Khasiat Buah Zaitun Untuk Kesihatan Dan Kecantikan


Hello pembaca kesayangan,
Perkongsian kali ini adalah mengenai khasiat dan keistimewaan buah zaitun buah yang sangat istimewa sehinggakan disebut 7 kali di dalam Al-quran. Buah zaitun dikatakan buah yang sangat barakah Malah Nabi Muhammad SAW juga pernah bersabda, Minumlah minyak zaitun dan sapulah ia ke wajahmu kerana ia datang dari pohon yang diberkati.
Minyak zaitun juga telah menjalani banyak kajian sains sehinggakan ianya digelar minyak sihat kerana ia memberi banyak kebaikan kepada pengamalnya. Dunia barat turut mengiktiraf kebaikan minyak zaitun. Malah, penggunaan minyak zaitun dalam masakan Barat adalah tidak asing lagi.



Misz-ella sendiri sekarang ini telah turut menjadikan minyak zaitun sebagai amalan harian sejak diperkenalkan oleh khasiat dan keistimewaannya oleh pihak Arabian Village.







Secara amnya, kebanyakan masyarat Malaysia menggunakan minyak masak  berasaskan kelapa sawit tetapi tahukah anda bahawa minyak masak selain yang berasaskan buah zaitun apabila digunakan berulang kali menyebabkan jumlah kolesterol teroksida dan menjadi tepu serta tidak elok untuk kesihatan. Kesannya dapat dilihat apabila minyak tersebut memerangkap sisa makanan dan berubah warna dan bau. Ini adalah amat berbeza dengan minyak zaitun kerana meskipun jika ianya digunakan berulangkali,minyak tersebut tidak akan mengalami proses pengoksidaan,tidak akan menjadi tepu serta warna dan baunya turut kekal sama. 
Makanan yang digoreng menggunakan minyak zaitun juga dikatakan akan membuat perut merasa ringan dan puasa sehingga menyebabkan kita cepat kenyang. Ini adalah akibat dari kesan penguraian tenaga di hati oleh minyak zaitun yang mempunyai banyak kandungan zat yang bermanfaat.

Minyak zaitun juga mengandungi lemak tidak tepu atau juga dikenali sebagai monounsatured fat. Ini kerana minyak tersebut diperah secara langsung dari buah zaitun segar. Monounsatured fat ini mengandungi oleic acid  yang mampu mencegah proses radang dan pembekuan darah. 
Satu kajian yang melibatkan 841,000 orang mendapati monounsaturated fat di dalam minyak zaitun mengurangkan risiko mendapat stroke dan sakit jantung kerana ianya mampu merendahkan radang dalam tubuh, merendahkan kolesterol jahat 'LDL', memperbaiki sel-sel dalam saluran darah dan menghalang pembentukan darah beku.


TIPS CARA PENGAMBILAN MINYAK ZAITUN

Pengambilan minyak zaitun secara berterusan juga mampu menurunkan tekanan darah tinggi. Anda disarankan mengambil 30-40ml minyak zaitun setiap hari.

Bagi mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi, ada disarankan inum 2 sudu makan minyak zaitun setiap hari.

 Buat mereka yang mengalami masalah Sembelit, anda boleh cuba merawatnya dengan mengambil 30ml minyak zaitun setiap hari.


KHASIAT MINYAK ZAITUN DALAM KECANTIKAN



Tahap antioksida di dalam minyak zaitun adalah sangat tinggi dan ini ianya terbukti baik untuk penjagaan kulit. Pada masa ini, minyak zaitun telah digunakan secara meluas oleh kebanyakan syarikat kosmetik sebagai bahan asas utama dalam pembuatan produk-produk kecantikan. 


Minyak zaitun mengandungi Vitamin E yang bersifat anti-penuaan. Gunakan minyak zaitun 2 atau 3 kali seminggu untuk merawat tanda-tanda penuaan pra-matang seperti kedutan di sekeliling mata.

Vitamin E yang ada di dalam minyak zaitun adalah emolien yang berat dan adalah pilihan yang baik untuk menghilangkan kotoran dan pada masa yang sama mengekalkan keseimbangan minyak kulit anda. 


Anda juga boleh menjaga kesuburan kesihatan kulit anda dengan cara mengurut wajah menggunakan sesudu minyak zaitun selama 5 minit setiap hari sebelum tidur.

Bagi mereka yang mempunyai masalah bibir kering, pecah dan merekah, gunakan setitik minyak zaitun bagi melembapkan bibir anda secara semulajadi.

Misz-ella dah cuba minyak zaitun baik di dalam masakan mahupun kecantikan dan saya sarankan anda turut jejak langkah saya dengan mencubanya.

Buat anda yang ingin merasai manfaat dan khasiat minyak zaitun, ianya boleh didapati di www.arabiavillage.my pembekal makanan sunah yang serba lengkap.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://misz-ella.blogspot.com/2021/02/khasiat-buah-zaitun-untuk-kesihatan-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Khasiat Petai Kepada Kesihatan

12 Khasiat Petai Kepada Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 662 hits
Tahukah anda apakah nutrisi yang terdapat di dalam petai dan kebaikannya kepada kesihatan kita Artikel ini akan membincangkan mengenai khasiat kesihatan yang ada pada petai Pengenalan Petai atau nama saintifiknya Parkia speciosa adalah seje...
Bekas Penolong Pegawai Kesihatan Didenda Rm12 500

Bekas Penolong Pegawai Kesihatan Didenda Rm12 500

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 171 hits
Oleh NORLIZAH ABAS Mohd Johan Fazlan Sa don hadir ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bagi menghadapi tuduhan mengemukakan tuntutan bekerja lebih masa palsu KUALA LUMPUR Seorang bekas penolong pegawai di Kementerian Kesihatan Malaysia didenda R...
Secret Coffee Kopi Untuk Kesihatan Yang Mampu Melawaskan Pembuangan Air Besar

Secret Coffee Kopi Untuk Kesihatan Yang Mampu Melawaskan Pembuangan Air Besar

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 275 hits
Secret Coffee Dari Secret Correa Bila umur dah masuk separuh abad ni memang macam macam masalah dalaman datang Dah lah baru dapat tahu ada kencing manis lepas tu masalah pembuangan air besar tak teratur pun datang serentak Kadang kadang sam...
Covid 19 Satu Suntikan Memadai Keberkesanan Lebih 80 Peratus Pakar Kesihatan Kanada

Covid 19 Satu Suntikan Memadai Keberkesanan Lebih 80 Peratus Pakar Kesihatan Kanada

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 165 hits
Astro AwaniSatu suntikan vaksin didakwa memadai untuk mengekang penularan penyakit COVID 19 dakwa pakar kesihatan Kanada Gambar fail OTTAWA Satu suntikan vaksin COVID 19 didakwa memadai untuk mengekang penularan penyakit COVID 19 Itu dapata...
Suntikan Vaksin Fasa Pertama Maaf Petugas Kesihatan Dan Guru Tak Masuk List

Suntikan Vaksin Fasa Pertama Maaf Petugas Kesihatan Dan Guru Tak Masuk List

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 185 hits
PETALING JAYA Petugas pembersihan hospital guru dan media antara kelompok yang tidak akan menerima vaksin Covid 19 pada fasa pertama Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan kata Kementerian Kesihatan Ketua Sektor Pakar Perubatan Kesihatan Awa...
Tips Sebelum Memilih Insurans Kesihatan Yang Terbaik

Tips Sebelum Memilih Insurans Kesihatan Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 264 hits
Tips Memilih Insurans Kesihatan Zaman sekarang memiliki polisi insurans kesihatan boleh dikatakan keperluan Bab kesihatan dan penyakit serta kemalangan kita tidak boleh jangka tips sebelum memilih insurans kesihatanHari hari datang bekerja ...
Tak Keluar Rumah Pun Ibu Risau Kesihatan Anak Ini Apa Yang Boleh Dibuat

Tak Keluar Rumah Pun Ibu Risau Kesihatan Anak Ini Apa Yang Boleh Dibuat

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 265 hits
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan lagi Oleh itu masyarakat di seluruh Malaysia dinasihatkan untuk menjaga SOP jika terpaksa keluar rumah serta menjaga kebersihan ke tahap yang maksimum Bukan sahaja ketika berada di luar ru...
Kes Ugutan Terhadap Kakitangan Pejabat Kesihatan Warga Nabawan Diminta Bertenang

Kes Ugutan Terhadap Kakitangan Pejabat Kesihatan Warga Nabawan Diminta Bertenang

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 148 hits
Oleh Tangkap layar Facebook Pejabat Kesihatan Daerah Nabawan yang menjadi tular dalam kalangan pengguna laman sosial Foto ihsan Laman Sosial Pejabat Kesihatan Daerah Nabawan KOTA KINABALU Warga Nabawan diminta supaya bertenang dan membiarka...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bila Pak Arab Main Heli

Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer