jenis buah-buahan tempatan yang diberi keutamaan oleh negara ekoran potensi yang boleh dimanfaatkan kepada pengguna.

Kandungan glukos dan fruktosa yang tinggi menyumbang sebanyak 81.9 hingga 93.6 peratus rasa manis dan berkrim selain mempunyai kebaikan vitamin C.

Khasiat buah durian belanda boleh diperoleh dengan dimakan segar ataupun dibuat jus, mampu memenuhi keperluan harian manusia yang memerlukan sejumlah 60 miligram (mg) vitamin C untuk mencapai tahap kesihatan yang baik.

Super Fruit

Kajian menunjukkan bahawa bahan berkhasiat antioksidan dijumpai dalam buah durian belanda, dikenali sebagai Asid Koumarik.

Asid Koumarik cepat diserap dalam tubuh dan mempunyai saiz yang kecil dan diserap pada kadar 74% dalam usus kecil.

Kajian juga menunjukkan bahawa buah durian belanda mengandungi bahan Asetogenin, bahan yang bertindak sebagai anti-tumor dan anti-kanser, yang lebih kuat berbanding Kurkumin (bahan aktif dalam kunyit).

Dalam perubatan tradisional, buah durian belanda dipercayai boleh mengubati sakit sendi, cirit-birit, demam, malaria, parasit, sakit-sakit otot, ruam kulit dan cacing dan untuk meningkatkan susu ibu selepas bersalin.

Daunnya pula dipercayai boleh menyembuhkan kencing manis, sakit kepala, insomnia dan sistitis.

Durian belanda mempunyai banyak khasiat kesihatan, antaranya ialah:

1. Merawat kanser

Seperti yang disebut, khasiatnya dipercayai 200 kali ganda lebih efektif daripada kemoterapi dan dilaporkan boleh membunuh sel kanser payudara.

Selain itu, durian belanda juga mempunyai kesan penghalang terhadap angiogenesis iaitu satu proses pembentukan saluran darah baharu yang mana ia merupakan titik pertumbuhan kanser tumor.

Durian belanda juga mempunyai sebatian yang dikenali sebagai annonaceous acetogenin yang dikaitkan dengan aktiviti antikanser.

Kajian makmal juga mendapati, ekstrak daun durian belanda ini boleh membunuh sel-sel kanser dalam kanser kolon dan kanser paru-paru dan boleh mengecilkan saiz kanser prostat (mungkin) melalui kematian sel kanser tersebut.

Durian belanda juga dipercayai mempunyai kesan menyekat pembiakan virus, antikeradangan untuk mengurangkan kesan lebam, antiparasit dan antimikrob.

2. Merawat osteoporosis

Elemen kandungan sodium yang tinggi 14 mg/100 gram (g), phosphorus, potasium sebanyak 278 mg/100 g yang terdapat dalam buah durian belanda sangat bermanfaat untuk membina tulang yang kuat dan merawat penyakit osteoporosis.

Untuk mendapatkan keberkesanan maksimum dari aspek kesihatan, ia bergantung pada kuantiti yang diambil oleh pengguna.

3. Atasi kencing tidak lawas

Kandungan ferum atau iron yang ada pada buah durian belanda dapat membersihkan buah pinggang dan membaiki sistem penghadaman.

Ia mengurangkan risiko batu karang yang terbentuk daripada mendapan garam galian pada badan kita.

4. Mengurangkan migrain

Masalah migrain berlaku disebabkan terdapatnya kandungan bahan kimia seperti serotonin yang berupaya untuk mengecilkan saluran darah.

Dengan pengambilan buah durian belanda, ia mempunyai kesan angiogenesis.

5. Mengatasi anemia

Durian belanda menjadi salah satu pembekal sumber zat besi kerana kekurangan zat ini boleh menghalang pembentukan sel darah merah (hemoglobin) yang berperanan dalam melancarkan perjalanan oksigen dalam darah.

6. Melawan Bakteria

Durian belanda telah digunakan sebagai ejen antimikrob dan antiparasit oleh perubatan tradisional.

Ekstrak daun durian belanda didapati berkesan untuk membunuh beberapa jenis bakteria termasuklah yang mengakibatkan pereputan gigi, gingivitis (radang pada gusi) dan jangkitan kulat.

Biji buah durian belanda juga menunjukkan kesan antiparasit dengan menghalang tumbesaran parasit jenis E. histolytica, N. brasiliensis, M. dessetae dan A. salina.

7. Kandungan Nutrisi Durian Belanda:

Dalam 100 gram buah ini, terdapat nutrien-nutrien seperti berikut:
Air: 81%Tenaga: 66 kcalProtein: 1 gramKarbohidrat: 16.8 gramSerat: 3.3 gramKalsium: 14 miligramZat besi: 0.6 miligramMagnesium: 21 miligramKalium: 278 miligramVitamin C: 20.6 miligramFolat: 14 mikrogramBuah durian belanda juga turut mempunyai mineral dan vitamin seperti fosforus, zink, tembaga, selenium dan vitamin B.
Khasiat lain Durian Belanda:
Kaya vitamin C, merupakan antioksidan yang sangat baik untuk meningkatkan daya tahan dan melambatkan proses penuaan.Meningkatkan tenaga kandungan fruktos dan karbohidrat semula jadi membuatkan diri kekal segar dengan bekalan tenaga secukupnya.Merawat kekurangan air dalam badan.Beri ketenangan dan tidur lena.Melegakan kesakitan kerana daun buah durian belanda mengandungi sifat-sifat analgesik bertindak sebagai pain killer .Merawat ulser mulut.Mengawal tekanan darah dan hipertensi.Mencegah keracunan makanan dihadapi oleh bayi.Merawat buasir.Mengawal jangkitan ringan pada hati.Menghalang jangkitan parasit dalam badan.Merawat demam.Menguatkan sistem imunisasi.Melegakan sakit belakang.Mengawal kandungan gula dalam darah.Mengurangkan masalah hati.Merawat kulit menggelupas.Merawat kaki bengkak.Manfaat antipenuaan.Mengatasi masalah rambut gugur, nipis dan kelemumur.
Walau bagaimanapun, makanlah buah ini dalam kadar sewajarnya kerana ia boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan, antaranya seperti menyebabkan penyakit Parkinson.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Madu Kelulut Berjaya Merawat KanserRahsia Kenapa Dunia Perubatan Moden Mengharamkan Marijuana
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/03/khasiat-durian-belanda-200-kali-ganda-kemoterapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemerintah Diminta Fokus Tangani Virus Corona Lebih Efektif Dampaknya Ke Ekonomi

Pemerintah Diminta Fokus Tangani Virus Corona Lebih Efektif Dampaknya Ke Ekonomi

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 188 hits
Analis Valbury Asia Futures Lukman Leong mengatakan saat ini pemerintah harus memprioritaskan upaya penanganan penyebaran Virus Corona atau Covid 19 di Indonesia Hal ini jauh dianggap lebih penting dibandingkan terus berkutat pada perumusan...
Lelaki Ini Kaut Keuntungan Berlipat Kali Ganda Jual Sanitizer Akhirnya Rugi Besar

Lelaki Ini Kaut Keuntungan Berlipat Kali Ganda Jual Sanitizer Akhirnya Rugi Besar

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 182 hits
Hasrat seorang jantan yang mahu mengaut keuntungan berlipat ganda dengan menjual hand sanitizer dengan harga yahudi mabuk tidak kesampaian Ini apabila laman penjualan atas talian menyekat tindakan tersebut Lelaki yang bernama Matt Colvin da...
U Mobile Tawar Penggunaan Data Hotspot Dua Kali Ganda Sehingga 31 Mac 2020

U Mobile Tawar Penggunaan Data Hotspot Dua Kali Ganda Sehingga 31 Mac 2020

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 146 hits
Selari dengan pengumuman kerajaan berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan dan meminta orang ramai duduk di rumah kini pihak U Mobile hadir dengan promosi penawaran data hotspot dua kali ganda berbanding biasa Promosi ini disediakan oleh pihak...
Kenapa Imun Tubuh Kanak Kanak Lebih Kuat Menentang Covid 19 Berbanding Orang Dewasa

Kenapa Imun Tubuh Kanak Kanak Lebih Kuat Menentang Covid 19 Berbanding Orang Dewasa

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 417 hits
Kes baharu Covid 19 sudah menjangkiti ratusan ribu individu diseluruh dunia manakala jumlah kematian hampir mencecah angka ribu kebanyakannya melibatkan golongan yang mempunyai sistem imun tubuh yang lemah Namun sedarkah anda golongan kanak...
Kelajuan Memindah Data Pixel 4 Berkali Ganda Perlahan Berbanding Pesaing Kerana Port Usb C Yang Murah

Kelajuan Memindah Data Pixel 4 Berkali Ganda Perlahan Berbanding Pesaing Kerana Port Usb C Yang Murah

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 185 hits
Google Pixel 4 walaupun ada banyak kecaman terhadap peranti ini ia tidak dinafikan masih sebuah peranti yang baik Fotografi dari dwi lensa yang menakjubkan sistem operasi yang pantas kemaskini yang pantas pengalaman penggunaan Android asli ...
Saintis Perjelas Mengapa Covid 19 Lebih Memberi Kesan Berbanding Sars Sebelum Ini

Saintis Perjelas Mengapa Covid 19 Lebih Memberi Kesan Berbanding Sars Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 243 hits
Wabak COVID 19 telah meragut beberapa nyawa sejak penularan pada Disember tahun lepas terutamanya di China dan Italy Semalam Malaysia telah mencatatkan dua kematian pertama melibatkan seorang pesakit dari Johor dan Sarawak Jumlah kes juga d...
Lebih Ramai Dijangka Muflis Berbanding Maut Kerana Covid 19

Lebih Ramai Dijangka Muflis Berbanding Maut Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 228 hits
LONDON Penularan COVID 19 mengundang bahaya yang jauh lebih tinggi terhadap ekonomi berbanding risiko kesihatan kepada orang awam Pakar Pembangunan Ekonomi Omar Hassan dipetik oleh akhbar The Independent berkata jika virus itu benar benar m...
Kerajaan Rampas Lebih 200 000 Topeng Muka Yang Disorok

Kerajaan Rampas Lebih 200 000 Topeng Muka Yang Disorok

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 226 hits
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna merampas 223 000 unit topeng muka tiga lapisan berjumlah RM446 000 yang disorok untuk dijual dengan harga lebih tinggi di sebuah premis di Kota Damansara Petaling Jaya KPDNHEP mend...
Wanita Montel Boleh Buat Suami 10 Kali Lebih Bahagia

Wanita Montel Boleh Buat Suami 10 Kali Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 298 hits
Selalunya wanita kurus dianggap menarik dan juga dikatakan mudah mendapat pasangan Namun jangan pula menganggap wanita montel yang berbadan gempal susah untuk mendapat pasangan Dalam satu kajian menurut Dr Filemon Alvarado dan Dr Edgardo Mo...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord